2020-05-30, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Snyggt av Tegnell att hålla sig till faktan om munskydd och att även nya undersökningar visar att han haft rätt hela tiden. Satan vilken upprättelse över de som farit med skrämselpropaganda!
Övertid?
Artikel du länkar, som inte länkar någon undersökning, säger inte det du säger.
Citera
2020-05-30, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Ny finsk studie visar att masker inte skyddar mot smitta.

Strålande, säg det till din tandläkare nästa gång du är där, så får du stirra in i hans näshålor mot 1 kronas avdrag på taxan. Det kan det väl vara värt eller?
Citera
2020-05-30, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Spanska sjukan, ja. En annan pandemi, ett annat virus (som dessutom muterade) och helt andra tider. Många har ändå dragit paralleller och utgått från att den här kommer att utvecklas enligt samma mönster. Andra säger att det inte låter sig göras.

Sen vet jag inte riktigt vad "Det här med att man isolerar personer med milda symptom, samtidigt som de med svåra symptom bussas runt till överfulla sjukhus, känns det igen?" har att göra med diskussionen, som jag ändå lämnar nu.

Det är självklart att det skulle vara en enorm smäll för Tyskland, eller vilket land som helt, med en långvarig lockdown. Som kanske ändå inte kommer att behövas. Jag såg en intervju med den kvinnliga ordföranden/presidenten för EU:s smittskyddsenhet tidigare i veckan. Hon trodde på en ny våg till hösten men menade att de kunskaper som inhämtats under våren kommer att kunna lindra den.

"Det är bara Sverige som har en strategi som leder till att virus muterar och blir snällare."

Ett litet inledande "jag tror" även här kanske inte hade skadat.

Men som sagt, nu loggar jag ut för dagen. Önskar alla en trevlig lördag
Det finns inget diskussionsunderlag. Jag tror inte att egenskaperna hos viruset kommer förändras.

Jag konstaterade bara att för att viruset ska bli snällare så måste man skapa en miljö där det naturliga urvalet gynnas i den riktningen, och den sortens miljö råder inte i vår omvärld. Det är inget jag tror, utan ett faktum.
Citera
2020-05-30, 11:46
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Tegnell har åtskilliga gånger förklarat att det inte finns några faktabaserade studier på att skyddsmasker hindrar smitta ute i samhället. Samt att dessa masker kan bli en falsk trygghet och t o m en risk då många med mask petar sig i ansiktet med dessa masker

Tegnells ord är tyvärr rätt långt ifrån lag som vi har facit på vid det här laget. Jag litar mer på sunt förnuft än att Tegnell måste ha forskning för att använda sitt. Sedan finns det flera experter med som säger att munskydd snarare gör en mer uppmärksam och pillar mindre i ansiktet, samt att folk som ser andra med mask blir bättre på att hålla avstånd.

Sedan erkände FHM själva att det inte finns forskning på det de säger med dessa risker. Så forskning behövs tydligen bara när det passar dem.
Citera
2020-05-30, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Be att hon får göra ett kunskapstest inför terminsstarten som visar i vilken klass hon hör hemma.

Vi håller på med det och har erbjudit att plugga på under sommaren det som missats.
Citera
2020-05-30, 11:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SailorCalvin
Jag är tillräckligt gammal för att ha upplevt några ekonomiska krascher ja. Du som är så påläst kanske borde minnas 90-talskrisen också...

Visst går ekonomin att bygga upp men det tar tid. Att samhället går vidare och ekonomin sakta drar igång igen ändrar inte det faktum att man lämnar miljontals efter sig med en privatekonomi i ruiner och skulder för livet men det gör kanske inget?

Jag minns.

