2020-05-29, 11:48
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Du har väl fattat själv att det blir i juni? Vill du se mailet från måndag förra v? O sen var inte upplysningen direkt till dig
;-)

Ja jag vill se mejlet
Citera
2020-05-29, 11:55
Medlem
Åklagarmyndigheten skriver
Inför beslut i Palmeutredningen Publicerad: 2020-05-29 09:30:00

Åklagaren har för avsikt att fatta beslut i åtalsfrågan i Palmeutredningen före den 1 juli.
Källa: https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/2020/maj/infor-beslut-i-palmeutredningen/

Om det finns endast en ensamagerande GM i förundersökningen finns ingen misstänkt att fatta beslut om i åtalsfrågan. Det enda beslut åklagaren då kan fatta är om nedläggning.

Varav vi kan dra slutsatsen att det finns levande misstänkta som åtalsfrågan handlar om. Intressant.
Citera
2020-05-29, 11:57
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Korkad... spegel spegel? Den tog tydligen.

Det är SE-kramare som hävdar att allt är klappat och klart eftersom SE var bekant/vän med en vapensamlare. Jag förstår inte hur man kan dra slutsatsen att SE skulle fått låna en .357:a av sin bridge-kompis, med du kan säkert reda ut det för oss.

En bridgespelande vapensamlare till och med.
SE-kramarna i tråden får nog förbereda sig på en digital besvikelse där deras teorier reduceras till noll.

Men vi får vänta och se vad som serveras som lösning av KP på nätet.

Kommer Palmeutredningen att bli den första mordutredning i världshistorien som löses digitalt? Världens dyraste är den ju, helt ohotat, redan.
Citera
2020-05-29, 12:01
Medlem
Avsaknaden av ett fast datum indikerar väl att man inväntar något besked från någon. Troligtvis inget avgörande men ändå något man väntar på som kommer någon gång i juni.
Citera
2020-05-29, 12:01
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Tror du det finns nåt gemensamt mellan vad de presenterar? Typ samma förklaringsmodell till varför mordet hände?

Theutenbergs bok kommer nog mycket att handla om personer och
händelser på UD. Nu är ju hans budskap att "entouraget" där hade så
stort inflytande att det hade generell betydelse.

I tidigare böcker har inte Pierre Schori nämnts så utförligt. Det blir
nog mer den här gången och kanske med referenser till Gordievskij.

Det blir kanske komplementära förklaringsmodeller som presenteras.
Citera
2020-05-29, 12:03
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Åklagarmyndigheten skriver
Inför beslut i Palmeutredningen Publicerad: 2020-05-29 09:30:00

Åklagaren har för avsikt att fatta beslut i åtalsfrågan i Palmeutredningen före den 1 juli.
Källa: https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/2020/maj/infor-beslut-i-palmeutredningen/

Om det finns endast en ensamagerande GM i förundersökningen finns ingen misstänkt att fatta beslut om i åtalsfrågan. Det enda beslut åklagaren då kan fatta är om nedläggning.

Varav vi kan dra slutsatsen att det finns levande misstänkta som åtalsfrågan handlar om. Intressant.

Är det inte samma som har sagts sedan i februari? Nä, jag tror fortfarande att det kan bli både nedläggning eller åtal för medhjälp eller dyl. Men då borde det ju finnas någon häktad redan, eller begärd utlämnad.
Citera
2020-05-29, 12:04
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Hans Melander skrev till mig förra v att det troligtvis blir i mitten av juni o det hoppas jag.

Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Konstigt att du nämner detta först nu då, efter att åklagarmyndigheten informerat att det kommer ske under juni månad.

I call bullshit. Du hittar på dina kontakter.

Gällande bullshit kring ev. kontakter bryr jag mig inte så mycket då folk här är urusla med källhänvisningar eller "bevis", men...

I pressmeddelandet står "Åklagaren har för avsikt att fatta beslut i åtalsfrågan i Palmeutredningen före den 1 juli."

Vilket då skulle kunna innebära "i mitten av juni"?
Citera
2020-05-29, 12:12
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
...

- smällarna på den tiden lät ordentligt: en s.k. Kinapuff hade uppåt 1g krut, vilket är i samma storleksordning som .357-patroner (ca 1.5g krut).

...

Okej, om vi leker med tanken att det är samma typ av krut i kinapuff som i en .357 magnumpatron och att om vi låtsas att dina viktuppgifter stämmer, ja då är det inte som du säger "samma storleksordning". För 1 gram jämfört med 1,5 gram är trots allt en gigantiskt stor skillnad i sammanhanget, rent procentuellt.
Citera
2020-05-29, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
Är det inte samma som har sagts sedan i februari? Nä, jag tror fortfarande att det kan bli både nedläggning eller åtal för medhjälp eller dyl. Men då borde det ju finnas någon häktad redan, eller begärd utlämnad.

Den enda skillnaden är att KP's tal om nedläggning inte finns med i Åklagarämbetets version.

Hur är lagen skriven? Är det möjligt att hålla ett gripande och häktning hemligt i Sverige?
Citera
2020-05-29, 12:21
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Den enda skillnaden är att KP's tal om nedläggning inte finns med i Åklagarämbetets version.

Hur är lagen skriven? Är det möjligt att hålla ett gripande och häktning hemligt i Sverige?

Hur lagen är skriven om detta har jag ingen aning om. Det är kanske möjligt. Någon kanske vet. Men alla utspel av KP/åklagaren har ju varit otroligt diffusa och svårtolkade. Jag hoppas din tolkning är rätt, men jag har mina tvivel...
Citera
2020-05-29, 12:37
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
Hur lagen är skriven om detta har jag ingen aning om. Det är kanske möjligt. Någon kanske vet. Men alla utspel av KP/åklagaren har ju varit otroligt diffusa och svårtolkade. Jag hoppas din tolkning är rätt, men jag har mina tvivel...

En åklagare behöver inte yttra sig om en pågående förundersökning som omfattas av sekretess, men nu har ju KP valt att göra detta likväl. Jag gissar att han sitter på lösningen av Palmemordet och att han har vägt sina ord på guldvåg innan den digitala mordpresentationscirkusen bryter ut i juli.

Annars är inte KP något sangingsvittne. (Felstavningen helt avsiktlig.)

/ST
Citera
2020-05-29, 12:45
Medlem
Jag antar att det är uteslutet med en levande misstänkt, denne borde i så fall ha blivit häktad för länge sen, vilket uppenbarligen inte skett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in