Citat:
Ursprungligen postat av
kate88
Utifrån fup och alla sms så är min uppfattning av Rebecka att hon har ett enormt kontrollbehov samt verkar vara den som styr Patrik med en järnhand. Det finns inget som tyder på att Rebecka skulle vara någon klen osäker tönt som inte klarar sig. Den mesta info visar istället bilden av en mycket självsäker och dominant typ.
Det starkast som talar för det är deras agerande efter polisen hittade E.
Patrik bryter ihop och dör medvetet medans Rebecka är helt orörd och bryr sig inte ett skit att P o E är döda. Istället tycker häxan synd om sig själv som vanligt
Utifrån FUP? När jag läser FUP så tyder jag det som att de flesta upplever Rebecka som tystlåten/att de inte har någon direkt uppfattning om hur hon är/ingen riktigt känner henne.
Det är väl de senaste dagarna här på Flashback som bilden av en dominant häxa som styr med järnhand har målats fram?
Sms:en är sjuka och vidriga ja, det har jag aldrig förnekat.
Som sagt så tror jag att de behövde varandra/levde i någon sjuk symbios.
Därmed inte sagt att Rebecka är något slags offer i det hela, utan mer att de är lika goda kålsupare båda två.
Jag tror inte att Patrik valde att dö pga det de gjort mot E.
Om det var inom hans kontroll, så var det antagligen för att inte ”ge soc rätt” ännu en gång.
Detta är ju ändå en man som:
• hade med sig egenköpt lustgas
till sig själv till BB när E skulle födas.
• Som stod o slog på sängen i förlossningen och skrek att Rebecka var en apa i bur.
• Av det som framkommit var det honom A var rädd för.
• Han som straffade A genom att tvinga honom att sova i en plastpåse istället för kalsonger.
• Han som ville att A skulle bli placerad för att han skulle kunna ha sex med Rebecka utan att A störde.
• När Patriks barn från tidigare förhållande var på besök är det honom de uppger vara den som tvingar E att sova i ett litet utrymme i köket.
• Han som inte låter sina äldre barn trösta sin lillasyster när hon gråter.
• Det är han som inte låter E dricka.
• Han som inte låter henne välja godis.
Så att Patrik skulle vara någon kuvad stackare som går i döden för sina barn, eller ”dör av krossat hjärta” som någon skrev, tror jag är totalt jävla bull shit o inget annat.
Det är inte alltid så att det finns en god och en ond - ibland är det faktiskt så att båda gärningsmännen är lika vidriga och eldar på varandra.
Så jag menar inte att Rebecka är oskyldig, eller ens mindre skyldig än Putte. Det jag menar är att jag tror att de var jämställda, och att hon nu har förlorat en del av sin identitet.
Det är det jag menar med klen. Hon tycks inte ha läst på lika mycket som Patrik angående vilka regler och lagar som gäller, för hon har haft honom som sin talesperson - han ringer hennes läkare och kräver medicin, han vägrar låta socialtjänsten komma in på juldagen.
Rebecka har ingenting emot det - tvärtom så uppskattar hon att han utför ”smutsgörat”, men ändå behöver hon någon som gör det åt henne.
Så utan Patrik vänds hennes värld upp o ned. Den enda utväg hon ser är att lägga all skuld på Patrik - att han ska rädda henne än en gång.