2020-05-30, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati
Inväntar raset. Det finns väl ingen mening med att tjata om det hela tiden? En krasch tar längre tid än några månader att spelas ut. Bara för att det går upp nu betyder det inte att det inte kommer gå ner framöver.

Raset har redan varit. Jobbigt att missa avkastningen tills nästa ras.

Hur mycket ska vi ner innan du vågar gå in? 20, 30, 40%?
Citera
2020-05-30, 21:26
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det finns ingen TA att kunna riktigt. Lär dig enkla saker som RSI och glidande medelvärden och t ex MACD. Lär dig sedan att tolka dessa och studera prishistorik.
Det är inte raketforskning utan är mer något som tar lite tid.

När du kollar på prisdata titta först på månad sedan på vecka, på dagliga och sedan på 4h. Ta inga beslut om någonting under 4h (för svårighetsgraden blir på kortare tidsspann betydligt svårare). Skaffa ett konto på Tradingview eller liknande där du får tillgång till vettiga verktyg.

Quick tip
Köp aldrig någonsin något som har en RSI14 över 70 på dagliga eller på 4h om du inte förstår saker som olika mönster och förstår att du kortsiktigt kan backa en hel del om du går mot det.

Detta är inte perfekt men är en mycket bra bromskloss mot saker som FOMO (Fear Of Missing Out, det som gör att folk förlorar mest). Ingen typ av simpla regler är annars någonsin perfekta, det finns inget 'gör så här så går det alltid bra'. Däremot finns 'gör för satan inte det här så går det oftast inte åt skogen'.

Ta det jag sa, skapa ett konto på Tradingview eller liknande och kolla hur guldet ser ut.
Med de nya enkla kunskaperna kolla sedan hur annat ser ut.

Tack för tips. Försökte ta genvägen genom att höra vad du tror. För min del är det mer intressant än vad jag tror.
Citera
2020-05-30, 21:30
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Är inte just den handel vi har nu i coronatider extra bra för kortsiktiga spekulationer.

Jag är nybörjare på den typen av spekulation och det har gått bra tycker jag, + 35 % från mars (botten) till nu i slutet av maj. Då har jag gjort en hel del nybörjarmisstag och gått minst - 20 % pga. okunskap, slarv och klantighet.

Samma resultat kunde jag ha uppnått om jag valt rätt aktier, men det måste ju vara svårare.

En vass trader slår alltid index.. En nyhet för vissa, kanske?
Citera
2020-05-30, 22:55
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Raset har redan varit. Jobbigt att missa avkastningen tills nästa ras.

Hur mycket ska vi ner innan du vågar gå in? 20, 30, 40%?

Med rätt tajming har man kunnat få 30% på vissa aktier den senaste månaden.
Citera
2020-05-30, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är ju bra att du är tydlig med vad du tycker. jag tycker det är lite luddigt varför det går upp på börsen i Sverige och USA, men antagligen sitter en majoritet av handlare och tycker som du. jag tycker absolut tvärtom, corona har fundamentalt ändrat framtiden, och det finns många falluckor och oväntade fakta som kommer att visa sig de kommande månaderna. Marknadens respekt för detta är noll.

Må den bäste vinna. kan du hålla med om att vi vem vem som hade rätt inom 6 månader? Då bör vi medicinskt veta om det kommer en våg 2, om viruset muterar, om det går att göra vaccin, om man kan hålla människor friska utan IVA.

Jag håller med om att tiden kommer utvisa detta. Marknaden har du säkert bättre koll på en mig men tror jag inte att viruset i det långa loppet kommer spela så stor roll som många tror även om det kommer en annan våg och det blir svårt att ta fram ett vaccin. Med förbehåll att viruset inte muterar till något dödligare och lömskare givetvis men oftast brukar det vara det omvända.

Jag ser fram emot en framtid där man helt enkelt hanterar risken mer medvetet. I Europa blir det mer som i Asien där en större medvetenhet till viss del redan finns pga tidigare epidemier.

Det kan vara så att man vid influensaepidemier uppmanar till större försiktighet. Att man ska bära ansiktsmask i vissa situationer, att ny teknik för desinficering används osv.

Jag tror att öppningen kommer snabbt nu. Finns tex signaler från Afrika att restriktionerna är för hårda och skördar mer offer än själva viruset.

