2020-05-30, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geraldine
Så varför händer ingenting?
Genomför ändringarnan

Socialtjänstlagen och LVU är båda från sjuttiotalet. Vid det här laget är de fullständigt integrerade i hela socialtjänstorganisationen. Det pågår en stor socialtjänstutredning i detta nu, främst utförd av socionomer inifrån systemet. Föga förvånande har de inte föreslagit något annat än obetydliga kosmetiska förändringar i lagarna. Ser man det krasst så är det inte troligt att socialtjänstsystemet ändras på något betydande sätt under den närmsta generationen.[/quote]

Tack för ett långt vettigt, krasst, sakligt inlägg i debatten!!👍🏼

Det är så himla svårt att låta bli att färgas av sina starka känslor i sitt resonemang när det gäller barn som far illa, det tror jag de flesta håller med om.

Lika svårt som att försöka analysera ev motiv/händelseförlopp i intensiv hobbydetektivanda utan att använda sina egna referenser som måttstock.

Denna tråd verkar bestå av två läger där ena sidan vill se huvuden rulla i samtliga instanser, och den andra sidan mer försöker förstå hur det kan ha gått så jävla galet.

Ditt inlägg kom som en frisk bris utan att lägga någon större värdering åt endera hållet. Skönt![/quote]

Tror att många som engageras i detta fall ser sin 2-3-4 åring framför sig och tänker att om någon helt plötsligt kommer och lyfter denna lilla person bort från familj och det enda liv hen känner till, för placeras i ett helt annat hem, när man dessutom matas med historien innan och vet facit så går topplocket på den annars så sävlige svensson.

När man inte är insatt i alla turer om LVU, lagstiftning mm blir det ju mycket spekulationer och därför tycker jag det är bra om allt utreds. Finns tillräcklig lagstiftning eller ej, använder man lagstiftningen eller ej, fattar domstolen beslut enligt lagstiftarens intention eller ej, om inte vad krävs för för att det ska ske. Vad är barnets ombuds roll? Vad bör den ha för kompetens, borde annan kompetens efterfrågas i denna typ av fall. Det är ju enda sättet att det kommer ut något vettigt från denna tragedi.
Citera
2020-05-30, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kejsar.Nero
Jag tror du har alldeles för höga tankar om honom om du tror att han hade sån ångest över vad de gjort. Isf hade han väl tagit en överdos eller på annat sätt tagit livet av sig under de (minst) två dagar som de gömde E under sängen och låtsades som ingenting? Jag tror snarare att han inte ville erkänna hur mycket han knarkat de senaste månaderna för att de trodde att deras ”halkolycka i badkaret” skulle gå hem och att de skulle bli släppta. Om han då erkände att han var djupt nere i missbruket skulle de förlora A och S.

Handlar inte om höga tankar, handlar om att en pundare vet att just den abstinensen är dödlig. P visste också att han inte skulle bli släppt direkt oavsett om det skulle vara en simpel fallolycka, eftersom det faktum att de inte ringde direkt plus att E låg i ett knyte under en säng.

Jag baserar min teori på år av egen erfarenhet kring substansen både då jag själv var aktiv och människor i min närhets missbruk. INGEN och jag menar INGEN, som knapprat blå skulle ljuga om det om de inte vore självmordsbenägna..

Citat:
Ursprungligen postat av Inthemiddle
Det tror jag med. I arresten kom nog verkligheten ikapp honom.

Som det verkar så var det han som varit mest drivande för att få hem E. De påbörjade processen bara ett par veckor efter att han frigivits.
Hon var hans första barn med Rebecca och han hade aldrig sett henne pga av sitt uppförande på förlossningen.
Jag kan tänka mig att ångern över hur allt blev när hon föddes växte under fängelsetiden.
Jag tror verkligen att han ville väl. Han ville ändra ditt liv, han ville få hem E och vara en bra pappa.

Men, med en lång historia av kriminalitet och missbruk, kraftigt myndighetsförakt och med en samvetslös sambo så klarade han inte av att ändra sitt liv.
Saker och ting började spåra ur mer och mer när E sedan, efter år av kämpande från hans sida, inte förstod hans vision av en lycklig familjeförening.
När hon bara saknade den enda mamman hon haft och ville hem.
Detta i samband med Rebeccas vidriga personlighet som lär kommit fram mer och mer gjorde troligtvis att han flydde in i sin gamla trygga knarkbubbla igen. In i bubblan som dövade känslor men också hans omdöme, empati och medmänsklighet.
Jag säger inte att han är ett offer. Han är i allra högsta grad delaktig i mordet och misshandeln av sin dotter. Men jag tror att han hade goda intentioner från början.

