2020-05-30, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Läs LI förhör så har du svaret ( hon var hemma)

Inlägget inte till mig... men

Som jag kommer ihåg det var JG:s sambo hemma men av någon anledning träffades inte hon och SD vid trappbesöket.

Undrar om hon hade någon koll på om JG var ute på kvällen och tog några burkar... eller har JG skrivit fel datum/kommit ihåg fel datum/var ute i något ärende som SD bett om?

Frågan kvarstår... varför misstänkte JG att HD kunde vara inblandad så till den grad att han kontaktade polisen en sen natt och var påstridig att de skulle leta i HD:s hus? Varför var han sjukskriven i 14 dagar efter mordet på LW? Varför suddade han? Varför fortsätter han sin kontakt med SOA?
Citera
2020-05-30, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
ANGÅENDE FUP;
SÅ FINNS DEN HÄR

ALLA BILAGOR SAMLADE

(det verkar vara problem
med Jottacloud

/Mvh T34

Tack T34.
Är det någon som sitter på ljudfilerna från rättegången och kan tänkas dela med sig via länk nu när Jottacloud inte längre funkar? (Dvs ej Rättegången på YouTube)
Citera
2020-05-30, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det ena behöver inte utesluta det andra.

Edit: Fast tror mer på att det var någon LW kände sedan tidigare, ej SD dock som ju av allt döma har alibi.

Då har du låga krav för alibi.
Citera
2020-05-30, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
om nu SD har planerat detta mord så väl att han har utfört det klädd som en sjuksköterska på en intensivvårdsavdelning där de vårdar covid patienter så har han säkert sett till att torka av tvättmaskinen ordentligt om han tvättat blodiga kläder där. Mer och mer tyder på att polisen planterat bevis på tvättmaskinen.

Är korrupta poliser inblandade i utredningen?
Citera
2020-05-30, 10:30
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
"Alibi (latin "på (något) annat ställe"), vistelse på annan plats än brottsplatsen vid tidpunkten för ett brott. Detta skall kunna styrkas av vittne eller genom annan bevisning"

Synd att NFC inte orkade titta på "annan bevisning".

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-05-30 kl. 10:33.
Citera
2020-05-30, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Oavsett vad man tycker om SD, så vill jag gärna komma med en invändning till ditt inlägg att han inte skulle kunna röra sig i terrängen pga. sitt (eventuella) diskbråck. Jag har en nära bekant som är sjukgymnast/fysioterapeut och h*n har vid tillfälle pratat om att smärtan hos patienter med diskbråck uppträder som värst vid statiskt stillasittande, vid tånagelklippning, skosnörning etc. Detta pga. den/de skadade disken/diskarna i ryggen trycks ihop och klämmer nerver på ett smärtsamt sätt.

Däremot, rörelser som innefattar promenader, bergsvandring, simning, tom. klättring har ofta en positiv känsla och effekt på ryggbråckspatienter eftersom ryggen mjukas upp och trycket mellan kotorna/diskarna minskar. Därför rekommenderas ofta just sådan motion för dylik åkomma.

Så kolla gärna upp diagnostiken kring just diskbråck innan dina teorier riskerar bli trådsanningar.

Med tanke på att SD fick smärtstillande i form av morfin för sitt diskbråck, så måste han varit på läkarbesök och säkert också hos fysioterspeut för behandling med sjukgymnastik.
Citera
2020-05-30, 11:07
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Att han lämnar Lena helt ensam ute och inte gör allt för att säkra henne i första hand utan ska rädda "andra kvinnor" som kan råka illa ut, visar ju att han är helt ute och cyklar i sina lögner.

Det är tre personer som reagerar skarpt på det udda beteende han har, varav två är poliser som är vana att handskas med människor i nöd. En är en granne som känner SD sedan förut, och ändå (eller just därför?) reagerar på hans beteende.

