2020-05-28, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Ja, tänk att betala Giesecke milj lön för det katastrofala läge som han har satt Sverige i.
.
Nu har Giesecke inte miljonlön utan han fakturerar timmar och han har inte satt Sverige i ett katastrofalt läge eftersom Sverige inte är i ett katastrofalt läge och han är dessutom bara en av många som jobbar åt FHM
Citera
2020-05-28, 08:43
Medlem
Sharm0tas avatar
Alla som varit med från början minns den automatiska lögnen som repeterades med en åsnas envishet trots att det var uppenbart att det saknades koll. Med facit i hand har ingenting fungerat som man kunde önska.
Citat:
Beredskap beskrevs som god – trots påtalade risker

Trots att det fanns flera brister i förberedelserna inför coronapandemin beskrev regeringen i slutet av februari Sveriges beredskap som god, rapporterar Ekot.
Då hade inte någon nationell beredskapsinventering gjorts och läget kring skyddsutrustning var osäkert.

https://omni.se/beredskap-beskrevs-som-god-trots-patalade-risker/a/e83BqQ

Den nya Baghdad Bob kommenterar på sedvanligt sätt:
Citat:
” Socialminister Lena Hallengren (S) säger att det inte går att svara på om det finns skäl att vara självkritisk.
– Utifrån det vi såg och utifrån den kunskap vi hade så var det bilden, men på kort tid har vi gått igenom ett förlopp som verkligen är historiskt.”
Citera
2020-05-28, 08:43
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
"Tegnell behöver ta sig utanför sin bubbla"

du begär det omöjliga,

det går inte få en katt att skälla,

Sverige behöver en annan statsepidemiolog och FHM ny ledning,

är vad jag tror utifrån händelsutvecklingen såhär långt,

en nystart i krishanteringen.

Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Okej, vi byter ut rubbet.
Hur lång uppstartstid behöver det nya gänget, och vilka garantier har vi för att de gör "rätt"?

Tänk stafett, löparen har slitit och gett allt,

dax att lämna över till nästa utvilade lagmedlem.

Det behöver inte betyda att du skickar hem kompetensen,

snarare att du kan använda den till det den verkligen är bra på,

tänker jag.
Citera
2020-05-28, 08:44
Medlem
Haddock93s avatar
https://www.expressen.se/nyheter/blottar-strupen-pa-oerhort-farligt-satt/

Citat:
Tidigare statsepidemiologen Annika Linde har svängt.
Hon är numera motståndare till Anders Tegnells strategi.
– Om man går emot hela världen blottar man strupen på ett oerhört farligt sätt

Another one bites the dust.

Regeringen börjar nog känna rejält med press nu. Det fullständigt pumpar ut nyheter om hur dåligt man sköter sig.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/osaker-beredskap-beskrevs-som-god-av-regeringen

Osäker beredskap beskrevs som god av regeringen

Italiens ambassadör sågar Tegnell, kommer många ledare som sågar Hallengren. Man utlovade 100 000 tester men misslyckades även med det.

Ja detta är ett praktfiasko, under vad som är den största krisen sedan andra världskriget. Hoppas folket säger ifrån när man går och röstar men jag är tämligen pessimistisk när det gäller till svenska folket och politik.

Kanske dags att visa dig inför svenska folket snart Löfvén? Du kan inte gömma dig i din bunker för evigt.
Senast redigerad av Haddock93 2020-05-28 kl. 08:46.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Sverige behöver testa personer och få fram vilka som haft skiten och fått antikroppar. En kollega pratade med en kompis och där hade de testat alla anställda. Av ett tiotal anställda så hade tre stycken antikroppar. en av dessa hade känt sig lite förkyld en dag och en annan hade varit hängig en dag och den tredje hade inte haft några symtom alls.
Jag har ingen koll på vilken typ av test de gjort och hur mycke man kan lita på resultatet då vissa tester tycks vara si så där men skulle det vara en äkta test med rätt resultat så är det lite knepigt.

Hade gärna testat mig för att veta om ja haft det eller inte, då hade jag kunnat göra mitt jobb på ett bättre sätt och både företaget och jag hade mått bättre. Givetvis hela Sverige också då jag skulle ha bott på hotell, kört bil och konsumerat mera.
Miljön skulle kanske må lite sämre då.

WHO gick på offensiven tidigare i år och uppmanade samtliga länder att testa - testa - testa.

Tegnell med FHM i spetsen fortsätter insistera på att man inte ska testa.

Regeringen och regionerna fortsätter tjafsa om "vem som har ansvaret" - 3 månader in i den globala pandemi som nu råder.

