2020-05-29, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Ju mer man minskar smittan, ex med en lockdown, desto färre smittas vid öppning av samhället igen. Sveriges väg att tillåta en relativ högre och kontinuerlig smitta, vilket avspeglar sig i våra skyhöga dödstal, ska bäva ännu mer än ex Danmark vid en öppning av samhället.

Jag har aldrig sagt något annat. Läs vad folk skriver istället för vad du vill att de ska skriva.
Citera
2020-05-29, 12:12
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Fast det har ju Tengele redan erkänt 20 maj:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dOVXb1/tegnell-flockimmunitet-racker-inte-mot-smittan

Jag tror de har lite panik däruppe på Feministiska Hälsomördar Myndigheten.
Vad har feminism med FoHM att göra? Mördare kan jag köpa men de främsta maktpositionerna besitts av män i FoHM, en organisation som är sammansatt på det viset är inte feministisk. Det finns kvinnor med i tråden och det är trist att höra att FoHM skulle ha likheter med kvinnors rätt till samma lön för samma arbete och möjligheter till att uppnå maktpositioner. Jag tror att FoHM hade mått bra av fler kvinnliga makthavare, kanske de tagit helt andra beslut då. De som har beslutat vilken väg Sverige ska gå är nästintill alla gubbar, ledsen att sega det men att skylla på feminismen när det är gubbsamhällets fel är ju helt orimligt. Kvinnor och deras krav på jämställdhet bär ingen skuld i Sveriges val av strategi.
Citera
2020-05-29, 12:13
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag förväntade mig att du skulle dyka upp med dina gissningar. Varsågod. Viruset sprids primärt mellan människor. Uppdatera dig och sluta få dina fantasier till ”sanningar”.

https://www.cdc.gov/media/releases/2020/s0522-cdc-updates-covid-transmission.html
Virus sprids lätt mellan ytor, men tydligen behövs större mängder för att infektera den vägen. Men när ytor tonas ner så är det kanske för att man jämför med hostande och nysande individer, något man inte ser så ofta dessa dar när alla med symptom förväntas stanna hemma. Så när man eliminerat de uppenbara smittvägarna bör man kanske likafullt fundera över hur händer och handskar kan sprida virus, framför allt via ytor många vidrör.

https://www.nytimes.com/2020/05/28/well/live/whats-the-risk-of-catching-coronavirus-from-a-surface.html

A video making rounds on the internet shows how the black light experiment works. The glow germs are put on the hands of just one diner at a buffet, but by the end of the meal, everyone at the table has come into contact with the glowing germs. The video explains why scientists discourage the sharing of food during a viral outbreak.

[...]

In one series of experiments, 86 percent of workers were contaminated when spray or powder tracers were put on commonly touched objects in an office. When tracer powder was put on a bathroom faucet and exit doorknob, the glowing residue was found on employees’ hands, faces, phones and hair. From a shared phone, the tracer spread to desktop surfaces, drinking cups, keyboards, pens and doorknobs. A contaminated copy machine button added a trail of fluorescent finger prints transferred to documents and computer equipment. And just 20 minutes after arriving home from the office, the fake germs were found on backpacks, keys and purses, and on home doorknobs, light switches, countertops and kitchen appliances.
Citera
2020-05-29, 12:14
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Norge och Danmark har väl redan öppnat sina samhällen eller har jag missat nåt?

Har inte kollat i detalj hur många veckors lockdown de körde,

men det är över nu sen länge väl?

Det bör finnas nån statistik på nätet vilka länder som gjort vad och hur länge.

Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja du har missat nåt. De har de mest extrema restriktionerna sedan andra världskriget och samhället är extremt extremt anpassat för hålla nere smittan. Jag nämnde till exempel stora evenemang och resor i mitt inlägg men det kanske du glömde läsa?

Herregud hur många gånger ska man behöva skriva till er vad man menar innan ni förstår?

Hur går det för dom då tycker du?

Många i Norge och Danmark som dör av Covid-19?
Citera
2020-05-29, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Nu får du inte det. Men håll ut. Om max två år är denna pandemi över. Om du fortfarande vill flytta då kommer det bli möjligt. Vissa länder har behov av arbetskraft, och tar gärna emot svenskar som är arbetsmyror, som jobbar på och håller tider. Sverige utbildar folk åt andra länder, och många av de invandrare som var något att ha, jobbar England och U.S.A. Jag känner flera sådana förträffliga personer som inte vill bo med sina bidragstagande eller kriminella landsmän i Sverige.

Som pensionär kan du köpa hus i hela EU och i vissa andra länder.

Vi får se hur det utvecklas med svenskars möjligheter att få resa in i andra länder. Kan man det är mitt råd att utnyttja denna lag:

https://europa.eu/youreurope/citizens/residence/residence-rights/indexamp_sv.htm

Som EU-medborgare har du rätt att bo, jobba, studera, söka jobb eller leva som pensionär var du vill i EU.

