2020-05-29, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
Nu tog jag det första som kom upp vid Google. Men detta är den enda lön då bilden. Säkerligen har PU "nyare", andra bilder på honom. De verkar ju ha mycket mer på honom än vad vi Känner till.

https://youtu.be/xE8qXzgrPIY

Men antar att du redan sett den bilden. Men tydligare än så blir det inte just nu
Du har förstått att GM inte alls är lik CP?
Rokkiemisstag?
Citera
2020-05-29, 14:09
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Okej, om vi leker med tanken att det är samma typ av krut i kinapuff som i en .357 magnumpatron och att om vi låtsas att dina viktuppgifter stämmer, ja då är det inte som du säger "samma storleksordning". För 1 gram jämfört med 1,5 gram är trots allt en gigantiskt stor skillnad i sammanhanget, rent procentuellt.
Jag håller inte med, 1.5 och 1 är definitivt av samma storleksordning. Vad gränsen skall dras är något av en smaksak, men både 10-potens och faktor 2 är rimliga spann.

Vad gäller ljud är det också närmast vedertaget att 10 dB (10 ggr mer energi) uppfattas subjektivt som ungefär dubbelt så mycket. Därför är jämförelsen mellan 1g svartkrut och 1.5g röksvagt krut inte uppåt väggarna menar jag.
Och återigen, poängen är att kinapuffar small väldigt högt.
Citera
2020-05-29, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Du har förstått att GM inte alls är lik CP?
Rokkiemisstag?

Ja iaf inte identiskt lik CP. Kan tänka mig att CAs specifika fall att det finns drag kanske när han var yngre. Blick eller formen på ansiktet. Men att han skulle va en rakt igen "dubbelgångare" är ju lite överdrivet tycker jag.

Om det är nån annan av de misstänka herrarna så finns det ju inte mycket likhet med CP. Möjligen intresset för alkohol 😉
Citera
2020-05-29, 14:18
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Du får se helt enkelt. Skulle PU ha drabbats av kollektiv demens att över huvud taget hänga på Se spåret lär de få dett hett om öronen. Lika mycket som om de hängt på SA , sydafrikaspår osv. Nej det är uteslutet.

Däremot blir det en ny vinkel med en begränsad sammansvärjning med en detaljerad beskrivning inklusive var vapnet kom ifrån där man tyvärr endast kan styrka brott som förmodligen är preskriberade då man ej kan styrka vem av dem som sköt.
Välkommen tillbaka efter tråd-semestern!

Kan du utveckla varför du är så säker på att KP inte presenterar en SE-lösning?
Jag delar din uppfattning så tillvida att SE-teorin i känd form är oerhört svag, utan stödbevisning alls IMHO. Men jag kan inte utesluta att PU faktiskt hittat vapnet och att det åtminstone som indicium kan kopplas till SE.
Citera
2020-05-29, 14:34
Medlem
Citat:
Så är det. Med mindre än ett styrkt erkännande kan man inte peka ut mördaren och övriga kan säga att de inte visste vad som var på gång och komma undan med preskription. Därför är det viktigt att vara noggrann i beskrivningen även när det ej är åtalbart längre. De skyldiga kan till och med ju ha erkänt de preskriberade brotten för att få berätta varför man agerade. Ett sista angrepp på Offret!
I det läget tror jag de kan bli trodda utan åtal.

Det skulle innebära ett erkännande av ett monumentalt misslyckande av rättsväsendet från förhörande poliser på MPL, åklagare och domare/nämndemän som definitivt motiverar en kommission för att utreda var det gick fel.
Senast redigerad av Utredaren 2020-05-29 kl. 14:58.
Citera
2020-05-29, 14:54
Medlem
Jag undrar lite samtidigt varför CA kallas dubbelgångaren.

Nu har vi ju en bild på honom från 92. Men känns ändå inte som han är slående lik CP.

Då kan man ju leka med tanken att det i PU finns en konkret förväxling av CA och CP från nått vittne eller så som vi inte Känner till. För nånstans måste ju det fröet ha såtts? 🤔
Citera
2020-05-29, 15:07
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
Jag undrar lite samtidigt varför CA kallas dubbelgångaren.

Nu har vi ju en bild på honom från 92. Men känns ändå inte som han är slående lik CP.

Då kan man ju leka med tanken att det i PU finns en konkret förväxling av CA och CP från nått vittne eller så som vi inte Känner till. För nånstans måste ju det fröet ha såtts? 🤔
Det är i media man satt det epitetet.
Citera
2020-05-29, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det är i media man satt det epitetet.

Jo men undrar ändå vad den kopplingen har gjort och hur. Vet att Åsgård med lite var inne på en likhet.

