2020-05-28, 21:45
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Du kan också läsa Claes Hedbergs bok om du vill förstå hur det inte gick till. Han och Dammegård är ungefär lika underhållande som undermåliga. Hoppas det här svaret var utdömande eller uttömmande nog för dig.

Jag har inga höga tankar om Hedbergs bok, fann dock hans föredrag i samband med boksläppet bitvis underhållande (av flera orsaker). Men jag tillhör ju de som anser att Hedberg borde anmälas av de efterlevande, för både sin smutskastning och övervilda fantasier gällande "teatermordet" och de anhöriga. Skamligt.
Citera
2020-05-28, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TTnTT
Svenska Dagbladet från 1999 som handlar om CA. Där skriver de om bl a glasögon, rock och mössa som CA skulle haft även lång tid efter mordet som PU är intresserad av.
https://tidningar.kb.se/1767385/1999-08-09/edition/11670/part/1/page/4/

När dog CA ? och vist borde PU har analyserat mössan och rock ?

Han sköt sig själv när polisen ringde på hans dörr.

Läste artiklen från Svd. När skatten på aktier höjdes 27 feb. så kan man förstå CP var upprörd och ville skjuta OP, men att han skulle haft sådan tur att han sett OP utan livvakt endast några dagar efter skattehöjningen verkar vara osannoligt och slumpartat. Jag börjar backa lite på tron på CA så han kan likaväl vara utraderad som SE som mördare.
Citera
2020-05-28, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer

Läste artiklen från Svd. När skatten på aktier höjdes 27 feb. så kan man förstå CP var upprörd och ville skjuta OP, men att han skulle haft sådan tur att han sett OP utan livvakt endast några dagar efter skattehöjningen verkar vara osannoligt och slumpartat. Jag börjar backa lite på tron på CA så han kan likaväl vara utraderad som SE som mördare.

Kassören för CA:s skytteförening upptäckte i 1999, att Andersson hade köpt den typen metallförstärkta ammunition av patroner före mordet. CA förnekade annars, att han hade ägt den sortens av USA-producerad ammunition.

CA brukade sitta på cafet mellan biografen och mordplatsen flera gånger i veckan och fika och kanske såg OP när cafet stängde ?
Citera
2020-05-28, 22:35
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer

Blandar du ihop CP med CA i ditt inlägg?

Någon sköt Palme så det borde finnas en GM. CA är enligt mig en bra typ. Han hade tillgång till rätt sorts vapen Han har inget alibi för mordnatten, bodde nära brottsplatsen och han var inte medlem i Olofs fanclub.

Skakigare teorier än detta har passerat revy under åren. Vi får se vad KP har att komma med.
Citera
2020-05-28, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
Ja men CA är kusligt lik teckningarna på grandmannen. Så det skulle iaf teoretiskt va en koppling att han fanns på Sveavägen. Sen om KP kan presentera mordvapnet med CAs fingeravtryck och att det är hans vapen som skjutit Palme så bekräftar ju det att han var på platsen.

Ja jag är rätt så säker på att GM-profilen spelar stor roll och att det är CA som presenteras. Erkänner att jag kommer bli väldigt förvånad om nån annan presenteras. Men godtar det om det är stark bevisning.

Kan du visa nån bild där CA ser ut som grandmannenbild?
Citera
2020-05-28, 22:42
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Jag har inga höga tankar om Hedbergs bok, fann dock hans föredrag i samband med boksläppet bitvis underhållande (av flera orsaker). Men jag tillhör ju de som anser att Hedberg borde anmälas av de efterlevande, för både sin smutskastning och övervilda fantasier gällande "teatermordet" och de anhöriga. Skamligt.

Jag brukade åka med Stena Lines färjor mellan Kiel och Göteborg på 90-talet och då var en kort mycket trevlig man i gul kavaj kryssningsvärd ombord på båten. Jag tror han hette Greger. Utan att baktala honom så ingav han inget "mordspanarförtroende" hos mig.

