2020-05-30, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Skärp dig nu. Hb är ett protein, ett järnhaltigt sådant. Vad är det du inte förstår? Du får nog googla lite mer. Jag tänker inte ens försöka förklara för dig.
Ja skärp dig nu.
Hemoglobin är ett protein. Ingen säger emot dig där. Men det är först när kroppen börjat läcka vätskor bluestar kan detektera kadaverin.
Citera
2020-05-30, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Då han "tagit bort" W:s telefonnummer undrar jag om hon hade hemligt/skyddat nummer? Annars är det en eniro/hitta.se slagning bort liksom.
Sedan vet jag inte vad Snapchat är för messengerprogram, men telefonnummer, om de inte är skyddade, är ju busenkelt att hitta. I så fall en lögn till

När man lägger till en vän på Snapchat så syns de direkt som vänner oavsett om de accepterat eller inte. Intressant att han valde att skylla på att mobilen är bäng snarare än att hävda att han lagt till henne efter hon gick för att försöka nå henne.

Han bara ljuger rakt igenom.
Citera
2020-05-30, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qurera
Ja skärp dig nu.
Hemoglobin är ett protein. Ingen säger emot dig där. Men det är först när kroppen börjat läcka vätskor bluestar kan detektera kadaverin.
Men det är ju det jag säger! Bluestar har visat att Wilmas kropp har legat på sängöverkastet (icke blodig) under den tid då förruttnelseprocessen påbörjats. Jag lägger ner - ni begriper bara inte. Tishko-varning även här tydligen.
Citera
2020-05-30, 12:13
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ja, det också. Det här är ren vetenskap, och vill du har mer info så får du leta i de vetenskapliga tidskrifterna. Eller enklare: ring en tekniker hos polisen som sysslar med detta. Hemoglobin är ett protein. Herregud - detta är basic-kunskaper.

Jag trodde blodet eller de röda blodkropparna stannade längre pga att de har en extrema förmågor vad gäller koldioxid och syre.

De är ju deras uppgift att syresätta. Så min reflektion blev att de på nått sätt stannar kvar lite längre om inte för alltid.

En tanke till som for i skallen var hur den rödaste röda färgen framställs. Genom löss. Under lång tid var det just löss som gav kvinnorna sina röda läppstift 💄

Herregud! Varför kan jag detta 🤣
Citera
2020-05-30, 12:14
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tojo
Han var i Ljungskile för att simulera att det var Wilma som åkt söderut med tåget (hennes bankkort användes för att köpa tågbiljett) och troligen för att dumpa ledtrådar till Wilma, men gömde dem kanske för väl om han ville att de skulle hittas.

Att gå tillbaka kan ha varit en panikakt, eller så hade han inga pengar som inte avslöjade hans position. To go-appen kan han inte betala biljett med anonymt och det är kontroll på både tåg och buss norrut.

Ok tack för svar. Så efter biljettköpet så använda han aldrig kortet mer? och det har inte hittats?
Citera
2020-05-30, 12:15
Medlem
siisters avatar
Citat:
Skärp dig nu. Hb är ett protein, ett järnhaltigt sådant. Vad är det du inte förstår? Du får nog googla lite mer. Jag tänker inte ens försöka förklara för dig.

Ja. Och undersökningen reagerar just på det proteinet.

