Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-31, 15:21
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Om jag var utredare skulle jag lägga ner skiten runt den 18e April. Då kommer det att dö ett Estonia om dagen i corona bara i sverige och ingen kommer att bry sig.

Gunnar Wall: "vad Krister Petersson har att komma med lär vi väl få se. Om inte hans löfte bara rinner ut i sanden."

källa: https://gunnarwall.wordpress.com/2020/02/27/i-vantan-pa-krister-petersson-lisbeth-palme-x-2/#comment-14854
Citera
2020-03-31, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
När jag började skriva om NFs möte med LOP och AB 2017, var det ingen som visste var bankomaten låg Jag tror att det tog 6 månader att förklara denna lilla men viktiga biten, med bilder och citat. Så småningom (mars 2018) hjälpte PU till genom att släppa förhören med ABs sällskap. Där säger Åsa Gustavssson följande om bankomaten "Den ligger precis bredvid där det hände, den ligger bara 10-15 meter därifrån."

För att få det till att stämma med NFs historier, var det många som försökte flytta bankomaten längre norrut. Man kan egentligen säga att mötesscenariot cementerade NFs möte med LOP och AB på fel plats, eftersom mötesscenariot-skaran behövde de 43 sekunder för att bevisa att LOP pratade med GM.

För att få ett fotfäste i MOP var jag tvungen att bryta igenom privatspanarnas och PUs föreställningar av vad som hände. Ett jävla jobb.

PS: Som du vet kämpar också SE-skaran om NF. Men nu fem i tolv har det dykt upp en ny teori: NF är KPs hemliga stjärnvittne källa: Palmerummet Facebook
Jag tror att föreställningen att bankomaten låg mitt på Skandiahuset grundar sig på Holmérs uppgifter i boken Olof Palme är skjuten.
Holmér var aldrig intresserad av brottsplatsen och det tog nästan två månader innan han ens gick dit.
Sedan är det AB själv som uppskattat platsen till ”ungefär mitt på kvarteret” och ca 50 meter från mordplatsen.
Det är nog det som satt sig och levt kvar som en föreställning i många år.

Hänger inte med i den diskussionsgrupper, men jag är rejält trött på SE diskussionerna.
Om det är sant att de tror att NF på något sätt identifierat SE som förföljaren så bygger det ju på tok-scenariot att han följt efter från Grand och sprungit bakom på Luntmakargatan och in bakvägen och stämplat ut.
Att det är matematiskt omöjligt verkar dom inte fatta.
Jag tror inte att Krister Petersson är så dum så han använder sig av NF i det fallet...
Citera
2020-03-31, 16:03
Bannlyst
Hade inte Claes Djurfeldt skitit i att röka på David Bagares gata så hade alltså piketpoliserna hört skotten samtidigt som mördaren sprang in på David Bagares gata.

Snacka om vilken tur mördaren hade. Känns som att verkligen allt klickar för att allt ska gå hans väg. Allt från att det fanns baracker till de här poliserna. Hur äckligt tur får man ha?

Om något så är väl det här bevis på att det inte var en superproffs som gjorde det här.
Citera
2020-03-31, 17:11
Medlem
Vilka vittnen kan intyga att SE kom till MPL efter skjutningen?

Hur kan man placera SE som GM om han kom till platsen efter gärningen?

Hur trollar man då bort att GM senast sågs på David Bagares gata?

Samtidigt som SE var tillbaka på Skandia?

Ska de göra en CP igen?

Kapa bort allt som inte stämmer och motbevisar hypotesen?
Citera
2020-03-31, 17:30
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Hade inte Claes Djurfeldt skitit i att röka på David Bagares gata så hade alltså piketpoliserna hört skotten samtidigt som mördaren sprang in på David Bagares gata.

Snacka om vilken tur mördaren hade. Känns som att verkligen allt klickar för att allt ska gå hans väg. Allt från att det fanns baracker till de här poliserna. Hur äckligt tur får man ha?

Om något så är väl det här bevis på att det inte var en superproffs som gjorde det här.
Ser ut som GM fortfarande har tur. Jag har försökt förklara att mordet har en dimension PU inte ser, men den biten tas inte på allvar.
Senast redigerad av 299792458 2020-03-31 kl. 17:33.
Citera
2020-03-31, 17:30
Medlem
Citat:
Gunnar Wall: "vad Krister Petersson har att komma med lär vi väl få se. Om inte hans löfte bara rinner ut i sanden."

källa: https://gunnarwall.wordpress.com/2020/02/27/i-vantan-pa-krister-petersson-lisbeth-palme-x-2/#comment-14854

Jag tror att resultatet kommer att precenteras för regeringen innan det släpps av polisen.