Till skillnad från Rebecca, hon ville sannolikt endast få tillbaka E för att "vinna". För E var HENNES inte Melindas. Inte för att hon egentligen ville ha hem henne för att hon älskade henne och saknade henne.

Oavsett hur E dog så tror jag att han fick panik.
Han skrek att R skulle ringa 112. Hans instinkt var att hjälpa, att rädda sitt barn.
Det var inte Rebeccas.
Jag tror att det var hon som övertalade honom att vänta, att det var hon som bad honom lugna sig och tänka klart. Att om de skulle ringa 112 nu så skulle de upptäcka att E var drogad och att han skulle förlora henne igen. Och denna gången skulle han även förlora S.

Jag tror att han försökte framkalla kräkning för att få upp det de gett henne. Med förhoppningen om att hon skulle må bättre men också för att om hon inte skulle bli bättre så skulle de kunna ringa 112 utan att de skulle märka att hon var påverkad.

Men hon blev inte bättre. Hon blev sämre. Rebecca manipulerade honom genom att spela på hans myndighetsförakt och hans rädsla att förlora sina barn.
Till slut dog hon.

Jag är övertygad om att han var den som packade in E och gömde kroppen under sängen. Det säger ju också bevisen.
Om han gjorde det på eget initiativ i panik med Rebeccas ord ekanske i huvudet att han skulle förlora S om han sökte hjälp eller om hon hotade och tvingade honom kan man ju bara gissa.

När sedan allt kom fram och han tände av i häktet kom känslorna tillbaka. Och det av förståndet han inte knarkat bort.
Han insåg till fullo att E var borta och att han också förlorat S. Han insåg att hans tidigare tre barn skulle få veta att han dödat deras halvsyster. Att han var en mördare. Att han hade förlorat dem också.
Han hade förlorat allt.
Vad hade han kvar att leva för?
Han kunde lika gärna låta abstinensen ta hans liv.
Eventuellt tyckte han att han förtjänade lidandet genom abstinensen. Att det blev hans "straff" för vad han gjort och att han inte "förtjänade" någon lindring.
Oavsett så är jag övertygad om att han inte ville leva längre och han utnyttjade abstinensen som ett alternativt självmord.

PRECIS (!!) så jag tänker. Har skrivit samma tidigare i tråden, på det lilla man får veta om P är det där uppfattningen jag får som en trolig teori. Menar aldrig att försvara P överhuvudtaget för som du säger så är han minst lika delaktig! Men han är dock den som visat någon form av ångest, känslor kring Es död av bio föräldrarna. Men jätte svårt att få en helhetsbild utan vidare förhör med P så klart, därför R också lägger ALLT på honom numera.
Citera
2020-05-30, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jo, men då borde det finnas en oro som befogar att de åtminstone kräver att få träffa E vid ny anmälan.
Juldagens oanmälda hembesök hade det syftet: att träffa E, En timme stod de o gafflade om det i dörröppningen och varken mamman eller pappan ville släppa in dem.
Nu tycker alla förståsigpåare att de BORDE HA BEGRIPIT att de skulle ha tvångsomhändertagit de tre barnen innanför dörren. Bums! Det gjorde de inte. De återvände dagen efter och bedömde inte att det fanns skäl till omedelbart omhändertagande.
När jag har läst FUP och sjukhusjournaler och vittnesförhör har jag dragit den slutsatsen att de var omöjliga att ha att göra med. Våra system, sjukvård, rättssystem m.m. är inte riggade så att de kan handskas med såna här människor.
Jag känner mig långt ifrån säker på att den nuvarande rättegången klarar det.
Citera
2020-05-30, 16:40
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Juldagens oanmälda hembesök hade det syftet: att träffa E, En timme stod de o gafflade om det i dörröppningen och varken mamman eller pappan ville släppa in dem.
Nu tycker alla förståsigpåare att de BORDE HA BEGRIPIT att de skulle ha tvångsomhändertagit de tre barnen innanför dörren. Bums! Det gjorde de inte. De återvände dagen efter och bedömde inte att det fanns skäl till omedelbart omhändertagande.
När jag har läst FUP och sjukhusjournaler och vittnesförhör har jag dragit den slutsatsen att de var omöjliga att ha att göra med. Våra system, sjukvård, rättssystem m.m. är inte riggade så att de kan handskas med såna här människor.

Jag tror att Rebecka är klen utan Patrik. Att de behövde varandra på något sjuk barnmördar-Bonnie and Clyde-sätt.

