Citat:
Ursprungligen postat av
f30malmo
Då bör hon ha fått pengar från socialtjänsten också. Så ett barn mer eller mindre hade inte gjort någon skillnad direkt. Tror inte på att de tog hem E för pengar, utan att det är en mycket mer komplex situation där föräldrarna har en förväntning på hur det ska bli som de själva inte har kapacitet att uppfylla.
Jag ligger efter med läsningen, så ber om ursäkt om det redan klargjorts.
R hade sjukpenning, så inga avdrag gjordes för ”extrapengar” för barnen. Enligt tidningar/nyheter (ungefär samtidigt som R släpptes ur häktet) ska Rs plånbok fått ca 12k/månad i underhåll, barnbidrag, flerbarnstillägg, bostadsbidrag (och ev något mer).
Jag tror förvisso inte att pengar var den ursprungliga anledningen till att Patrik och Rebecka ville ha hem Esmeralda.
Om jag minns rätt så säger Rebecka i förhör att soc hade lovat familjehemmet att Esmeralda skulle stanna hos dem, och ansökt om (påbörjat?) en vårdnadsöverflytt i samma veva som Patrik släpptes ur fängelset. Då föreslog Patrik att de (alltså P och R) skulle se till att få tillbaka Esmeralda.
Med tanke på deras grandiosa självbild trodde de säkert att det skulle bli så härligt och underbart att ha alla barnen hemma.
Men verkligheten blev inte riktigt så mysig som de hade tänkt, och någonstans där tror jag att egot tog över - detta som många skriver om att vägra ge socialen/myndigheterna/staten rätt.
De var så upptagna med att ”vinna” att allt annat blev ointressant (eller ja, inte allt annat - knark stod fortfarande högt upp på intresselistan).
Jag tror även att Rebecka var svartsjuk på relationen Esmeralda och Melinda hade.
Melinda var Rebeckas motsats - hon var varm, kärleksfull, berest. Hade många vänner och hittade på många roliga saker med familjen.
Rebecka är en nedknarkad inomhussittare utan socialt nätverk (med tanke på att den enda hon kunde be om skjuts från häktet var Patriks ex som Rebecka bevisligen avskydde).
Hon trodde väl att det skulle räcka att Esmeralda flyttade hem för att allt skulle bli rosenskimrande.
När Esmeralda vill ha sin mamma (alltså Melinda) så blir Rebecka säkert jätteledsen, men denna ledsenhet övergår i ilska, bitterhet, svartsjuka och hat.
De ser Melinda i Esmeralda - en liten tjej som står på sig, kräver uppmärksamhet baserat på att hon tidigare fått tid, kärlek och stimulans. Och vi vet ju alla hur illa Rebecka och Patrik tycker om familjehemmet i allmänhet och Melinda i synnerhet.
Så min gissning är att det grundade sig i svartsjuka.