Ett bra val är Tyskland. Som svensk har man goda möjligheter att lära sig språket så mitt tips är att förbereda sig genom att plugga tyska på distans.
Sen måste man givetvis ha en buffert, vilket jag och min fru har. Bästa är ju om man har ett eftertraktat yrke, då finns det en möjlighet att få en anställning innan man flyttar. Det är givetvis idealiskt men har man inte det så får man ta chansen att flytta dit och vara så förberedd som möjligt.
Det är upp till var och en att tänka över om man pallar stanna här, det gör verkligen inte jag!
Citera
2020-05-29, 12:16
Medlem
pailins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Jag är säker på att pandemin är i högsta grad på riktigt och jag tror att det kommer att komma mer och kanske ännu värre senare, andra pandemier alltså, det behöver inte vara att denna återkommer inom kort men tror att den gör det i någon form. Vågen som pågår nu är heller inte över ännu.

Det där att överdödligheten inte är jättestor beror nog på att andra dödsorsaker har minskat kraftigt istället, som i influensa t ex.

Framtiden ser allt annat än ljus ut om TS har rätt

(FB) Coronatillfrisknade löper ökad risk för ännu svårare symtom vid återinfektion
Citera
2020-05-29, 12:18
Medlem
Madagascars avatar
VG-regionen hade alldeles nyss pressträff.

De sa att 511 avlidit. Det är samma siffra som FHM rapporterade igår.

Så VG har inget nytt dödsfall att rapportera på ett dygn. Det låter ju jättebra...

Men om man kollar tillbaka i historiken brukar VG rapportera många dödsfall just på fredagar.

Hmm... Har VG pressträff och undviker att rapportera om nya dödsfall för att FHM ska rapportera dem ett par timmar senare!? Varför då?

Edit
Senast redigerad av Madagascar 2020-05-29 kl. 12:40.
Citera
2020-05-29, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Norges motsvarighet till FHM har gått ut och menar att Norges lockdown var totalt onödig. Smittan var på väg bort av sig själv redan när den infördes.

https://www.spectator.co.uk/article/norway-health-chief-lockdown-was-not-needed-to-tame-covid

Tror hon har rätt, det avgörande är skyndsamma åtgärder för att genast pressa R<1.

Det är den övergripande strategin som är det primära, de faktiska åtgärderna ska ses i relation till denna.

Det stärker dessutom tron på att Sveriges smittspridningsstrategi inte heller behövs för att stå emot en "andra våg".
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-05-29 kl. 12:25.
Citera
2020-05-29, 12:19
Medlem
santos_devilles avatar
Ännu ett steg mot det nya normala, Skolorna öppnar snart igen!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K30A06/uppgifter-skolorna-oppnar-i-mitten-av-juni

Fy fan vad skönt för alla ungdomar att äntligen få återgå till skolan
Citera
2020-05-29, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Hur går det för dom då tycker du?

Många i Norge och Danmark som dör av Covid-19?

Jag vet inte om du är dum i huvudet eller om du bara låtsas vara dum i huvudet.

Jag skriver att jag tror att Norge och Danmark kommer få utbrott när de öppnar stora evenemang och du hänvisar till hur det går nu, innan de öppnat dem.

Vilken idiot alltså.
Citera
2020-05-29, 12:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Även ordentliga tester, vad det nu innebär, riskerar att ge falska negativa. I kliniska undersökningar testar man flera gånger. Sen kommentaren om symptom. Vem ska bestämma vad som är symptom? Lite hosta? Feber?

Ja, förkylningssymptom överhuvudtaget. Vi måste ju fortsätta ha rekommendationen, att har man några sådana symptom överhuvudtaget, så ska man hålla sig hemma. (Tills vaccinet kommer.) Så personer med symptom borde inte ens släppas ombord på flygplanet.

Oavsett om dessa tester har 95 eller 99 procents säkerhet, så är det i alla fall betydligt bättre, än att ha det som vi har haft det i Sverige hela tiden det här har pågått. D.v.s. ingen testning eller screening av folk som kommer in i Sverige överhuvudtaget. De kan gå rakt ner i tunnelbanan och hosta på folk...
Citera
2020-05-29, 12:21
Medlem
gp1s avatar
Tänkt att jag ska säga att det inte är rekommenderat alls att åka så långt. Drar mig för det bara. Får ta sats.

Säg att det passar inte nu. Du är orolig för föräldrarna. Föräldrarna kanske vill men de förstår inte sin bästa. Det är du som tar hand om dem.

Din bror, ursäkta mig, men han fegar. Därför ringer hans fru. Prata med honom och förklara. Det blir ändå inte roligt träff med distansering.Det är konstig att gå runt de gamla utan att kramas. Eller gå i munskydd!?

Men om du litar på att de håller distansen, varför inte.

Jag skulle säga nej utan att skämmas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in