2020-05-29, 17:47
Medlem
Den sociala familjens betydelse kan inte nog understrykas. Flickan har varit omhändertagen redan från början, inte vet jag om det är hos samma familj men att hamna i klorna på två missbrukare som inte har det minsta begrepp om omsorg och tillsyn. Två riktiga loosers. Måtte den instans, var det Kammarrätten, synas ordentligt i sömmarna.
Citera
2020-05-29, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Ja, det kan ha varit så enkelt som att de krossade benso för att häva kramperna, och det råkade finnas sub kvar i morteln sista gången från att de krossat till sig själva.

Tror inte att de gett Benson för att förhindra kramperna men att de av misstag gett sub eller för att lugna henne mer eller något i den stilen. Just för att benso hade hon i både hår, urin och blod men sub bara i blodet.
Citera
2020-05-29, 17:59
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hvits3rk
Tror inte att de gett Benson för att förhindra kramperna men att de av misstag gett sub eller för att lugna henne mer eller något i den stilen. Just för att benso hade hon i både hår, urin och blod men sub bara i blodet.

Hur hemskt det här än kommer att låta, så kan hon ju ha legat skadad längre än vad man tror.
Citera
2020-05-29, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Jag känner lite såhär.
Ska det verkligen vara såhär? Ska hennes liv handla om att bli nerdrogad från födsel till död? Ska hennes liv bara ha meningen att hjälpa andra barn att inte fara illa? Var det detta fina glada och älskvärda Esmeralda föddes för?
Nej.

Hennes värde måste sättas högre upp än såhär. Vi kan inte bara skaka på huvud och säga tragiskt..
Människorna som har orsakat hennes situation måste granskas. Det ska inte finnas en ursäkt att "ja men detta är ytterst sällan det händer" och så räcker det där..
För Esmeralda så är det slut. Det där fina varma leendet begravs för att missbrukare fick rätt att ta hand om ett barn dom var helt okapababla till att göra.

Så då ser efter lite fakta som Kammarrätten hade aktuellt vid rättegången 2018:

R blev tagen med fetanylplåster. Förnekar detta.
R går på daglig dos benzo. Förnekar annat BRUK (Vad har man för problem med benzo missbruk kammarrätten?)
R går hos vuxenpsykiatrin för PTSD? Och GAD (Generaliserad ångest)
Hon har vid flera tillfällen missat möten trots sjukskrivning.
Hon jobbade på sitt tidigare jobb som sekreterare hur länge innan hon blev sjukskriven? 3 månader? (vet inte exakt)
När kammarrättens dom hölls var alltså R sjukskriven för sitt mående, hade inte uppvisat missbruk genom tester och hade inte lyckats hålla igång sitt arbete mer än i 3 månader pga sitt mående.

Är man sjukskriven btw så ska man INTE ta hand om ett barn då det räknas som ett heltidsarbete.

R behövde bara säga att hon inte blivit dömd för något så var det klart där.

P. Dömd för grovabrott och nyss kommit ut ur fängelse. Sagt att ha förändrat sig i fängelse men hur länge håller sånt utanför murarna?
B]P[/b]. Hade lång historik med psykisk ohälsa. B]P[/b]. Ville ta sitt liv bara 4 månader innan kammarrätten sa ja.
B]P[/b]. Hade inte uppvisar drogtester
Sjukskriven från arbetet pga utmattning
Osäker på psykiatribesöken?

Så vad gick kammarrätten på som gjorde att dem ansåg att föräldrarna var lämpliga föräldrar?
2 arbetskamrater som dem inte längre jobbade med?
Och socialen förklarade tydligt i sin mening att föräldrarna inte uppvisat förbättring alls.
Men vad gick kammarrätten mer på?
Det står ju i lagen om LVU att det är ordförandens jobb att säkerhetsställa att sanningen kommer fram och att bevis ska granskas för att kunna avgöra om LVU ska fortsätta eller släppas.

