Jag tycker att det enda riktigt viktiga är god senap till korven, allra helst Åbos senap eller Auras senap (finsk senap, kort sagt). Desto mildare korv (d.v.s. av mer typisk nordeuropeisk karaktär), desto viktigare är det. Därefter är det ju lite fritt fram efter humör, spontanitet, befintliga varor (om man nu gör det själv) o.s.v. Rå lök eller stekt lök, med eller utan Heinz ketchup, någon form av dressing o.s.v.
Det är givetvis enormt godare med hemmagjord potatismos än bröd, men däremot inte med pulvermos. Jag har nästan aldrig beställt potatismos när jag har handlat från ett snabbmatshak.
Med mos torde det väl bli någon form av tunnbröd, men annars kan ju t.ex. en lätt grillad franska vara roligare till en stor och tjock korv (med annan tillbehör utöver senapen, som t.ex. någon form av dressing) jämfört med den typiska korvbröden. Man har då ofta en halv mindre franska, där korven är nedstucken i den öppna delen.
Men som sagt, det är egentligen fritt fram med lite vad som helst. Ibland har jag här hemma lagat till finska småkorvar som jag sedan har ätit inuti en uppvärmd finsk köttpirog, något som brukar gå att köpa i finska korvkioskar. En finsk köttpirog är närmast en frityrmunk med köttfärs inuti, som jag alltså fyller med 5-7 finska småkorvar och finsk senap och Heinz ketchup. En helt sjuk kaloribomb, men väldigt smarrigt! Jag har svårt att föreställa mig värre korvhedonism.
Senast redigerad av Inte-nog-PK 2020-05-30 kl. 08:46.