• 1
  • 2
2020-05-31, 03:23
Medlem
Jag slipade och höll på som fan med ett ekbord jag har idag.
RNär jag va färdig så oljade jag in det, jag blev tvärnöjd med resultatet, jag blev så nöjd att jag vill ta en strykning till, men det skulle jag nog inte gjort för det verkar som att trät blivit mättat och suger inte in mera och är nu klibbigt istället.
Det var trots allt 8 timmar sen jag gjorde den sista strykningen och tycker att eken borde sugit upp det vi det här laget.
Det va en dyr olja, någon kinesisk träolja för 800 kr litern, den va så tjock så jag spädde ut den med thinner, men jag tror jag hade för lite thinner i för den kändes lite väl tjock, men som sagt så blev det snitsnyggt efter första strykningen.

Vad kan jag göra nu? Kommer det suga in oljan så småningom eller behöver jag slipa om bordet? Eller finns det något annat trix jag kan göra?
Citera
2020-05-31, 04:10
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Står om pastametoden i länken, den skulle nog jag ha provat.
Kan knappast skada iaf.

https://stenskivor.se/blogg/monterin...v-marmorskiva/
Citera
2020-05-31, 05:06
Medlem
Är väl bara att torka av med en trasa och låta det torka in.
Citera
2020-05-31, 05:46
Moderator
Arne.Ankas avatar
Lägga 2-3 lager med hushållspapper och sen försiktigt värma med strykjärnet på lägsta temperaturen så oljan blir mer lättflytande och sugs lättare in i pappret?
Citera
2020-05-31, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Står om pastametoden i länken, den skulle nog jag ha provat.
Kan knappast skada iaf.

https://stenskivor.se/blogg/monterin...v-marmorskiva/
Fast det är ju för marmor eller menar du att det går på ek?
Citera
2020-05-31, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Är väl bara att torka av med en trasa och låta det torka in.
Fast oljan skall ju sugas in i eken, det torkar inte. Nu är det bara klibbigt och tror det blir ränder om jag skulle göra det.
Citera
2020-05-31, 06:16
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TCSL
Fast oljan skall ju sugas in i eken, det torkar inte. Nu är det bara klibbigt och tror det blir ränder om jag skulle göra det.
Man ska lägga på tills det är mättat, sedan torka bort det som inte sugs in. Nu har du väntat för länge så att överskottet börjat torka på ytan och blir då klibbigt och jävligt. Det jag skulle göra nu är att gå på med mer av samma olja för att lösa upp klibbet, få jämn fördelning och torka av överskottet.
Citera
2020-05-31, 06:16
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Fast det är ju för marmor eller menar du att det går på ek?

Ser ingen principiell skillnad.
Citera
2020-05-31, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Lägga 2-3 lager med hushållspapper och sen försiktigt värma med strykjärnet på lägsta temperaturen så oljan blir mer lättflytande och sugs lättare in i pappret?
Har varit lite inne på det, men tror du inte pappret kan fastna då och bli fult när man tar bort det.
Citera
2020-05-31, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Man ska lägga på tills det är mättat, sedan torka bort det som inte sugs in. Nu har du väntat för länge så att överskottet börjat torka på ytan och blir då klibbigt och jävligt. Det jag skulle göra nu är att gå på med mer av samma olja för att lösa upp klibbet, få jämn fördelning och torka av överskottet.
Japp, såg inte att jag lagt för mycket och trodde det skulle suga in mer. Det va det bästa tipset, får nog prova det. Du tror inte det hjälper och bara låta det va och hoppas att det suger in om några dagar?
Citera
2020-05-31, 06:47
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Japp, såg inte att jag lagt för mycket och trodde det skulle suga in mer. Det va det bästa tipset, får nog prova det. Du tror inte det hjälper och bara låta det va och hoppas att det suger in om några dagar?
Det som torkar fast på ytan blir kvar på ytan. Väntar du för länge går det inte att lösa upp på ett sätt som blir jämnt och snyggt, då är det till att slipa av och börja om.
Citera
2020-05-31, 07:00
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Har varit lite inne på det, men tror du inte pappret kan fastna då och bli fult när man tar bort det.
Den där metoden ska du absolut inte följa. Den låter fel på alla tänkbara vis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in