I min mening har kammarrätten agerat slappt, naivt och inte hanterat ärendet på rätt sätt.

Advokaten har inte gjort sitt jobb heller jämtemot vad det tår i hans arbetsuppgift och borde därför granskas han med.
Hans jobb var att se till att hans klient gick först men det skedde inte här. Då hade Esmeralda inte backat så mycket i utvecklingen och mått så som hon har gjort

Så vad är det för bevis Martin har tagit fram för att göra en 360 vändning?

Socialtjänsten.
4 stycken orosanmälningar på en familj som redan haft 2 LVU på sig. Vilket tyder på att något är galet fel. Man kan ju göra den sammanfattningen som 10 åring liksom..

En familj som redan har gamla LVU borde leva lite på en liten liten tråd redan när det kommer till ett barns mående. Då anser iallafall jag i en realistisk värld att dem inte behöver mer för att ta tillbaka barnet och se till att barnens säkerhet går först.

För det är såhär va. Ja alla skyller på att barnet ska tillbaka till sina biologiska föräldrar och därför hamnade E tillbaka.
Men det står också i lagen att man INTE får fysiskt och psykiskt misshandla ett barn.
Det står också en rad andra riktlinjer om barns mående men detta har inte heller följts

Barnet går ner i vikt, utan anmärkning från bvc eller soc - här har barnfamiljer som aldrig haft LVU eller missbruksproblem fått stränga scheman och uppmaningar på sig.

Barnet "tappar" hår.
Ah eller så kanske barnet har dragit loss håret i sitt dåliga mående eller panik eller så har föräldrarna gjort henne illa.
Allting är inte bara rosa moln och därför bor man hålla extra KOLL på hur detta utvecklas hos ett barn som bor hos föräldrar med missbrukarproblem och tidigare LVU?

Orosanmälningar om att barnet ser nerdrogad ut från en nära släkting ska tas på största allvar. Där har du den STÖRSTA insynen du kan få.
Ändå skylls det på att barnet sover 18:15 på jul och pappans ilska mot myndigheter tas före barnets säkerhet?
Så om E hade haft lite tur i livet och fått någon som vägrade ett nej vid dörren så kanske hon hade levt idag?
Ska pappan kunna skylla på sitt hat mot myndigheter hela livet eller när var det dags och säga till han att ta tag i sitt liv och förstå att det är barnets hälsa före hans ego?

När dem sedan är på förskolan och en privat socialsekreterare ser E så gör hon ingenting? Alla har skyldighet att anmäla om ett barn far illa. Och hon som jobbar med detta borde vara extra vaksam.. Men ändå ingenting..

Alla i familjens närhet såg att något var fel (grannen som knappt träffade dem tänkte ringa soc)

Allting är så jävla absurt. Dog hon för ingenting? Föddes hon för ingenting? För att vara en vi offrar för att andra ska må bättre i framtiden?

Nej. Hon är värd mer. Hon borde få sin upprättelse! Sverige måste agera i det här. Och säga nej såhär ska vi verkligen inte ha det! SÅHÄR får det inte gå till. Vi SKA göra bättre!!

Så vart börjar vi?
Eftersom att mamman inte tycker sitt egna barn är värd sanningen och upprättelse så får vi se till att hon får en.
Kammarrätten. Har dem gjort fel innan? Hur ser deras lösta fall ut sen tidigare med barn? Är det är en en gångs grej? Hotade? Dålig dag med många fall? Vad gjorde att kammarrätten gick emot ALLT och skickade E till döden.

Martin? Är min beskrivning om honom sann? Sket han i ärendet för att han skulle börja ett nytt jobb månaden efter? Då gjorde han inte sitt jobb.

Varför hade soc inget ombud? Varför godkändes det ens då?

