Citat:
Ursprungligen postat av
Geraldine
Jag upplever att en del här nästan ”vill” få fram att det rört sig om ren och skär sadism, systematisk misshandel för det höga nöjets skull, samt läser in utstuderad ondska i alla obehagliga detaljer som i mina ögon är tillräckligt obehagliga som de är ÄVEN om det ”bara” skulle röra sig om dåligt omdöme, försummelse, omoget föräldraskap, konsekvenser av missbruk och som sagt ett genomsyrat myndighetsförakt.
Har även viss förståelse (ur denna familjs dysfunktionella synvinkel) för den paniska rädslan för insyn från förskola, grannar, utomstående just pga av 1. Deras missbruk, 2. Att de faktiskt har ögonen på sig och där minsta lilla oegentlighet såklart kommer tolkas till deras nackdel.
Visst kan man vara omogen i sitt föräldraskap även i 40-45 årsåldern, och det verkar de verkligen ha varit.
Det som jag upplever som motsägelsefullt är att avskyn/förnedringen/den fysiska misshandeln riktades mot enbart E (såvitt vi vet) vilket i förlängningen innebär att de visste bättre. Vilket, enligt mig, gör det än värre.
Om de ”bara” varit pundiga o brustit i sin föräldraförmåga rakt igenom, hade jag (kanske) haft mer sympati för dem. Men det faktum att de var måna om att försöka visa en bra fasad när de var ute bland folk tyder ju på att de visste att det de gör är fel, farligt och olagligt.
Jag blev förvånad över att även S var positiv på diverse droger då han uppenbarligen var både Rebeckas och Patriks ögonsten. I hans fall kan jag tänka mig att det enbart grundade sig i föräldrarnas behov av att knarka i fred. Men han var (enligt vad jag har läst) varken undernärd, full med blåmärken och rivmärken eller saknade mycket hår.
A hade väl ”skolats” tidigare, vilket jag tror är den största anledningen till att han inte ger ifrån sig någon direkt information. Hans rum låg vägg i vägg med badrummet, och om mordet utspelade sig efter han kom hem klockan 20, så måste han veta mer än han säger.
Men Rebecka säger i ett förhör ”vi (hon och A) har pratat om att detta kan hända” eller något liknande. Hon refererade då till när socialtjänsten plockade upp honom vid skolan i samband med tidigare LVU (2015-2016?).
I förhören minns han typ inget, men när polisen säger ”din mamma sade att du satt bredvid henne i soffan och hon väcktes av ett pling i din mobil”, så minns han genast den detaljen.
Så den stackars grabben är nog drillad så det skriker om det.
Men när man utstått de bestraffningar som han gjorde i tidiga år, så ligger man nog väldigt lågt, med rädsla för vad som kommer hända när föräldrarna (eller ja, nu är det bara R kvar) kommer ut.
Jag är övertygad om att han sitter på den sista pusselbiten, och jag hoppas att han en dag (efter traumabehandling och terapi) kommer våga berätta om vad som verkligen hände i den där lägenheten.
Jag önskade av hela mitt hjärta att det skulle komma fram att det var en olycka, att E hittat en tablett på golvet, att det var en engångsföreteelse... Men tyvärr tyder obduktionsrapporten på något helt annat.