Citat:
Ursprungligen postat av
SailorCalvin
Jag är tillräckligt gammal för att ha upplevt några ekonomiska krascher ja. Du som är så påläst kanske borde minnas 90-talskrisen också...
Visst går ekonomin att bygga upp men det tar tid. Att samhället går vidare och ekonomin sakta drar igång igen ändrar inte det faktum att man lämnar miljontals efter sig med en privatekonomi i ruiner och skulder för livet men det gör kanske inget?
Jag minns.
För dessa människorna spelar det så klart roll, men livet går vidare. Ekonomiska kriser kommer och går, det var väldigt länge sedan vi hade en (rejäl) och det får man väl tacka världens centralbanker för då de med interventioner, som skulle vara otänkbara tidigare, avvärjt dem. Vi har levt i sus och dus på lånade fjädrar de sista åren, nu kommer notan i form av en pandemi, en riktig svart svan. För dem som fått sätta livet till så är det slutlekt, tyvärr är vi inte igenom det här. Jag var förespråkare för en hård lockdown i mars, hade det genomförts så hade vi varit på banan nu, först ut t.o.m. I de flesta andra länder sätter man liv före ekonomi, men inte i Sverige. Den strategi vi valt har både solkat ner Sverigebilden utomlands och satt oss i en prekär situation där vi är fångar i vårt eget land. Den har dessutom blottat våra svagheter på ett sätt som både är skadligt för nationen och oss som individer. Vi är dessutom mer polariserade än någonsin då vi gör politik av ett virus - det är fan skrämmande och omvärlden håller ett öga på oss.