2020-05-29, 06:39
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Frånvaro av strategi för Corona

Sverige valde inte samma strategi som grannländerna när den nya coronasmittan först drabbade oss. Frågan är om regeringen medvetet valde någon strategi alls. Fortfarande har inte beslutsunderlag eller överväganden redovisats.

DN ifrågasätter i en skarp analys-artikel frånvaron av en tydlig strategi med beslutsunderlag, mål och medel för att hantera covid. Känns som om vinden har vänt...

https://www.dn.se/nyheter/sverige/ewa-stenberg-regeringen-valde-inte-sin-coronastrategi/

Sverige klarar inte av att genomföra någon policy mot en pandemi vilket vi nu upptäckte denna vår!
Citera
2020-05-29, 06:41
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Ännu ett klipp från den här danska undersökningen.

Så de 7 "friska" under 70 år som hade dött i Danmark var alla mellan 60-70 år.

Ingen "frisk" person under 60 år har dött av Corona i Danmark. Ändå stänger man ned ett helt land. Otroligt.

Och i hela världen springer friska människor under 60 år och är oroliga för att dö. Sanslöst.
Nu förstår jag faktiskt inte hur du menar.

Det är att ganska stort antal människor som rent medicinskt tillhör en riskgrupp och därför har ganska stor anledning att vara oroliga. I Sverige är det t.ex. en halv miljon människor i åldern 20-79 som har diagnosisterad diabetes. 15% av svenskarna i åldern 16-84 år klassas medicinskt som att de lider av fetma. 800,000 personer i Sverige lider av astma, 40,000 av dessa fall klassas som svår astma. Cancer, leversjukdomar, hjärt-kärlsjukdomar osv. osv.

Vad jag försöker säga är att det finns i ett litet land som Sverige ett ganska stort antal personer som faktiskt inte klassas som helt friska och därför har anledning att vara oroliga för det här viruset.

Här i UK dog det i April månad 2,309 personer under 60 år.

Menar du att vi skall ignorera det faktum att ganska många människor rent medicinskt inte klassas som fullt friska, eller har du inte förstått hur många de faktiskt är?
Citera
2020-05-29, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Omformulerar, 90% av de avlidna är 70+ då förstår man lättare.

Men hälften av de döda bodde på äldre boenden där bara 4,7% av de över 70 bor. 79900 av 1,7 miljoner. Det är enormt stor andel av de döda som bott inom äldrevården!

Dessutom var av de övriga som dött de som hade hemhjälp klart överrepresenterade, men den procentsatsen minns jag inte, 47% ha jag för mig.

Allt pekar ut vårdpersonalen och deras hantering som den stora, stora gigantiska smittkällan!
Det är snarast vårdgivarna som brustit. Dålig organisation och dålig planering av arbetet. Inte minsta kohortvård i sikte. Dålig skyddsutrustning, brist på skyddsutrustning och personal som turnerar runt på flera boenden.

Naturligtvis har även personalen ett ansvar att sköta hygienrutiner och liknande men då krävs att arbetsgivarna skapar förutsättningar för dem att kunna ta det ansvaret.
Citera
2020-05-29, 06:42
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Antal döda per dag är onekligen på väg ner. Det kan man ganska tydligt se om man följer sifforna dag för dag.

Det ser jättebra ut nu med att antalet döda minskar men min fråga är, när är det noll som i våra grannländer?
Citera
2020-05-29, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Frånvaro av strategi för Corona

Sverige valde inte samma strategi som grannländerna när den nya coronasmittan först drabbade oss. Frågan är om regeringen medvetet valde någon strategi alls. Fortfarande har inte beslutsunderlag eller överväganden redovisats.

DN ifrågasätter i en skarp analys-artikel frånvaron av en tydlig strategi med beslutsunderlag, mål och medel för att hantera covid. Känns som om vinden har vänt...

https://www.dn.se/nyheter/sverige/ewa-stenberg-regeringen-valde-inte-sin-coronastrategi/

Den har inte bara vänt, det blåser upp till storm och Dr.Tengele, Adolf Löfven och Giesecke gör bäst i att hålla jävligt hårt relingen för det här kommer att ta iväg utav bara helvette mot dom skyldiga.
Citera
2020-05-29, 06:46
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Men vi har ju ingen korruption i Sverige, inte ...

Håller med dig, vi har ingen korruption i Sverige. Speciellt när man upptäcker att en pensionär kan fakturera för att sitta i en TV-soffa!
Citera
2020-05-29, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang

Det är att ganska stort antal människor som rent medicinskt tillhör en riskgrupp och därför har ganska stor anledning att vara oroliga. I Sverige är det t.ex. en halv miljon människor i åldern 20-79 som har diagnosisterad diabetes. 15% av svenskarna i åldern 16-84 år klassas medicinskt som att de lider av fetma. 800,000 personer i Sverige lider av astma, 40,000 av dessa fall klassas som svår astma. Cancer, leversjukdomar, hjärt-kärlsjukdomar osv. osv.

Vad jag försöker säga är att det finns i ett litet land som Sverige ett ganska stort antal personer som faktiskt inte klassas som helt friska och därför har anledning att vara oroliga för det här viruset.

Menar du att vi skall ignorera det faktum att ganska många människor rent medicinskt inte klassas som fullt friska, eller har du inte förstått hur många de faktiskt är?
Faktum är ju ändå att mycket få avlidna finns i ålder under 70.
Citera
2020-05-29, 06:47
Medlem
Citat:

Det idioten inte fattar är att folk som inte befinner sig i riskgruppen är rädda för att bli sjuka för att man då i sin tur riskerar att smitta folk som inte klarar att bli sjuka.

Jag trodde i min enfald att detta var enkelt att förstå, men det är som att folk är fan helt oförmögna att tänka längre än ett steg framåt.
Citera
2020-05-29, 06:48
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
...eller så blir det mera troligt en mycket mildare variant.

Skulle inte tro att kinesiska sjukan blir mindre farlig till hösten!
Citera
2020-05-29, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Skulle inte tro att kinesiska sjukan blir mindre farlig till hösten!
Varför tror du det?
Citera
2020-05-29, 06:50
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/internt-mejl-avslojar-myndighet

"Internt mejl avslöjar myndighet
PUBLICERAD IDAG 06:42
Arbetsmiljöverket har tidigare förnekat att man skulle ha backat inför påtryckningar om munskydd på äldreboendet Serafen. Men i ett internt mejl som SVT tagit del av försvaras myndighetens ändrade position.

I mejlet – som nu raderats – skriver myndighetens chefsjurist att man måste släppa kravet på visir och munskydd vid patientnära arbete för att ”om möjligt linjera med FHM”.

Hanteringen har väckt starka känslor. Anna Rask-Andersen, tidigare skyddsombud, menar att Arbetsmiljöverkets generaldirektör borde få sparken."

Booom tack för den.
Citera
2020-05-29, 06:51
Medlem
HGs avatar
Citat:
I Italien hade man 17 dagars fördröjning innan antalet nya smittade per dag började gå ner.
Det tog 42 dagar innan antalet döda per dag började gå ner.

https://cdn-03.forumfiles.com/vfZ0xa32od/86661c43-1590613576/Screenshot%202020-05-27%20at%2021.55.59.png

Frågan är om någon kan matematiskt räkna fram datumet då Sverige har noll döda per dag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in