2020-05-30, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag läste hans årsinkomst för 2019 var runt 170.000:- det är alltså brutto (som alltid)
Nu häktades han i november, så 1½ månad går ju bort säger vi, men bemanning brukar ha en månad innestående månad i efterskott på lön, så det är nog en rätt bra uppskattning. Han har alltså ut runt 10.000:- netto i månaden.
Hyra för en tvåa i Uddevalla ligger väl på runt 5000:- åtminstone (står säkert i FUP) och el, kanske en 500-ing så har han 4500:- kvar att betala mobiler, bredband, ev. avbetalningar, knark, försörja W, mat, ev. busskort.

det blir 145:- att bränna på ovanstående om dagen. 145:- ! Låt det sjunka in. På 2 vuxna (ish)

Han måste finansierats utifrån, föräldrar, skumma affärer?
Möjligtvis föräldrarna. Han hade ju inga pengar när han skulle till USA iheller. Den typen han verkar vara, klarar inte av skumma äfferer helt enkelt. Om så va fallet tror jag det kommit fram, han va trots allt med W nästan 24/7, hon borde i så fall pratat om det med tex, sin syster. Och då hade det kommit fram nu. Dem verkar ofta bråkat om pengar dessutom. Nädu han är inget annat än en looser. Och med den grandiosa självbild han har, och nekandet in i döden. Skulle han aldrig bett om hjälp, det är = ett erkännande. Nu är han såå säker på att det aldrig kommer lösas, det hade han inte varit, om någon mer på utsidan vetat om vad som hänt. Vi kan bara hoppas att kroppen hittas. Annars kommer denna händelse gå med T ner under jorden. Och vi kommer aldrig riktigt få alla svar.
Citera
2020-05-30, 20:05
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Det är ganska intressant eftersom jag flaggade för detta området tidigare.

2019-12-10, 11:57 #21823 på sidan 1819.

SKAGERAK är en båt.

https://imgur.com/a/5TZdua5
https://imgur.com/a/BkiBnL5

Om han använt sig av vatten runt just det området borde vindriktning och ev strömmt vatten finnas dokumenterat från det datum han var där till dax datum.
Kan underlätta en del om man gör ett diagram
Senast redigerad av Willow1 2020-05-30 kl. 20:07.
Citera
2020-05-30, 20:14
Medlem
askungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aaronwanbissaka
Ja, det är nytt sök i helgen efter att polisen fått in nytt tips. Jag bor i Stockholm och känner inte till området kring Gustafsberg alls. Varför skulle just de området vara intressant (förutom att en mörk bil kört där under mordtillfället?

Som någon annan skrev, det ligger inte långt från Ts bostad med bil, och därav ingen liklukt.
De har inte bara sökt Gustafsberg utan även någonstans i Tureborgsområdet. Det jag har reagerat över är då en tur som han tog till en brukare den 18e, som enligt gps tog 30 minuter!
Även om inte gpsen i arbetsbilen visar avvikande mönster så gör tiden det. Det tar inte så lång tid att ta sig runt med bil i Uddevalla, skulle vara om det var studentvagnar i hela stan men tvivlar på att så var fallet denna dag i November 😝

För övrigt är Gustafsberg ett stort grönområde som många känner till i trakten och hänger på i sommartid, med få bostäder och desto mindre människor i November.
Citera
Medlem
SweKingCalles avatar
Vilken dag var wilmas mamma och knackade på dörren, om jag inte minns fel öppnade T dörren med en filt runt sig ?
Citera
Medlem
Okej. Det känns som det finns två "huvudbevis" i den tekniska undersökningen som talar för att det är just den MGM som har utfört mordet är:

- Fingeravtryck på aluminiumfolie - där huvudet låg
- MGM:s fotspår i blodet.
(Givetvis finns det fler starka bevis som :konstigt alibi, köpet på netto, grannarnas öron , hans apatiska inställning, oron vid vinden etc. Men teknisk bevisning endast!)

- Fingeravtryck:
Visst är det snöpligt för honom att hans fingeravtryck är på aluminiumfolien, men frågan är ju hur mycket fingeravtryck? Är det bara enstaka fingeravtryck - då hade han lika gärna kunnat rört folien för några dagar sedan när han "bakat en kanelbulle". Kan åklagaren bevisa att fingeravtrycken måste ha funnits under mordets/styckningens tidpunkt?
- MGM:s fotspår i blodet:
Denna känns tyngre. Eftersom det inte finns tecken på andra människor i lägenheten (också stark teknisk bevisning), så är det osannolikt att någon annan kunde utföra gärningen i lägenheten. När hans fotspår dessutom är i självaste blodet, bevisar det ju att han varit där? Men har han endast ett par skor? Det kan ju vara så att den "potentiella gärningsmannen" har tagit hans skor och tryckt de mot blodet för. Eller kan skoavtrycket kommit efter mordet skett. Finns det övervakningskameror från Netto som styrker skobeviset? Eller polisen som kan vittna om de sko han hade på sig under hemskjutsen från motorvägen?

Med tanke på att det dessutom var ett blodbad i MGM:s lägenhet, så måste den "potentiella gärningsmannen" städat undan mordet på bara några timmar? För MGM har ju bevisligen befunnit sig i lägenheten sen kl 22-23 (när polisen skjutsade hem honom). Men allt det blod som FUP:en indikerar på, tar timmar att städa undan/tvätta bort. Har han då sett blodet och städat undan golvet, för att polisen inte skulle misstänka honom - även fast han inte gjorde gärningen? Eller hur tänker han?

