2020-05-28, 20:54
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Her kan du læse to danske eksperters syn på Ann Linde's forslag:

https://www.berlingske.dk/samfund/danske-eksperter-er-skeptiske-over-svensk-forslag-om-besoegende-fra-skaane

- Tack för länken!

Citat:
Ursprungligen postat av Berlingske
Den svenske udenrigsminister fra Socialdemokraterna, Ann Linde, mener, at Danmark helt bør åbne grænsen til Sverige, når nu Sverige har valgt at gøre det samme for danskerne.

Men hun har et forslag:

»Jeg synes, at de i Danmark bør kigge på, hvordan situationen ser ud i Skåne. Er det virkelig sådan, at man risikerer at få mere smittespredning i Danmark, hvis der kommer folk fra Skåne ind i landet,« siger hun til Ritzau tirsdag.

- Ann Lindes förslag leder till frågan: Vad har regeringen gjort för att förhindra att Skåne drabbas av samma katastrof som Stockholm?

Har någonting gjorts för att stoppa smittspridning från Ostkusten till Skåne? Ifall det hade satts upp vägspärrar mellan Småland och Skåne, så hade det kanske varit lättare att få Danmark att välkomna besökare från Skåne?

Citat:
»Hvis man mener, at det er forsvarligt, fordi smittetrykket er så lavt i Skåne, og at man kan afgrænse skåninge fra resten, så kan man i og for sig godt gøre det, men jeg er bare ikke sikker på, at smittespredningen i Skåne er på et stabilt niveau endnu. Sverige er et af de hårdest ramte lande i øjeblikket, og det synes jeg også, at man bør tage hensyn til.
...
Netop den pointe er for Allan Randrup Thomsen den vigtigste. Det handler ikke om, at det aldrig vil kunne lade sig gøre. Det handler om, hvorvidt vi er villige til at tage chancen.

- Jag bor på svenska ostkusten. Jag skulle älska att få besöka Danmark igen.

Men: Jag uppmanar danskarna att behålla gränskontrollerna. Jag vill inte att danskarna ska genomgå samma tragedi som Sverige genomgår nu. Därför stannar jag hellre hemma, än att jag riskerar att smitta danskarna med en äcklig sjukdom.

Sveriges smittskydd har utformats av Anders Tegnell. Anders Tegnell är fullständigt galen. Anders Tegnell kommer inte att göra några insatser för att stoppa epidemin. Så länge som Anders Tegnell sitter vid rodret, så kommer Sverige att utgöra en smittorisk för grannländerna.

Citat:
»Det, der også bekymrer mig, er, at Malmø har en indvandrerbefolkning på godt 40 procent (den samlede andel af indvandrere i Malmø udgjorde 46,7 procent i 2019, red.), og vi ved, at når smitten kommer til indvandrene, får de et større smittetryk end de øvrige borgere gør,« siger han.

- Det där är helt groteska siffror. Muslimerna håller på att erövra Europa med folkvandringar och stora barnfamiljer. Det är nödvändigt att skicka ut kolonisatörerna.

Citat:
En rapport fra Statens Serum Institut 7. maj viser, at ikkevestlige indvandrere og efterkommere tegner sig for 18 procent af de coronasmittede på trods af, at de kun udgør ni procent af befolkningen.

- Utlänningarna hade kunnat undvika att bli sjuka, genom att stanna kvar i sina hemländer. Både utlänningarna och danskarna hade mått bättre ifall utlänningarna hade avstått från att kolonialisera Europa.

Citat:
Alting ville være lettere hvis ikke Sverige insisterede på at bedrive en corona-politik som er stik modsat af den som alle andre lande vælger.

- Det skulle också ha räddat livet på en stor mängd svenskar. Än så länge har Anders Tegnell tagit död på 4266 svenskar.
Citera
2020-05-28, 20:55
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Tack för ett bra och sakligt inlägg i denna, lätt hysteriska tråd.

Det är ju helt korrekt att det finns olika strategier, och valet av strategi bestäms bl a av situationen i beslutsläget (supression fungerar ju t ex inte vid vissa lägen o s v) och hur man definierar sin ”space” (geografiska område/population som man påverkas av under virusets libslängd). Därför kan man ju också växla mellan olika strategier under en epidemi.

Det som är lite annorlunda i många länder med Corona är ju att suppression i många länder har inneburit att man isolerat friska i st f att identifiera och isolera sjuka. Undantag från detta är Sydkorea, men t o m de har ju svårt med detta då de nyss konstaterade 76 nya fall.

Till sist så är det väl egentligen begränsat intressant ”hur det går” och mer intressant ”hur det gick” vilket vi kanske vet mer om om typ ett år när vi ser på total överdödlighet och andra mer eller mindre negativa effekter.

Vet inte om jag tänker tvärtom,

men jag tänker att Suppress är en förutsättning för att kunna sluta isolera de i riskgrupp,

först när man har kontroll på smittan kan de tänka på att gå i affärer,

träffa anhöriga, gå till tandläkaren (som är nytestad igår, negativt diagnostest), osv.

Så länge vi har fri smittspridning Mitigation så är isolering enda möjligheten?
Citera
2020-05-28, 20:56
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Alternativt att det kommer utkrävas ett negativt c-19 test för att resa mellan länderna. Tror inte på fullt öppna gränser, men att inte svenskar får träffa sin släkt i våra grannländer är fullständigt vansinne även om jag vet att väldigt många här inne tänder på den tanken. De kommer säkert hitta på någonting som inte trampar alldeles för hårt på svenska tår.