Det finns en till sak som man kan reagera på i detta, och det är att Lena inte (så vitt jag läst) har berättat om detta läskiga bakhåll. Tvärtom är hon väl ute den 13:e (?) för att fixa den cachen som skulle fixas, och då helt ensam? (Fasiken vad jag avskyr att inte ha tillgång till FUP). Då är inte den "vite riddaren" med för att säkra henne. Jag tvivlar på att hon skulle bege sig ut i närheten av detta område om SD varnat henne för mållgorna.

Har inte kunnat vara online på ett tag. Jag har FUP. Dock är inte alla nyare saker inlagda i den - ännu. Men de finns givetvis.

Kan lägga ihop allt i en stor mapp och lägga upp någonstans. Men då måste folk i tråden vara överens om VART. Fundera ut ett eller flera ställen, så fixar jag det ikväll eller inatt. Om ingen annan har löst det innan jag kommer hem ikväll?

Är jag den ENDA som sparat ner allt? Skicka PM/mail ni som kan, så inte hela tråden blir söndersspammad.

Mvh
/FS
Citera
2020-05-30, 11:13
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Kan du förklara för mig på vilket sätt som denna tidpunkten vid SD's Laptop är ett 100%-igt vattentätt àlibi ?

Tidpunkten var som bekant från 23:34:16 och till 23:34:17.

Kan du på något sätt fastställa att SD's Laptop stod på till exempel ett bord, inom hans hus, på Bet*svägen vid det då aktuella tillfället och inte var utomhus ?

Mvh/ @JokerMannen

Den kunde till exempel ha varit ute på trappen, under tak...

Och - som ingen verkar haka på - jag menar att SD hinner cykla från BP till hemmet på ca 1 minut.

Det är ca 550 meter (”mestadels plant”) Medelhastighet för cyklist ligger på 21,5 km/tim. (I en studie låg det mellan ca 15-30 km/tim varav snittet ca 21,5 km/tim.)

Det gör, om jag inte är helt ”ute och cyklar”, ca 350 meter/minut, för en medelcyklist. SD, med åtgärdade växlar på cykeln och allt, borde klara detta på dryga minuten.

Så varför inte tro att SD hinner hem och aktivera datorn 1 sekund mellan 23:34:16-23:34:17?

Det är nog ett ögonblicks verk för honom att få igång datorn - han kan ju missa en FTF annars...

Och för allt jag förstår så kan han även hinna tillbaka till BP och kasta iväg LW:s mobil till dit den lokaliserades 23.38 - om han inte hade en medhjälpare på plats som grejade med detta.

Min slutsats blir att dator-alibit inte håller även om det som sker 23:34:16 är ett resultat av mänsklig påverkan.
Citera
2020-05-30, 11:16
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Ja, det här med alibifrågor är intressant. Det finns ett gruppfoto i FUP på ett gäng som var på geocacheresa i Kina vid tiden för LW:s försvinnande och död, där kan man snacka alibi. Annars handlar väl alibi oftast om något som befinner sig på en gradvis skala från mycket svagt till ganska starkt.

Angående just SD så verkar det nu enligt tingsrätten plötsligt inte finnas särskilt övertygande bevisning, men likväl tycks det ju (åtminstone från Hidings och Johanssons sida) fortfarande finnas misstankar mot honom. I ett sådant läge kunde det väl vara lämpligt att göra den undersökning det talas om, dvs. att slå fast huruvida händelsen som registrerades 23:34 på SD:s dator kan ha gått till på annat sätt än att han rent fysiskt har använt datorn.

