2020-05-29, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
Detta med energidrycken har jag missat, var kommer detta fram?

Har för mig att hon pratade om det i ett av sina förhör när hon skulle förklara hur mycket P kontrollerat och styrt henne.
Citera
2020-05-29, 21:48
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geraldine
Jag upplever att en del här nästan ”vill” få fram att det rört sig om ren och skär sadism, systematisk misshandel för det höga nöjets skull, samt läser in utstuderad ondska i alla obehagliga detaljer som i mina ögon är tillräckligt obehagliga som de är ÄVEN om det ”bara” skulle röra sig om dåligt omdöme, försummelse, omoget föräldraskap, konsekvenser av missbruk och som sagt ett genomsyrat myndighetsförakt.

Har även viss förståelse (ur denna familjs dysfunktionella synvinkel) för den paniska rädslan för insyn från förskola, grannar, utomstående just pga av 1. Deras missbruk, 2. Att de faktiskt har ögonen på sig och där minsta lilla oegentlighet såklart kommer tolkas till deras nackdel.

Visst kan man vara omogen i sitt föräldraskap även i 40-45 årsåldern, och det verkar de verkligen ha varit.
Det som jag upplever som motsägelsefullt är att avskyn/förnedringen/den fysiska misshandeln riktades mot enbart E (såvitt vi vet) vilket i förlängningen innebär att de visste bättre. Vilket, enligt mig, gör det än värre.
Om de ”bara” varit pundiga o brustit i sin föräldraförmåga rakt igenom, hade jag (kanske) haft mer sympati för dem. Men det faktum att de var måna om att försöka visa en bra fasad när de var ute bland folk tyder ju på att de visste att det de gör är fel, farligt och olagligt.
Jag blev förvånad över att även S var positiv på diverse droger då han uppenbarligen var både Rebeckas och Patriks ögonsten. I hans fall kan jag tänka mig att det enbart grundade sig i föräldrarnas behov av att knarka i fred. Men han var (enligt vad jag har läst) varken undernärd, full med blåmärken och rivmärken eller saknade mycket hår.

A hade väl ”skolats” tidigare, vilket jag tror är den största anledningen till att han inte ger ifrån sig någon direkt information. Hans rum låg vägg i vägg med badrummet, och om mordet utspelade sig efter han kom hem klockan 20, så måste han veta mer än han säger.
Men Rebecka säger i ett förhör ”vi (hon och A) har pratat om att detta kan hända” eller något liknande. Hon refererade då till när socialtjänsten plockade upp honom vid skolan i samband med tidigare LVU (2015-2016?).

I förhören minns han typ inget, men när polisen säger ”din mamma sade att du satt bredvid henne i soffan och hon väcktes av ett pling i din mobil”, så minns han genast den detaljen.
Så den stackars grabben är nog drillad så det skriker om det.
Men när man utstått de bestraffningar som han gjorde i tidiga år, så ligger man nog väldigt lågt, med rädsla för vad som kommer hända när föräldrarna (eller ja, nu är det bara R kvar) kommer ut.

Jag är övertygad om att han sitter på den sista pusselbiten, och jag hoppas att han en dag (efter traumabehandling och terapi) kommer våga berätta om vad som verkligen hände i den där lägenheten.

Jag önskade av hela mitt hjärta att det skulle komma fram att det var en olycka, att E hittat en tablett på golvet, att det var en engångsföreteelse... Men tyvärr tyder obduktionsrapporten på något helt annat.
Citera
2020-05-29, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Ja. Men inte tillsammans med Melinda eller i hennes hem. R har haft umgänge under alla år, typ var tredje vecka. Men R har inte känt till hennes identitet fören efter hemslussningen påbörjades. Esmeralda hade stor separationsångest och mådde väldigt dåligt vilket gjorde att de var tvungna att röja Melindas identitet så hon kunde vara med vid umgängena för att lugna E. Hon har skyddat boende med anledning av hans agerande och hotbild från honom.

Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Visst kan man vara omogen i sitt föräldraskap även i 40-45 årsåldern, och det verkar de verkligen ha varit.
Det som jag upplever som motsägelsefullt är att avskyn/förnedringen/den fysiska misshandeln riktades mot enbart E (såvitt vi vet) vilket i förlängningen innebär att de visste bättre. Vilket, enligt mig, gör det än värre.
Om de ”bara” varit pundiga o brustit i sin föräldraförmåga rakt igenom, hade jag (kanske) haft mer sympati för dem. Men det faktum att de var måna om att försöka visa en bra fasad när de var ute bland folk tyder ju på att de visste att det de gör är fel, farligt och olagligt.
Jag blev förvånad över att även S var positiv på diverse droger då han uppenbarligen var både Rebeckas och Patriks ögonsten. I hans fall kan jag tänka mig att det enbart grundade sig i föräldrarnas behov av att knarka i fred. Men han var (enligt vad jag har läst) varken undernärd, full med blåmärken och rivmärken eller saknade mycket hår.

