2020-05-29, 22:05
Medlem
Media vänder, sedan folket?

Är kanske ingen nyhet att jag bevakar media mkt.

Det började för kanske 2 veckor sedan, med ökat antal kritiska artiklar, från framför allt DN och Expressen. (Från att de varit knäppysta och hållt "borgfred" mot svenska strategin). Några kritiska reportage även från SVT/SR. Aftonbladet, väldigt lite.

Nu har jag sett på DNs insändarsida en markant skiftning även där. Från många Tegnellfans, till skarp kritik senaste dagarna... Exempel idag:

Det är inte okej att över 4000 svenskar fått sätta livet till på grund av den uppenbart misslyckade strategi som statsepidemiolog Anders Tegnell och Folkhälsomyndigheten format som utmärker Sverige i hela världen.

Detta är högst intressant och man kan anta att mediernas makt sannerligen är stor. Det torde ha mkt stor betydelse att media i 2 månader knappt har kritiserat, men så fort de börjar göra det, så får även folk upp ögonen och följer efter....

https://www.dn.se/insandare/over-4-000-doda-ar-ytterst-statsministers-ansvar/
Citera
2020-05-29, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Nu när all statistik går åt rätt håll måste ju även de värsta alarmisterna fatta att tegnell haft rätt hela tiden?
Någon gång kommer det per automatik gå åt rätt håll oavsett vad vi gör eller inte gör. Du måste bo under en sten alltså. Du borde teama upp med Tegnell och hoppas på plats på samma båt som honom när han kommer fly landet!
Citera
2020-05-29, 22:06
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ska du kanske koncentrera dig på covid-19 som tråden gäller och som var det du skrev om, nämligen 300 per dag i covid-19 från slutet på april. Det är många fler dödsfall i annat. Det vet jag redan, men det kan vi diksutera i en annan tråd. Nu är det den begränsade mängden i covid-19 som är ämnet, inte annat

Det är 4350 som dött hittills per 29 maj och du skrev (i det jag tidigare citerade) 300 per dag från slutet på april. Det blir långt mycket fler än det faktiskt är.

Du hade fel och visar dessutom att du är efterbliven när du postar annan statistik i något desperat försök att komma undan faktum.

Det gör jag.

Jag anpassar mig efter dina tolkningar.

Citat:
Jag säger att det kommer att visa sig när året är slut då man kan jämföra om det dött fler. Du verkar tro att man kan rädda snälla tant Agda 90 år som fått covid-19. Tyvärr är det nog svårt. Personer i den åldern klarar oftast inte en sådan påfrestning.

Det är många som dör i Sverige varje år som sagt. 90000 är det registrerade genomsnittet. det är inte jag som säger det. Det är fakta och jag postade länken till dig tidigare, men du kanske inte klarar att läsa siffror? Bland dessa 90000 är huvddelen äldre +80. Det är också just denna grupp som är överrepresenterad när det gäller döda i covid-19.

Det är ju det jag inte gör. Jag räknar med antal döda 2020 minus genomsnittsvärdet. Då får man det antal som kan sägas härröra till covid-19. Om det inte blir en stor differens indikerar de att de flesta som dog i covid-19 var personer som annars skulle dött i något annat. Det är sådana som inte går att rädda.

Om du inte ser genomsnittet döda kommer du inte att kunna se om det dog fler eller inte. Var så säker på att det kommer att finnas ett stycke i Sveriges officiella statistik som explicit behandlar covid-19.

Det är här du går vilse. Det går inte att rädda sådana som är sköra och som skulle ha dött någon gång under året även utan covid-19. Huvuddelen som dör i covid-19 tillhör dessvärre just den gruppen som är på väg att dö i ålderssvaghet. Det går inte att rädda sådana.

Citat:
Nej, det går inte att se om det är någon överdödlighet på årsbasis nu. Det är lika galet som att påstå att årstemperaturen är högre bara för att de tre första månaderna var högre.

Det som förmodligen nu sker är att personer som skulle dött senare dör tidigare, men det är först i januari vi ser om det var en överdödlighet och i så fall hur hög.

Men det är ju bara i din verklighet som man får plussa och ta minus på de som dör när det passar ens eget argument.

Du är bara tröttsam med dina dunning kruger uttalanden.
Citera
2020-05-29, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Vadå får norrmännen åka genom Sverige? Troligtvis flyger väl finnarna till Kastrup?

Nej jag vet inte. Det låter konstigt! Vore intressant med en bra förklaring. Har inte sett något i media om det, men kan ha missat. Det låter mer som en lite irrationell rädsla där, när det gäller Danmark gentemot Finland, men jag vet ej.
Citera
2020-05-29, 22:08
Medlem
AnnaDeas avatar
Samtidigt som du själv säger att det ska ha dött enbart 3000 i slutet av Juni.

Det är 4350 nu i slutet av maj.

Vilket stolpskott.
Citera
2020-05-29, 22:09
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Sverige rapporterar idag fler avlidna i Covid-19 än staten New York,

som är mer nästan dubbelt så stor som landet Sverige befolkningsmässigt

New York Gov. Andrew Cuomo holds news conference on the coronavirus outbreak — 5/29/2020
https://www.youtube.com/watch?v=Azev8OQB7os

EDIT: staten New York är i lockdown

Fast de håller på att öppna upp nu tydligen ...

visste ni att de har krav på munskydd för att gå in i en butik och handla?

