2020-05-28, 21:30
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Okej. Vilken tur att vi har minst döda per capita då och inga problem alls. Munskydd i all ära.

Jag tror att anledningen till att vi har minst döda är för att de svenska värderingarna som viruset fick när det korsade gränsen gör att vi har en mildare och snällare variant som inte smittar innan symtom.
Citera
2020-05-28, 21:31
Medlem
Svensken i ett nötskal, detta visar på vilken ynkrygg svensken är, hur den ständigt tror att staten ska fixa allt: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6jb798/moa-19-blev-smittad-av-corona-pa-studentfest

Fira studenten fast att alla myndigheter har sagt nej. "Vi gjorde allt vi kunde för aatt förhndra smitta". NEJ DET GJORDE NI INTE IDIOT. Skulle jag bott i en totalitär stat skulle jag varit den första att skriva upp mig i dödspatrullen.
Citera
2020-05-28, 21:31
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad är det senaste vad gäller lovande vaccinprojekt?

Kommer lovande preliminära resultat varje dag vilket får börsen att reagera positivt så gärna för mig. Men sanningen ligger nog närmare att vaccinet är väldigt avlägset om ens möjligt. Personligen tror jag vi måste lära oss att leva med corona helt enkelt. Tegnells råd duger gott, däremot måste förstås alla restriktioner tas bort snarast möjligt.
Citera
2020-05-28, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Det är ju just för att de har hårda restriktioner som de också har bra statistik.

Jo det är ju klart - om man gör restriktioner så får det effekt. Men vilken skillnad det är mellan länderna. Estland som har så bra - är ändå så hårda!

Och Sverige fortsätter vara sämst i hela världen. Hur är det möjligt?

Ursprungligen postat av Urbizzo
Citat:
Hade besök av en estländska idag. Hon berättade att om hon skulle åka hem just nu, så måste hon sitta två veckor i karantän.
Så tittade jag på siffrorna och Sverige ligger fortfarande sämst till i världen. (kan det stämma)? med 5,54 dödsfall /miljon invånare.

Estland hade försumbara 1 fall den senaste veckan.

Alltså Estland med så bra statistik - har ändå hårda restriktioner.
Citera
2020-05-28, 21:34
Medlem
crisscrosss avatar
En ny studie visar att många har T-celler som kan bekämpa SARS-CoV-2 trots att de aldrig varit infekterade( 34% av ej infekterade i denna studie). Troligen så kallad korsimmunitet pga infektion av våra vanliga coronavirus som cirkulerar varje år. Detta kan vara en förklaring till att smittspridningen verkar sjunka utan att en stor del av befolkningen varit smittad, dvs tröskeln till flockimmunitet kanske är betydligt lägre än man trott. Än så länge en mycket liten studie men det ger hopp:
https://www.sciencemag.org/news/2020/05/t-cells-found-covid-19-patients-bode-well-long-term-immunity
Citera
2020-05-28, 21:34
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Kommer lovande preliminära resultat varje dag vilket får börsen att reagera positivt så gärna för mig. Men sanningen ligger nog närmare att vaccinet är väldigt avlägset om ens möjligt. Personligen tror jag vi måste lära oss att leva med corona helt enkelt. Tegnells råd duger gott, däremot måste förstås alla restriktioner tas bort snarast möjligt.

https://tegnellcitat.se/ En bråkdel av Tegnell råd. Men kul att du återigen hänvisar till hans råd.

Han som dödat mest Svenskar i modern tid med sina råd är den du hänvisar till. Jobbar du på Fonus eller tillverkar du gravstenar? Faktiskt en seriös fråga
Citera
2020-05-28, 21:38
Medlem
Wajis avatar
Nytt inlägg i Pressen nu

Citat:
Dödstalen fortsätter att hålla sig på en blygsam nivå i Sveriges nordiska grannländer. I Norge rapporterades på torsdagen ett nytt dödsfall, i Danmark tre och i Finland inget nytt fall det senaste dygnet.

I Norge har totalt 236 människor avlidit med koppling till covid-19, enligt Folkehelseinstituttets dagliga rapport. 36 personer vårdas för närvarande på sjukhus. Under hela förra veckan rapporterades bara ett dödsfall och bara fem nya patienter lades in på sjukhus, enligt FHI.

