2020-05-29, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Ja, vi får se vart det landar.

Personligen vet jag hur jag hade argumenterat för att säkra en friande dom, men det kräver ju också att TT är med på noterna. Vilket han kanske inte är.
Din strategi hade garanterat en fällande dom haha. Skadorna kan omöjligen ha kommit från ett självmord.

Och det förklarar inte öht agerandet efter döden. Det förklarar inte styckningen.
Citera
2020-05-29, 15:29
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av censcur
Jag förstår inte? Om man skär av huvudet av en person är det väl MORD? förlåt min dumma fråga,jag är inte jurist!
Bara om man skär huvud av en levande person. Är den redan död så är det brott mot griftefrid inte samma straffskala
Citera
2020-05-29, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanii
Det har väl inget med vad vi pratade om att göra?

Du sa att det inte går att utesluta självskadebeteende och att det är vad försvaret kommer att köra på.

Hur menar du? Hon kan inte ha skadat sig själv på det sätt som huvudet skadades. Det är en strategi som hade fallit direkt. Alternativ gärningsman är det enda.

T har utgett att han inte har rört huvudet - hur kan du säga att de ska köra på detta som försvar och sikta endast på griftefridsbrott då? haha.

Jag tror han själv har förstört detta med alternativ gärningsman när han säger att han varit hemma i lägenheten under hela helgen. Och när han greps bytte de låskolv. Det enda han har är att säga att poliserna har gjort det. Vem skulle ha gjort det, och när, om han var där hela tiden och Wilma enligt honom var oskadad när hon lämnade lägenheten? Absurt. Han är körd. Det finns inga rimliga alternativ.
Citera
2020-05-29, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanii
Din strategi hade garanterat en fällande dom haha. Skadorna kan omöjligen ha kommit från ett självmord.

Och det förklarar inte öht agerandet efter döden. Det förklarar inte styckningen.

Skadorna förklarar inte heller dödsorsaken.
Vill du diskutera vidare detta rekommenderar jag PM då jag inte anser det lämpligt att trycka ut den formen av teorier offentligt med hänsyn till efterlevande.
Citera
2020-05-29, 15:33
Medlem
Citat:
Frågan är absolut inte dum.

Det beror på om personen levde när man avlägsnade huvudet eller ej. I kort: man kan inte mörda en död person, mord förutsätter avslutande av liv.

Vi tar två scenarion:
En man kommer hem till sin fru som sitter i soffan och tittar på TV, han får ett vansinnesanfall och hugger av hennes huvud. Det är mord.

En man kommer hem till sin fru som ligger död på golvet, han får ett vansinnesanfall och hugger av hennes huvud. Det är inte mord.

I vårt aktuella fall är det fastställt att huvudet avlägsnats efter dödsfallet och således inte är dödsorsaken.

Tillägg: Ska dock poängteras att det inte är lagligt att avlägsna ett huvud från en död kropp, det utgör brott mot griftefriden.

Du har rätt!..nästan, men i ditt första scenario är det väl DRÅP?...Mord är väl uppsåtligt..planerat?
Citera
2020-05-29, 15:33
Medlem
Trollsvanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uddevalla-79
JOHANNA RAPP
Nu

- Att ni säger till mig att polisen bytt låskolv det enda det säger mig är att dörren har varit vidöppen i nio dagar.
Men dörren har varit låst hela tiden?
- Hur skulle jag ha kunnat gjort det, jag var hemma hela tiden.

OT.... Haha, detta fick mig att tänka på Yrrol -hur skulle jag kunna varit otrogen, jag har ju varit i Afrika, säger kvinnan som just fött ett mörkhyat barn....

Ja det är HELT OTROLIGT att han gör rutan i sitt egna hörn så liten så han knappt får plats. Utan att förstå det själv också.
T tror att han är den med huvudet på skaft i rättsalen och alla andra är urbota korkade.

Underbart hur han gör bort sig.
Citera
2020-05-29, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyally
Jag tror han själv har förstört detta med alternativ gärningsman när han säger att han varit hemma i lägenheten under hela helgen. Och när han greps bytte de låskolv. Det enda han har är att säga att poliserna har gjort det. Vem skulle ha gjort det, och när, om han var där hela tiden och Wilma enligt honom var oskadad när hon lämnade lägenheten? Absurt. Han är körd. Det finns inga rimliga alternativ.
Exakt.

@Nulb vi diskuterar en styckad tonåring i explicit detalj angående sexliv, familj, våld, hennes skyndade huvud. Du har ju redan sagt att du tror hon begick självmord, det är väl bättre att du förklarar och redogör för din uppenbart motstridiga (eftersom det finns bevis att hon blivit misshandlad vid dödstillfället) teori än att antyda.
Citera
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han är arrogant och grandios. Han tror att han har övertaget vad gäller åklagare och rätt. Han begriper inte bättre. Så länge han inte erkänner så tror han att han går fri. Han är så dum så klockorna stannar.

Bästa person sammanfattningen hittills
Citera
Medlem
vike22s avatar
Är åklagaren redan färdig?? Känns som han missat massa saker han kunnat ta upp?
Citera
Medlem
Intressant hur han tycker att det är ett skämt att göteborgsspåret inte blivit utrett när han samtidigt påstår att mordet måste ha skett i hans lägenhet under tiden han var i Ljungskile? Eller menar han att det låter rimligt att hon åkt till gbg, sedan har någon rövat tag i henne, vetat om att T inte var hemma, mördat wilma i lägenheten, styckat, städat och försvunnit med kropp och bevis? Allt på ca 3-4 timmar. 🤦‍♀️😂🤔
Citera
2020-05-29, 15:35
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
I kort kan man säga såhär: att stycka en död kropp utgör inte mord utan endast brott mot griftefriden. Är dödsorsaken en annan är således mord uteslutet.

Skadorna på huvudet är något som talar mot detta, men inte övertygande.
Men onekligen har huvudet också utsats för trubbigt våld FÖRE döden.
Citera
2020-05-29, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han är arrogant och grandios. Han tror att han har övertaget vad gäller åklagare och rätt. Han begriper inte bättre. Så länge han inte erkänner så tror han att han går fri. Han är så dum så klockorna stannar.
Ja han är arrogant och storvulen och dum i huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in