När jag googlar på kadaverin + bluestar hittar jag inget speciellt, förutom ditt inlägg från 18 maj där du TROR att bluestar reagerar på kadaverin. Du kan väl länka rapporterna du läst sedan dess?
Citera
2020-05-30, 12:16
Medlem
Antar att det redan har gjorts meeen....har man kollat vind/källare/förråd/ hos dem brukare han åkte till den dagen som han även hade skyttetrafik fram och tillbaka till sin egen lägenhet?
Citera
2020-05-30, 12:18
Medlem
Citat:
Men det är ju det jag säger! Bluestar har visat att Wilmas kropp har legat på sängöverkastet (icke blodig) under den tid då förruttnelseprocessen påbörjats. Jag lägger ner - ni begriper bara inte. Tishko-varning även här tydligen.
Får jag fråga om du har sett en död kropp någon gång?
Inne i kroppen påbörjas nedbrytningen av organiskt material omedelbart. Och det känner hundarna doft utav.
Men det tar ca 4-5 dagar i rumstemperatur innan huden börjat läcka vätska innehållande blodrester.
Han har ju bevisligen inte haft henne liggande på sängen i 5 dagar? Inte ens inrullad i överkastet så länge.
Jag förstår vad du menar men jag tycker du tänker fel i detta specifika fallet då det inte är möjligt att förruttnelsen gått så långt på den tid från hon dog tills föräldrarna sökte efter henne i lägenheten.
Citera
2020-05-30, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Ja. Och undersökningen reagerar just på det proteinet.

När jag googlar på kadaverin + bluestar hittar jag inget speciellt, förutom ditt inlägg från 18 maj där du TROR att bluestar reagerar på kadaverin. Du kan väl länka rapporterna du läst sedan dess?
Då får du googla lite bättre, och LÄSA. Dessutom behöver du basala kunskaper om blod/proteiner etc. Men jag inser att vissa inte har det. Så nej, du får söka själv.
Citera
2020-05-30, 12:19
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
väl
Nu känner jag inte till innehållet i de ick offentliggjorda aktbilagorna, men de offentliggjorda delarna av FUP har ju onekligen vissa hål.

Man hade väl kunnat vänta sig fler protokoll från DNA-undersökningar och masttömningar t.ex. Kan inte heller minnas att det står speciellt mycket om Tishkos PS4 trots att mordet sannolikt begicks dät konsollen brukade finnas.

Trippelmordet i Mantorp 2017 såg ju länge ut att bli olöst men genom polisens systematiska och idoga arbete lyckades man lokalisera en tidigare ostraffad man bosatt i en helt annan del av landet. Han erkände så småningom och dömdes för mord.

Vid trippelmordet i U-a 1015 jobbade polisens IT-forensiker väldigt noggrannt med data från masttömingar.

Kanske har ovanstående redan dikuterats. Medger att jag ej hunnit med läsa hela tråden.

Jag kan hålla med om detta. Kanske kan de göra flera analyser inför kommande förhandling i HR.

Jag hittar ingen dokumentation om hans spelkonsol i FUP, vare sig analys eller beslag. Jag kan mycket väl tänka mig att de grälat, han tagit på sej lurarna och spelat och att hon ”stört” honom och han kan ha dängt den i skallen på henne. Eller att han gjort sig av med den för att den stått i blodet på golvet.

Har man inte ett spekkonto där det framgår när man spelat?
Kunde väl vara intressant för utredarn att veta vilken tid han spelade på em den 14 nov.
Citera
2020-05-30, 12:21
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Han är sannerligen one of a kind.
Man brukar kunna sätta sig in i en lögnares strategiska lögner, men här finns varken rim eller reson.

Vad syftet med att måla in sig så rejält i hörnet med att ihärda att han varit hemma hel tiden fredag-lördag-söndag...så mordet har inte kunnat ske i lägenheten för han har juv arit där...allt blod till trots, och huvudet i garderoben med 18 fingeravtryck...

Jag kämpar för att förstå...
Ja...att han inte körde med teorin om att det hänt när han var borta? 🤔
Eller har han förstått att det är väldigt kort tid för mord, styckning, städning och gömma delar på tre timmar?
När han dessutom påstår det finns två extra nycklar 🙈🙈
Där trodde jag han skulle påstå att mordet skett av någon annan men nä..🤦🏼‍♀️
Citera
2020-05-30, 12:21
Medlem
Citat:
Då får du googla lite bättre, och LÄSA. Dessutom behöver du basala kunskaper om blod/proteiner etc. Men jag inser att vissa inte har det. Så nej, du får söka själv.
Söka själv. Så brukar det låta när man inte har koll på källorna. Jag har sökt med flera olika sökmotorer men får inte upp något alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in