Varför gjorde inte soc mer med all bakgrund dem hade? Trötta på livet?
Vi har vid flera tillfällen läst andra föräldrar som blivit anmälde till soc och utredda för MYCKET MINDRE saker. Människor och familjer med fina bakgrunder, jobb och liv. Ändå har soc börjat utredningar för saker som nästan inte ens handlar om barnet i aktuell tid.

Så hur kan socialtjänsten i Norrköping inte göra någonting och sen skylla på att dem inte har politisk tumme upp?
Varför startade man inte en utredning direkt vid jul istället då?
Barn till missbrukare och som varit LVU placerade ska aldrig hamna sist i kön.

Du ska inte behöva bevis om en orosanmälan att barnet är nerdrogat kommer in! Aldrig i livet.

Vi behöver inte bara en ny lag. Vi behöver starkt SKÄRPA dem lagar, REGLER och RIKTLINJER vi har i Sverige när det kommer till barn och missbruk. Barn som varit LVU placerade och föräldrar som har uppvisat starka problem och brister i sin föräldrarförmåga. Vi måste se till att barnets hälsa går först. För föräldrar med missbruk ser ingenting annat än sitt missbruk. Lagen måste hjälpa till där. Inför drogtester genast under en lång period innan man ens funderar på att släppa LVU.
Jag skrev typ i början av den här tråden vad jag ansågs behövs göras. Socialsekreterarna till E skrev nästan samma i sitt uttalande i tidningen när DN hade rapporterat om fallet.

Så varför händer ingenting?
Genomför ändringarnan

NU. HELST IGÅR.

Sorry för wall of text. Ingen rättegång idag och jag började läsa lite på FUPen igen och såg bilder på E och började stört böla. Hon måste bii behandlad bättre även om hon inte längre är i livet. Hon måste få mer!🖤

Word! Du borde försöka få din text publicerad i media.

Hur tusan går vi vanliga svenssons tillväga för att rättvisa ska skipas här då?
Citera
2020-05-29, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Word! Du borde försöka få din text publicerad i media.

Hur tusan går vi vanliga svenssons tillväga för att rättvisa ska skipas här då?

Jag håller med! Vilka inlägg hon/han gör, slår huvudet på spiken kring allt jag känner och tänker
Citera
2020-05-29, 19:05
Medlem
Geraldines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
Både ja och nej. Innan jag läste fup och delarna i den med sms-konversationen så var jag övertygad om att Es död var en konsekvens av dåligt omdöme, omoget föräldraskap och försummelse kopplat till föräldrarnas missbruk samtidigt som båda två ändå var måna om att göra sitt bästa under förutsättningarna. Men jag tycker att konversationerna om E ändå blottlägger en sida i Rs personlighet som jag inte ens tror behöver vara en konsekvens av hennes missbruk. Det är avhumaniseringen av E som skrämmer mig. Om det är ondska eller ej är väl en definitionsfråga (själv tycker jag att det är ett problematiskt begrepp som endast tjänar till att avhumanisera). Jag kan inte veta men tror att delar av misshandeln var utstuderade och hade ett syfte (kanske att ”få bort” familjehemsmamman ur E?). Jag tror inte att R drevs av sadism men jag tror att det fanns ett utpräglat hat och svartsjuka som E föll offer för. Och det är inte så att jag VILL tro det utan att jag tycker det som har kommit fram i fup pekar på det.

Jag håller med om att vissa saker talar för att E emellanåt har behandlats okänsligt, okunnigt, orättvist och åldersinadekvat åt båda håll: välling/barngröt/spjälsäng å ena sidan.

Eget sovrum i andra änden av lgh, nåja, en spälsäng inhyst i halvsyskonens besöksrum..tillsägelser om hur hon ska äta, prata, gå ordentligt, att hon inte ska ”tjuta till sig saker”, inte får bli tröstad av halvsyskonen när hon gråter på sitt rum, att hon ska begripa att lillebror behöver mamman ”mer”(?) osv å andra sidan...fy fasen:/

Att R och P såg M i E, som i sin tur säkert tydligt såg/utryckte M som sin primära mamma och att de hade svårt att hantera det känslomässigt - pga hat emot M och sorg/irritation över anknytningsförlust till och ifrån E, har säkert fått otrevliga ickepedagogiska konsekvenser.