Om det går,

är det inte enklare för samarbetet i Norden

att Sverige hänger med och satsar på Suppress så fort som möjligt?

Och för samarbetet i EU?

Det är ju närmast en utrikespolitisk fråga.
Citera
2020-05-28, 20:58
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Intressant artikel som poängterar att Tengele strategin ger viruset större möjligheter att mutera och försvåra vaccin utveckling mm.

"Put in another way: the mitigation strategy not only assumes millions of deaths for a country like the US or the UK. It also gambles on the fact that the virus won’t mutate too much — which we know it does. And it will give it the opportunity to mutate. "

Ju fler som är smittade, ju större sannolikhet för nya mutationer,

ja så har jag också begripit det,

ännu en anledning till att alla samtidigt borde satsa på Suppress.
Citera
2020-05-28, 21:06
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Personligen fattade jag precis nu

att det finns olika strategier

det är inget som har talats tydligt om i de kanaler jag hört information.

Sverige kör Mitigation såvitt jag förstod.

SydKorea t ex och de som laddar med testning kör Suppress.

Ingen epidemiolog som skrivit det här, men jag som lekman begrep en hel del.
https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-the-hammer-and-the-dance-be9337092b56

Det vore väl bra om det kom till kännedom ATT det finns vedertagna strategier,

(därför jag skriver detta inlägget)

och vad det är för skillnad på dem,

och det vore intressant att se en lista vilka länder som valt vilken strategi,

och hur det går för dem.

Då kommer ju nästa fråga,

är det Sveriges regering som valt mellan Mitigation och Suppress,

och sagt att "jo vi ska ha Mitigation för att X och då tar vi konsekvenserna Y",

eller är det FHM som på egen hand fattat detta beslut?

Det är ju intressant med tanke på att Sverige hela tiden "stuckit ut" i internationell press

för sin "strategi" (Underlåtenhet ÄR ingen strategi hävdar iallafall jag)

och det är ju intressant med tanke på att Sverige skiljer sig så enormt i dödstal

vid jämförelse med våra grannländer.

Kom ihåg att det var våra grannländer som ALLIHOP Danmark, Norge och Finland

stängde sina gränser MOT Sverige.

Sveriges gränser är öppna, förutom att EU tvingade oss stänga för inresande från utanför EU.

Det var inte på Sveriges initiativ alls.
Citera
2020-05-28, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Det va ju det jag skrev- den finns kvar globalt men ett land kan hålla nere dödstalen något extremt i den utsträckningen att vi kommer se i princip 0 döda i många länder.
Och samtidigt då ha relativt öppet
Om resandet och turismen kommer igång kommer viruset ta fart även där.
Citera
2020-05-28, 21:12
Medlem
Draken55s avatar
Tittar just nu på den sevärda dokun i SVT Dokument inifrån
Finns väl ingen tänkande människa som kan tycja att FHM och andra ansvariga agerat bra och ansvarsfullt i denna pandemin!
Citera
Medlem
Varför fungerar inte testningen som den ska?
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Spanska sjukan 2.0, vilken rysare om det skulle bli så.
Alltså, jag har sett flera oberoende studier från olika länder och olika sammanhang där det både direkt och i bisatser pratas om ADE. Visserligen är studierna inte på något sätt omfattande eller ens peer-reviewed. Jag kan dock tänka mig att dessa inte har gått spårlöst förbi även på FHM.

Jag tror att man inte onödigtvis ska vara orolig men man bör nog hålla koll på detta fenomen.
Tills vidare tror jag inte att det är en hit att ha varit smittad av SARS-CoV-2 oavsett hur illa man har varit. Och det inte bara för den här anledningen utan av flera skäl.
Senast redigerad av arbetet 2020-05-28 kl. 21:16.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Vad är det senaste vad gäller lovande vaccinprojekt?
Citera
2020-05-28, 21:13
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Får man fråga vilken takt som är okej när du säger att Sverige är på väg ner? Flera av Sveriges landsting som Malmö, Uppsala flaggar för en uppgång.

För mig känns det som Sverige jobbar hårt för att ha högst antal döda per capita.
Skåne har stabilt låga dödssiffor, så också Uppsala. Ökningen i smittade är främst vårdpersonal. Uppsala har nästan fördubblat provningen och säger själva att majoriteten av de nya som är sjukvårdspersonal är sådana som varit sjuka och vill tillbaka i arbete och därför testar sig(men en del är alltså ej smittfria än).
Inlagda och IVA har stadigt minskat i Uppsala sen slutet på april, i Skåne ligger det sedan några veckor stabilt på en låg nivå.
Citera
2020-05-28, 21:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emanuel57
"Jag håller med FHM här"...men hallå! FHM har trott hela tiden på flockimmunitet. De har trott hela tiden att man blir immun, och de har vägrat acceptera fakta om detta från andra länder... har de ändrat sig nu? Jag slutade se deras PK..bara en massa lögner
Läs mitt inlägg igen. Jag pratar inte om någon flockimmunitet utan om fenomenet ADE med en länk till Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Antibody-dependent_enhancement

Det talas om det i flera studier har jag sett på sista tiden och det kan vara riktigt dåliga nyheter om vi har otur. Här är en:

Paradoxical dynamics of SARS-CoV-2 by herd immunity and antibody-dependent enhancement
https://www.cambridge.org/engage/coe/article-details/5ead2b518d7bf7001951c5a5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in