2020-05-29, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Man ser igenom dig totalt.
Har även kollat igenom dina äldre inlägg i tråden och du har haft fel i 90% av dina inlägg.

Vart har jag haft fel? Jag skriver vad jag tror. Jag är pessimist.
Citera
2020-05-29, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Tror fortfarande att % är egentligen mycket lägre och man myglar för att hålla fanan uppe. Tycker vi på FB skulle ha en egen undersökning. Kan inte Mod fixa det?
Det skulle inte säga så mycket, härinne och därute är två vitt skilda saker.

Men ha en omröstning ni om det känns bra.
Citera
2020-05-29, 12:55
Medlem
232 döda i Ryssland idag - nytt rekord

Ryssland lyckades först skjuta fram starten av epidemin genom strikta gränskontroller, men sedan blev det enorm spridning på viruset när utbrottet väl kom igång. Tyvärr har inte strategin senare fungerat särskilt bra. Folk springer omkring lite överallt trots karantänregler och kontrollerna är för slappa.
Citera
2020-05-29, 12:57
Medlem
har läst att sveriges skolor och universitet tänker öppna upp inom 2 veckor?
är detta sant?
Citera
2020-05-29, 12:58
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Det skulle inte säga så mycket, härinne och därute är två vitt skilda saker.

Men ha en omröstning ni om det känns bra.

Kanske inte skulle betyda något de håller jag med. Men det finns väl ingen frisk, levande person som tycker FHM gör ett bra jobb om du inte gillar massmord. Svårt att tro att det finns så många dumma svenskar som statistiken säger.
Citera
2020-05-29, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Faktiskt så finns det nyttiga virus också vilket är tur eftersom en vanlig människa får i sig enorma mängder virus plus baciller och svamsporer varje dag.
Irrelevant reflektion. Coronavirus är inte nyttigt.
Citera
2020-05-29, 13:00
Medlem
Trndsttrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker

Ryssland lyckades först skjuta fram starten av epidemin genom strikta gränskontroller, men sedan blev det enorm spridning på viruset när utbrottet väl kom igång. Tyvärr har inte strategin senare fungerat särskilt bra. Folk springer omkring lite överallt trots karantänregler och kontrollerna är för slappa.

Precis som i Sverige då.

Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
har läst att sveriges skolor och universitet tänker öppna upp inom 2 veckor?
är detta sant?

Yes, det verkar som det!
Citera
2020-05-29, 13:02
Medlem
Wajis avatar
Citat:

Tyvärr är det så. Men det är ett stort land så det är inte konstigt att de kommer få många döda tyvärr.
Citera
2020-05-29, 13:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Fy fan, vem tillsatte alla dessa komapatientier till så viktiga positioner? De är ju totalt handlingsförlamade, klarar inte av minsta lilla uppgift...

Vad är det de pysslar med som upptar all tid från pandemihanteringen? Vilka satans klåpare, att de inte skäms.
De måste naturligtvis göra om allting nu. De räknade inte med de senaste dagarnas ökning av smittade.
Citera
2020-05-29, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Det känns som att regeringen vet att folket börjar tycka mer illa om dom nu så att de börjar öppna gymnasium och fotboll igen osv.

Problemet är bara det att smittan inte är över på långa vägar och om vi helt plötsligt ska börja öppna allt för att regeringen känner sig pressade kommer smittspridningen öka kolossalt.

Farlig utveckling, speciellt med tanke på hur många som dör dagligen redan nu och hur få antikroppar vi har i Sverige.

Sommaren borde innebära en säker nedgång oavsett, det kan nog ses som en tidsfrist.
Frågan är var vi ligger till hösten, då ska smittan helst ligga nära noll så smittspårning eller andra riktade åtgärder får maximalt genomslag. Har vi fortfarande "stor" spridning hamnar vi i ett ytterst prekärt läge där ekonomin lär drabbas extra hårt.
Citera
2020-05-29, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Intressant, svårt att jämföra länder, men misstänker att Norge hade betydligt lägre inflöde av smittade inledningsvis jämfört med Sverige. Man verkar också ha en helt annan struktur på äldreboenden, bättre utbildad personal, mindre enheter etc.

Men det låter ju som Sverige borde kört Norges strategi och vice versa.
Jag tror att inflödet till Stockholm och Sverige med smitta i början av mars, slutet av februari var betydligt större än motsvarande för Oslo och Norge.

1. Iransk diaspora (vilket Norge knappt har)
2. Stockholms ekonomiska aktivitet är betydligt större än Oslos (det är därför som internationella företag övervägande har sina huvudkontor för Norden i Stockholm)

Norrmännen här i tråden brukar hävda att de hade fler importfall från alperna än Sverige. Det vet jag inget om, men ovanstående två punkter tror jag de kan hålla med om.

Vad gäller äldreboenden så tror jag att stora ansamlingar gamlingar är värre ur smittosynpunkt än generationsboenden. I generationsboenden blir det täta skott mellan gamlingarna som förmodligen är bättre på att smitta varandra än vad deras barnbarn är.

Edit: stavfel
Citera
2020-05-29, 13:05
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:

Vilket hade motsvarat 16-17 döda i Sverige. Måste vara nästintill omöjligt att hålla koll på smittan i världens största land ändå.

Vette sjutton hur mycket jag litar på deras siffror, men jag tycker inte de förtjänar att lyftas fram som ett dåligt exempel - än. Baserat på siffrorna vi har alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in