2020-05-30, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg synes giftdrap-teorien din blir mer og mer aktuell. At han har vært alene om alt. Spørsmålet er da hvor han har skjult liket av AEH.

Han kan ha vært inspirert av kidnappings-historien fra 2005 til å sette opp kryptoplottet.

Det var et mye omtalt arsenikk-mysterium på Hamar i 1964, det må han ha fått med seg. Han var en lovende skøyteløper og har personlige rekorder fra Brandbu og Gjøvik i 1966 og 1967, ref http://www.speedskatingbase.eu/?section=skaters&subsection=skater&skaterid=31395

Men jeg tror det var skøytebane på Hamar også. Og at TH må ha deltatt i konkurranser der.

Dagbladet papir i dag skriver at Jørn Lier Horst og John Christian Elden tviler på oppklaring. Spesielt Elden tror at løsningen på mysteriet er knyttet til utenlandske kriminelle. Elden fremholder også at politiet neppe har mer beviser eller indisier enn det de har kommet frem med.

Vi vil aldri få vite om full etterforskning fra dag én ville ha kommet opp med konkrete spor etter Motparten. Men, jeg personlig tror ikke det, fordi jeg tror denne Motparten aldri har eksistert. Og jeg ser også at fallhøyden for politiet på alle vis ville ha vært høyere om de gikk ut for fullt 31. okt 2018. Så jeg tror at politiet håndterte den ekstremt vanskelige situasjonen på beste måte.

Jeg så at vennen hans Tom N sa at TH etter løslatelsen var meget emosjonell, og at det "kom noen tårer". Jeg synes det var forbausende. Til jeg kom på at tårene nok skyldes fortvilelse over å ikke bli trodd. Fortvilelse over at politiet ikke tror på den perfekte planen han har lagt.

Var vennen som gråt kanskje?
Elden vil ha denne saken, det lyser lang vei. Og hans strategi ville vært å peke på utenlandske kriminelle og kidnapping. Selv om alle eksperter sier at det er feil. Det er en dekkhistorie. Og personen bak må ha vært meget fornøyd med at politiet ventet 10 uker med offentliggjøring av saken. Det er bare det at det ble mye større enn han hadde trodd. De fant ut av villedingen og slipper fanden ikke taket.
Citera
2020-05-30, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Var vel på vei vekk fra at TH kunne være gjerningsmannen, de siste opplysningene fører meg dessverre fra denne teorien.

For hvorfor lyver barna tro, greit at det føles som et skrekkscenario at faren skulle være skyldig men hva med lojalitet mot mor? Selv om de er overbevist om at far er uskyldig bør de fortelle sannheten.

Når andre nære venner har fortalt dette virker det bare idiotisk å si noe slikt som at det har vært full åpenhet om slike ting internt i familien, det de sier er at venner av AEH lyver men oddsene for at de lyver er langt mindre enn at barna lyver for hvem sitter og lyver for politiet om at en venninne ønsket seg ut av ekteskapet, hva skulle postet med det være tro? Da er det langt vanskeligere og kjøpe barnas versjon for de har iallefall et motiv for lyve.
Er ikke bra dette nei samt som du sier at TH ikke kan spandere en brøkdel av formuen sin for å få svar på hva som skjedde med AEH

Jeg er også enig at det virker som politiet står fast og at den som har gjort dette har utført det perfekte drap.

Jeg sier igjen i håp om at noen pressen leser her, det er trolig kun pressen som kan vinkle en artikkel som setter fart i utloving av dusør og her burde de faktisk snu seg rundt og skrive noe som setter press på han.
Og som er skrevet på en måte så det ikke får konsekvenser for de.

En annen mulig løsning er å henlegge hele saken og se hva som skjer da. Går fint å åpne en sak igjen senere, men kunne vært intr.å se reaksjonen til familien og han selv på en slik henleggelse.
Citera
2020-05-30, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Jeg tror og noen ljuger om telefonsamtalene, bortsett fra lønningsansvarlig.. Hvis noen har hjulpet ham, må det være noen han har total kontroll på, altså ikke en innleid.

Absolutt mulig at noen lyver som du sier. Jeg tenker kanskje mest ifht de på jobben. Kanskje var det i aller beste hensikt fra den/dem.

Jeg lurer litt på hvor sterkt det alibiet er om at de så ham på jobben kl 0915 - 1000. Blir spekulasjon for det kan jo være helt vanntett. Vet jo ikke. Men virker jo som politiet ikke har utelukket at han kan ha gjort drapet selv....siktelsen er jo drap eller medvirkning til drap. Er livsbevis 0914-0916 helt sikkert, og alibiet på jobb hele dagen 100% vanntett så kan han vel ikke siktes for drap, men isåfall kun medvirkning? Er vel muligens dette som lagmannsretten kanskje mente ifht alibiet, men hva om det hviler på vitnesbyrd fra kollega/er.