A hade väl ”skolats” tidigare, vilket jag tror är den största anledningen till att han inte ger ifrån sig någon direkt information. Hans rum låg vägg i vägg med badrummet, och om mordet utspelade sig efter han kom hem klockan 20, så måste han veta mer än han säger.
Men Rebecka säger i ett förhör ”vi (hon och A) har pratat om att detta kan hända” eller något liknande. Hon refererade då till när socialtjänsten plockade upp honom vid skolan i samband med tidigare LVU (2015-2016?).

I förhören minns han typ inget, men när polisen säger ”din mamma sade att du satt bredvid henne i soffan och hon väcktes av ett pling i din mobil”, så minns han genast den detaljen.
Men när man utstått de bestraffningar som han gjorde i tidiga år, så ligger man nog väldigt lågt, med rädsla för vad som kommer hända när föräldrarna (eller ja, nu är det bara R kvar) kommer ut.

Jag är övertygad om att han sitter på den sista pusselbiten, och jag hoppas att han en dag (efter traumabehandling och terapi) kommer våga berätta om vad som verkligen hände i den där lägenheten.

Jag önskade av hela mitt hjärta att det skulle komma fram att det var en olycka, att E hittat en tablett på golvet, att det var en engångsföreteelse... Men tyvärr tyder obduktionsrapporten på något helt annat.

Det stör mig hur dom alla upprepade ”väcktes av en pling från telefonen”. Det är ett uppenbart manus de gett A för de varierar ej hur de säger de, utan de återberättar det inövat. Och jag tror att de bjöd A på Max för att vid köksbordet berätta hur det låg till och vad han skulle säga/inte säga.
Rebecka var inte ens förvånad när polisen kom. Hon reagerade inte ens. Hon packade bara på S en overall och följde med, följsamt.

Jag å andra sidan kan inte tänka känslomässigt för Esmeralda. Hon är borta. Bragd om livet. Den jag blöder för just nu är A och S. Fyfan vad man hoppas de får hjälp, stöd och kärlek. S har varit hos minst två fosterfamiljer och bägge uppger att han får panik när han ska duschas.
Citera
2020-05-29, 22:12
Medlem
Kan någon förklara för mig
1) varför i sjutton R fått träffa en läkare som bekräftar hennes påstådda ”minnesförlust”?!

2) Dom har låtit Patrik dö/ta självmord i deras omvårdnad.

Det är fan SKANDAL.
Bara jag som känner att Norrköping är full av WT pga hur allt hanterats? Hade R inte skyllt på Patrik med ena handen och på minnesförlust pga ”läkaren sa så” med andra handen så hade vi fan kommit längre idag. Så jävla ovärdigt.
Citera
2020-05-29, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kelim
Det stör mig hur dom alla upprepade ”väcktes av en pling från telefonen”. Det är ett uppenbart manus de gett A för de varierar ej hur de säger de, utan de återberättar det inövat. Och jag tror att de bjöd A på Max för att vid köksbordet berätta hur det låg till och vad han skulle säga/inte säga.
Rebecka var inte ens förvånad när polisen kom. Hon reagerade inte ens. Hon packade bara på S en overall och följde med, följsamt.

Jag å andra sidan kan inte tänka känslomässigt för Esmeralda. Hon är borta. Bragd om livet. Den jag blöder för just nu är A och S. Fyfan vad man hoppas de får hjälp, stöd och kärlek. S har varit hos minst två fosterfamiljer och bägge uppger att han får panik när han ska duschas.

Fyfan😪 hur kan man tortera barn på detta sätt. R verkar riktigt störd. Stackars alla som fått vara i hennes våld. Tror även P hade det jobbigt med henne. Hon fick säkert honom att göra grejer för att folk skulle tro att han var boven.
Jag funderade på en sak. P verkar väldigt känslosam när polisen kommer. Kan R ha gjort något med hans droger innan polisen kom? Hon planerade kanske att han skulle få abstinens? Så han kunde dö av det/ hon kunde skylla på honom.
Jag kan inget om droger, men kan tänka mig att hon skulle göra vad som helst för att rädda sitt eget skinn
Citera
2020-05-29, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenko79
Om jag kommer ihåg rätt så var det väl meningen de skulle få komma då Esmeralda fyllde år o hon fyllde i slutet av april. Så de klippte nog banden med familjehemmet tidigare