EDITT: Och man kan fråga frisören om de nyligen är testade.
Frisörer måste testa sig varannan vecka -som exempel.
Citera
2020-05-29, 22:11
Medlem
pailins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Vi hade haft betydligt fler döda om vi inte hade "stoppat landet".

Oj vad bra Hoppas det stämmer!

Då får vi fortsätta med våra morgon shots då...kvinna 1 dl rödbetsjuice/man 2 dl rödbetsjuice + hemmagjord ingefärsshot samma dosering. Allt för att motverka proppar i hjärna och blodomlopp. Har druckit detta i varje morgon i 8 år c:a. Har opererats ett par gånger under dessa år och vet att jag måste sluta med mina shots långt innan (halvår typ) för att inte förblöda under operation. Bästa naturliga propplösarna i blodomloppet.
Citera
2020-05-29, 22:12
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det är något som inte stämmer med den svenska rapporteringen.

Man har som enda land i världen en peak i antalet döda som ligger 10 dagar FÖRE peaken i antal nya smittade. I alla andra länder kommer peaken 15-25 dagar EFTER peaken i antal nya smittade.

Jag hittar ingen logisk förklaring till detta. Det är helt obegripligt. Kurvan över avlidna korrelerar inte heller med kurvan över smittade. Det gör den i andra länder (med 15-25 dagars förskjutning).

Den enda möjliga förklaringen skulle vara att de som rapporteras som nya smittade inte rapporteras när de blev konstaterade positiva, utan att den rapporteringen också lider av att man inte rapporterar den dagen som testet visade positivt, utan 3 veckor senare.

Det är helt enkelt något som inte stämmer.

https://cdn-02.forumfiles.com/d4H2Ha3bo5/c69d6f0d-1590780458/Screenshot%202020-05-29%20at%2020.06.53.png
Ställ upp de andra ländernas kurvor som du jämför med så att man själv kan se och jämföra.
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldlagan
Det går ju flyg utomlands, någon som vet vilka risker (förutom smitta) detta innebär? Har distansförhållande och behöver komma ut ur Sverige (helst utanför EU) i sommar om landet ej öppnar upp?

Förstår att försäkringen inte gäller, det får man leva med, viss risk att inte komma hem igen i tid får man också leva med.

Något annat att tänka på?
Du kan bli hemskickad om du väljer fel land som inte vill ha dig.
Sjukvårdskostnader om du skulle bli sjuk antingen i Corona eller något annat.
Citera
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Nu när all statistik går åt rätt håll måste ju även de värsta alarmisterna fatta att tegnell haft rätt hela tiden?

Har du räknat på hur många som dött sedan toppen och till nu, när vi lever i framgången? Sedan räkna på att kurvan fortsätter kröka sig som den gör nu, dvs rätt så långsamt, räkna fram när vi når noll döda. Sedan med de som dött under den tiden du vet, räkna ut hur många som kommer att dö. Kurvan kommer ju inte störta lika snabbt som den gick upp, snarare kommer enstaka fall dyka upp för att utjämna om kurvan går ner lite fortare på slutet som man kan anta.

Jag menar alltså att du ska räkna på det på allvar. Du får använda kalkylator.
Citera
2020-05-29, 22:13
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Vem vill död??? JJag vet inte vad som är det rätta. Jag har inga som helst expertkunskaper. Vi har en ny sjukdom och har inte haft en pandemi i modern tid. Jag vänder mig mot dem som ser allt i svart-vitt, som kräver absoluta svar i alla frågor kring detta.

Detta absurda "tävlingstänk" är absurt. Först/ sist. vinnare/ förlorare. Och där Sverige utpekas som ett land som inte gjort något.

Begågna fel? Absolut. Finns knappt något land som inte begår fel eller inte varit helt förberett. Men här finns aga nyanser. Vi är ju på FB. Svart-vitt. Skit i att försöka nyanser. Skit i att fördöma hatare som vill Tegnells död.

Bra inlägg. Tyvärr är det nog fler än vad man skulle önska sig i den mikro-värld som den här tråden utgör, varav en del kanske har lite begränsningar i sin begåvning, som nästan gottar sig åt att Sverige presenterar vad man tycker är relativt höga tal klockan två varje dag, och sedan kastar sig över tangentbordet för att ojja sig över det ”pågående folkmordet”.

Det saknas tyvärr ofta analyser, reflektioner eller logiskt tänkande och när någon dristar sig till att göra något sådant så blir denne påhoppad som ”vänstermupp”, förnekare eller alarmist.

Kanske naivt att hoppas att en tråd här inne som inte behandlar skvaller skulle kunna bli bra, och mer än en ventil för ett fåtal individers Sverigehat, dåliga självförtroende eller frustrationer. Men hoppet är ju det sista som överger oss, så en strimma finns väl ändå kvar att det ordnar upp sig med tiden. Såväl Sverige som resten av världen har mest sannolikt ett år eller så kvar med detta virus så vi har (tyvärr) gott om tid att diskutera hur det går för oss alla utefter flera parametrar och vad som blev rätt och mindre bra. Då vet vi bättre till nästa gång.
Citera
2020-05-29, 22:15
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Vadå får norrmännen åka genom Sverige? Troligtvis flyger väl finnarna till Kastrup?

Finnarna får inte komma in i Danmark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in