Nä. Personligen ser bevisbörda ut att vara alldeles för stor för att han ska frias. Kombinerat med de andra viktiga bevisen känns det ju onekligen tufft ut för honom att klara sig undan i rätten.

Allt hänger alltså på om åklagaren kan bevisa, utan rimligt tvivel, att han gjorde mordet - utan en dödsorsak samt kropp. Men det borde han kunna göra enligt mig.
Citera
2020-05-30, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caticorn
Läste i fup igen och det enda polisen la märke till var en reva på handen. Inga sår i ansiktet. Polisen kollade T i och med att T sagt att han varit i slagsmål.

S. 40 av 976 i fup.

Kan vara av denna anledning som T igår påstod att han inte sagt att HAN varit i slagsmål utan bara att det hade varit ett slagsmål och att poliserna måste ha uppfattat fel.
Citera
2020-05-30, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Tänk om han erkänt.
Vilken lycka det hade varit

Citat:
Ursprungligen postat av Malinsjoo87
Fängelset är en helt annan sak än häktet. Där kanske han inte kommer trivas lika illa i början. Sen när terrorn, jakten, hoten och misshandeln sätter igång önskar han nog att han var död! Han kommer vara jagad och totalt utfryst på kåken!

Man kan ju hoppas att han får ett helvete men tyvärr blir de nog inte så då han sitter med likasinnade, GW sa för en tid sedan att han inte visste av någon som fått spö pga sitt brott utan de är problem som uppstår då dom blir oeniga om något så en som håller låg profil har inget att frukta.
Citera
2020-05-30, 20:16
Medlem
Treskors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Men om någon annan varit inne och mördat W, skulle han inte ha ringt till polisen då när han kom hem?

Jag tror att MGM är skyldig, men att det inte är uteslutet att han haft någon form av medhjälp på något sätt. Hur, i vilket omfång och under vilken tid har jag dock inte så många teorier kring.

Jag spånar bara med andra ord
Citera
2020-05-30, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Ingen chans. T åkte till Göteborg direkt efter grälet. Kroppen transporterade han under natten till fredag. Någon granne hörde tunga steg i trappan.
Va? T steg ju av i Ljungskile. Han åkte aldrig till Gbg!
Citera
2020-05-30, 20:21
Medlem
Har det framkommit vilka av Tishkos anhöriga som var med på rättegången? Jag har bara sett att det står att några anhöriga till honom har varit på plats.
Citera
2020-05-30, 20:23
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caticorn
Om han bussat så måste det finnas i to go appen eller på hans kort att han åkt buss. Eller inköp av busskort (fylla på eller månadskort till exempel).

Väldigt spännande teori. Hur länge ligger Skagerack ute? Bara under sommaren?

Jo det känns som det är ett intressant område.
Kanske cykel, vespa, moped eller liknande.
Dessutom ligger det c:a 3,5 km från den där kvinnan bor där man hittade hennes Coop påse i soprummet. d.v.s Forshälla Holmen,
https://www.google.se/maps/place/FORSH%C3%84LLA+HOLMEN+111,+451+91+Uddevalla/@58.3172543,11.8716014,4021m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x46450e4311936741:0x90245 242bc206f05!8m2!3d58.3053786!4d11.8639639?hl=sv

Den kan iofs kommit från det stället där hon jobbade.
Men hur i h-e kom den dit till T:s soprum? Fumlade sopgubbarna - eller?

SKAGERAK har jag för mig körde runt ungefär en vecka.

Speciellt runt Bäveån och Gustafsberg's området.

Lite info om SKAGERAK:

Nya forskningsfartyget Skagerak
https://www.youtube.com/watch?v=bRbVd_6RZMc

Extra kompetens krävs för att Skagerak ska bli klart
https://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/nyheter/detalj/extra-kompetens-kravs-for-att-skagerak-ska-bli-klart.cid1669459

Skagerak hem till Sverige
https://www.sjofartstidningen.se/skagerak-hem-till-sverige/
Senast redigerad av K.Blomkvist 2020-05-30 kl. 20:33. Anledning: Lite extra info.
Citera
2020-05-30, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halteper
Det finns ju ett antal felkällor när det gäller Luminol och Bluestar.

Det har nämnts i tråden att T använde Klorin till städning. Klorin (blekmedel) är en av dessa felkällor. Den "ljusshow" som vi ser på bilderna i FUP kan ju vara dels utblandat blod som svabbats runt på golvet men också att han använt Klorin att rengöra med. Det är ju inte så att hela golvet varit täckt av blod. Med Luminol får man ett synligt resultat av en droppe blod (0,05 ml) utblandat med 999 999 droppar vatten. Betyder att man får byta vatten i skurhinken ofta om man vill torka bort allt. (EN droppe i 50 liter vatten!!!) MEN man får också markering av Klorin.

Efter 12 veckor har effekten av Klorin försvunnit medan den för blod kvarstår. Däremot vet jag inte huruvida teknikerna kan se skillnad på hur Luminol reagerar på blod jämte Klorin efter, låt säga, 1 vecka. Hade varit skoj att veta om någon har kemikunskaperna nog att förklara det.
Jag antar att de topsar ställen med ”blod” där lumininol/bluestar har används. Får de då utslag för blod så är det blod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in