2020-05-29, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Polisen fick väl in alla registrerade Magnum-revolvrar i Stockholmsområdet för att provskjuta förutom den som CA haft. Det borde öka sannolikheten ganska rejält för att CA var mördaren jämfört med de andra 1000 som bara retade sig lite på OP.

Tyvärr hade inte CA kvar revolvern när polisen ville provskjuta den.

Den suspekta förklaringen som CA gav var att han träffat på en knarklangare i Kungsträdgården som ville sälja knark till honom. CA var inte intresserad och frågade istället knarklangaren om han ville köpa en revolver. Det blev affär och CA sålde sin Magnum-revolver för 5000kr.

Men om vi bara tar de som nämndes ovan förutom CA.

CP förmodades ha plockat upp en revolver hos Cedergren. Den var inte provskjuten. Hur många andra halvfigurer kan ha haft tillgång till det vapnet?

SE ska ha knäppt Palme med en revolver ur grannens vapensamling. Ej provskjuten. Vilka andra ur samlarens krets av Palme-hatare kan ha lagt vantarna på den?

Bara här alltså en räcka potentiella mördare. Hur många ytterligare vapen kan vi då inte spekulera i som inte har någon koppling till kända misstänkta? Och personer som kan ha haft tillgång till dessa?

Och som du säger. Provskjutningen när det begav sig omfattade bara vapen som hade registrerade ägare inom en entimmesradie från mordplatsen.
Citera
2020-05-29, 00:56
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Om man bestämmer sig för att GM inte väntade vid Dekorima så ökar chansen för en GM som följt efter från Grand, vilket tyder på ensamagerande

Japp, min slutsats är också att GM följde efter från Grand..Ett okomplicerat och realistiskt scenario tycker jag.

GM hade på något sätt upptäckt Palme vid Grand.

Alternativt visste en övervakande grupp att Palme besökte Grand. GM skickades ut som sista person i kedjan?

Margareta S är därmed nyckelvittne. 2-3 minuter studerade hon den man som jag tror är GM.

En medelålders man i rock och keps med mörk, obehaglig, ångestfylld blick. 40-45 år. Fokuserad, tycktes inte bry sig om omgivningen. Ordinär kroppsbyggnad. Stålbågade glasögon.

Tror samme man stod vid möbelaffären då Palme med familj pratade vid bokhandeln ca 23.15..

Kan.även ha varit samme man som Hubert F såg vid Grand ca 20.55-21.15. Trots differensen rörande kroppsbyggnad. Bör inte ha varit SE eftersom HF och SE var arbetskamrater på Skandia. HF hade känt igen SE.

Keps. Stirrade. Längre jacka. Blå/mörkblå.

Finns även uppgifter som tyder på att samme fåniga/ bonniga man befann sig vid Grand ca 20.30 (GMP).

NF beskrev en man i jacka som liknade Tensonjacka. Blå. Mannen äldre än 44 år.(fhl).

Leif L beskriver en längre mörkblå jacka i rak "gubbmodell". Knegarjacka med stora sydda rutor. Inte en bullig täckjacka.

IM missuppfattade situationen. GM väntade inte vid Dekorima. Anslöt samtidigt med paret Palme. Vad hände mellan reklampelaren och mpl?.

Man ska inte krångla till saker i onödan i.en mordutredning.

Återkommer med analys av psykopater. Finns en del punkter jag finner intressanta.
Citera
2020-05-29, 00:56
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Men det är ju så du själv jobbar.

Enkelheten i din teori har gått mig förbi. Tycker den är både sensationell och omständlig

Det är inte ens en teori. Att CAs vapen hittats hos LZJ är den bästa gissning jag kan komma med. Jag har ägnat nästan 10 dagar av mitt coronadrabbade liv åt att puffa för att min gissning är den rätta.

Vi måste alla lägga våra marker innan sanningskulan faller ned i KPs Palmemordroulette.

