2020-05-29, 13:27
Medlem
så kommer sveriges universitet och högskolor att öppna upp i mitten av juni?

eller kommer de ske distans undervisning?
Citera
2020-05-29, 13:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Jaha, har man bestämt sig för att bränna av 50+ nu när man är klara med 70+? Jag tänker givetvis på beslutet om att öppna gymnasieskolorna. Är ju ingen högoddsare att dessa elever kommer smitta ned varandra i skolan och dra hem skiten till sina föräldrar nu.

Var det verkligen det bästa man kunde hitta på lagom till andra vågen i höst?
Citera
2020-05-29, 13:29
Medlem
gloffgloffs avatar
Lyssnar på presskonferensen

Lyssnar man på Johan Carlson låter det inte som Sverige har ett

högt antal avlidna relativt befolkning,

som om det inte har hänt.

Andra länder har gjort en lockdown men har ändå många döda -var det det han sa?

Länderna hade väl ett utbrott först -och gjorde lockdown sen,

antalet avlidna kom väl från utbrottet snarare än från lockdown,

jag förstod inte resonemanget. Om man har en lockdown utan kraftigt utbrott,

så blir ju smittspridningen närmast stoppad, som i övriga nordiska länder.

Frågan var relevant: med Sveriges höga dödstal, är det lämpligt att släppa restriktioner då?

Ja tydligen är det det, de har just gjort det.
Citera
2020-05-29, 13:31
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Jag har ett dilemma och vill höra eran åsikt om någon orkar bry sig. Ljugande hysteriker undanbedes, det finns ändå en och annan vettig här även om ni är få.

Saken är den att min svägerska hörde av sig sent igår/tidigt idag. Hon och två till i familjen vill komma och hälsa på nu på söndag och det ska vara en överraskning. Det är inga 2 timmars bilresa som är max rekommenderad reslängd som dessutom ska vara inom boenderegionen. Det är runt 7 timmars resa och de behöver sova över, de har en husbil som jag hoppas att de tar om de kommer.

Vår pappa är dålig så av den anledningen är det angeläget, även om jag tror att pappa kommer att hänga med ett tag till.

Vi har stor tomt och vädret är kanonfint så vi kommer att kunna vara det mesta utomhus.

Det känns ändå inte bra, jag oroar mig. Hur skulle ni göra? Ska jag säga till dem att inte komma trots allt? Vi har inte setts sedan förra sensommaren och har ställt in en hel sedan dess del p g a corona.

Man ska inte resa längre än max 2 timmar från sitt hem, då tycker jag att man måste förhålla sig till det.

Om de nu envisas så hade jag först och främst tittat på hur smittspridningen ser ut där de kommer ifrån.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-05-29 kl. 14:30.
Citera
2020-05-29, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Fy fan vad de ljuger. Svetsaren säger att man räknat upp länder med 10000 tals för skydds Sveriges fiasko. Sedan säger muppen Johan att det inte finns någon fördel med koppling till Lockdown.

Han ljuger för fan!

Så tjocka fula statsmördaren uttalar sig i princip på samma sätt som vilken störd i huvudet förnekare som helst när han låtsas inte veta vad döda per capita innebär. Detta kan accepteras när det kommer från idiotiska skitiga förnekare. Men när personen som driver landet säger det är det definitiva tecken på att det är totalt fiasko av enorm magnitud.

Dessutom: när långa aspie2 Johan Joseph Carlsson Goebbels går han emot aspie1, som i sin galenskap blev ändå tvungen att säga att "obviously" gör lockdown stor skillnad.

Totalt fiasko i historien.
Citera
2020-05-29, 13:33
Bannlyst
För tidigt att utvärdera hör man ofta.
Kan säga redan nu att, Danmark, Norge och Finland kommer ALDRIG komma i närheten av Sveriges dödstal.
Citera
2020-05-29, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
mycket konstigt ja, menar de gymnasial utbildning på komvux? Där är ju eleverna sällan under 19 år.
Vilket skämt: ser lite smittsprdning på skolor. Ok, bra, men var är undersökningen som bevisar detta? Har man testat samtliga på några skolor i region Sthlm, i utsatta områden? Borde ju vara det minsta man har kunnat göra, för att bevisa att påståendet stämmer.

