2020-05-29, 11:30
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Såvitt du minns? Lider du av samma minnessvackor som SD/HD Rosamund?

Ni måste skoja. Har ni inget jobb eller går ut bland människor? Hur ska jag minnas alla jag träffat? SD är ingen jag minns att jag träffat eller haft kontakt med nej.
Citera
2020-05-29, 11:48
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Trovärdigt resonemang. Vill tillägga att det verkar som om paret D varit mycket måna om fasaden. Utåt sett var de en präktig, hurtig kärnfamilj. Så länge det såg ut så (LWaffären okänd utåt) var alla nöjda med sin problemlösning.
Samtidigt tycker jag att det framkommer, speciellt under rättegången att SD inte tvekar att ljuga. Han säger att när affären blev känd för HD, nekade han men LW erkände. Och han nekade för att han tyckte att det hörde till spelets regler. Återigen: så länge det ser snyggt ut utanpå, kan det vara hur ruttet som helst på insidan. Spelevink.
Detta att han nekade när HD kom på honom, får mig att tänka att det är klart som korvspad att han nekar till mordet också. Det ingår liksom i rollen som mördare som drar lagens arm vid näsan och kommer undan.

Och LW var ju likadan. Snyggt på utsidan, ruttet
på insidan. Hon tog ju tillbaka den första
anmälan för att hon var rädd för att det skulle
bli allmänt känt att hon som var pastor hade en
intim relation med en gift man.

Hon berättade för alla sina vänner om hur
hemsk SD var mot henne. Men att hon
stalkade honom och HD i minst ett år och
"tvingade" till sig umgänge med SD höll hon
väldigt tyst om.

I och med mordet och FUP så har allt det hon
försökte dölja blivit allmänt känt, långt utanför
Örebro och hennes bekantskapskrets. Jag
anser att hon haft sin chans att försvara sig i
alla de spaltmeter hon skrivit till vänner,
på Facebook, Insta och GC-loggen. Hon har
gett sin version där.
Citera
2020-05-29, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Väldigt konstigt att han inte meddelade jellybelly, sin BFF..
Även om JG tagit avstånd till Lena, är han mänsklig och hade säkerligen letat efter henne så fort som möjligt.
Vad är oddsen att Steffe inte skulle haft en check av Lenas förehavanden, natten innan han skulle iväg på resa?

Jag blir så förbannad att han inte pressades hårdare i rätten.
Han svamlade och pratade runt frågorna och hänvisade till vad han läst i förundersökningen..

Att det är tillåtet, medan åklagaren inte får ställa ledande frågor, är så jävla dumt.

Ja, tyvärr upplevs åklagarna lite mesiga, iallafall Åsa. Jag tycker att Therese är snäppet vassare och har en tuffare framtoning. Åtminstone under förhören. När dom blir motfrågade, av tex advokaten, ber dom nästan om ursäkt istället för att stå på sig.
Citera
2020-05-29, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ni måste skoja. Har ni inget jobb eller går ut bland människor? Hur ska jag minnas alla jag träffat? SD är ingen jag minns att jag träffat eller haft kontakt med nej.

Du verkar ta det så personligt i många av dina inlägg, i några inlägg blir du sur över varför vi i tråden inte ställer lika höga krav på att andra ev pojkvänner borde ha engagerat sig i sökandet dagen efter t ex när det är tydligt att ingen annan dels inte hade en i närheten så lång och intensiv relation(med inslag av stalking) till LW, dels inte hade tagit på sig rollen som grannskapets Nattliga vita riddare... SD är ju relativt intelligent, han hade järnkoll på LW, han var väl bekant med mordplatsen och det vore inte alls långsökt att ta en titt där dagen efter då han ju kunde gissa på olika tänkbara Cachegömställen bättre än någon annan... Varför gjorde han inte det tror du? Varför var just han så passiv?

Under hela rättegången och förundersökningen har SD förklaringsmodeller och analyser på tammefan varenda detalj om allt mellan himmel och jord... Men just när hon är försvunnen är allt han kan komma på att något tråkigt måste ha hänt och att han håller tummarna.

Varför blir du så besvärad över att många tycker det är märkligt? Är det pga av hat menar du?

Du som verkar så insatt och inriktad på objektivitet...