Jag ber om ursäkt om några tycker att jag pissar på deras hobby. Jag tycker det är lite uppfriskande att vi här i tråden prövar olika lösningar. Det har funkat bra i över 130.000 inlägg hittills.
Citera
2020-05-29, 01:00
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Hur ser ni CA i de där bilderna? Jag ser mest illa ritade gubbar (varav en ser ut att vara hämtad ur tavlan Skriet) som inte har nåt gemensamt med varken varandra eller CA. Fotot på Christer Petterson var likt Pettersson i alla fall - alltid något.

Här är ju en kille som ser ut att vara hämtad ur skriet varje dag:

https://ibb.co/cXNn7dF

Anthony, anthoy...
Citera
2020-05-29, 01:08
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Här är ju en kille som ser ut att vara hämtad ur skriet varje dag:

https://ibb.co/cXNn7dF

Anthony, anthoy...

Var hittar du vittnen som beskriver GM som "skriet"?
Citera
2020-05-29, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Om CA pekas ut så är lösningen så enkel och given att många kommer att välja att klafsa runt i aldrig så grumliga soppor.

Men jag kommer att tro på CA som gärningsman, men andra kommer att tvivla på klafsiga och gumliga grunder.

Hur lång var CA ??

Jag har hört att CA var en stor karl, Olof P med pälsmössa bör vara samma längd som GM...
Citera
2020-05-29, 01:18
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
När du skriver ”ensamagerande”, menar du att GM var ensam på platsen eller att inga är inblandade öht?

Min uppfattning är att eftersom MP av allt att döma inte är planerad så har GM med nödvändighet följt efter från Grand. Därmed inte sagt att han var ensam: man kan tänka sig att ha satt i en bil och fick skjuts ner till AFKG eller Tunnelgatan, eller så kan det ha varit mer än en person som spanade vid Grand. Jag utesluter dock större konspiration med flera ”mord-kommandon”. Om vi talar den nivån så hade det rimliga varit att skjuta OP i ”gyllene triangeln” runt hemmet där han gick varje dag utan livvaktsskydd, inte vänta på ett chans-läge en fredagkväll.
Ja, en större konspiration är osannolikt i det här fallet. Ensam galning är också osannolikt, eftersom ensamma galningar inte brukar agera på det här viset. Det mest troliga är då en mindre konspiration som inte planerade saken långt i förväg.

När KP pratar om att de gått tillbaka till brottsplatsen och gjort ett nytt omtag, kan jag inte tänka mig att det bara gäller platsen där mordet skedde, där ingår nog även vittnesuppgifter som gäller märkliga saker som skedde i närheten. I närheten har vi främst WT-observationerna och Grandmannen.

Man har varit intresserad av SE. Topsat släktingar och besökt hans gamla bostad. DNA behöver inte vara kopplat till mordet, det skulle kunna vara av intresse för PU att veta om SE befunnit sig i en viss lokal eller hanterat vissa papper t ex. Och som en i tråden skrev, vilket jag tycker låter mycket troligt, man kan ha besökt bostaden för att titta på just bostaden.

Brottsplatsanalysen gav resultat pga ett nytt omtag. Tidigare har WT-observationerna inte utretts. Det är rimligt att analys av dessa observationer är orsaken till genombrottet. Utöver det har man förmodligen fått en klarare bild av hur GM rörde sig, en ny bild.

Utifrån detta kan man skissa en övergripande teori: en mindre konspiration använde WT och mördade OP med kort varsel.

En organisation som tidigare aldrig utretts hade sitt huvudkontor i Skandiahuset. Denna organisations uppgift kan fullt logiskt betraktas vara, hos vissa extrema, att mörda statsministern om han förmodas vara landsförädare i Sovjets tjänst.

