2020-05-29, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jag ställer mig snällt på strecken i marken..

Att umgås med mina friska yngre vänner på puben ser jag inte som ett problem, snarare som att göra en välbehövlig insats för samhället och ekonomin.
Säkert. Det tror jag inte faktiskt att du gör. Du avslöjade dig i ditt första inlägg. Och dina vänner och du har naturligtvis med er ett intyg som inte är äldre än 72 timmar som intygar att ingen av er bär på smittan. Yeah, right. Sedan ska du kanske till mataffären och smitta någon annan. Ja,ja, lockdown behövs på grund av vissa säger jag bara...
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Högst förståeligt.

Det krävs en särskild standard av kräk att säga till en nittioåring att isolera sig.Vilket jävla trams.

När jag blir nittio år..om jag blir..så tänker jag kedjeröka John Silver och blåsa röken rakt i ansiktet på någon som säger någonting om hur jag skall leva mitt liv.Dessutom tänker jag kröka varje dag.

Det är rätt,det är riktigt.
Ha, ha, leva livet!
90+, rena ungdomen. Det är bra, kör hårt och hoppas du får ett långt och härligt liv.

Är det några man tänker extra mycket på nu så är det de gamla som lever ensamma och är för friska för att få någon särskild hjälp i vardagen i normala tider. Det är sorgligt. Bara att hoppas att de har anhöriga och grannar kan hjälpa till med ärenden och som de kan prata med varje dag så de inte bara har TV:n som sällskap.

Gå ut kan de förstås göra och det är nog nödvändigt av flera skäl. Handla i affären som även är ett sätt att ha lite kontakt med folk bör de som alla vet inte göra. Ser faktiskt inga gamlingar i affären numera, när jag tänker efter.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Nej Tegnells mentor Giesecke pratade häromdagen om att det kan vara aktuellt att skruva upp smittspridningen...

Enda sättet är att få ner smittan på en hanterbar nivå och sedan hålla avstånd, använda mask, handsprit och testa testa.

Ett stor problem som vi har är att myndigheterna som har tidigt gått ut och sagt att munskydd(andningsskydd) inte fungerar, men det är vad som fungerar men munskydd funkar inte enligt våra myndigheter på TV och det är så folk tror och fungerar, tyvärr.
Man ska kräva att det blir en utredning för hur illa detta har sköts och att det inte upprepas men resan är inte över, vi är bara halvvägs.
Citera
2020-05-29, 00:27
Medlem
De 1000 ev. extra dödsfallen tas äntligen upp av svensk media! 👍

Antalet döda i covid-19 i Sverige är sannolikt högre än de 4.220 som nu har registrerats. Hittills finns ytterligare 1.000 dödsfall som inte ingår i statistiken utan utgör så kallad överdödlighet.

– En del av de 1.000 kommer att kunna härledas till covid-19. Men hur mycket högre antalet blir vet vi inte, säger AnnaSara Carnahan, epidemiolog vid Folkhälsomyndigheten.
(DN idag)

Hon har ändrat sig lite antagligen, hon lät lite mer säker igår i norska media, men det är väl mer nervöst att stå för det i svensk media.

Det mest uppmuntrande är att jag vet att just de 2 medier det tipsades till, faktiskt tog upp detta. (DN och Expressen).

Hoppas att dessa 1000 personerna utreds, så att man kan få rätt siffror nån gång. Det går att utreda om man vill. Men jag kommer äta upp min hatt om någon från offentligt håll kommer driva frågan om att utreda detta. De vill väl inte ha en enda ytterligare död i covid, in i statistiken. Skulle inte se så bra ut..
Senast redigerad av Maharaja79 2020-05-29 kl. 00:29.
Citera
2020-05-29, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Nej, men vi ska för helvete inte tackla corona som om det är böldpest deluxe och skrämma ihjäl alla utan sunt förnuft. Nåja vi vet ju nu att de flesta här saknar såväl jobb som sunt förnuft så skit samma. Svart bält i könsordsbruk har iaf ni hatiska alarmister.
N
Citera
Medlem
Intelligentdesigns avatar
Det är inte vårdpersonalens arbetsförhållanden som ska granskas, det är deras IQ.

40% klarar inte av basal hygien. Innan Corona var det 50%.

Dom begriper alltså inte att man ska tvätta händerna osv.