Kolleger ble vel spurt om dette med når de så TH på jobb, veldig lang tid etterpå (pga hemmeligholdelsen i situasjonen).Litt spesielt at de da kan huske tidene så nøye? 10 uker tilbake. Hvem kan være sikker på tiden?

Hvis noen først har fortalt en påstand (at de så han fra kl 0915 og utover selv om de er usikker på tiden) for å gi en hjelpende hånd til en "fortvilet ektemann" og god sjef, som de selv mener utenkelig har gjort dette, kan de ha styrket hans alibi for å være snill med han og sagt at de så ham 0915 selv om de for eks ikke er helt sikker, og da kan de jo ha satt seg i en veldig ekkel situasjon nå. Ïkke sikkert de selv tenker at det er løgn heller, men at de bare tenker " ja vi så ham jo ca på den tiden så da sier vi fra 0915 og framover for å hjelpe ham litt. Stakkars mann som har mistet kona osv"

Det kan for eks også være en logisk forklaring bak å ikke utlove dusør forbundet med at TH kan være redd noen da kan bli fristet til å velge de pengene framfor å holde på den lille løgnen og lojaliteten. Hvis alibiet rakner sliter han jo. Ryker han inn kan jo også jobben kanskje være i fare osv. Og kanskje de da tenker at det er bedre at politiet finner ut av saken selv. Ikke noe automatikk at de skal begynne å si at de ikke er sikker på tidspunktet osv nå, da de vet at det kan føre til skjerpet fokus på TH, og i deres øyne er han kanskje fremdeles et offer som det er heksejakt på. Barna mener også det. Så kan det jo være noen som er litt redd for å bli blandet inn selv og, og derfor ikke vil si noe?

Men dette er jo rene spekulasjoner men noe logisk må jo ligge bak at det ikke utloves dusør.
Nå tenker jeg teori i lys av siktelsen som politiet har kommunisert.
Citera
2020-05-30, 13:28
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Hvilken gift? Politiet har sagt at de tror at hun har dødd av kvelning. Kan det være Curasit som har blitt brukt? Det lammer musklene i lungene så man ikke kan puste, og heller ikke rope etter hjelp. Man blir kvalt til døde. Det er et legemiddel som brukes for å koble ut lungefunksjonen når man kobles til respirator. Samme som "kurasittmannen" brukte når han tok livet av en hel haug med pasienter på et gamlehjem. Bestyrer Arnfinn Nesset, nå Grandal.
Absolutt en mulighet, men tror også heroin i insulinsprøyte(hvis hun brukte det) kan være aktuell gift - lett tilgjengelig, og kan være skaffet lenge før drapet.
Citera
2020-05-30, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kva
Jeg har tilfeldigvis adgang til en annen lokalavis som gjengir RB artikkelen slik:
«
Her fant politiet TH blod

Politiet fant dråper av THs blod på to steder i huset – og på en gjenstand som tilhører AEH.

Funnene ble gjort under de krimtekniske undersøkelsene i S*loraveien 4 og danner deler av politiets siktelsesgrunnlag mot den drapssiktede milliardæren, men ble avfeid av lagmannsretten.
Det får RB opplyst.

Den 29. april møtte TH med sin forsvarer SH i Nedre Romerike tingrett. Dagen i forveien hadde politiet pågrepet TH og siktet ham for drap eller medvirkning til drap på AEH.

Nå ville de varetektsfengsle ham i fire uker.

I det flere timer lange fengslingsmøtet la politiet fram sin indisierekke som de mener konstaterer skjellig grunn til mistanke mot TH.

Ifølge RBs opplysninger, var en sentral del av bevisbildet politiet presenterte for retten funn av biologiske spor i S*loraveien 4 – som av politiet betegnes som åstedet for et drap.

Blant annet mente politiet at blod fra TH kan knytte ham til forbrytelsen.

Blod på gjenstand
I løpet av de 19 månedene som politiet har etterforsket L*ørenskog-saken, har krimteknikere ved flere anledninger saumfart eneboligen innerst i S*loraveien etter spor som kan belyse hva som skjedde med AEH den 31. oktober i 2018.

Etter det RB får opplyst, er det gjort ulike funn av TH blod på steder som politiet har ment er interessante:

• På badet.
• Ved ytterdøra.
• På en gjenstand som tilhører AEH.