För att sätta det lite i kontext: "Gymnasielagen" för afghanska unga män löste man på någon vecka och drev igenom trots skarp kritik.

Men att testa medborgarna i Sverige tar alltså flera månader bara för att bestämma VEM som bär ansvaret.

Jag läser dagligen artiklar från majoriteten av EU länderna där regeringarna kommer med lösningar på hur man ska testa sin befolkningen och sätter det i spel.

I Sverige får privata aktörer kliva in och agera likt Apoteket(?) aviserade att man kommer börja sälja själv-test-kit.

Det fick kritik av Tegnell direkt när nyheten kom. Varför?
Citera
Medlem
Zarfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Ser man på det viset så verkar vi vara på väg upp igen.

Sedan ska man också ha i åtanke att genomsnittlig eftersläpning är drygt 7 dagar.

Skulle nog inte säga att det är en faktisk uppgång utan att kristihimmelsfärd gav en konstgjord nedgång på grund av den kassa rapporteringen under helger och att snittet går tillbaka till ungefär vad det var innan helgen.
Citera
2020-05-28, 08:45
Medlem
Robocraps avatar
Slående med denna pandemi är alla olika killgissningar..

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8363101/The-UK-virtually-normal-August-says-ex-chief.html?ito=push-notification&ci=16510&si=2505919
Citera
2020-05-28, 08:45
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, Sverige snittar inte 25-30 om dagen. Här är de dagliga snitten för Maj månad räknat på 7 dagars medelvärde.

https://cdn-12.forumfiles.com/9cOd0f37o1/60ee58a8-1590647335/Screenshot%202020-05-28%20at%2007.18.20.png
Det där är siffror som inte stämmer med verkligheten? Jag pratar om folk som verkligen dött senaste veckan, inte de som rapporterats.
Citera
2020-05-28, 08:47
Medlem
Citat:
För att folk har ledsnat på att sitta hemma och vårsolen skiner. Samtidigt är många svenskar odödliga i deras drömvärld så de skiter i att lyssna.
Ska vi få ner kurvan så måste alla butiker utom matbutiker och apotek stänga minst en månad. Den hårda sanningen.
Håller fullständigt med dig. Hittills har folk skitit fullständigt i FHMs rekommendationer.
Det är ingen som håller sig hemma, alla är ute och dricker öl på uteserveringarna här i Stockholm.
Om man vill att dödsantalet går ner då måste man stänga ner samhället minst 2 månader.
Det är det enda sättet.
Senast redigerad av Lars48. 2020-05-28 kl. 08:58.
Citera
2020-05-28, 08:50
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Sverige behöver testa personer och få fram vilka som haft skiten och fått antikroppar. En kollega pratade med en kompis och där hade de testat alla anställda. Av ett tiotal anställda så hade tre stycken antikroppar. en av dessa hade känt sig lite förkyld en dag och en annan hade varit hängig en dag och den tredje hade inte haft några symtom alls.
Jag har ingen koll på vilken typ av test de gjort och hur mycke man kan lita på resultatet då vissa tester tycks vara si så där men skulle det vara en äkta test med rätt resultat så är det lite knepigt.

Hade gärna testat mig för att veta om ja haft det eller inte, då hade jag kunnat göra mitt jobb på ett bättre sätt och både företaget och jag hade mått bättre. Givetvis hela Sverige också då jag skulle ha bott på hotell, kört bil och konsumerat mera.
Ja frågetecknet är false positives, att det t ex visar på antikroppar mot vanliga Coronavirus.
Citera
2020-05-28, 08:50
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarfot
Skulle nog inte säga att det är en faktisk uppgång utan att kristihimmelsfärd gav en konstgjord nedgång på grund av den kassa rapporteringen under helger och att snittet går tillbaka till ungefär vad det var innan helgen.
Det beror ju också på att det där är rapporterade dödsfall som räknas dagen de rapporteras. Men ser man till korrekta dödsdagar så ser man tydligt att kurvan går sakta Men säkert nedåt.
Citera
2020-05-28, 08:51
Medlem
Citat:

Om man har antikroppar i blodet är inte det säker att man inte får sjukdomen en gång till.
Det här 'r nånting som FHM propagerat för att folk blir immuna. Så är det inte. Det är bara de som blir väldigt sjuka som får så många antikroppar i blodet så att de blir immuna ett tag (kanske 1 år). resten är inte immuna trots positivt test resultat.
Jag tycker du ska vara väldigt försiktig med att förlita dig på test resultatet och tro att du är immun.
Bli inte lurad av all felaktiga råd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in