Missförstå mig rätt nu, jag är en hyggligt good enough förälder, liksom min partner, och vårt äktenskap är ett synnerligen stabilt sådant. Jag har dock ganska dåliga referenser för ett optimalt föräldraskap genom min egen barndom, jag har rustats med en bristfällig verktygslåda som jag fått komplettera själv efterhand och genom hårt arbete och intensiv självrannsakan.

Jag tror jag mestadels lyckas tillräckligt bra, men är oerhört hård emot mig själv när jag ibland ändå brister och mitt eget arv skiner igenom och råkar drabba mina barn om jag inte är på min vakt..

När jag blev förälder överraskades jag inte ett dugg över den övernaturliga kärlek man per automatik känner för sina barn.

Däremot hade jag aldrig kunnat föreställa mig den ilska jag kan känna för dom i extrema situationer, OBS!!! Inom mig!!!

Hur dåliga sidor/personlighetsdrag som jag har själv och avskyr kan slå över i snudd på förakt (obs igen!! INOM MIG) när mina barn uppvisar samma egenskap, givetvis med avgrundsdjup ångest som följdreaktion

Med detta erkänt tror jag att många kan känna igen sig mer eller mindre. Hur känslor av besvikelse kan fara igenom de flesta, varvat med skam, över att föräldraskapet inte blev som man tänkt sig, att man själv inte blev som man tänkt osv.

En gammal kollega som kämpat i många år för att få barn genom ivf, kände sådan press på sig att vara lycklig mamma hela tiden och vågade aldrig uttrycka klyschor som ”hen är ju söt när hen sover iaf”, ”bebisen hade kolik och jag tänkte tänk om jag slänger ut ungen genom fönstret?!”, ”snart sätter jag ut ungarna på blocket” eller ”du kan få mina ungar om du vill, haha” osv osv..

Tror R och P känt liknande fast mer komplicerat och med värre konsekvenser pga oförmåga och tyngda av egen div problematik?

Därav smset: ”var det detta vi kämpat i tre år för?”

Tror inte de skulle våga andas om hur svårt de verkligen hade det att reda ut situationen, varken till anhöriga och def inte till soc som därmed skulle fått rätt och säkert placerat E tillbaka till M.
Citera
2020-05-29, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Hur hemskt det här än kommer att låta, så kan hon ju ha legat skadad längre än vad man tror.

Jo så kan det ju absolut vara också.
Citera
2020-05-29, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuxiol
Jag vet inte, men för ganska så länge sedan när jag kollade så stod hon ensam skriven på en adress.

Tycker också det är märkligt. Hon är gift med en man men de står skrivna på två olika adresser. Han själv refererar till sig som familjehemspappa till E både på sin insta och i artiklar han är med i.
Citera
2020-05-29, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
Både ja och nej. Innan jag läste fup och delarna i den med sms-konversationen så var jag övertygad om att Es död var en konsekvens av dåligt omdöme, omoget föräldraskap och försummelse kopplat till föräldrarnas missbruk samtidigt som båda två ändå var måna om att göra sitt bästa under förutsättningarna. Men jag tycker att konversationerna om E ändå blottlägger en sida i Rs personlighet som jag inte ens tror behöver vara en konsekvens av hennes missbruk. Det är avhumaniseringen av E som skrämmer mig. Om det är ondska eller ej är väl en definitionsfråga (själv tycker jag att det är ett problematiskt begrepp som endast tjänar till att avhumanisera). Jag kan inte veta men tror att delar av misshandeln var utstuderade och hade ett syfte (kanske att ”få bort” familjehemsmamman ur E?). Jag tror inte att R drevs av sadism men jag tror att det fanns ett utpräglat hat och svartsjuka som E föll offer för. Och det är inte så att jag VILL tro det utan att jag tycker det som har kommit fram i fup pekar på det.