För dessa människorna spelar det så klart roll, men livet går vidare. Ekonomiska kriser kommer och går, det var väldigt länge sedan vi hade en (rejäl) och det får man väl tacka världens centralbanker för då de med interventioner, som skulle vara otänkbara tidigare, avvärjt dem. Vi har levt i sus och dus på lånade fjädrar de sista åren, nu kommer notan i form av en pandemi, en riktig svart svan. För dem som fått sätta livet till så är det slutlekt, tyvärr är vi inte igenom det här. Jag var förespråkare för en hård lockdown i mars, hade det genomförts så hade vi varit på banan nu, först ut t.o.m. I de flesta andra länder sätter man liv före ekonomi, men inte i Sverige. Den strategi vi valt har både solkat ner Sverigebilden utomlands och satt oss i en prekär situation där vi är fångar i vårt eget land. Den har dessutom blottat våra svagheter på ett sätt som både är skadligt för nationen och oss som individer. Vi är dessutom mer polariserade än någonsin då vi gör politik av ett virus - det är fan skrämmande och omvärlden håller ett öga på oss.
Citera
2020-05-30, 11:48
Medlem
Giesecke "alla andra länder gör fel" har verkligen inte haft många rätt sedan dag ett.

17 april i sändningen Unherd: "Minst hälften av Stockholmarna har eller har haft viruset"
21 april i SVT:s morgonstudio: "Minst 600 000 stockholmare har haft sjukdomen"
3 maj i SR: "En fjärdedel i Stockholm har haft sjukdomen"

FACIT: 7,3%

Han, tillsammans med Agnes Wold (som trodde att vi inte skulle se fler än tusen fall) börhållakäft i all framtid!
Citera
2020-05-30, 11:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Medellivslängd innebär att 50% dör innan och 50% dör efter den åldern. Varför är det OK att 50% som levt längre än så dör av sjukdom som till stor del hade kunnat förhindras.
Många sjukdomar leder till alldeles för tidig död. Uppenbarligen påverkar inte just denna sjukdom hur länge man lever i Sverige i nämnvärd grav.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det ska publiceras kommande vecka. Detta med att 7,3% i själva verket var 5% har jag inte läst någonstans, har du tillförlitlig källa på det?

Här:

https://twitter.com/Nymne/status/1265500881413382148

Det förklarar det obegripliga annars att Skåne skulle ha enormt lägre dödlighetstal än Stockholm. Om falskt positiva är över 2 procent, med viss felmarginal, kan ett resultat på 4 procent vara när noll. Först när du kommer upp i Stockholms nivåer blir det mer säkert. Hög andel falskt positiva förklara också resultatet för Californien.
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Mycket intressant artikel. Läs! :

https://www.nytimes.com/2020/05/29/health/coronavirus-transmission-dose.html?auth=login-google

"The crucial dose may also vary depending on whether it’s ingested or inhaled.

People may take in virus by touching a contaminated surface and then putting their hands on their nose or mouth. But “this isn’t thought to be the main way the virus spreads,” according to the Centers for Disease Control and Prevention.

That form of transmission may require millions more copies of the virus to cause an infection, compared to inhalation.

Coughing, sneezing, singing, talking and even heavy breathing can result in the expulsion of thousands of large and small respiratory droplets carrying the virus."

"And coronavirus patients are most infectious two to three days before symptoms begin, less so after the illness really hits."

Låter som om Tegnell har haft kapitalt fel. Igen...
Citera
2020-05-30, 11:51
Medlem
Kolla på sista delen av denna intervju med en fd smittskyddsläkare, det ser inte bra ut för Sverige...

https://youtu.be/lqQG59dDuGI?t=2818
Citera
2020-05-30, 11:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SailorCalvin
Tack för komplimangen. Jag är gärna ett själviskt svin om självisk innebär att man tänker på den stora massans bästa istället för en minoritets.

Agerandet som verkar hyllas här i tråden är som att låta huset brinna ner men samtidigt rädda papperskorgen som tog fyr istället för tvärt om.

Det var en dålig liknelse, vi räddar såklart alla människor i huset. Tegnell och company står kvar i huset och diskuterar om det var gardinerna eller papperskorgen som brann först, samtidigt som resten av FHM försöker mens och hbtq-certifiera huset.

Jag får inte riktigt kläm på din människosyn, ett hus kan man återuppbygga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in