Greger lär ha efterträtt Cleas Hedberg som kryssningsvärd. Jag misstror också CHs mordspanartalanger å det grövsta.

Den mannens teorier är skräp och det säger jag utan att driva någon agenda i tråden.
Citera
2020-05-28, 22:49
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TTnTT
Kassören för CA:s skytteförening upptäckte i 1999, att Andersson hade köpt den typen metallförstärkta ammunition av patroner före mordet. CA förnekade annars, att han hade ägt den sortens av USA-producerad ammunition.

CA brukade sitta på cafet mellan biografen och mordplatsen flera gånger i veckan och fika och kanske såg OP när cafet stängde ?

Årtalet 1999 säger i alla fall att PU tog ett omtag på CA efter att Granskningskommissionen hade presenterat sin rapport. Det är synd att de inte kom längre den gången. Har man hittat ett vapen nu så blir det hela genast mer intressant.
Citera
2020-05-28, 23:04
Medlem
Har länge funderat på vittnet Wiklund finns omnämnd med efternamn på sid 59 och 61. Han berättar att han passerade korsningen Sveavägen-Tunnelgatan i bil vid två tillfällen strax före mordet – först omkring 23.15 och sedan omkring 23.20. Första gången såg han en man stiga ur en bil vid Olofsgatan. Det fanns ytterligare två män i framsätet. Andra gången han passerar ser han en man som står i posthörnan, alltså på Sveavägens västra sida vid korsningen med Tunnelgatan. Mannen tittar norrut.
Onekligen låter det som om den här observationen skulle kunna ha koppling till mordet?

https://gunnarwall.files.wordpress.com/2019/03/gmp-sid-46-67.pdf
Citera
2020-05-28, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Kan du visa nån bild där CA ser ut som grandmannenbild?

Länkar till Aftonbladet:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/a2lovO/hemliga-i-tjugo-ar

Bild 4 är specifikt lik på ögonbryn och ögon

Bild 3 är specifikt lik vid näsa och munnen.

Sen finns andra vittnen som även målat av en misstänkt gärningsman:

http://palmemordet.dk/palmemordet/sanne-ts-tegning-fra-smala-grand/
Citera
2020-05-28, 23:32
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:

En gång för alla: fantombilden, och dess ursprungsteckning, är inte mördaren.
Källor: 1. polisen. 2. Alla författare som inte propagerar för en GM som liknar fantombilden. 3. Sunda förnuftet.
Citera
2020-05-28, 23:41
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Länkar till Aftonbladet:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/a2lovO/hemliga-i-tjugo-ar

Bild 4 är specifikt lik på ögonbryn och ögon

Bild 3 är specifikt lik vid näsa och munnen.

Man kan tänka så här. KP verkar ha haft en egen uppfattning om vem som var GM omedelbart efter att han tagit över. KP är vettig, så jag tror att det är CA han misstänkt från början.

Sen tror jag man omtolkat mordplatsvittnen så att man förstår GM förföljt från Grand. Vilket pekar mot en ensamagerande GM.

Smala gränd-fantombilden är intressant. Orginalskissen

Antingen tycker man allt gammalt man hade pekar starkt på CA, eller så lyckades man hitta något form av bevis (troligt)
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-05-28 kl. 23:47.
Citera
2020-05-28, 23:45
Medlem
En rätt störande grej med Grand-mannen är att så pass många lägger märke till honom. Att han beter sig så iögonfallande. När han beskrivs och avporträtteras tänker man på en tok. En byfåne i bonniga kläder, med stirrande blick och sinneslö slapp käke. Som osaligt rör sig runt på stan kvällstid. Står och glor in i en biofoajé i flera minuter. Att han inte gett sig till känna kan bero på att han inte visste vem Palme var. Eller att han inte visste var han själv var den här kvällen.

Andra gånger tänker jag att han är mördaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in