Om resultatet skulle visa att någon använde SD:s jobbdator vid den tidpunkt då mordet skall ha skett så är det naturligtvis inget bevis för att han är oskyldig, men det skulle nog förändra även åklagarnas helhetsbild/känsla rätt radikalt. Det är svårt att frigöra sig från tanken att det som står i vägen för en sådan här undersökning är en oro över vad resultatet skulle kunna visa.
Senast redigerad av Draifos 2020-05-30 kl. 11:19.
Citera
2020-05-30, 11:18
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Låt oss ta detta som ett exempel, SD berättar för polisen att han var hos JG till klockan 22:30, polisen frågade sedan JG om det stämmer att SD var hos honom och sedan begav sig i väg hem vid 22:30, jo då svarade JG det stämmer. Sedan frågar polisen JG om till exempel hans sambo också var hemma vid det då aktuella tillfället när SD kom på besök och sedan gick klockan 22:30, nej svarade JG hon var inte hemma då, det var bara jag och SD.

Nu vill jag få veta vad du drar för slutsats av det ovan skrivna ?

Mvh/ @JokerMannen

Din fantasi är det inget fel på, att ta/höra fel på sin sambos och SD:s röst borde inte vara så svårt för L*ena I*ngeman <JG:s Sambo, framförallt inte SD:s *pipiga omanliga* röst som många har skrivit i tråden och förödmjukat, precis som alla dina invektiv på SD och HD.

Akb 150 s 390+391, förhör med JG sambo 2018-10-5.

L*ena vet att Stefan var hos dem den 14:e maj då hon hörde Stefan och Jerry utanför dörren. Hon tror att han var där mellan 22-23, det var ganska sent. Hennes uppfattning var att Stefan inte var där så länge, det var en snabbtitt. L*ena såg inte att det var Stefan men såg genom det frostade glaset i ytterdörren att det var två personer utanför vid trappen. De har en lampa utanför vid trappen men L*ena minns inte om den var tänd eller släckt. Hon såg inte hur personerna var klädda men hon hörde röster och vet att det var Jerry och Stefan utifrån att hon känner igen deras röster. L*ena vet inte vad de pratade om, hon tänkte inte på att lyssna på vad de sa.
Senast redigerad av Smhf 2020-05-30 kl. 11:25.
Citera
2020-05-30, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
På bilden till hennes cache "Skatten i Skärmarboda" verkar hon ha lagt ut en mängd av sina egna personliga smycken som attiraljer för fotograferingstillfället:

https://www.geocaching.com/geocache/GC6HNR2_geotourswe-skatten-i-skarmarboda

Ringen som ligger ovanför den gröna ringen liknar visserligen den ring hon bär på instagrambildens vänstra pekfinger, men jag ser inte riktigt om den är identisk. Någon annan kanske kan avgöra bättre.

Jag vill påstå att det är samma ring. Den återkommer flera gånger på Lenas Instagram (med risk för att jag missat någon): 18/8 2015 (cykelstyre), 15/7 2015 (surströmming), 11/12 2014 (stickning), 23/11 2014 (lönnlöv), 8/9 2014 (klättring), 6/9 2014 (stickning), 5/9 2014 (cykelstyre), 29/8 2014 (cykelstyre), 31/7 2014 (symaskin), 22/2 2014 (skidgrejer), 27/9 2013 (energybar) 7/7 2013 x2 (svensk klassiker), 14/6 2013 (vätternrundan), 16/5 x2 2013 (stickning), 15/5 2013 (HRL) samt 4/5 2013. Och oftast i kombination med långfingerringen med stenar.
Citera
2020-05-30, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Ja, det ser jag också som troligt. I det sammanhanget skulle jag gärna vilja veta om det var på avspolningsplatsen JGs hund reagerat och JG fått en avhyvling av SD för det.

Som jag förstått det var JG:s hund ofta hemma hos SD för att barnen tyckte om vovven.

Det framkom i tråden härom dagen att JG med sambo hade koden till SD:s hus för att kunna lämna av hunden där.

Vore konstigt om inte hunden vid tidigare tillfällen varit på tomten och sniffat runt.
Varför blev SD sne på JG vid just detta tillfälle? Hade JG fått sig en avhyvling tidigare... tveksamt isf hade väl JG haft hunden kvar hemma hos sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in