När de för reda på sanningen vem som mördade OP kommer dom att skita ner sig av oro,

Om polisen presenterar Kurder, kosovojugoslaver, ryssar eller Sydamerika så kommer det att mörkas för hur ska det se ut om vänliga omtänksamma Sverige skyller på en annan stat?

Antingen läggs utredningen ner eller så har dom kommit fram till en person som redan är död och inte

har några närstående i livet, så Christer Pettersson passa dig
Citera
2020-03-31, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redpilling
Vilka vittnen kan intyga att SE kom till MPL efter skjutningen?

Hur kan man placera SE som GM om han kom till platsen efter gärningen?

Hur trollar man då bort att GM senast sågs på David Bagares gata?

Samtidigt som SE var tillbaka på Skandia?

Ska de göra en CP igen?

Kapa bort allt som inte stämmer och motbevisar hypotesen?

Det enda SE har gemensamt med mördaren är att han har bögväska hängande på vänster handled

Han som sprang på DBG hade inga glasögon men liten handledsväska sa vittnet och det hade SE alltid

Så bögväska är den enda gemensamma nämnaren....
Citera
2020-03-31, 17:40
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Kan ju vara så att Grandmannen och Dekorimamannen är samma.
Absolut, PU_CP hävdade att CP först var vid Grand och sedan förvandlades till Dekorimamannen under en kort stund. Problemet med det är att Grandmannen måste hinna dit före LOP utan att (a) uppenbart skynda förbi dem eller (b) hasta över Sveavägen vid Tunnelgatan så att IM lägger märke till honom. I dagsläget vet vi inte hur han lyckas med detta.

Vad gäller Grandmannen så påstår jag att vi vet att det fanns en skum typ utanför biografen. Flygledaren i bilen såg honom i 10 minuter eller mer och låste t.o.m. dörrarna till bilen, och det finns också iakttagelser från foajén. Däremot vet vi inte om han har med MOP att göra.

För Dekorimamannen är läget lite annorlunda. IM ger lite olika versioner men det är rätt klart att den väntande mannen växer i betydelse med tiden. Jag tänker att han kanske först har sett någon stå vid hörnet ett par minuter innan och som gått vidare när mordet sker. IM kopplar då kanske ihop den tidigare iakttagelsen med en GM som kommer bakom LOP.

Ett av problemen med den väntande GM som kommer upp bakom, lägger handen på den promenerande OPs axel och sedan skjuter är att OP skjuts väldigt nära Dekorima-hörnet, sett i N-S riktning. Jag skattade det tidigare till ca 2.5 m från Tunnelgatans N vägg från polisens skisser av MP, om jag minns rätt. Dessutom skjuts OP med ett ej påsittande skott (1-2 dm avstånd)rakt igenom övre delen av bröstkorgen. Det innebär nästan säkert att GM måste haft sträckt arm. Lägger vi ihop avstånd från pipa, vapen och arm för vi ungefär 0.1+0.2+0.7 m = ~1 m.

Sammantaget innebär detta att om GM stod där så måste han kliva fram och skjuta ett rörligt mål direkt, inom ca 1.5 m från Tunnelgatans N vägg. Jag ser inte hur det ger utrymme för ”lägga armen”-manövrer som IM, AB, m.fl. talar om. Jag är därför något tveksam till den väntande Dekorima-mannen.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-03-31 kl. 17:51. Anledning: geografiska angivelser.
Citera
2020-03-31, 17:47
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Han ser att LOP går söderut (inte norrut) därför skyndar han sig osedd söderut for att möta dom längre söderut på Sveavägen. Anledningen till att han kommer till Dekorima, är att Dekorima är på den samma sidan Sveavägen han själv är på.
Please go on...

Berätta varför GM väljer att hasta in på Kammakargatan och sedan Luntmakargatan till Dekorima, något som garanterar att han inte kan övervaka sitt offer. Det är ju också ett mycket besynnerligt val eftersom ett högst troligt scenario från hans perspektiv är att LOP går till Hötorgets T-bana på västra sidan av Sveavägen, utom räckhåll för honom.

Det har ett visst underhållningsvärde att se hur någon först bestämmer sig för vem som är GM, sedan anpassar precis allting runt omkring för att det skall passa. Jag börjar misstänka att du har vår GM på Birger Jarlsgatan före MOP innan du är färdig.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-03-31 kl. 17:52.
Citera
2020-03-31, 17:59
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Absolut, PU_CP hävdade att CP först var vid Grand och sedan förvandlades till Dekorimamannen under en kort stund. Problemet med det är att Grandmannen måste hinna dit före LOP utan att (a) uppenbart skynda förbi dem eller (b) hasta över Sveavägen vid Tunnelgatan så att IM lägger märke till honom. I dagsläget vet vi inte hur han lyckas med detta.

