2020-05-29, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Blir lite ledsen, det är lite såhär jag också reagerade, vadan detta nu, vi har pratat om att vi kanske kan ses allihop i slutet av sommaren eller till hösten. Om det är möjligt då.

Det var min svägerska som hörde av sig. Om jag känner henne rätt så dribblar hon en aning
med sanningen. Hon har pratat med min bror (han är på annan ort) men vad han har sagt och inte har sagt är lite svårt att veta. Har nu försökt få tag på honom men det är som alltid svårt under dagtid. Skickat meddelande så får han höra av sig när han kan.

Tänkt att jag ska säga att det inte är rekommenderat alls att åka så långt. Drar mig för det bara. Får ta sats.

Skulle vilja höra med våra föräldrar vad de tycker men kan ju inte det eftersom det skulle vara en överraskning i så fall.

Det bästa och enklaste är förstås att vänta med att hälsa på. Pappa hänger nog med ett tag till. Omöjligt förstås att veta hur länge.
Säg som det är bara: det går inte när situationen är som den är. Ha absolut inte dåligt samvete. Det är du som är den ansvarsfulla och svägerskan som borde skämmas för sin obetänkta idé. Långväga överraskningsbesök som dessutom involverar äldre människor är direkt olämpliga i coronatider.
Citera
2020-05-29, 14:58
Medlem
sannes avatar
Fattar ingenting. Varför duger inte Apple eller Google? Vi lever ju våra liv genom dessa plattformar. Ja nästan alla utom Anders Tegnell då tydligen.

Citat:
Fråga till Folkhälsomyndigheten från Feber:

Google och Apple har släppt sin teknik för smittspårning, borde en smittspårningsapp släppas nu?

– De apparna jag har insyn i hur de fungerar så ser jag inte att en app skulle påverka arbetet med smittspårningen. De här apparna är inte okomplicerade ur legala och fler perspektiv, det kräver en del fundering på om man skulle ta in en sådan app, säger Anders Tegnell.

– Från MSB:s sida så hänvisar vi den här typen av frågor om tekniskt stöd till Folkhälsomyndigheten, säger Svante Werger.

Så det pågår ingen större smittspårning i samhället?

– Det pågår smittspårning regionalt, och där är mervärdet av den här typen av app ganska begränsat. Och komplikationerna som det medför skulle ta mer kraft. Vi tar med oss detta och har det alltid i blickfånget. Skulle det göras i Sverige så skulle det behövas något med bättre kontroll från myndighetshåll, säger Anders Tegnell.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Ska MSB göra en ny app, som inte blir godkänd av FoHM. Och vad kommer det kosta?
Citera
2020-05-29, 15:00
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Nja, Skåningar kanske får komma över.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5ed0ff977add910018da3c96

Skåne har lägre smitta än Köpenhamnsregionen.

Problemet är hur den Danska passpolisen ska kunna skilja på en Skåning och tusen coronasmittade stöckhölmare?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
App behövs tydligen inte enligt Tegnell, det gör inte smittspårningen bättre

AT vill inte bli spårad när han sitter och dricker öl på Stureplan på arbetstid....
Trodde verkligen Sverige var lite mer progressivt än så. Hellre 20 tusen döda än att man trampar någon på tårna lite när man spårar hur folk rör sig, vilket ju redan sker om man har en smartphone...Idiotin verkar sakna gränser i denna soppa.

84 nya döda idag, grattis Sverige, nu väder kurvan tydligt uppåt igen, vilket man kunde se tecken på redan i tisdags. Vad är det som är så lyckat med den svenska strategin egentligen?

Vi drar ju bara ut på eländet och knäcker sjukvården på lång sikt i stället när sjukvårdspersonalen får jobba häcken av sig.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-05-29 kl. 15:03.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12
Danmark öppnar för turism från Norge, Island och Tyskland den 15:e juni. Svenskar fortsatt portade.

Portade är också finnar, balter, polacker, belgare, engelsmän, ungrare, österrikare, schweizare, portugiser, fransmän, singaporeaner...
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Svt säger att danmark norge portar Svenskar i sommar..

Sosseregeringen med lakejerna FHM har förstört Sveriges och svenskarnas rykte. Vi kommer att ses med skeptiska ögon efter detta. Nerlusade och fattiga dumstrutar. Stackars korkade svenskar!
Citera
2020-05-29, 15:01
Medlem
Det är inte bra ifall en kurva planar ut på en hög nivå, Sverige måste få till en dalande kurva.

Snälla Tegnell börja prata om att dala ut kurvan och inte bara plana ut kurvan.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Lyssnar på presskonferensen

Lyssnar man på Johan Carlson låter det inte som Sverige har ett

högt antal avlidna relativt befolkning,

som om det inte har hänt.

Andra länder har gjort en lockdown men har ändå många döda -var det det han sa?

Länderna hade väl ett utbrott först -och gjorde lockdown sen,

antalet avlidna kom väl från utbrottet snarare än från lockdown,

jag förstod inte resonemanget. Om man har en lockdown utan kraftigt utbrott,

så blir ju smittspridningen närmast stoppad, som i övriga nordiska länder.

Frågan var relevant: med Sveriges höga dödstal, är det lämpligt att släppa restriktioner då?

Ja tydligen är det det, de har just gjort det.

Kan du inte sluta göra radbrytning i tid och otid, din text blir oläsbar? Ja de står och ljuger om lockdown. Hade vi gjort det i början på mars som jag sa så hade vi börjat kunna leva normalt nu, istället ska vi harva på tillsvidare i skärselden. Det är en hög med mähän i ledningen!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Frågan är hur många obekräftade fall vi hade i Sverige...
Testningen var knappast heltäckande, tror man testade fler i Norge.

Till och med Islands statsepidemiolog insinuerade ju snudd på att Sverige valde att offra de sjuka och gamla....

Måste väl vara bättre att folk dör senare, snarare än förr....nu blev det visst tvärtom pga av att man i Sverige helt missbedömde virusets spridningskarakteristika och dödlighet.

Jo, men hur många tusen sjuka kan vi egentligen ha fått in? Jag kan köpa att vi kan ha haft något fler importer per capita. Men Norge hade ju uppenbarligen väldigt många, så vi borde inte kunna ligga så mycket högre.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-05-29 kl. 15:09.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Portade är också finnar, balter, polacker, belgare, engelsmän, ungrare, österrikare, schweizare, portugiser, fransmän, singaporeaner...

Sverige är det enda grannlandet som är portat.
Citera
2020-05-29, 15:02
Medlem
4598gj45s avatar
Det här beskedet om skolor var för att rädda rasande väljarstöd. Inget annat.
https://www.expressen.se/nyheter/fortroendet-for-regeringen-stortdyker-en-ny-signal/
Citera
2020-05-29, 15:02
Medlem
arbetets avatar
Nu är det bekräftat:
Fortsatt stängt för svenska turister

Det kommer fortsatt vara stängt för svenska turister att resa in i landet, uppger Danmarks statsminister Mette Frederiksen (S) på en pressträff.

En dialog, där man bland annat tittar på regionala lösningar, pågår.

– Många bor på den ena sida och arbetar på den andra. Vi har en förhoppning om att finna en lösning, säger Frederiksen.

Danmark kommer dock att genomföra en “kontrollerad öppning” mot grannländerna Tyskland, Island och Norge från och med den 15 juni.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5ed0ff977add910018da3c96
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in