2020-05-29, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Nej, inkubationstiden gör att det inte räcker med test utan inresande måste sitta i säker karantän också

Då kan man göra typ två tester, 10 dagar innan du ska resa, och en dag innan du reser, eller tre gånger innan resan. Tex. Det här kommer NZ att lösa, de är ett kompetent land. Bara i Sverige där man hindras av överkomliga svårighet, tex att oförmågan att skala upp testningen.
Citera
2020-05-29, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Kan ju inte. Får ju inte som svensk komma in i nåt vettigt land.

Just nu ja. Men när det är möjligt gäller det att göra slag i saken. Eller så ruttnar man bort här
Citera
2020-05-29, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag skulle inte ta emot gäster under en Pandemi. Jag tycker det är ouppfostrat och hänsynslöst av din bror att ens ställa frågan och skapa en lojalitetskonflikt, där du framstår som den elaka.

Jag är säker på att du hade bjudit hem dem alla, om det inte hade varit en pandemi. När du inte tar initiativ till att bjuda hem dem, är det oförskämt att bjuda i sig själv i ditt hem.

Jag skulle tala om vad jag tycker, och be dem besinna sig. Jag avskyr gränslösa människor. De utsätter dig för onödig oro, som får dig att fråga oss i tråden om stöd och råd. Det betyder att du inte sa ja direkt och att du tvivlar på goda grunder. De har inte förstått allvaret i denna Pandemi. Du ska inte behöva hålla distans i ditt eget hem och sedan drabbas av ytterligare oro, under en längre tid om du lyckades undvika att bli smittad.

Det finns tillfällen i livet när man lär sig vad det är för folk man har i sin familj och vänkrets.
Blir lite ledsen, det är lite såhär jag också reagerade, vadan detta nu, vi har pratat om att vi kanske kan ses allihop i slutet av sommaren eller till hösten. Om det är möjligt då.

Det var min svägerska som hörde av sig. Om jag känner henne rätt så dribblar hon en aning
med sanningen. Hon har pratat med min bror (han är på annan ort) men vad han har sagt och inte har sagt är lite svårt att veta. Har nu försökt få tag på honom men det är som alltid svårt under dagtid. Skickat meddelande så får han höra av sig när han kan.

Tänkt att jag ska säga att det inte är rekommenderat alls att åka så långt. Drar mig för det bara. Får ta sats.

Skulle vilja höra med våra föräldrar vad de tycker men kan ju inte det eftersom det skulle vara en överraskning i så fall.
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Tveksamt läge. Alla borde följa principen om att åka max två timmars bilresa hemifrån. I och för sig kan man förstå att de vill träffa er pappa, men om han är krasslig är det ju extra angeläget att skydda honom från smitta.

Om de ändå envisas med att komma - kräv att de bor i husbilen, släpp inte in någon i huset och håll ett avstånd på minst två meter. Var extra noggrann med att skydda dina föräldrar - absolut inga kramar eller liknande. Var inte rädd för att säga nej om du inte vill att de kommer. Hänvisa bara till vad Folkhälsomyndigheten säger om resande inom landet och riskerna för äldre om de smittas.

Själv kommer jag inte att acceptera några besökare i sommar fast vi är kärnfriska och inte tillhör någon riskgrupp. Tycker att alla ska göra vad de kan för att undvika att sprida smittan och belasta vården utanför hemregionen.

Tyvärr verkar många inte ta restriktionerna på allvar. Bor själv på en turistort och sedan någon vecka kryllar det av stockholmare här. Definitionen av "nödvändiga" resor verkar vara minst sagt tänjbar.
Det bästa och enklaste är förstås att vänta med att hälsa på. Pappa hänger nog med ett tag till. Omöjligt förstås att veta hur länge.
Citera
2020-05-29, 11:53
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja de har en låg spridning nu. När de öppnar evenemang och resande tror jag de kommer få en stor spridning. Sverige med. Capiche?
Du tror inte folk är på sin vakt gällande hostning i allmänna miljöer på ett annat sätt nu än förra sommaren? Inte en chans att det här viruset lyckas överrumpla planeten en gång till, varför förstår du inte detta?
Citera
2020-05-29, 11:54
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Herre jösses, skriv en artikel om din fantastiska uppräckt och få den publicerad i Science. Läs diskussionen innan du sparkar in vidöppna dörrar. Pandemin började för att ingen visste vad som pågick, det kan man inte skylla på längre. Om alla tog sitt ansvar och var på sin vakt skulle viruset inte få en ny chans att bli en pandemi. Vad fan är det för fel på er?
Nja så enkelt är det inte. Vadå om alla tog sitt ansvar? Ja i en perfekt värld så kanske alla tar sitt ansvar men så är det inte i verkligheten. Många bio-terrorister och galningar sitter just nu och odlar coronaviruset till extremt stora mängder. De kan när som helst smitta ner massa människor på strategiskt utvalda ställen som tex tågterminaler, flygplatser, fotbollsarenor etc. Viruset kommer troligtvis aldrig att försvinna utan kommer att cirkulera säsongsbundet som andra influensavirus gör. I slutändan så kommer de flesta länder tvingas att tillämpa den svenska modellen då de inte kan stänga ner så fort ett utbrott uppdagas.
Citera
2020-05-29, 11:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Nu finns det alla bevis i världen. För många länder med höga tal har fått snarlika resultat.
För att uppnå flockimmunitet skulle det krävts typ 100 tusen döda i Sverige.
Så ska de köra på det får de skynda på med att döda folk, annars slutar detta år 2030.