Vad gäller Grandmannen så påstår jag att vi vet att det fanns en skum typ utanför biografen. Flygledaren i bilen såg honom i 10 minuter eller mer och låste t.o.m. dörrarna till bilen, och det finns också iakttagelser från foajén. Däremot vet vi inte om han har med MOP att göra.

För Dekorimamannen är läget lite annorlunda. IM ger lite olika versioner men det är rätt klart att den väntande mannen växer i betydelse med tiden. Jag tänker att han kanske först har sett någon stå vid hörnet ett par minuter innan och som gått vidare när mordet sker. IM kopplar då kanske ihop den tidigare iakttagelsen med en GM som kommer bakom LOP.

Ett av problemen med den väntande GM som kommer upp bakom, lägger handen på den promenerande OPs axel och sedan skjuter är att OP skjuts väldigt nära Dekorima-hörnet, sett i N-S riktning. Jag skattade det tidigare till cs 2.5 m från S väggen från polisens skisser av MP, om jag minns rätt. Dessutom skjuts OP med ett ej påsittande skott (1-2 dm avstånd)rakt igenom övre delen av bröstkorgen. Det innebär nästan säkert att GM måste haft sträckt arm. Lägger vi ihop avstånd från pipa, vapen och arm för vi ungefär 0.1+0.2+0.7 m = ~1 m.

Sammantaget innebär detta att om GM stod där så måste han kliva fram och skjuta ett rörligt mål direkt, inom ca 1.5 m från Tunnelgatans N vägg. Jag ser inte hur det ger utrymme för ”lägga armen”-manövrer som IM, AB, m.fl. talar om. Jag är därför något tveksam till den väntande Dekorima-mannen.

Vi kan vara relativt säkra på att den ”Grandman” som sågs av Margareta Storhök&Anneli Korhonen utanför biografen inte var gärningsmannen. Det kan däremot varit en övervakande medhjälpare.
Med den klädsel och uppsyn han hade är det mycket lite som kopplar honom till GM.

Tror att dom divergerande signalement som kommer från Grand beror på att det kan röra sig om flera ”grandmän. Den bredaxlade silhuetten som Lars-Erik Eriksson tecknade av sin ”grandman” är svår att få ihop med tjejernas stirrande gubbe som var lite rund om magen.

Hubert Falks iakttagelse av en ”asketisk hurtbulle” är intressant då denne visar på ett beteende som kan peka mot övervakning av någon i biografen. Men det kan förvisso lika gärna röra sig om en svartsjuk äkta man som en konspiratör i MOP.

SÄPOs övervaknings-PM talar om två till tre övervakare som utkristalliserat sig på sträckan gamla stan-tunnelbanan-Grand-mordplatsen. Vilka iakttagelser det rört sig om har ännu inte offentliggjorts. Hela behandlingen av Berth Melén och hans grupps övervaknings-PM är minst sagt anmärkningsvärd.

Hans Holmér får den i sin hand i mitten av april 1986. Direkt slänger han den i en byrålåda. Många inom PU känner inte till att den är gjord . Den registreras först i Maj -1989!!!! . Givetvis borde HH ställts mot väggen för en förklaring. Men det gäller också PG Näss och Sven-Åke Hjälmroth som inte gärna kunnat vara okunniga om Promemorians tillkomst.

När det gäller Mårten Palmes fantombild kan vi vara säkra på en sak. Den påminner inte om Christer Pettersson. Om så varit fallet hade den varit åklagarnas främsta trumfkort vid rättegångarna. Ibland är det som inte sägs väldigt talande.
Citera
2020-03-31, 18:02
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag tror att föreställningen att bankomaten låg mitt på Skandiahuset grundar sig på Holmérs uppgifter i boken Olof Palme är skjuten.
Holmér var aldrig intresserad av brottsplatsen och det tog nästan två månader innan han ens gick dit.
Sedan är det AB själv som uppskattat platsen till ”ungefär mitt på kvarteret” och ca 50 meter från mordplatsen.
Hänger inte med i den diskussionsgrupper, men jag är rejält trött på SE diskussionerna.
Om det är sant att de tror att NF på något sätt identifierat SE som förföljaren så bygger det ju på tok-scenariot att han följt efter från Grand och sprungit bakom på Luntmakargatan och in bakvägen och stämplat ut.
Jag tror inte att Krister Petersson är så dum så han använder sig av NF i det fallet...
Ja de försöker pussla ihop pusselbiten SE och pusselbiten NF. Eftersom pusselbiten NF återkommer i mitt scenario, SE-scenariot och Mötesscenariot.Tror jag også han återkommer i Krister Peterssons scenario. Eller KP har överhuvudtaget inte pratat med NF?
Citera
2020-03-31, 18:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay

Om nu AB trodde bankomaten låg längre norrut än den gjorde. Är inte det då tecken på att AB var längre norrut än tio meter norr om bankomaten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in