2020-05-30, 12:22
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Jag tycker att ett stycke i en artikel i dagens Exptessen är rätt rolig när Tegnell säger:

– Vi har ändrat strategi. Vi jobbar väldigt hårt med att försöka begränsa smitta på äldreboenden och det har också visat sig i statistiken att det börjar lyckas. Däremot är det en ganska lång tidsskillnad mellan att man får effekter på minskad smittspridning på äldreboenden och att det faktiskt drar ner på dödstalen.

Med andra ord så var den tidigare strategin att inte jobba hårt med att försöka begränsa smitta på äldreboenden.

https://www.expressen.se/nyheter/sveriges-vandning-har-andrat-strategi/

Kan vi inte bara en gång för alla konstatera att Tegnell är full av skit.
Citera
2020-05-30, 12:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/utrikesminister-ann-linde-om-sportlovs-teorin-i-cnn/

Hon poängterar också att ”average” död är 81 år, så gamla som dör är förmildrande för regimens facit? De är mindre värda än andra. Hade de sagt samma om det gällt döda i trafiken, visst omkommer folk i trafiken men det är ju ändå mest gamla som dör där så det gör ju inget.

Har de någon mediestrategi på UD? Om ministern ska framträda i global media som ses av hela världen borde de haft möjlighet att sminka/pudra så de ser lite bättre ut i bild.

Det där har jag också tänkt på. Tänk om sjukdomen hade drabbat någon annan "grupp" hårt. T.ex. svarta, personer från Mellanöstern eller homosexuella män. Då hade den tagits på ett helt annat allvar från första stund, och myndigheterna skulle inte ha varit rädda för tvingande och drakoniska åtgärder gentemot majoritetsbefolkningen...
Citera
2020-05-30, 12:26
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Intressant är hur länge ett virus kan leva i ett rum efter att någon smittad har nyst, andats eller sjungit(!) där. Lägger det sig på golvet som en dammråtta? Får den fart igen när någon går i rummet? Kan ventilationen hålla coronaråttan svävande hela tiden?

Läste att i Jönköpings sjukhus på infektionskliniken där de rimligen borde ha bsolut bäst koll och absolut bäst rutiner tillika skyddsutrustning, har personalen smittats i massor. Tror det var 40 st.

Dom tyngre dropparna faller till golvet tämligen omgående och stannar där.

Aerosolerna kan dock hålla sig i luften ett halvt dygn i ett dåligt ventilerat rum. Minst...

Positivt är dock att det räcker med ett öppet fönster eller dörr för att aerosolerna snabbt skall skingra sig ut ur lokalen.

Tänkte precis tanken på alla jävla dåligt ventilerade mötesrum man har vistats i under årens lopp. Mumma för virus.
Citera
2020-05-30, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Hoppas ju att du har rätt men jag tror vi får dra med Anders över sommaren tyvärr. Man vågar inte ändra sig så mycket för då erkänner man att man har fel.
Men det är klart att nu börjar Anders och Co bli pressade. Får vi en vecka till med samma dödstal så måste ju regeringen göra något. Problemet att det skulle gjort något för länge sedan tyvärr

Om Giesecke är inblandad i oegentligheter med konsultuppdrag och sin frus vårdföretag så är han iskall. Det smittar såklart över på Tegnell som kan misstänkas ha gynnat Giesecke. Iskall där också om media startar ett drev mot honom.
Citera
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Sensitiviteten är på 99 procent enligt FHMs pp-presentation. Om du har 5 procent smittade så betyder det att 0,05 procent är falskt negativa. Det är helt obetydligt jämfört med de falskt positiva - så är det för låga värden. Annan sak om du har majoritet smittade. I Spanien korrigerade man både för specificitet och sensitivitet, finns en enkel formell för det, men i Sverige verkar eller vill inte FHM göra det, och presenterar felaktiga siffror. Det är som om ett opinionsinstitut skulle presentera sina rådata, innan de göra sina viktningar och korrigeringar - ett sådant institut skulle snabbt ses som helt oseriöst, men svenska myndigheter verkar komma undan med vad som helst.
Tack för ett klargörande inlägg! Antingen saknar FHM statistisk kompetens, eller så mörkar man medvetet. Oavsett vilket av alternativen som gäller, så undergräver FHM förtroendet för myndigheterna i Sverige genom sitt agerande. Inkompetens eller lögnaktighet, vilket är värst?
Citera
Medlem
Okända kurvan visar hur äldre prioriteras bort.
Andelen äldre som fått intensivvård för covid-19 minskade kraftigt när läget var som värst, visar SvD:s kartläggning.

https://www.svd.se/okanda-kurvan-visar-hur-aldre-prioriteras-bort
Citera
2020-05-30, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Ni missar att lägga in en parameter i "vår" strategi, vi är beroende av våra grannar och vad de gör i detta.

Tar Ni för givet att våra grannar "slänger" den stora investering de nu gjort i sjön för att i eventuella efterkommande virusvågor släppa smittan fri?
Eller är det större sannolikhet att de faktiskt kommer använda denna investering till att fortsätta mota ut smittan?

Om den svenska strategin nu ska ha en möjlighet att fungera så måste våra grannar ge upp annars står vi här isolerade från de vi behöver då de åter stänger för att skydda sitt folk, om vi ens fått deltaga i de återöppnade kontakterna tills dess då.

Så, vi är beroende av alla runt oss, är det då vettigt att alienera oss från de med en helt unik strategi där vi låter viruset hållas eller är det vettigare att ta kommandot över viruset och åter bli accepterade samt att vi efter detta kan agera samstämt så vi kan vara en del av den gemenskap vi idag inte klarar oss utan?

Och det är ju lätt att återta kommandot, bara testa, spåra och isolera bort positiva ur samhället så minska smittan.