I Hässleholm var siffrorna 25%
Citera
Medlem
Possible male infertility
Källa: The Week.in

Chinese government mouthpiece Global Times reported a research study from Center for Reproductive Medicine of Tongji Medical College in Wuhan that claimed that male infertility was a possibility of the coronavirus infection, and that younger persons could be the most affected. "The coronavirus could invade cells through the combination of Spike protein (S protein) and angiotensin-converting enzyme 2 (ACE2). As well as the lungs, many other organs of the human body, such as the testes, small intestine, kidney, heart, and thyroid are affected by the ACE2. The male reproductive function could be affected, as a large amount of ACE2 shows up in testes, mainly concentrated in testicular spermatogonia," according to the report.

"Interestingly, the testicular expression of ACE2 is age related," according to the study."The highest expression recorded in patients aged 30, which is higher than those in their 20s, whereas 60-year-old patients show the lowest level of expression. This might indicate that young male patients are at higher risk of testicular damage by COVID-19 than older patients."
Citera
2020-05-29, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Nej. Men än så länge har ingen rapporterat om att folk skulle ha blivit sjuka flera gånger i Corona. Kina borde ju ha varit först med sådana fall då smittan spreds där först. Så minst fem månaders immunitet bör vi ju veta nu med säkerhet.
Ja precis. Vid SARS-CoV-1 såg man reaktiva cd4+celler sex år efter genomliden infektion hos konvalecenter.

Det är naturligtvis för tidigt att säga om detsamma gäller SARS-CoV-2 men det finns inget som tyder på att det inte skulle vara fallet även för detta virus.
Citera
2020-05-29, 00:30
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Nej, men vi ska för helvete inte tackla corona som om det är böldpest deluxe och skrämma ihjäl alla utan sunt förnuft. Nåja vi vet ju nu att de flesta här saknar såväl jobb som sunt förnuft så skit samma. Svart bält i könsordsbruk har iaf ni hatiska alarmister.

Där ser man, lite finess, men säg mig hur ska vi lösa denna dissidentens, ska vi ignorera och låta alla som behöver syrgas få det så allt blir lugnt igen och lite mys framför soffan är aldrig fel.
Lärde du dig inget mer i skolan?
Citera
2020-05-29, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Väl talat!

Just-in-time är riskabelt inom industrin, eftersom produktionen snabbt stannar ifall leveranserna sinkas. Inom vården, så låter just-in-time som en helt vansinnig idé. Beredskapslager låter som en bättre idé.

Jag vet ingenting om personalsituationen inom äldreomsorgen. Men jag tackar för din beskrivning av situationen. Vågar man hoppas att vårdpersonalens arbetsförhållanden uppmärksammas mer efter denna epidemi?
Tyvärr har nog många äldre fått betala det ulimata priset för de här ekonomiska övervägandena.

Det är i alla fall vad jag tror.
Citera
2020-05-29, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Possible male infertility
Källa: The Week.in

Chinese government mouthpiece Global Times reported a research study from Center for Reproductive Medicine of Tongji Medical College in Wuhan that claimed that male infertility was a possibility of the coronavirus infection, and that younger persons could be the most affected. "The coronavirus could invade cells through the combination of Spike protein (S protein) and angiotensin-converting enzyme 2 (ACE2). As well as the lungs, many other organs of the human body, such as the testes, small intestine, kidney, heart, and thyroid are affected by the ACE2. The male reproductive function could be affected, as a large amount of ACE2 shows up in testes, mainly concentrated in testicular spermatogonia," according to the report.

"Interestingly, the testicular expression of ACE2 is age related," according to the study."The highest expression recorded in patients aged 30, which is higher than those in their 20s, whereas 60-year-old patients show the lowest level of expression. This might indicate that young male patients are at higher risk of testicular damage by COVID-19 than older patients."

Dette ble det varslet om så tidlig som i mars, av kinesiske myndigheter. Så får vi se om det stemmer, men det er jo ingen god ting å utsette sin egen befolkning for massiv smitte uten å vite konsekvensene. Det er bare utrolig dumt.
Citera
2020-05-29, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja precis. Vid SARS-CoV-1 såg man reaktiva cd4+celler sex år efter genomliden infektion hos konvalecenter.

Det är naturligtvis för tidigt att säga om detsamma gäller SARS-CoV-2 men det finns inget som tyder på att det inte skulle vara fallet även för detta virus.

Nej men det är inte så vetenskap fungerar, man förhåller sig utifrån vad man vet och man applicerar försiktighetsprincipen när man inte vet och framförallt bevisar man saker och inte antar saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in