2020-05-29, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trndsttr
Nej, fr o m 15 juni. Men ja, det verkar onödigt att öppna upp just precis nu.

Helt fel tajming skulle jag vilja påstå, trenden har ju vänt uppåt senaste veckan, antagligen just pga av minskad respekt för rekommendationerna om rörlighet i samhället etc. Nu låter det på presskonferensen nästan som faran är över. Och då menar jag inte vad man säger utan det man faktiskt signalerar genom att öppna upp delar.
Citera
2020-05-29, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
Öppnar gymnasier från 15e juni. Fast de slutar för året veckan innan väl?
Det är sommarskola för svaga elever. Mycket bra beslut!
Citera
2020-05-29, 13:18
Medlem
Trndsttrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Helt fel tajming skulle jag vilja påstå, trenden har ju vänt uppåt senaste veckan, antagligen just pga av minskad respekt för rekommendationerna om rörlighet i samhället etc. Nu låter det på presskonferensen nästan som faran är över. Och då menar jag inte vad man säger utan det man faktiskt signalerar genom att öppna upp delar.

Ja, det är min poäng också.
Citera
2020-05-29, 13:18
Medlem
Citat:
Jag tänkte det samma , varför ens göra det till en grej nu , har dom lagt allt krut på detta beskedet så dom inte mäktade med att besluta om sommaren reserestrektioner m.m , verkar vara rätt prioritering
Citera
2020-05-29, 13:20
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Trams. Det lär det inte göra. I synnerhet inte världen över.

Det är inget trams. Sveriges fiasko eller rättar folkmord kommer stå i varje historiebok världen över framåt. Det kommer stå att denna pandemi som drabbade världen över tog många liv. Världen höll ihop utom Sverige som gick sin egen väg och där av de högsta dödstalet per capita.

Ska du i framtiden åka till Sverige så gör du det på egen risk.

Så kommer det stå..
Citera
2020-05-29, 13:21
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vad har feminism med FoHM att göra? Mördare kan jag köpa men de främsta maktpositionerna besitts av män i FoHM, en organisation som är sammansatt på det viset är inte feministisk. Det finns kvinnor med i tråden och det är trist att höra att FoHM skulle ha likheter med kvinnors rätt till samma lön för samma arbete och möjligheter till att uppnå maktpositioner. Jag tror att FoHM hade mått bra av fler kvinnliga makthavare, kanske de tagit helt andra beslut då. De som har beslutat vilken väg Sverige ska gå är nästintill alla gubbar, ledsen att sega det men att skylla på feminismen när det är gubbsamhällets fel är ju helt orimligt. Kvinnor och deras krav på jämställdhet bär ingen skuld i Sveriges val av strategi.
FHM är ett identitetspolitiskt projekt.

https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/en-fyrkantig-myndighet-blev-livsstilsseminarium-/
Citera
2020-05-29, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Norge och Danmark har väl redan öppnat sina samhällen eller har jag missat nåt?

Har inte kollat i detalj hur många veckors lockdown de körde,

men det är över nu sen länge väl?

Det bör finnas nån statistik på nätet vilka länder som gjort vad och hur länge.

Hur går det för dom då tycker du?

Många i Norge och Danmark som dör av Covid-19?

I Danmark kan blandt andet fitnesscentre, legelande, diskoteker og universiteter først åbne op igen til august hvis udviklingen af corona er på et acceptabelt niveau, og det er der selvfølgeligt nogen der er utilfreds med:

https://www.tv2east.dk/holbaek/fitnesscentre-skal-fortsat-holde-lukket-det-kan-simpelthen-ikke-vaere-rigtigt
Citera
2020-05-29, 13:22
Medlem
Citat:

mycket konstigt ja, menar de gymnasial utbildning på komvux? Där är ju eleverna sällan under 19 år.
Vilket skämt: ser lite smittsprdning på skolor. Ok, bra, men var är undersökningen som bevisar detta? Har man testat samtliga på några skolor i region Sthlm, i utsatta områden? Borde ju vara det minsta man har kunnat göra, för att bevisa att påståendet stämmer.

Klart man inte får in många fall från grundskola, när inga barn testas - de kan ju vara sjuka ändå, men inte så pass att de behöver sjukhusvård.
Citera
2020-05-29, 13:24
Medlem
Wajis avatar
Fy fan vad de ljuger. Svetsaren säger att man räknat upp länder med 10000 tals för skydds Sveriges fiasko. Sedan säger muppen Johan att det inte finns någon fördel med koppling till Lockdown.

Han ljuger för fan!
Citera
2020-05-29, 13:24
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det kanske dom kan vara som motion för våra immunsystem.
Men sluta med ditt dravel nu. Det är som att tycka att SARS-CoV-2 är bra för då har man något att utveckla vaccin mot SARS-CoV-2 ifrån. Ditt trollande i alla trådar är rejält tröttsamt, skaffa dig ett liv.
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-05-29 kl. 13:30.
Citera
2020-05-29, 13:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Lite intressant artikel i dagens AB (vet hur man länkar från mobilen..). Region Skåne tillämpar den svenska strategin, men har Danmarks dödstal.

Man kan undra vad det beror på? Skåne hade väl sportlov 1 vecka innan Sthlm o GBG?
Var det precis den veckan i slutet som det brakade loss i Alperna, Iran o s v?
Eller har Skåne varit bättre på att skydda äldre?

Jag tror helt enkelt Skånes landsting har varit bättre, i slutänden kan det vara så enkelt som att enskilda politiker och tjänstemän varit skickligare (En moderat som är bror till han som samarbetar med SD i Staffanstorp?). Skåne har ju nu upphandlat skyddsutrustning till alla Sveriges landsting.

Sedan hjälps de av glesare befolkning där färre åker kollektivtrafik och av att Köpenhamn stängde ned.
Citera
2020-05-29, 13:27
Bannlyst
Journalisterna börjar sakta vakna och ställa lite mer kritiska frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in