Det skal ifølge RBs opplysninger ikke være snakk om store mengder blod – kun noen få dråper på badet og enda færre ved ytterdøra. Det var heller ikke mye blod på gjenstanden som tilhører AEH, får RB opplyst.

Ifølge RBs opplysninger har TH og hans forsvarer, SH, argumentert sterkt mot at blodsporene er relevante. Blant annet fordi TH skal ha alibi for tidspunktet politiet mener at kona hans ble drept.

Som VG tidligere har omtalt, viser et videoopptak fra F*uturum at TH ankom arbeidsplassen sin mellom 09.10 og 09.15, og at han derfor ikke var i S*loraveien da AEH ble utsatt for en straffbar handling.

Også Eidsivating lagmannsrett så bort fra blodsporene da de behandlet ankesaken etter kjennelsen fra Nedre Romerike tingrett. Lagmannsretten konkluderte som kjent med at det ikke foreligger skjellig grunn til mistanke mot TH, og 70-åringen ble dermed besluttet løslatt.

RB har forelagt denne sakens opplysninger overfor TH forsvarer, SH. Han ønsker ikke å kommentere saken.

Slepespor
I tillegg til bloddråpene som stammer fra TH, er det også funnet andre biologiske spor i S*loraveien 4 som politiet mener er med på å kaste lys over saken.

Blant annet er det, etter det RB får opplyst, funnet slepespor inne på et av badene i huset. Disse sporene inneholder AEHs DNA. Det var VG som først omtalte slepesporene.

RB har fredag stilt etterforskningsledelsen spørsmål om de biologiske sporene og blodet som stammer fra TH. Politiet opplyser at de ikke kommer til å besvare spørsmål før neste uke.

TH er fortsatt siktet for drap eller medvirkning til drap, men nekter straffskyld. Han har etter at han ble løslatt fra varetekt 8. mai ikke vært inne til nye avhør.

SH opplyser imidlertid at hans klient kommer til å møte i nytt politiavhør neste uke.
»
"RB har fredag stilt etterforskningsledelsen spørsmål om de biologiske sporene og blodet som stammer fra TH. Politiet opplyser at de ikke kommer til å besvare spørsmål før neste uke.
Får håpe det skjer noe neste uke.
Citera
2020-05-30, 13:36
Medlem
Tror Hagen er bra skuespiller og han lyver.Kan han bli tatt i løgn og varetekt fengslet igjen?Pluss hans egne forklaringer og detalier peker på at han i det minste medvirket.
Synes historien ligner på R Durst sin,millioner som også tidlig mistet sin mor og hans konen forsvant og ble aldri funnet.
Citera
2020-05-30, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Jeg forstår ikke dette som noe annet enn at politiet mener TH har stått for drapet selv. Men han har alibi.

Derfor er det blitt brukt gift.
Citera
2020-05-30, 13:37
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunterrr
Absolutt mulig at noen lyver som du sier. Jeg tenker kanskje mest ifht de på jobben. Kanskje var det i aller beste hensikt fra den/dem.

Jeg lurer litt på hvor sterkt det alibiet er om at de så ham på jobben kl 0915 - 1000. Blir spekulasjon for det kan jo være helt vanntett. Vet jo ikke. Men virker jo som politiet ikke har utelukket at han kan ha gjort drapet selv....siktelsen er jo drap eller medvirkning til drap. Er livsbevis 0914-0916 helt sikkert, og alibiet på jobb hele dagen 100% vanntett så kan han vel ikke siktes for drap, men isåfall kun medvirkning? Er vel muligens dette som lagmannsretten kanskje mente ifht alibiet, men hva om det hviler på vitnesbyrd fra kollega/er.

Kolleger ble vel spurt om dette med når de så TH på jobb, veldig lang tid etterpå (pga hemmeligholdelsen i situasjonen).Litt spesielt at de da kan huske tidene så nøye? 10 uker tilbake. Hvem kan være sikker på tiden?