Rebecka verkar definitivt ” sakna känslor” och utifrån fup tycker Rebecka fortfarande mest synd om sig själv och hon är offret . Stackars lilla Rebecka 🤮. Hon verkar ju totalt orörd över vad hon har gjort mot A o E.

Rebecka är ett monster som hade även plågat barnen även om hon inte missbrukade Enligt henne tvingades hon dricka energidryck för att kunna hålla sig vaken för att se till att äldsta sonen inte sov på nätterna . Sorry hon var lika delaktigt i skiten som Patrick. Utifrån smsen verkar hon nästa vara stolt över sin plan angående källaren där lilla E blev hysterisk .
Det hade bara varit en tidsfråga innan hon hade börjat att plåga lilla S.

Däremot verkar Rebecka vara noggrant för andra och till med Patricks barn att spela rollen som den snälla mamman som absoult inte har någon vilja och är ett offer blabla .
Jag är helt övertygade om att källaren E var så rädd för var för att Rebecka slog skiten ur henne och gjorde det ena och det andra. Rebecka har noga valt ut den platsen då ingen kan se eller höra lilla E skrik.
Kvinnan är tusen ggr värre än P och hon har systematiskt plågat sina barn och verkar ha njutit av det varje minut.
Citera
2020-05-29, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kate88
Rebecka verkar definitivt ” sakna känslor” och utifrån fup tycker Rebecka fortfarande mest synd om sig själv och hon är offret . Stackars lilla Rebecka 🤮. Hon verkar ju totalt orörd över vad hon har gjort mot A o E.

Rebecka är ett monster som hade även plågat barnen även om hon inte missbrukade Enligt henne tvingades hon dricka energidryck för att kunna hålla sig vaken för att se till att äldsta sonen inte sov på nätterna . Sorry hon var lika delaktigt i skiten som Patrick. Utifrån smsen verkar hon nästa vara stolt över sin plan angående källaren där lilla E blev hysterisk .

Däremot verkar Rebecka vara noggrant för andra och till med Patricks barn att spela rollen som den snälla mamman som absoult inte har någon vilja och är ett offer blabla .
Jag är helt övertygade om att källaren E var så rädd för var för att Rebecka slog skiten ur henne och gjorde det ena och det andra. Rebecka har noga valt ut den platsen då ingen kan se eller höra lilla E skrik.
Kvinnan är tusen ggr värre än P och hon har systematiskt plågat sina barn och verkar ha njutit av det varje minut.

Men fan alltså. Jag lovade mig själv att inte böla mer idag... 😪
Citera
2020-05-29, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.natt
Ja precis, hon menade bara att hon älskat E som om hon vore hennes barn.
R tror jag var avundsjuk på den kärleken. Verkar inte som hon kände så för E, även om hon ville. Och E saknade M hela tiden. Så det var förmodligen känsligt för R.

Nopp kvinnan saknar känslor och hennes så kallad ” avundsjuk” är något hon använde som ytterligare förklaring till att plåga E ännu mer.

Rebecka bryr sig inte ett skit att hennes dotter dött, ena sonen(A) fruktansvärd uppväxt där båda plågade honom.

Därför att Rebecka skulle vara ledsen eller avundsjuk för att E gillade Melinda mer bullshit. Hon använde det bara som en ursäkt till varför E plågades så mycket.

Kvinnan bryr sig inte om någon annan än sig själv. Hon har kastat Patrick under bussen utan att blicka . Verkar helt orörd över att hennes dotter dött , yngsta sonen hade massor droger i sig.
Hon bryr sig inte ett dugg om någon annan.
Citera
2020-05-29, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kate88

Detta med energidrycken har jag missat, var kommer detta fram?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in