2020-05-28, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
COVID-19 immunity lasts only six months, reinfection possible - study
Källa: Jerusalem Post

Getting re-infected by the novel coronavirus could be possible within six months of recovery, according to a new study published by a team in Amsterdam.
Moreover, if the study is correct, then a seasonal rather than one-time vaccine may be necessary to circumvent ongoing transmission.

“However, as protective immunity may be lost by six months post infection, the prospect of reaching functional herd immunity by natural infection seems very unlikely.”

https://www.jpost.com/health-science/could-coronavirus-re-infection-be-possible-within-six-months-629575

Here is the study: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.05.11.20086439v1.article-info

HCoV-NL63 is interesting. It targets ACE receptors like SARS-COV-2, this study claims the fastest time to reinfection for this virus is 9 months.

Also strange is that while it can target ACE receptors like SARS-COV-2, it mostly affects children (seems to produce a Kawasaki in rare cases too just like SARS-COV-2).
Citera
2020-05-28, 23:48
Medlem
Intelligentdesigns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jag jobbar ute i samhället och min uppfattning är att pensionärer är de absolut sämsta på att distansera sig, senast idag när jag åt middag på centralstationen vid rusningstid satte sig en 90+ herre vid bordet bredvid mig (mycket skör gubbe, hade rullator, han ramlade dessutom när han skulle sätta sig så jag och andra fick hjälpa honom upp). En blick på honom kunde få vem som helst att inse att får han corona är det döden. Nu blev hans middag dessutom närkontakt med 3 främlingar som fick hjälpa honom upp. Dom andra erbjöd sig köra hem honom, en barnfamilj, jag är inte förvånad över dödstalen vi har, tydligen måste man införa lockdown för att riskgrupperna ska stanna hemma.

Han kanske inte vill tillbringa sin sista sommar i livet instängd och isolerad?
Citera
2020-05-28, 23:48
Medlem
Intelligentdesigns avatar
Var studien som jerusalem post snackade om utförd på 10 personer?

Låter seriöst.
Citera
2020-05-28, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Dom flesta i Stockholm beter dig inte oansvarigt, tvärtom.
Det är väldigt många som gör det, vilken värld lever du i? Jag kanske borde lägga upp några bilder här så du och de andra ska sluta tramsa om att Stockholmarna beter sig ansvarsfullt...
Citera
2020-05-28, 23:51
Medlem
A group of nine leading scientists who advised President Barack Obama has warned that the US has just three months to rebuild its stockpile of emergency medical equipment if it wants to be prepared for a second wave of coronavirus in the fall.
Källa: The Guardian

Sverige måste också förbereda sig för det värsta. Har vi tillräckligt med medicin? Ventilationer? Personal och utrustning?
Citera
2020-05-28, 23:51
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Man kan ju hålla tummarna för Sveriges del att detta visar sig stämma.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8364661/Even-mild-coronavirus-illness-leads-antibodies-French-study-raises-hope-immunity.html

Det har kommit så många olika rapporter från olika forskare och är de positiva så hamnar de på löpet jämna dagar och tvärtom på udda dagar, men sanningen är den att efter 5 månader så vet man inte säkert någonting om Covid-19 om biverkningar eller hur man behandlar den på bästa sätt. Det är fakta.
Citera
2020-05-28, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
COVID-19 immunity lasts only six months, reinfection possible - study
Källa: Jerusalem Post

Getting re-infected by the novel coronavirus could be possible within six months of recovery, according to a new study published by a team in Amsterdam.
Moreover, if the study is correct, then a seasonal rather than one-time vaccine may be necessary to circumvent ongoing transmission.

“However, as protective immunity may be lost by six months post infection, the prospect of reaching functional herd immunity by natural infection seems very unlikely.”

https://www.jpost.com/health-science/could-coronavirus-re-infection-be-possible-within-six-months-629575
Fast det där handlar ju om andra coronavirus.
Citera
2020-05-28, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligentdesign
Möjligt, men plats och tidpunkt är ju absolut sämsta tänkbara om man inte vill bli smittad, snarare så att det är där man ska vara om man vill bli smittad...

Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Det är väldigt många som gör det, vilken värld lever du i? Jag kanske borde lägga upp några bilder här så du och de andra ska sluta tramsa om att Stockholmarna beter sig ansvarsfullt...
Ska du lägga upp en bild nu där friska, unga personer i den absolut minsta riskgruppen med 0,0001 promille dödlighet är ute och dricker öl?
Citera
2020-05-28, 23:53
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Volymen av återvändanden italien-turister, iranier m.fl. tog väl knäcken på smittspårningen rätt fort i sthlmsområdet kan man misstänka.

- Det var en totalt idiotisk idé att ägna sig åt smittspårning beträffande dessa resenärer.

Resenärerna borde ha fångats upp redan vid ankomst, och satts i karantän. Hur kunde man ens komma på idén att släppa ut dessa resenärer i samhället, för att därefter ägna sig åt smittspårning?

Flygtrafiken borde ha stoppats från länder med pågående epidemi. Flygplan från dessa länder skulle därefter ha fått tillstånd att anlända i den takt som myndigheterna kan erbjuda karantän-plats åt resenärerna.

Citat:
Det blev väl lite som ett Kinderägg med Corona lagom till påsk.

Minns ännu vad AT sa tidigt i pandemin: Inga problem, några 100 smittade klarar vi galant att hantera med smittspårning. Säger väl en hel del om hans tidigare erfarenhet, referensramar och framförallt förmåga att föreställa sig möjliga scenarier.

- Varför ens ta risken att släppa in resenärer rakt in i samhället, direkt efter hemkomst från platser med epidemi? Varför ens tänka tanken med smittspårning istället för karantän?

Citat:
Såg att man anställt många, var det 25000?, smittspårare i UK. Tror dessvärre inte det händer i Sverige. Vi rullar vidare i samma hjulspår som vi alltid gjort.

- Börja med att anställa en ny statsepidemiolog. Den nuvarande är vissen.

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Problemet är ju att man inte använt sig av kohortvård på äldreboendena, under denna epidemi.

- Vilka förutsättningar fanns att införa kohortvård på kort tid?

Jag tänker bara att det hade varit så oändligt mycket bättre att bara stoppa flygplan från Kina, Iran och Italien.

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Historiskt sett har kohortvård varit lyckosamt under andra pandemier.

- Det låter ju lovande. Samhället borde ha upprätthållit någon sorts beredskap att införa kohortvård vid hotande epidemier. Hur ser mycket beredskap har vården haft för epidemier?
Citera
2020-05-28, 23:54
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jo men jag ser hellre att resultatet blir 100 äldre döda, än 3000 äldre döda, i covid. Men många här inne som inte verkar bry sig för att det är äldre. Sorgligt.

Alla bryr sig naturligtvis men vad inte alarmister någonsin tycks kunna få in i era känslostyrda hjärnor är hur fruktansvärda konsekvenserna blir med era våta drömmar till lockdowns. Ni diskuterar såsom om att varje snubbe på uteserveringarna kommer att belasta sjukvården. Ni är fullständigt helt jävla rabiata och felaktiga i era bedömningar och har så varit sedan ruta ett. Va tacksam för fan att dina barn inte har tappat en kunskapslucka som oersättlig. Men iofs, du har knappelunda barn, bara äldre som alla har kvävts till dötts eller hur?
Citera
2020-05-28, 23:54
Medlem
Citat:
Var studien som jerusalem post snackade om utförd på 10 personer?

Låter seriöst.

Är det något land som har duktiga forskare och läkare så är det Israel. Studien utfördes i Holland men kommenterades av israeliska experter.
Citera
2020-05-28, 23:55
Medlem
Citat:

Högst förståeligt.

Det krävs en särskild standard av kräk att säga till en nittioåring att isolera sig.Vilket jävla trams.

När jag blir nittio år..om jag blir..så tänker jag kedjeröka John Silver och blåsa röken rakt i ansiktet på någon som säger någonting om hur jag skall leva mitt liv.Dessutom tänker jag kröka varje dag.

Det är rätt,det är riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in