Hvis noen først har fortalt en påstand (at de så han fra kl 0915 og utover selv om de er usikker på tiden) for å gi en hjelpende hånd til en "fortvilet ektemann" og god sjef, som de selv mener utenkelig har gjort dette, kan de ha styrket hans alibi for å være snill med han og sagt at de så ham 0915 selv om de for eks ikke er helt sikker, og da kan de jo ha satt seg i en veldig ekkel situasjon nå. Ïkke sikkert de selv tenker at det er løgn heller, men at de bare tenker " ja vi så ham jo ca på den tiden så da sier vi fra 0915 og framover for å hjelpe ham litt. Stakkars mann som har mistet kona osv"

Det kan for eks også være en logisk forklaring bak å ikke utlove dusør forbundet med at TH kan være redd noen da kan bli fristet til å velge de pengene framfor å holde på den lille løgnen og lojaliteten. Hvis alibiet rakner sliter han jo. Ryker han inn kan jo også jobben kanskje være i fare osv. Og kanskje de da tenker at det er bedre at politiet finner ut av saken selv. Ikke noe automatikk at de skal begynne å si at de ikke er sikker på tidspunktet osv nå, da de vet at det kan føre til skjerpet fokus på TH, og i deres øyne er han kanskje fremdeles et offer som det er heksejakt på. Barna mener også det. Så kan det jo være noen som er litt redd for å bli blandet inn selv og, og derfor ikke vil si noe?

Men dette er jo rene spekulasjoner men noe logisk må jo ligge bak at det ikke utloves dusør.
Nå tenker jeg teori i lys av siktelsen som politiet har kommunisert.
Kollegaer på Futurum ble avhørt dagen etter. Men det kan likevel være som du sier, at man kan ha vridd litt på fakta eller at noen faktisk lyver. Personlig mistenker jeg jo at det er to der som kan ha gitt hverandre et gjensidig alibi for deler av dagen.
Citera
2020-05-30, 13:38
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colli
Ja, det er muligt. Men det efterlader jo stadig en dunk/tønde og noget syre, som må have været i nær radius, et sted som kun TH havde (ubemærket) adgang til.

Dunken er nok tømt og kan være i bruk den dag i dag til lovlig virksomhet.

Så lenge gifteringen, klær og annet som ikke lar seg løse opp er fjernet, var det ikke spor igjen selv om dunken, som han brukte hansker på, skulle bli funnet.
Senast redigerad av Slettsnoken 2020-05-30 kl. 13:44. Anledning: Precisering
Citera
2020-05-30, 13:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Absolutt en mulighet, men tror også heroin i insulinsprøyte(hvis hun brukte det) kan være aktuell gift - lett tilgjengelig, og kan være skaffet lenge før drapet.

Ja, heroin er jo veldig lett å få tak. Kurasitt er det litt verre med. Kurasitt er ikke akkurat sånn som selges på gata.
Citera
2020-05-30, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Var vennen som gråt kanskje?
Elden vil ha denne saken, det lyser lang vei. Og hans strategi ville vært å peke på utenlandske kriminelle og kidnapping. Selv om alle eksperter sier at det er feil. Det er en dekkhistorie. Og personen bak må ha vært meget fornøyd med at politiet ventet 10 uker med offentliggjøring av saken. Det er bare det at det ble mye større enn han hadde trodd. De fant ut av villedingen og slipper fanden ikke taket.

Nei, jeg tror TH tok til tårene over at politiet kunne pågripe ham og sette ham i arresten. Når han hadde jobbet så hardt for å skaffe seg det perfekte alibi.

Jeg tror at TH var sjokkert og fortvilet over at politiet tilsynelatende ikke "fulgte de spillereglene TH hadde regnet med at de skulle følge".
Citera
2020-05-30, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Kollegaer på Futurum ble avhørt dagen etter. Men det kan likevel være som du sier, at man kan ha vridd litt på fakta eller at noen faktisk lyver. Personlig mistenker jeg jo at det er to der som kan ha gitt hverandre et gjensidig alibi for deler av dagen.

Ja ok, da spurte de kort tid etter. Da husker de nok tiden. Men likevel så kan det være sånn og ja at en kollega har gitt et vitnesbyrd for å hjelpe sjefen sin i en ekkel situasjon. At de er blitt enig om å gi alibi for hverandre slik at de ikke blir innblandet i mistanke. Kollegaen kan ha gjort det i god hensikt både for sjefen sin del og sin egen del. Og så kan resultatet ha blitt at vedkommende etter hvert kan være utsatt iforhold til å bli dratt inn som mistenkt i en drapssak (var jo kidnapping på den tiden), som medskyldig. Selv om denne bare tenkte å hjelpe litt slik at sjefen ikke ble satt i knipe. Da har denne kollegaen isåfall kommet i en vanskelig situasjon for sin egen del. Og kan potensielt blir fristet av dusør isåfall.

Så kan man naturligvis heller ikke utelukke at en kollega faktisk også kan ha hatt en rolle i selve saken, som mer reell hjelper. Kanskje var det for eks denne som kjørte TH sin bil den dagen osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in