Och sen är det dina ordval
"SD kommer ränna runt fri som en fågel fram till semptember/oktober" (Ska bli intressant att se hur din gissning av tiden stämmer)
"SD kommer få ett fett skadestånd"
"Aldrig sett en så hatful tråd" etc...
Citera
2020-05-29, 12:01
Avslutad
Citat:
Ja, tyvärr upplevs åklagarna lite mesiga, iallafall Åsa. Jag tycker att Therese är snäppet vassare och har en tuffare framtoning. Åtminstone under förhören. När dom blir motfrågade, av tex advokaten, ber dom nästan om ursäkt istället för att stå på sig.
Vem är vem av dem?
Det är en som är "lite grötigare" i talet, vem är det?
Citera
2020-05-29, 12:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Är det bara jag som reagerar på det svar SD gav U*f då han sms:ade och frågade om geocach-kompisar? Vid det här laget vet ingen någonting som helst om hennes försvinnande men SD anser att ingen av hennes vanliga cachingkompisar är "rimliga". Rimliga till vad då kan man undra? Ulf vill ju bara ha kontaktuppgifter så att man kan kontakta L*nas vänner för att kolla om/vad de vet om hennes försvinnande.

Kan inte riktigt se att någon av hennes vanliga cachingkompisar skulle vara rimliga.

UW kl. 10:57:11
Hej, du har säkert hört att L*ena är försvunnen. Har du några kontaktuppgifter till folk Lena brukar geocacha med? Med vänlig hälsning U*f

SD kl. 11:02:46
Noa ringde i morse ja. Håller alla tummar jag kan. Jag har inte någon bra känsla dock. Kan inte riktigt se att någon av hennes vanliga cachingkompisar skulle vara rimliga. Tänker i så fall om de åkt till någon ny gömma (då brukar man tävla lite), men det har inte kommit något nytt som är rimligt. Skickar visitkort på de jag har.

Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Inte sett detta tidigare, SD:s svar till UW. Håller med Dig att det är lite konstigt, varför hade han inte någon bra känsla? Och som Du säger... vad menar han med "rimliga". Om en bekant är försvunnen så har man väl en övervägande känsla att denne hittas efter att bara några timmar bortavaro.

Här får SD en uppdatering från UW att LW fortfarande är försvunnen vid 11 då UW skickar sitt SMS.

Vad som är konstigt då är att SD fortfarande väljer att inte kontakta JG. Varför?

Var det för att SD visste att JG (redan då) skulle tipsa polisen ang att de (SD/HD) kunde vara inblandade? Hade JG hjälpt till med något på mordkvällen som han inte riktigt kunde skönja men SD förstod att han skulle lägga ihop 1+1 vad tiden gick (vilket han tydligen gjorde men något dygn senare när han ringde polisen på natten)?

Ville SD göra sig av med något på jobbet och ev vid resan till Arlanda (där de valde att sova i bilen) för att kunna göra sig av med div saker innan tipset från JG kom?

Jo, jag reagerade också på sättet han svarade på, men kanske tänkte i en annan bana. Det jag reagerade på är att det låter nästan som att han insinuerar på vilka som kan vara "ansvariga" för försvinnandet. Typiskt så dubbeltydig som han ofta är. Utan att uttala det tydligt, men ändå mangla in en misstanke.

Detta tillsammans med hans tydliga farhåga; att vi kommer snart att få se rubriker, och att antingen har hon blivit tillfångatagen eller så finns hon inte, gör att ordet "rimliga" blir obehagligt.

Vilka personer "pekade SD finger mot" vid första besöken på polisstationen? Vilka personer är det som han kontaktar i massutskicket?

Minns @Medinsyns inlägg där skribenten skrev[...]" Under tisdagen 15:e maj hade SD kontakt med flera personer som han anade hade kontakt med LW under kvällen och natten. Han fick därför en rätt samlad bild av tidpunkt för försvinnandet tidigt. Om detta pratade han med flera personer, bla UW, polisen, och en mig närstående och flera andra sa han. [...]"

https://www.flashback.org/p65035898#p65035898

Vilka personer som han också "borde" kontakta skippar han att kontakta först?

De kompisar som han borde skicka ut massutskick till, det är de som inte bara kan hjälpa till och som kan sitta inne med information, det är även de som kan bli störande för SD.

Varför inte be just HÅ att sprida budskapet, och varenda person som man känner till? Kanske för att man har saker som måste tas om hand och för att man inte vill att kroppen ska hitta förrän han åkt iväg till USA? Se också hur de flesta reagerar när de får veta om försvinnandet. Även JG reagerar starkt. De flesta undrar vad som kan ha hänt, vad de kan göra för att hjälpa till.

Jag hoppas att HR ser annorlunda på de indicier som finns och att SD behöver förklara några av sina beteenden och även de bevis/indicier som han tidigare inte kunnat förklara och i dagsläget har plötsligt nya förklaringar till efter att han förstått hur det ligger till genom att läsa FUP.
Citera
2020-05-29, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Vem är vem av dem?
Det är en som är "lite grötigare" i talet, vem är det?

"Lite grötigare", du menar skånsk? Det är Therese som pratar skånska.
Citera
2020-05-29, 12:06
Avslutad
Citat:
"Lite grötigare", du menar skånsk? Det är Therese som pratar skånska.
Ja, vågade inte uttala mig angående härkomst
Tack för ditt förtydligande
Citera
2020-05-29, 12:08
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja man önskar ju att anhöriga till BO också fick men tvärtom blir de utan skadestånd om SD frias. Förhoppningsvis har de en privat försäkring.