Man kan köra på den strategin om man är en kallhamrad jävel, likt Nordkorea. Boris Johnsson försökte ju med det först, han var ärlig och sa som det var, att många kommer att dö. Sen fick han panik och drog i nödbromsen, de politiska effekterna hade varit katastrofala. Jag skulle vilja se svetsaren gå ut i ett landsfadertal och be oss stålsätta oss, för nu kommer ca: 100K att dö - det finns inte på kartan! Men det är ärligt i alla fall.
Citera
2020-05-29, 11:55
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ja de har en låg spridning nu. När de öppnar evenemang och resande tror jag de kommer få en stor spridning. Sverige med. Capiche?

Norge och Danmark har väl redan öppnat sina samhällen eller har jag missat nåt?

Har inte kollat i detalj hur många veckors lockdown de körde,

men det är över nu sen länge väl?

Det bör finnas nån statistik på nätet vilka länder som gjort vad och hur länge.
Citera
2020-05-29, 11:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Exakt, där tror vi olika. Jag tror den strategin kommer bli svårare och svårare att upprätthålla och till slut ohållbar.

Öppna upp fotbollsarenor, släpp in två smittade, över. Så snabbt kan det gå.

Så stora evenemang kan man helt enkelt inte ha, förrän antingen vaccinet eller läkemedlet finns på plats.
Citera
2020-05-29, 11:59
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Hur vet du det då det inte finns någon pålitlig data över vilka länder som har mest dödsoffer. Sluta sprida lögner. Inga andra länder är lika generösa med att tillskriva c19 som dödsorsak som sverige är. Dessutom så testar i princip halva jordens länder inte, i någon nämnvärd omfattning.

Men ja sverige har misslyckat. Inte för vi inte har haft en lockdown, utan för vi har gjort i princip nada för skydda de i riskgrupperna. Snarare tvärtom, de har uppmanat dem till att gå ut, och nu på sistone så säger man att det är okej för de äldre att träffa barnbarnen bara man håller lite distans. Det är som att man inte bara skiter i att göra något för skydda dem, utan vill även att de ska aktivt utsätta sig för onödiga risker. De vill att de ska dö helt enkelt.

Lockdown förändra inte problem som att personalen på äldreboende inte har haft skyddsutrustning etc.

Man räknar iaf på samma sätt i Norge.
Citera
2020-05-29, 12:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Dom riskerar få in nytt om de inte tänkt sig inresekarantän och restriktioner för all framtid.

Man behöver ju bara ha detta tills vaccinet kommer - alternativt effektiva läkemedel.

Det finns snabbtester nu, så man behöver egentligen inte ha inresekarantän heller. På den internationella flygplatsen i Wien, har de inrättat ett labb (på själva flygplatsen alltså). Inresande från utlandet får ta ett test, vänta tre timmar - och är det negativt, så får de gå ut i våren i Wien... Behöver inte vara svårare än så. (Detta är alltså tester som påvisar viruset just nu, inte antikroppstester. Men med tiden kommer vi säkert att få "coronapass", som intygar att vi är immuna åtminstone fram till en viss månad - om vi har haft smittan.)
Citera
2020-05-29, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Du tror inte folk är på sin vakt gällande hostning i allmänna miljöer på ett annat sätt nu än förra sommaren? Inte en chans att det här viruset lyckas överrumpla planeten en gång till, varför förstår du inte detta?

Jag hat skrivit det 38 gånger men kan ta det igen så kanske till och med du förstår.

En dag kommer folk börja resa och besöka stora evenemang.

Och för att vara extremt tydlig: "En dag" och "imorgon" är olika saker.
Citera
2020-05-29, 12:04
Medlem
santos_devilles avatar
Pressträff med Statsministern kl 13.00.

Nu jävlar blir det fotboll!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem