2020-05-29, 00:15
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag har inte full koll här, men såvitt jag minns är trädgrenen en hypotes, ej bekräftad. Jag tror trädet kopplats till skottriktningen?

Jag har ju redan låst mig vid min lösning som några kanske noterat, men tror mig minnas att trädet är med i den tekniska undersökningen i FUP mot CP och att Anér har en bild på en avskjuten gren någonstans i hans tidvis habila efterforskningar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Helr korrekt kalkyl, och den kan appliceras på samtliga CP, CA och SE (kanske). Saken är dock den att det bara är CA av dessa som såvitt vi vet hade tillgång till en .357 Magnumrevolver.

Det kan appliceras på oerhört många personer. Lätt att vi missar det ibland och gör Cluedo av alltsammans och tror att så fort det handlar om en ensam GM kokar allt ned till en handfull kända individer.
Citera
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Vi kan inte räkna på sannolikheter på det sättet. I sådana fall bör vi se hur många politiska beslut som kan ha missgynnat andra personer. För varje sådant beslut skapar en risk med instabila personer som har tillgång till vapen. Uppstår en sådan risk och en politiker som kan hållas ansvarig för beslutet rör sig oskyddat strax efter beslutet och effekterna är publika så uppstår plötsligt en långt större sannolikhet för att det sker ett försök att hämnas.
Vi kan inte räkna på sannolikheter som om att det måste vara, Palme, eller måste vara den dagen på året. Inget sånt har betydelse i en sannolikhetberäkning här.
Absolut kan det vara en chans på 100 att CA skulle råka vara på sitt favoritcafé vid rätt tid den dagen. Men Palme kan ju också ha retat upp 1000 andra personer. En av de 1000 var CA och han var på rätt plats vid rätt tid.

Polisen fick väl in alla registrerade Magnum-revolvrar i Stockholmsområdet för att provskjuta förutom den som CA haft. Det borde öka sannolikheten ganska rejält för att CA var mördaren jämfört med de andra 1000 som bara retade sig lite på OP.

Tyvärr hade inte CA kvar revolvern när polisen ville provskjuta den.

Den suspekta förklaringen som CA gav var att han träffat på en knarklangare i Kungsträdgården som ville sälja knark till honom. CA var inte intresserad och frågade istället knarklangaren om han ville köpa en revolver. Det blev affär och CA sålde sin Magnum-revolver för 5000kr.
Citera
2020-05-29, 00:18
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
Länkar till Aftonbladet:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/a2lovO/hemliga-i-tjugo-ar

Bild 4 är specifikt lik på ögonbryn och ögon

Bild 3 är specifikt lik vid näsa och munnen.

Sen finns andra vittnen som även målat av en misstänkt gärningsman:

http://palmemordet.dk/palmemordet/sanne-ts-tegning-fra-smala-grand/

Hur ser ni CA i de där bilderna? Jag ser mest illa ritade gubbar (varav en ser ut att vara hämtad ur tavlan Skriet) som inte har nåt gemensamt med varken varandra eller CA. Fotot på Christer Petterson var likt Pettersson i alla fall - alltid något.
Citera
2020-05-29, 00:19
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Min poäng var att du inte gärna kan utgå från vittnesmålen och därifrån dra trådar som leder till en vind i Spånga. Hittar du ett vapen, kan koppla det till mordet, sätta det i händerna på en viss person, då är rimligtvis nästa steg att släppa ned det här paketet på Sveavägen och se hur det låter sig vecklas ut.

Problemet med din teori är att den varken utgår från tekniska fynd eller mordplatsen. Du har ingen koppling vare sig mellan dina konspiratörer eller mellan dessa och mordplatsen. Och du har heller ingen teknisk bevisning. Det är bara en fri fantasi.

Enligt rykte i media har man hittat ett vapen i Spånga. Är det som jag spekulerar CAs vapen på LZJs vind så tycker jag att mitt paket duger att släppa på mordplatsen.

Jag tror på ETT rykte i pressen och EN intervju av den paranta damen på Swebbtv.

Ibland måste man inte krångla till saker för att göra det trovärdigt
Citera
2020-05-29, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Enligt rykte i media har man hittat ett vapen i Spånga. Är det som jag spekulerar CAs vapen på LZJs vind så tycker jag att mitt paket duger att släppa på mordplatsen.

Jag tror på ETT rykte i pressen och EN intervju av den paranta damen på Swebbtv.