Ja jag har hört att skadestånd till friade har varit högre p g a att de lidit mer "sveda och värk" av trådar. Denna är nog den mest hatfyllda jag sett på FB så han lär åberopa att den åsamkat mycket psykisk "sveda och värk".
Du har hört ...?
Kanske har du fantiserat igen?
Knappast troligt att han får skadestånd för vad som har skrivits på Flashback, speciellt som han/hans ex-fru/hans vänner har deltagit här och skrivit värre osanna saker om LW än vad som har skrivits om honom.
Citera
2020-05-29, 12:34
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pittsmurfen2000
Fan jag undrar verkligen hur Stefan betedde sig och hur obehaglig han faktiskt var där under Mållgankvällen när han träffade på grannen. Hade så velat se det! Han försökte ju kartlägga grannens rörelsemönster i området och vilka tider han var ute, svamlade om att en kvinna kunde råka illa ut och grejer. Grannen blev ju så illa berörd att han väckte sin sambo när han kom hem.

Undra om han var mordisk i blicken redan då, om det var tänkt som egentliga mordnatten så lär han ju varit helt uppe i det. Tänk er den, stöta på en adrenalinstinn Stefan i skogen mitt i natten och han börjar förhöra er med sin hesa uppjagade röst, helt svart i ögonen 😨

Förresten så är ju förhörsdelen där han ställs mot väggen om hans agerande under den natten rätt rolig. När han glömmer bort att det uppfattas som fegt och rentav rätt vidrigt att springa hem och gömma sig när hans tjej är på väg rakt emot de livsfarliga Mållgans i bakhållet. Och oväntat, speciellt av honom, nattens vita riddare 😂

Eller när han säger att han var rädd för att bli rånad på mobilen och polisen svarar att han ju inte hade mobilen med, varpå han börjar svamla typ ”jajo jamen ja alltså.. eehh” 😂

Ja, han ville ju för allt i världen inte ge sej in ”bland dom där” men om LW skulle råkade på dem, ja, jo, hum... tänkte inte på det...
Det är en mycket intressant del av FUP där SD ertappas med garden totalt nere.
Citera
2020-05-29, 12:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pittsmurfen2000
Fan jag undrar verkligen hur Stefan betedde sig och hur obehaglig han faktiskt var där under Mållgankvällen när han träffade på grannen. Hade så velat se det! Han försökte ju kartlägga grannens rörelsemönster i området och vilka tider han var ute, svamlade om att en kvinna kunde råka illa ut och grejer. Grannen blev ju så illa berörd att han väckte sin sambo när han kom hem.

Undra om han var mordisk i blicken redan då, om det var tänkt som egentliga mordnatten så lär han ju varit helt uppe i det. Tänk er den, stöta på en adrenalinstinn Stefan i skogen mitt i natten och han börjar förhöra er med sin hesa uppjagade röst, helt svart i ögonen 😨

Förresten så är ju förhörsdelen där han ställs mot väggen om hans agerande under den natten rätt rolig. När han glömmer bort att det uppfattas som fegt och rentav rätt vidrigt att springa hem och gömma sig när hans tjej är på väg rakt emot de livsfarliga Mållgans i bakhållet. Och oväntat, speciellt av honom, nattens vita riddare 😂

Eller när han säger att han var rädd för att bli rånad på mobilen och polisen svarar att han ju inte hade mobilen med, varpå han börjar svamla typ ”jajo jamen ja alltså.. eehh” 😂

Att han lämnar Lena helt ensam ute och inte gör allt för att säkra henne i första hand utan ska rädda "andra kvinnor" som kan råka illa ut, visar ju att han är helt ute och cyklar i sina lögner.

Det är tre personer som reagerar skarpt på det udda beteende han har, varav två är poliser som är vana att handskas med människor i nöd. En är en granne som känner SD sedan förut, och ändå (eller just därför?) reagerar på hans beteende.

Det finns en till sak som man kan reagera på i detta, och det är att Lena inte (så vitt jag läst) har berättat om detta läskiga bakhåll. Tvärtom är hon väl ute den 13:e (?) för att fixa den cachen som skulle fixas, och då helt ensam? (Fasiken vad jag avskyr att inte ha tillgång till FUP). Då är inte den "vite riddaren" med för att säkra henne. Jag tvivlar på att hon skulle bege sig ut i närheten av detta område om SD varnat henne för mållgorna.
Citera
2020-05-29, 12:46
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja det är något sådant jag också tror. Kanske den där personen som spökade vid 22.30-tiden som "kvinnan med hunden" mötte.

Ja, undrar vem det var? Vad gjorde SD så dags?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in