2020-05-28, 19:21
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK, beskriv vad som står i artiklarna då.

Kanske lättare med en video. Medcram är mycket intressant att följa

https://youtu.be/JOlVkES_kC8
Citera
2020-05-28, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Okej då missförstod jag. Men det finns bara två alternativ till sjukdomens mystiska sätt att slå så olika på olika personer. Antingen är det olika stammar av varierande dödlighet, eller så är det genetiska faktorer. I SARS är det konstaterat att många av sjukvårdspersonalen som jobbade nära sjuka inte blev smittade. När det gjorde studier om det så såg man att personer med bg 0 var betydligt mer skyddade mot att bli smittade trots samma exponering som andra. Finns studier, bara att googla! SARS och sars-cov-2 har liknande sätt att binda till cellernas ACE2-receptorer. Och bg 0 har just anti-a antikroppar som hämmade SARS att binda vid ACE2. Därför tror vissa forskare att samma mekanism kan göra att bg 0 även skyddar mot sars-cov-2.
Jag vill inte spekulera allt för mycket men jag tror att skillnaderna beror både på att vi har olika allvarliga stammar av virus, genetiska skillnader i befolkningen och att vissa personer har en viss immunitet mot SARS-CoV-2, förvärvad genom andra coronavirus.

Det finns sex olika coronagrupper som kan infektera människor och orsaka förkylning. Någon strain av dessa tidigare coronavirus kan ha gett B- och T-minnesceller som reagerar på SARS-CoV-2.

Sedan är det något okänt som gör att vissa patienter får cytokinstormar, vilket förvärrar prognosen oerhört. Detssa stormar ger allvarliga följder för patienten med vävnadsskador och problem med koagulering av blodet etc. Jag har inte sett något publicerat om varför dessa patienters immunförsvar löper amok medan andra bara får en litet allvarligare förkylning av SARS-CoV-2.

Ännu mer oklart är det varför vissa har kunnat leva med en partner som varit infekterad med SARS-CoV-2 utan att själv ens utveckla antikroppar mot viruset.
Möjligen skulle det kunna bero på att dessa människors ospecifika immunförsvar tar hand om viruset utan att B- och T- cellsystemen behöver dras igång. Om det är så bildas inga antikroppar.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-05-28 kl. 19:27.
Citera
2020-05-28, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Sveriges grannländer är tveksamma kring att öppna gränserna mot Sverige på grund av höga dödstal. Men Sveriges Nordenminister Anna Hallberg (S) är inte orolig och säger i en intervju med Dagens Nyheter att samtalen med regeringskollegorna i de andra länderna är god.

För att hantera en gränsöppning, enligt Hallberg, krävs ”en gemensam dialog med direktiv” i Norden vilket öppnar möjligheter för ekonomin.

Om våra grannländer kör Suppress strategin och Sverige Mitigation strategin,

ska de som kör Suppress självklart inte öppna dörren till nån som kör Mitigation,

då skjuter de sig ju själva i foten.

Alternativt att det kommer utkrävas ett negativt c-19 test för att resa mellan länderna. Tror inte på fullt öppna gränser, men att inte svenskar får träffa sin släkt i våra grannländer är fullständigt vansinne även om jag vet att väldigt många här inne tänder på den tanken. De kommer säkert hitta på någonting som inte trampar alldeles för hårt på svenska tår.
Citera
2020-05-28, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pantheradus
Prognosen beror faktiskt på, vad som är orsaken. Ibland kan den faktiskt vara behandlingsbar, om vården lyckas diagnosticera rätt.
Isf har det skett något radikalt den senaste tiden.

Man har ju försökt utveckla lkm mot Alzheimer men det har inte lyckats hittills.

Möjligen kan man kanske sänka takten varmed demensen progredierar.
Citera
Medlem
Shit... Det verka som Skåne håller på att falla! Covidsmittan ökar och fler döda per dag. Trodde vi skulle klara oss jävligt bra.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Haha, den var bra!

Dags för Corona-Bob Tegnell att gå in i frivillig karantän tills mordhoten är avslutade.

Karantän utan access till media funkar 100% för mordhot mot galna epidemiologer
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Haha Danskarna vill stänga ute Sverige, men att åka hit och supa och shoppa bland oss läskiga Svenskar är ok. Jävla as

https://www.sydsvenskan.se/2020-05-28/tusentals-danskar-firade-langhelg-i-sverige

Som Malmö bo har jag sätt Danskar på våra frisörer, shoppingcenter och krogar i månader. Bra mycket fler än vanligt, så nog fan har dom varit här även om vi är "smutsiga"

Stäng bron för fan
Du menar: som malmöbo har du sett?

Sverige stänger inga gränser eller broar. Då blir det så.
Citera
2020-05-28, 19:27
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Är det helt utan anledning att folk blir upprörda över Anders Tegnells agerande?

Ifall Anders Tegnell hade tagit andra beslut, så hade Sverige sluppit en stor del av dom 4266 dödsfall som Sverige har haft i Covid-19. Anders Tegnell kan inte hävda att det saknades varningar att han hade valt en galen strategi. Anders Tegnell har uppvisat likgiltighet inför den massdöd som är resultatet av hans beslut.

