Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Absolut, PU_CP hävdade att CP först var vid Grand och sedan förvandlades till Dekorimamannen under en kort stund. Problemet med det är att Grandmannen måste hinna dit före LOP utan att (a) uppenbart skynda förbi dem eller (b) hasta över Sveavägen vid Tunnelgatan så att IM lägger märke till honom. I dagsläget vet vi inte hur han lyckas med detta.
Vad gäller Grandmannen så påstår jag att vi vet att det fanns en skum typ utanför biografen. Flygledaren i bilen såg honom i 10 minuter eller mer och låste t.o.m. dörrarna till bilen, och det finns också iakttagelser från foajén. Däremot vet vi inte om han har med MOP att göra.
För Dekorimamannen är läget lite annorlunda. IM ger lite olika versioner men det är rätt klart att den väntande mannen växer i betydelse med tiden. Jag tänker att han kanske först har sett någon stå vid hörnet ett par minuter innan och som gått vidare när mordet sker. IM kopplar då kanske ihop den tidigare iakttagelsen med en GM som kommer bakom LOP.
Ett av problemen med den väntande GM som kommer upp bakom, lägger handen på den promenerande OPs axel och sedan skjuter är att OP skjuts väldigt nära Dekorima-hörnet, sett i N-S riktning. Jag skattade det tidigare till cs 2.5 m från S väggen från polisens skisser av MP, om jag minns rätt. Dessutom skjuts OP med ett ej påsittande skott (1-2 dm avstånd)rakt igenom övre delen av bröstkorgen. Det innebär nästan säkert att GM måste haft sträckt arm. Lägger vi ihop avstånd från pipa, vapen och arm för vi ungefär 0.1+0.2+0.7 m = ~1 m.
Sammantaget innebär detta att om GM stod där så måste han kliva fram och skjuta ett rörligt mål direkt, inom ca 1.5 m från Tunnelgatans N vägg. Jag ser inte hur det ger utrymme för ”lägga armen”-manövrer som IM, AB, m.fl. talar om. Jag är därför något tveksam till den väntande Dekorima-mannen.
Vi kan vara relativt säkra på att den ”Grandman” som sågs av
Margareta Storhök&Anneli Korhonen utanför biografen inte var gärningsmannen. Det kan däremot varit en övervakande medhjälpare.
Med den klädsel och uppsyn han hade är det mycket lite som kopplar honom till GM.
Tror att dom divergerande signalement som kommer från Grand beror på att det kan röra sig om flera ”grandmän. Den bredaxlade silhuetten som
Lars-Erik Eriksson tecknade av sin ”grandman” är svår att få ihop med tjejernas stirrande gubbe som var lite rund om magen.
Hubert Falks iakttagelse av en ”
asketisk hurtbulle” är intressant då denne visar på ett beteende som kan peka mot övervakning av någon i biografen. Men det kan förvisso lika gärna röra sig om en svartsjuk äkta man som en konspiratör i MOP.
SÄPOs övervaknings-PM talar om två till tre övervakare som utkristalliserat sig på sträckan gamla stan-tunnelbanan-Grand-mordplatsen. Vilka iakttagelser det rört sig om har ännu inte offentliggjorts. Hela behandlingen av
Berth Melén och hans grupps övervaknings-PM är minst sagt anmärkningsvärd.
Hans Holmér får den i sin hand i mitten av april 1986. Direkt slänger han den i en byrålåda. Många inom PU känner inte till att den är gjord . Den registreras först i Maj -1989!!!! . Givetvis borde HH ställts mot väggen för en förklaring. Men det gäller också
PG Näss och
Sven-Åke Hjälmroth som inte gärna kunnat vara okunniga om Promemorians tillkomst.
När det gäller
Mårten Palmes fantombild kan vi vara säkra på en sak. Den påminner inte om
Christer Pettersson. Om så varit fallet hade den varit åklagarnas främsta trumfkort vid rättegångarna. Ibland är det som inte sägs väldigt talande.