Vi har ju överkapacitet av testmöjlighet så det är inte vad det hänger på, det är viljan att stoppa smittan det hänger på.

Oavsett hur det går så gör vi något och detta är vad som behövs för att åter bli accepterade av omvärlden, den omvärld vi så desperat behöver för att kunna upprätthålla den standard vi har här i landet.

Det är av ekonomiska skäl viktigare att bekämpa smittan än att av ekonomiska skäl låta bli...

Extrafråga om någon läsare vill svara, varför testas inte antikroppstestade som fått positivt svar men har nya symptom för c19?
Är det för att svaret inte är önskvärt eller för att det belyser antikroppstestets säkerhet?
Jag tror de länderna kommer fortsätta försöka mota bort smittan, men att det kommer krävas i princip en permanent lockdown att göra det under vintern.
Citera
2020-05-30, 12:28
Medlem
Citat:
Vilka empiriska studier är det? I Finland har bara en sammanställning gjorts av vad de tror där.

Exakt, Finland har bara tittat runt lite på tillgänglig info och dragit en slutsats. Hade de gjort en egen studie hade man ju blivit imponerad. Och varör gör inte t ex Sverige och Finland det då? När det nu är en så stor och även avgörande fråga?
Citera
2020-05-30, 12:31
Medlem
Citat:
Det är FHM själva som säger att specificiteten ligger på 97,7 procent i den power point presentation dom gjorde. Att de inte har korrigerat för det framkommer i mailkonversation med dem, se:

https://twitter.com/ErikLundstroem/status/1265396848161886208/photo/1

Katherina Zakikhany från FHM skriver:
"Det stämmer att siffrorna är ej korrigerade för falsk positiva resultat."

Tydligare än så kan det inte vara. Sluta förneka fakta.

Om det är så borde det ju vara så att man ska dra bort 2,3% på 7,3%:en. D v s att 7,132% av Stockholmarna visade på antikroppar vid det förra mättillfället.

Nåväl, vi får ju se hur FHM har räknat på detta om några dagar. Förhoppningsvis är siffran påtagligt högre. Jag har förstahandsinfo från 3 läkare/chefer som är verksamma på 3 olika sjukhus här i Sthlm. Det samtliga säger är att det är betydligt färre som behöver IVA-vård än tidigare, samt att de som kommer inte är i lika dåligt skick. Om det beror på att viruset muterat och blivit mildare, eller om vi har börjat se effekter av "flockimmunitet", eller kanske ngt annat återstår att se.
Citera
2020-05-30, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frederica
Om du är beredd att dö vet du först när du är döende. Allt annat är bara pladder och försök att vara bättre på döendet än alla andra. Lite samma strategi som religiösa kör med.

De allra flesta är inte beredda att dö, inte ens de svårt sjuka, eftersom alla djur inklusive människan har extremt stark överlevnadsinstinkt och -drift. Den kan slås ut av svår depression och ersättas av dödsönskan vilket är inte samma som att man egentligen och på riktigt vill dö, man orkar bara inte leva det liv man lever just då.
Nej det är riktigt. Man kan inte veta det innan man är döende. Jag har varit nära döden och det anågs nog att jag var döende men jag kom upp ur respiratorn.

Jag vet att jag inte är rädd för att dö.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Jag förstår det och jag tycker du har rätt. Det är fräckt.

Samtidigt ska vi väl inte blunda för historien för hur ska vi då lära oss nåt?

WHO deklarerade kallade av någon konstig anledning inte pandemin för en pandemi förrän 12/3.

Det är ytterligare en anledning att inte ge restriktiva reserekommendationer 8/2.

Jag tycker verkligen man kan fundera på om WHO väntade för länge,

det kändes larvigt där ett tag tycker jag

-alla begrep att det var en pandemi i full blom men WHO kallade det inte det.

Kanske kunde man använt karantän mer kraftfullt för återresande från alperna,

och ännu tidigare stoppat inresande från Iran, stängt Sveriges gränser, med facit i hand.

Det är väl sånt en komission ska titta på?
Jag tycker man ska hålla i minnet att det ofta förekommer katastrofvarningar varpå det sen visar sig inte alls bli så illa som befarat. Ropar man varg för ofta eller för tidigt så kommer snart ingen att tro en. Detta "kinavirus" som en del vill kalla det blossade sen upp långt över förväntan i Europa, men länge trodde man att det kunde begränsas genom isolering och spårning. Tills man träffade på fall som inte gick att spåra, och framför allt inte gick att spåra till inresande från utlandet.

Visst, det är lätt efterhand att komma och säga att någon ropade varg rätt tidigt. Men ingen kunde förutse hur det skulle utveckla sig. Den som ropade varg hade ju kunnat visa sig ha fel, som så ofta händer.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-05-30 kl. 13:28.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Dom tyngre dropparna faller till golvet tämligen omgående och stannar där.

Aerosolerna kan dock hålla sig i luften ett halvt dygn i ett dåligt ventilerat rum. Minst...

Positivt är dock att det räcker med ett öppet fönster eller dörr för att aerosolerna snabbt skall skingra sig ut ur lokalen.

Tänkte precis tanken på alla jävla dåligt ventilerade mötesrum man har vistats i under årens lopp. Mumma för virus.

Frågan är om ventilatiosnexperterna har haft virus i åtanke när de konstruerar systemen. Varma element ger tex "uppvindar", fuktig luft fungerar o rör sig annorlunda än torr luft.

Kan ju vara så att så fort personalen tar av sig de sofistikerade skydden och tar ett andetag så drar de in nya coronajävlar. Som addas o addas o addas..
Jag har inte läst att ventialation har stått i fokus utan bara personslig skyddsutrustning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in