Tyvärr tror jag inte att hon kommer dömas för mord, men detta ”jag minns inte. Jag är också ett offer” får ta mig fan inte funka denna gången.
Citera
2020-05-30, 16:45
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Det där funderar jag också på. Har man enligt lag skyldighet att ha sina barn på förskola? Det låter helt orimligt.

Edit: jag antar att det är en rekommendation att ha barn från tre år på förskola; det är väl därför man har rätt till 15h vecka.
Så att barnen får träffa jämnåriga och utvecklas bättre.

Men det är en helt annan sak än att det skulle vara lag på det.
Förskola är en rättighet, inte en skyldighet. Som sjukskriven har du självklart rätt att ta hand om dina barn. Att ta hand om sina egna barn är inte att uppvisa arbetsförmåga.
Citera
2020-05-30, 16:47
Medlem
Citat:
Jag tror att Rebecka är klen utan Patrik. Att de behövde varandra på något sjuk barnmördar-Bonnie and Clyde-sätt.

Tyvärr tror jag inte att hon kommer dömas för mord, men detta ”jag minns inte. Jag är också ett offer” får ta mig fan inte funka denna gången.
När hon blir utsläppt från fängelset kommer hon säkert att hitta en "ny" Patrik eller Patrik/light.
Citera
2020-05-30, 16:56
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
När hon blir utsläppt från fängelset kommer hon säkert att hitta en "ny" Patrik eller Patrik/light.

Det kan vi nog räkna med. O kanske skaffa fler barn? Om hon inte är för gammal o mager.

Änglamakerskan från Ulricehamn (var hon ifrån, eller?).
Eftersom både A och S uppvisade symptom på långvariga omsorgsbrister, så hade hon kanske haft minst ett liv till på sitt samvete inom några veckor/månader.
Citera
2020-05-30, 17:05
Medlem
f30malmos avatar
Citat:

Nej, men de hade kunnat kräva att få träffa E. Vet andra fall där de krävt det, och som sagt inte lika allvarliga anklagelser.
Citera
2020-05-30, 17:10
Medlem
Det här med att Rebecka inte "minns" tror jag verkligen är bullshit. Jag har själv förlorat ett barn i en väldigt hemsk olycka och jag minns allt väldigt väl trots kraftig chock. Men å andra sidan så använder jag inte droger så vad vet jag.. 🤷🏻‍♀️
Citera
2020-05-30, 17:48
Medlem
Citat:

Näfyfan eller hur....:/

Du sättet huvudet rätt på spiken här!👏🏼
Citera
2020-05-30, 19:46
Medlem
Citat:

Utifrån fup och alla sms så är min uppfattning av Rebecka att hon har ett enormt kontrollbehov samt verkar vara den som styr Patrik med en järnhand. Det finns inget som tyder på att Rebecka skulle vara någon klen osäker tönt som inte klarar sig. Den mesta info visar istället bilden av en mycket självsäker och dominant typ.

Det starkast som talar för det är deras agerande efter polisen hittade E.
Patrik bryter ihop och dör medvetet medans Rebecka är helt orörd och bryr sig inte ett skit att P o E är döda. Istället tycker häxan synd om sig själv som vanligt
Citera
2020-05-30, 19:54
Medlem
Jag tog en liten paus från tråden, återvände och har skummat igenom senaste sidorna.

Jag reagerar på hur P helt plötsligt målas upp som en" sympatisk kille som ville väl " som fallit offer för en galen tjej?
Läser att han blivit pressad av R att inte ringa 112? att han skulle känt sig tvingad att paketera den lilla kroppen?

På riktigt?
Verkar denne P som en undergiven kille helt utan egen handlingskraft?
Den store pojken A har uttryckt en rädsla för honom? Han har låtit pojken sova i en plastpåse? Han nekar sin dotter ett glas saft på julafton, och får ett utbrott på de andra gästerna pga av att de ville ge henne saft?
Väktare får avhysa honom i från BB /förlossning under E födelse.
Hans äldre barn ville inte träffa sin pappa?
Hans ex uttryckte oro för de barn som han hade hand om då?

Låter han verkligen som en kille som inte skulle kunna stå emot en (eventuellt manipulativ, personlighetsstörd) missbrukande liten kvinna? Nej, han är nog handlingkraftig nog!

De båda hade en beroendesjukdom som berövat dem både sitt sunda förnuft och verklighetsförankring nog att agera konstruktivt.
Deras myndighetsförakt som övergått i någon form av paranoia där de på riktigt trodde de var bättre' att gömma kroppen av sitt avlidna barn" i tron om att socialen inte skulle omhänderta dem andra barnen.

Det krävs två djupt skadade /sjuka individer för en sådan är" familjetragedi" ska kunna ske!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in