Klart man inte får in många fall från grundskola, när inga barn testas - de kan ju vara sjuka ändå, men inte så pass att de behöver sjukhusvård.
Testa samtliga på några skolor i Stockholm, utsatt område eller inte, vore förmodligen bästa sättet för dem att "bevisa" att vi närmar oss flockimmunitet. I alla fall om den skola som jag jobbar på är representativ.
Citera
2020-05-29, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jaha, har man bestämt sig för att bränna av 50+ nu när man är klara med 70+? Jag tänker givetvis på beslutet om att öppna gymnasieskolorna. Är ju ingen högoddsare att dessa elever kommer smitta ned varandra i skolan och dra hem skiten till sina föräldrar nu.

Var det verkligen det bästa man kunde hitta på lagom till andra vågen i höst?
Sommarskola är för de svaga eleverna som riskerar F och då inte får vare sig examen eller fortsätta sin utbildning. De är inte jättemånga och det är ett mycket bra beslut. Ni måste tänka lite på ungdomarna och inte bara på 70+
Citera
2020-05-29, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Blir lite ledsen, det är lite såhär jag också reagerade, vadan detta nu, vi har pratat om att vi kanske kan ses allihop i slutet av sommaren eller till hösten. Om det är möjligt då.

Det var min svägerska som hörde av sig. Om jag känner henne rätt så dribblar hon en aning
med sanningen. Hon har pratat med min bror (han är på annan ort) men vad han har sagt och inte har sagt är lite svårt att veta. Har nu försökt få tag på honom men det är som alltid svårt under dagtid. Skickat meddelande så får han höra av sig när han kan.

Tänkt att jag ska säga att det inte är rekommenderat alls att åka så långt. Drar mig för det bara. Får ta sats.

Skulle vilja höra med våra föräldrar vad de tycker men kan ju inte det eftersom det skulle vara en överraskning i så fall.

Det bästa och enklaste är förstås att vänta med att hälsa på. Pappa hänger nog med ett tag till. Omöjligt förstås att veta hur länge.

Det är nu olika saker ställs på sin spets. Jag läsa mellan raderna att du är snäll, och vågar inte sätta gränser. Inte ens när du våldgästas mitt under en Pandemi av familj som inte ser allvaret, vilket gör dem till extra farliga. Det är folk som inte tar denna Pandemi på allvar som smittas, och sen sprider smittan vidare. Hade du sagt nej, på direkten hade det inte kunnat bli en konflikt. Du har familjemedlemmar som brukar få sin vilja igenom, eftersom du är mesig. De respekterar inte dig. Ändra dig. Det är Coronatider.

Dags att träna nu, på att säga nej, och följa det sunda förnuftet. Du ska rätta dig till myndigheternas beslut och rekommendationer om din gamla pappa. Han riskerar att inte ens få vård om han smittas. Vill du det? Det är ditt ansvar. .

För dig blir det mycket sorgligt att leva vidare om din pappa smittas, och dör. Det var du som tog fel beslut, när du gav efter för påtryckningar och sedan utsatte din åldrige pappa för smitta när du struntade i myndigheternas rekommendationer.
Citera
2020-05-29, 13:38
Medlem
Hörde jag rätt, jag tyckte att Johan på FHM på pressträffen precis nyss sa att det inte finns evidens för att lockdowns bidrar till att minska smittspridningen, snälla nu måste alla journalister våga ställa kritiska frågor, hur kan de öppna gymnasieskolorna i det här skedet, det räcker nu
Citera
2020-05-29, 13:39
Medlem
Om skolorna öppnar 15 juni är det ett ypperligt tillfälle för statsministern att sätta sig i skolbänken. Lära sig räkna procent och lite annat matnyttigt han inte verkar förstå. Mellanstadiematten kanske behövs bättras på lite.

Man får ju ont i hjärnan av att lyssna på våra politiker och myndigheter. Dom pratar som helt verklighetsfrånvända och oinformerade muppar. Ingenting går att utvärdera, ingenting går att säga, ingenting gör någon skillnad, ingenting betyder någonting längre känns det som.
Citera
2020-05-29, 13:39
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten

Känns bara som politik, skolorna stänger om två veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in