Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Jag skulle inte ta emot gäster under en Pandemi. Jag tycker det är ouppfostrat och hänsynslöst av din bror att ens ställa frågan och skapa en lojalitetskonflikt, där du framstår som den elaka.
Jag är säker på att du hade bjudit hem dem alla, om det inte hade varit en pandemi. När du inte tar initiativ till att bjuda hem dem, är det oförskämt att bjuda i sig själv i ditt hem.
Jag skulle tala om vad jag tycker, och be dem besinna sig. Jag avskyr gränslösa människor. De utsätter dig för onödig oro, som får dig att fråga oss i tråden om stöd och råd. Det betyder att du inte sa ja direkt och att du tvivlar på goda grunder. De har inte förstått allvaret i denna Pandemi. Du ska inte behöva hålla distans i ditt eget hem och sedan drabbas av ytterligare oro, under en längre tid om du lyckades undvika att bli smittad.
Det finns tillfällen i livet när man lär sig vad det är för folk man har i sin familj och vänkrets.
Blir lite ledsen, det är lite såhär jag också reagerade, vadan detta nu, vi har pratat om att vi kanske kan ses allihop i slutet av sommaren eller till hösten. Om det är möjligt då.
Det var min svägerska som hörde av sig. Om jag känner henne rätt så dribblar hon en aning
med sanningen. Hon har pratat med min bror (han är på annan ort) men vad han har sagt och inte har sagt är lite svårt att veta. Har nu försökt få tag på honom men det är som alltid svårt under dagtid. Skickat meddelande så får han höra av sig när han kan.
Tänkt att jag ska säga att det inte är rekommenderat alls att åka så långt. Drar mig för det bara. Får ta sats.
Skulle vilja höra med våra föräldrar vad de tycker men kan ju inte det eftersom det skulle vara en överraskning i så fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nebeltag
Tveksamt läge. Alla borde följa principen om att åka max två timmars bilresa hemifrån. I och för sig kan man förstå att de vill träffa er pappa, men om han är krasslig är det ju extra angeläget att skydda honom från smitta.
Om de ändå envisas med att komma - kräv att de bor i husbilen, släpp inte in någon i huset och håll ett avstånd på minst två meter. Var extra noggrann med att skydda dina föräldrar - absolut inga kramar eller liknande. Var inte rädd för att säga nej om du inte vill att de kommer. Hänvisa bara till vad Folkhälsomyndigheten säger om resande inom landet och riskerna för äldre om de smittas.
Själv kommer jag inte att acceptera några besökare i sommar fast vi är kärnfriska och inte tillhör någon riskgrupp. Tycker att alla ska göra vad de kan för att undvika att sprida smittan och belasta vården utanför hemregionen.
Tyvärr verkar många inte ta restriktionerna på allvar. Bor själv på en turistort och sedan någon vecka kryllar det av stockholmare här. Definitionen av "nödvändiga" resor verkar vara minst sagt tänjbar.
Det bästa och enklaste är förstås att vänta med att hälsa på. Pappa hänger nog med ett tag till. Omöjligt förstås att veta hur länge.