Men känns som KP iaf inte är intresserad av CP, så känns som man kan utesluta honom nu. Men intressant att se vad Silbersky och han som gjorde dokumentären om CP (Nu står det still vad han heter 🤦‍♂️ Radiopratarn och skådis. )... Vad de kommer säga, regera på en annan GM som presenteras. De är ju så fast besluten om CP.
Citera
2020-05-29, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Theutenbergs bok kommer nog mycket att handla om personer och
händelser på UD. Nu är ju hans budskap att "entouraget" där hade så
stort inflytande att det hade generell betydelse.

I tidigare böcker har inte Pierre Schori nämnts så utförligt. Det blir
nog mer den här gången och kanske med referenser till Gordievskij.

Det blir kanske komplementära förklaringsmodeller som presenteras.

Har du eller har du läst Theutenbergs tidigare böcker? Nämner han UD-diplomaten Göran Wallin?
Citera
2020-05-29, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Åklagarmyndigheten skriver
Inför beslut i Palmeutredningen Publicerad: 2020-05-29 09:30:00

Åklagaren har för avsikt att fatta beslut i åtalsfrågan i Palmeutredningen före den 1 juli.
Källa: https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/2020/maj/infor-beslut-i-palmeutredningen/

Om det finns endast en ensamagerande GM i förundersökningen finns ingen misstänkt att fatta beslut om i åtalsfrågan. Det enda beslut åklagaren då kan fatta är om nedläggning.

Varav vi kan dra slutsatsen att det finns levande misstänkta som åtalsfrågan handlar om. Intressant.

Jag tror ju inte det. Jag tror att beslut i åtalsfrågan även kan innebära att man beslutar att inte åtala någon. Som en konsekvens av det lägger man sedan ner utredningen, antingen med hänvisning till att GM är död, eller till att det inte går att komma längre i utredningen.

Detta är vad KP själv har sagt:

"– Det finns två vägar i det här: antingen leder det till åtal och då prövas det i domstol eller så blir det ett annat beslut i åtalsfrågan, det vill säga att vi kanske har en misstänkt som vi inte kan åtala eller så har vi ingen misstänkt och kommer inte vidare och då läggs förundersökningen ner. Det innebär att vårt arbete upphör, sade Petersson."
Citera
2020-05-29, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Åklagarmyndigheten skriver
Inför beslut i Palmeutredningen Publicerad: 2020-05-29 09:30:00

Åklagaren har för avsikt att fatta beslut i åtalsfrågan i Palmeutredningen före den 1 juli.
Källa: https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/2020/maj/infor-beslut-i-palmeutredningen/

Om det finns endast en ensamagerande GM i förundersökningen finns ingen misstänkt att fatta beslut om i åtalsfrågan. Det enda beslut åklagaren då kan fatta är om nedläggning.

Varav vi kan dra slutsatsen att det finns levande misstänkta som åtalsfrågan handlar om. Intressant.

Alltså: "ett annat beslut i åtalsfrågan" (annat än åtal) leder till att PU läggs ner.

Att "vi kanske har en misstänkt som vi inte kan åtala" kan ju innebära att han är död, eller av annat skäl inte kan åtalas, men jag har svårt att se vilka andra skäl det kan handla om. Såvida det inte är kungen som gjort det
Citera
2020-05-29, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Jag tror ju inte det. Jag tror att beslut i åtalsfrågan även kan innebära att man beslutar att inte åtala någon. Som en konsekvens av det lägger man sedan ner utredningen, antingen med hänvisning till att GM är död, eller till att det inte går att komma längre i utredningen.

Detta är vad KP själv har sagt:

"– Det finns två vägar i det här: antingen leder det till åtal och då prövas det i domstol eller så blir det ett annat beslut i åtalsfrågan, det vill säga att vi kanske har en misstänkt som vi inte kan åtala eller så har vi ingen misstänkt och kommer inte vidare och då läggs förundersökningen ner. Det innebär att vårt arbete upphör, sade Petersson."

Nej, om en GM är död kan inte en åklagare fatta beslut i åtalsfrågan. Han är av lag tvungen att lägga ner förundersökningen med hänvisning till att den misstänkte är död. Behövs inget åtalsbeslut.

Om åklagaren fattar beslut att inte åtala någon levande misstänkt i MOP så har åklagaren en pedagogisk uppförsbacke vid presentationen.

Om preskriptionstiden gått ut med avseende på ett brott så skall det inte finnas förundersökning om det brottet än mindre beslut i någon åtalsfråga.
Senast redigerad av Utredaren 2020-05-29 kl. 16:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in