Ibland måste man inte krångla till saker för att göra det trovärdigt

Ibland måste man tyvärr krångla till saker för att göra dem trovärdiga. Inom vetenskapen kallas det hypotesprövning. Man testar helt enkelt bärkraften i sina antaganden genom att söka faktiska stöd för dem i form av verkliga observationer. Obs, missta inte detta för spekulationer. Det ägnar man sig åt inom andra "kunskapsfält". Typ astrologi.
Citera
2020-05-29, 00:28
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Om man bestämmer sig för att GM inte väntade vid Dekorima så ökar chansen för en GM som följt efter från Grand, vilket tyder på ensamagerande
När du skriver ”ensamagerande”, menar du att GM var ensam på platsen eller att inga andra är inblandade öht?

Min uppfattning är att eftersom MP av allt att döma inte är planerad så har GM med nödvändighet följt efter från Grand. Därmed inte sagt att han var ensam: man kan tänka sig att ha satt i en bil och fick skjuts ner till AFKG eller Tunnelgatan, eller så kan det ha varit mer än en person som spanade vid Grand. Jag utesluter dock större konspiration med flera ”mord-kommandon”. Om vi talar den nivån så hade det rimliga varit att skjuta OP i ”gyllene triangeln” runt hemmet där han gick varje dag utan livvaktsskydd, inte vänta på ett chans-läge en fredagkväll.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-05-29 kl. 00:43. Anledning: lade till ’andra’
Citera
2020-05-29, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Hur ser ni CA i de där bilderna? Jag ser mest illa ritade gubbar (varav en ser ut att vara hämtad ur tavlan Skriet) som inte har nåt gemensamt med varken varandra eller CA. Fotot på Christer Petterson var likt Pettersson i alla fall - alltid något.

Ja, folks förmåga att suggerera fram likhet i såna här sammanhang är imponerande. Till och med SE-falangen tycker att fantombilderna ringar in deras kille.
Citera
2020-05-29, 00:38
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Ibland måste man tyvärr krångla till saker för att göra dem trovärdiga. Inom vetenskapen kallas det hypotesprövning. Man testar helt enkelt bärkraften i sina antaganden genom att söka faktiska stöd för dem i form av verkliga observationer. Obs, missta inte detta för spekulationer. Det ägnar man sig åt inom andra "kunskapsfält". Typ astrologi.

Envisas man med att bortse från reella tekniska fynd så rekommenderar jag att läsa den ytterst tillkrånglade boken om den osannolika mördaren. Den är en orgie av lösa antaganden och hittepå.

Ju krångligare en lösning är desto bättre furnerar den sensationsmobben här i tråden och tyvärr är det dit ditt resonemang leder.

(Off topic:/Bitter vädur. Vi vädurar tror inte, till skillnad mot LZJ, på astrologi!)
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-05-29 kl. 00:46.
Citera
2020-05-29, 00:41
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
En kaliber 22 hade inte uppfattats av omgivningen på Sveavägen. Trafikbruset är betydande..

Jag har skjutit 10000-tals .22 och visst hade det hörts på sveavägen... som smällare uneför ...eller som ett stort piska.

Vissa bilarna hörde, andra inte, det stämmer bra med hur dt borde vara.
Citera
2020-05-29, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Envisas man med att bortse från reella tekniska fynd så rekommenderar jag att läsa den ytterst tillkrånglade boken om den osannolika mördaren. Den är en orgie av lösa antaganden och hittepå.

Ju krångligare en lösning är desto bättre furnerar den sensationsmobben här i tråden och tyvärr är det dit ditt resonemang leder.

(Off topic:/Bitter vädur. Vi vädurar tror inte, till skillnad mot LZJ, på astrologi!)

Men det är ju så du själv jobbar.

Enkelheten i din teori har gått mig förbi. Tycker den är både sensationell och omständlig
Citera
2020-05-29, 00:49
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Jag har skjutit 10000-tals .22 och visst hade det hörts på sveavägen... som smällare uneför ...eller som ett stort piska.

Vissa bilarna hörde, andra inte, det stämmer bra med hur dt borde vara.

Du har säkert rätt men då vi måste beakta möjligheten att ladda om patroner så utesluter det inte heller kaliber .357 som går att knyta till mordvapnet genom blyisotopanalys.

Vi bör hålla oss till fakta i målet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in