- Kan man klandra folk för att dom mår psykiskt dåligt över tragedin som pågår i Sverige? Kan man klandra folk att dom riktar ilskan mot Anders Tegnell?

- Just sådär brukar journalistkåren beskriva oppositionella åsikter.

Ifall någon individ däremot uttrycker starka åsikter som ligger i linje med journalistkårens politiska program, så brukar dessa individer betecknas som modiga, utmanande eller frispråkiga. Journalistkårens politiska kampanjer har blivit löjliga.

- Det där var en grov, och märklig, anklagelse. Menar du att alla svenskar som blir upprörda över massdöden, egentligen struntar i dödsoffren? Hur har du kommit till den slutsatsen?

Är det så att du betecknar alla oppositionella svenskar som "högerextremister"? Är du övertygad om att "högerextremister" inte bryr sig om svaga människor?

- Jag känner igen tendensen att vissa åsikter betecknas som hat. Vanligtvis har dessa tendenser framkommit i diskussioner som handlar om feminism eller mångkultur. Just nu används beteckningen "hatare" istället mot svenskar som reagerar mot massdöden. Det är ganska absurt att protester mot död anses vara uttryck för hat.

Klockrent inlägg!

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Den andel som led av svår demens eller andra svåra kroniska tillstånd.

Skriv inte fler korkade jämförelser.

OK, det var endast JAG som var korkad där Vi säger så.

Men du kollade länken? Att folk i snitt beräknades att de skulle ha levt drygt 10 år längre i Italien om de inte smittats. Även om det nu bara skulle vara hälften på 5 år i Sverige av någon anledning så tycker jag du och fler här i tråden borde vara lite mer reserverade i erat bagatelliserande av viruset med allt snack som får det att låta som om det typ bara är folk med ett ben i graven som dör m.m.

Tycker det är rätt respektlöst mot alla som påverkats av detta och mot de som jobbar inom vården på hårt drabbade ställen. Att ni stör er på folk som bokstavligt talat vill ha Tegnells huvud förstår jag dock. Men det känns som ni drar alla lite väl mkt över en kam.

Att du som påstår dig jobba inom psykvården sitter här och snackar skit om folks psyke i tråden är även lite förvånande.
Citera
2020-05-28, 19:28
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Sverige har inga folkliga resurser för att genomföra olika åtgärder i samhället. Vi är helt värdelösa när det kommer till att styra upp en katastrof !

Resurser finns nog. Problemet är det sektliknande beteendet där många Svenssons följer Tengele troget utan att använda hjärnan...
Citera
2020-05-28, 19:28
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Verkar vara en ytterst opåltilig informationskälla. De har inte ens koll på vad som utgör United Kingdom. Helt patetiskt, faktiskt.

Channel Islands
Isle of Man
Bermuda
Gibraltar
Cayman Islands
British Virgin Islands
Falkland Islands (Malvinas)
Montserrat
Turks and Caicos Islands
Anguilla
Falkland Islands (Islas Malvinas)

Flera av ovanstående är nationer. Obegripligt att man kan ha så dålig koll. c19.se går bort direkt.

C19 hämtar från samma källa som FHM så.
Citera
2020-05-28, 19:29
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Personligen fattade jag precis nu

att det finns olika strategier

det är inget som har talats tydligt om i de kanaler jag hört information.

Sverige kör Mitigation såvitt jag förstod.

SydKorea t ex och de som laddar med testning kör Suppress.

Ingen epidemiolog som skrivit det här, men jag som lekman begrep en hel del.
https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-the-hammer-and-the-dance-be9337092b56

Det vore väl bra om det kom till kännedom ATT det finns vedertagna strategier,

(därför jag skriver detta inlägget)

och vad det är för skillnad på dem,

och det vore intressant att se en lista vilka länder som valt vilken strategi,

och hur det går för dem.

Tack för ett bra och sakligt inlägg i denna, lätt hysteriska tråd.

Det är ju helt korrekt att det finns olika strategier, och valet av strategi bestäms bl a av situationen i beslutsläget (supression fungerar ju t ex inte vid vissa lägen o s v) och hur man definierar sin ”space” (geografiska område/population som man påverkas av under virusets libslängd). Därför kan man ju också växla mellan olika strategier under en epidemi.

Det som är lite annorlunda i många länder med Corona är ju att suppression i många länder har inneburit att man isolerat friska i st f att identifiera och isolera sjuka. Undantag från detta är Sydkorea, men t o m de har ju svårt med detta då de nyss konstaterade 76 nya fall.

Till sist så är det väl egentligen begränsat intressant ”hur det går” och mer intressant ”hur det gick” vilket vi kanske vet mer om om typ ett år när vi ser på total överdödlighet och andra mer eller mindre negativa effekter.
Citera
2020-05-28, 19:30
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87
Shit... Det verka som Skåne håller på att falla! Covidsmittan ökar och fler döda per dag. Trodde vi skulle klara oss jävligt bra.

Folk orkar inte hålla garden uppe när det inte finns ett slut i sikte... Götaland är dock ännu värre på det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in