Som jag förstått flyttade E permanent hem till bioföräldrarna i mars. Tre veckor senare skulle hon fylla år och familjehemmet skulle få komma. Detta fick de sedermera inte utan mottog ett meddelande om att E inte ville bjuda någon på sitt kalas. Sedan fick de meddelande om att familjen ej längre ville ha kontakt med dem.
Citera
2020-05-29, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.natt
Fyfan😪 hur kan man tortera barn på detta sätt. R verkar riktigt störd. Stackars alla som fått vara i hennes våld. Tror även P hade det jobbigt med henne. Hon fick säkert honom att göra grejer för att folk skulle tro att han var boven.
Jag funderade på en sak. P verkar väldigt känslosam när polisen kommer. Kan R ha gjort något med hans droger innan polisen kom? Hon planerade kanske att han skulle få abstinens? Så han kunde dö av det/ hon kunde skylla på honom.
Jag kan inget om droger, men kan tänka mig att hon skulle göra vad som helst för att rädda sitt eget skinn

P verkade vara känslostyrd överlag. Jag tror han ljög i häktet om hans missbruk och doser av substanser för att han ville dö, fått krampanfall och avlidit. Just för att han inte kunde leva med de han & R gjort..
Citera
2020-05-29, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hvits3rk
P verkade vara känslostyrd överlag. Jag tror han ljög i häktet om hans missbruk och doser av substanser för att han ville dö, fått krampanfall och avlidit. Just för att han inte kunde leva med de han & R gjort..

Jag tror du har alldeles för höga tankar om honom om du tror att han hade sån ångest över vad de gjort. Isf hade han väl tagit en överdos eller på annat sätt tagit livet av sig under de (minst) två dagar som de gömde E under sängen och låtsades som ingenting? Jag tror snarare att han inte ville erkänna hur mycket han knarkat de senaste månaderna för att de trodde att deras ”halkolycka i badkaret” skulle gå hem och att de skulle bli släppta. Om han då erkände att han var djupt nere i missbruket skulle de förlora A och S.
Citera
2020-05-29, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis

Mitt i prick. Och man får inte glömma att S enligt fup kan ha fått i sig drogerna via föräldrarnas svett medans detta var uteslutet för E. Så det är inte ens bekräftat att de drogade S.
Citera
2020-05-29, 23:50
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KTPS
Är du varm eller? Kristallkula hade inte behövts med tanke på att även utan facit hand var ett ganska solklart fall att bio-päronen inte ska ha barn boende hos sig öht.

Citat:
Ursprungligen postat av Teevee
Det underlag som socialtjänsten presenterade i kammarätten gör det tydligt för oss alla att R och P inte var lämpliga föräldrar. Varför ser vi alla utom Martin samma varningsklockor??

Att kammarrätten gjorde en felbedömning är ju de facto bevisat. Men, som jag sa tidigare, att det blir fel betyder inte att någon gjort fel. Socialtjänsterna och förvaltningsrätterna gör fel hela tiden. Fel som leder till lidande och död. Att det här fallet har blåsts upp på grund av sin spektakulära natur betyder inte att de begångna felen är ovanligt spektakulära.
Citera
2020-05-30, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Att kammarrätten gjorde en felbedömning är ju de facto bevisat. Men, som jag sa tidigare, att det blir fel betyder inte att någon gjort fel. Socialtjänsterna och förvaltningsrätterna gör fel hela tiden. Fel som leder till lidande och död. Att det här fallet har blåsts upp på grund av sin spektakulära natur betyder inte att de begångna felen är ovanligt spektakulära.

I det här fallet har ju Martin gjort fel, det har vi konstaterat om och om igen.

Han, Esmeraldas försvarsadvokat som skulle se till hennes bästa...med fakta precis bordet som fanns valde han att placera E hos två missbrukare som lyckats få två barn med LVU....med fängelsedom på misshandel och vapenbrott, sjukskrivna med psykisk ohälsa, som dessutom vägrade att göra drogtester. DIT skickade Martin en treårig försvarslös flicka!!

Det blev fel, och Martin gjorde fel!

Om det beror på att han snabbt ville avsluta sina uppdrag på grund av det nya jobbet som väntade? Eller fick han också hot från gängmedlemmar?
Citera
2020-05-30, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Som jag förstått flyttade E permanent hem till bioföräldrarna i mars. Tre veckor senare skulle hon fylla år och familjehemmet skulle få komma. Detta fick de sedermera inte utan mottog ett meddelande om att E inte ville bjuda någon på sitt kalas. Sedan fick de meddelande om att familjen ej längre ville ha kontakt med dem.

Lilla E, med tanke på den anknytning hon hade till familjehemsmamman så gör det ont när jag tänker på hur E med all säkerhet frågat efter henne varenda dag under en lång period till bioföräldrarna. Tänk världen ut lilla E’s perspektiv under april2019 och framåt. 😔 så oförstående liten hjälplös flicka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in