Ja jag vet att det är WHOs rekommendationer som ligger grund till många av åtgärderna i Afrika och Latinamerika men kritiken börjar sakta ta fart.

Men vi se, det får som du säger tiden utvisa!
Citera
2020-05-31, 08:31
Medlem
Den här lågkonjukturen känns som att det finns "mycket skit" i index som drar ned allt under en ganska lång tid framöver, vissa branscher lär ju blöda ett tag (kassa bolagsrapporter som kommer att hålla nere aktiepriserna även om hårt drabbade sektorer öppnar upp igen). Jag tror också att ekonomisk konflikt mellan USA/Kina kommer att göra index trögt på mellanlång sikt.

Just nu är min aktieportfölj all-in på teknik, småbolag & gaming, egentligen inget vettigare argument än att det "känns rätt". Några bra motargument (annat än historisk data) att inte äga index just nu? Jag är väl medveten om att det är svårt att slå index över tid, men ja, hit me with motargument om ni inte håller med tidigare resonemang.
Citera
2020-05-31, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Jag håller med om att tiden kommer utvisa detta. Marknaden har du säkert bättre koll på en mig men tror jag inte att viruset i det långa loppet kommer spela så stor roll som många tror även om det kommer en annan våg och det blir svårt att ta fram ett vaccin. Med förbehåll att viruset inte muterar till något dödligare och lömskare givetvis men oftast brukar det vara det omvända.

Jag ser fram emot en framtid där man helt enkelt hanterar risken mer medvetet. I Europa blir det mer som i Asien där en större medvetenhet till viss del redan finns pga tidigare epidemier.

Det kan vara så att man vid influensaepidemier uppmanar till större försiktighet. Att man ska bära ansiktsmask i vissa situationer, att ny teknik för desinficering används osv.

Jag tror att öppningen kommer snabbt nu. Finns tex signaler från Afrika att restriktionerna är för hårda och skördar mer offer än själva viruset.

Ja jag vet att det är WHOs rekommendationer som ligger grund till många av åtgärderna i Afrika och Latinamerika men kritiken börjar sakta ta fart.

Men vi se, det får som du säger tiden utvisa!
Viruset är historia nu, ingen bryr sig längre, däremot så blir det nästa år vi får se de ekonomiska konsekvenserna när folk mist jobben, företag kursat, skatter höjts osv... skall bli gott att sitta likvid då och köpa era papper till rabatterat pris (eller kanske man köper fastigheter och annat istället, vi får se) 🙂
Citera
2020-05-31, 09:00
Medlem
AoE3#1s avatar
Ser ut som att samtliga hedgar mot dollarn exploderar den här veckan Skönt att man övernattar i dem hohoho.

Totalt kaos i USA just nu!!!
Citera
2020-05-31, 09:09
Medlem
AoE3#1s avatar
Jag har nu hittat lite bitcoin cert på Avanza:

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/817421/track-bitcoin-von

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/599180/bitcoin-xbte

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/817421/track-bitcoin-von

Kan vara läge att gå in imorgon på morgonen

OBS. Jag är ingen kryptoexpert eller bull, första gången jag nånsin ens tittar på Bitcoin-relaterade grejer. Vill bara hedga mot dollarn och det verkar finnas både TA och fundamenta bakom en uppgång för bitcoin
Citera
2020-05-31, 11:39
Medlem
Citat:
Inväntar raset. Det finns väl ingen mening med att tjata om det hela tiden? En krasch tar längre tid än några månader att spelas ut. Bara för att det går upp nu betyder det inte att det inte kommer gå ner framöver.

Det är en viktig kommentar.

Kollar man börshistoriken och begrundar så ser man:

Det tog nära 4 månader efter elfte september innan kraschen kom.

Och vid IT-kraschen var det 5 månaders ovisshet med extrem volla och mängder av bulltraps innan det gick stabilt ned.
Citera
2020-05-31, 12:49
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:

Jaja. Väntar man tillräckligt länge så är det ju självklart att det kommer en nergång av en eller annan anledning.
Citera
2020-05-31, 14:24
Medlem
trailblasers avatar
Airbus börjar se väldigt intressant ut, om man är långsiktig. De är väl förberedda för el-omställningen när den väl sker också.

Jag tänkte gå in när aktien når 50-kronors-nivån.

Era tankar om Airbus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in