Om SE till råga på detta utretts för eventuell delaktighet, vilket är mycket möjligt, kan det nog inte betraktas som något annat än allra högst troligt att en liten grupp inom denna organisation utfört mordet.
Senast redigerad av Sobrilbil 2020-05-29 kl. 01:23.
Citera
2020-05-29, 01:21
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olmors
Hur lång var CA ?

Jag har hört att CA var en stor karl, Olof P med pälsmössa bör vara samma längd som GM...

Jag vet inte exakt, men tror mellan 182 och 185 cm. Han beskrevs senare som "stor som en björn" och det är inte direkt vad vittnena har sagt. De ha beskrivit GM som "mediär kroppsbyggnad" vad det nu betyder.

Björnreferensen är när polisen flera år senare ägnar CA sitt intresse. Hur hans kroppsbyggnad vid mordet såg ut vet vi (läs "jag") inte.
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-05-29 kl. 01:30.
Citera
2020-05-29, 01:28
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Ja, en större konspiration är osannolikt i det här fallet. Ensam galning är också osannolikt, eftersom ensamma galningar inte brukar agera på det här viset. Det mest troliga är då en mindre konspiration som inte planerade saken långt i förväg.

När KP pratar om att de gått tillbaka till brottsplatsen och gjort ett nytt omtag, kan jag inte tänka mig att det bara gäller platsen där mordet skedde, där ingår nog även vittnesuppgifter som gäller märkliga saker som skedde i närheten. I närheten har vi främst WT-observationerna och Grandmannen.

Man har varit intresserad av SE. Topsat släktingar och besökt hans gamla bostad. DNA behöver inte vara kopplat till mordet, det skulle kunna vara av intresse för PU att veta om SE befunnit sig i en viss lokal eller hanterat vissa papper t ex. Och som en i tråden skrev, vilket jag tycker låter mycket troligt, man kan ha besökt bostaden för att titta på just bostaden.

Brottsplatsanalysen gav resultat pga ett nytt omtag. Tidigare har WT-observationerna inte utretts. Det är rimligt att analys av dessa observationer är orsaken till genombrottet. Utöver det har man förmodligen fått en klarare bild av hur GM rörde sig, en ny bild.

Utifrån detta kan man skissa en övergripande teori: en mindre konspiration använde WT och mördade OP med kort varsel.

En organisation som tidigare aldrig utretts hade sitt huvudkontor i Skandiahuset. Denna organisations uppgift kan fullt logiskt betraktas vara, hos vissa extrema, att mörda statsministern om han förmodas vara landsförädare i Sovjets tjänst.

Om SE till råga på detta utretts för eventuell delaktighet, vilket är mycket möjligt, kan det nog inte betraktas som något annat än allra högst troligt att en liten grupp inom denna organisation utfört mordet.

Det kan också vara en liten krets runt Swedenborgskyrkan med CA som GM som helt ad hoc har genomfört mordet. Att någon såg Palme av en slump gå in på bion och att styrkorna med CA i spetsen och LZJ som chaufför samlades medan den mediokra filmen Bröderna Mozart visades inne på Grand.
Citera
2020-05-29, 01:29
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Det kan också vara en liten krets runt Swedenborgskyrkan med CA som GM som helt ad hoc har genomfört mordet. Att någon såg Palme av en slump gå in på bion och att styrkorna med CA i spetsen och LZJ som chaufför samlades medan den mediokra filmen Bröderna Mozart visades inne på Grand.
Hur ledde i så fall spåren till dessa personer efter en analys av brottsplatsen?
Citera
2020-05-29, 01:35
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:

Visa att det finns en koppling mellan CA och LZJ eller lägg ner dina försök att koppla ihop dem två.
Citera
2020-05-29, 01:36
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Hur ledde i så fall spåren till dessa personer efter en analys av brottsplatsen?

Spåren kan ha dykt upp då CAs vapen hittades på LZJs vind. Om CA är CPs dubbelgångare så kan du säkert själv räkna ut kopplingen till brottsplatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in