I Finland rapporterar Institutet för hälsa och välfärd att det totala antalet personer som mist livet på grund av covid-19 är 313, samma antal som på onsdagen. Totalt 83 coronasjuka vårdas på sjukhus i landet.

Den danska myndigheten Statens Serum Institut rapporterar på torsdagen att ytterligare tre personer som testats positivt för covid-19 har avlidit det senaste dygnet. Totalt har 568 personer dött. Sammanlagt 110 personer vårdas på sjukhus. (TT)

Så undrar några varför det finns kritik emot Sverige
Citera
2020-05-28, 21:39
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65

Det pågår 126 vaccinprojekt i världen, något kommer att lyckas. Tekniken som används är väldigt avgörande, det i UK verkar ”bara” förebygga höga virushalter i lungorna men att man ändå blir sjuk.

Det i Israel är ett dna-vaccin där några av deras 6 kandidater ger full immunitet, virus kan inte ens mätas i kroppen.

Förhoppningsvis kan vi förpassa corona till historieböckerna.
Citera
2020-05-28, 21:40
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Nä vi har minst döda per capita i hela världen. Du är rolig. Om vi haft mest döda per capita så skulle ju myndigheterna infört krav på munskydd omgående.

- Inte Anders Tegnell. Ingenting kan övertyga Anders Tegnell att det är dags att stoppa smittspridningen.

Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Jag tror att anledningen till att vi har minst döda är för att de svenska värderingarna som viruset fick när det korsade gränsen gör att vi har en mildare och snällare variant som inte smittar innan symtom.

- Det har du rätt i. I annat fall så, så hade ju Anders Tegnell givetvis stoppat all flygtrafik från länder med pågående epidemi. Men det behövdes inte, eftersom Anders Tegnell visste att viruset skulle bli snällare när det anlände till Sverige.

Samma fenomen har bevisats av alla jihadister som har sökt sig till Sverige. Så fort terroristerna passerar gränsen, så omvandlas dom till ansvarstagande skattebetalare.
Citera
2020-05-28, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Hur skyddar man riskgrupperna? Det bästa sättet att skydda riskgrupperna, borde vara att hålla smittspridningen nere i hela samhället.

När du anstränger dig för att undvika att smittas av Covid-19, så gör du inte det i första hand för att värna din egna hälsa. Du anstränger att undvika smitta för att inte riskera att ge bort sjukdomen till andra som kan drabbas mycket hårdare än du. Du vill stoppa smittkedjorna innan dom når fram till ålderdomshemmen.

Det handlar inte enbart om din egna hälsa. Det handlar om omtanke gentemot riskgrupperna.
Man skyddar sköra patienter genom att vårda dem i kohortvård.
Citera
2020-05-28, 21:45
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Om det går,

är det inte enklare för samarbetet i Norden

att Sverige hänger med och satsar på Suppress så fort som möjligt?

Och för samarbetet i EU?

Det är ju närmast en utrikespolitisk fråga.
Kan man inte sköta det på distans så länge? Är det ens klokt med en massa resande den närmsta tiden? Spridningen är på väg ner i Sverige (peppar, peppar) och i väntan på att den sjunker lågt nog kan man väl utnyttja att folk lärt sig och vant sig vid att jobba på distans.

Nöjesresor daremot kan bli lite trista online även om det går att besöka museer virtuellt och promenera dit längs gator på Google maps.
Citera
2020-05-28, 21:45
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Alltid kul och när man likt en sekt hör orden stabila låga dödsiffror. Att Skåne och Uppsala har mer döda än hela Norge och deras dödstal ökar enormt emot flera av Europas länder är ju något du inte vill erkänna.
I stället är det stabilt.

Just nu ökar Skåne mer än hela Norden tillsammans. Men du använder ordet stabilt.

Var går din gräns för när du tycker det är för mycket? När dina familjemedlemmar dör eller när ingen av de du bryr dig om får vård?
Du har ju inte uttryckt någon oro utan bara positivt och att det hela tiden går åt rätt håll. Så det vore ju kul och höra hur du tänker om du verkligen gör det eller bara spelar något?
Skåne ligger på en andel smittade på Finlands nivå. Den ökar med 1,9% per dag från denna relativt låga nivå. Dödsfallen är lägre än Danmarks per capita. Så nej jag är inte orolig för Skåne om inte smittspridningen ökar på något dramatiskt sätt eller aldrig börjar sjunka. Smittspridningen sjunker både i Stockholm och övriga landet exklusive Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in