Citat:
Ursprungligen postat av
-AIR-
Okej då missförstod jag. Men det finns bara två alternativ till sjukdomens mystiska sätt att slå så olika på olika personer. Antingen är det olika stammar av varierande dödlighet, eller så är det genetiska faktorer. I SARS är det konstaterat att många av sjukvårdspersonalen som jobbade nära sjuka inte blev smittade. När det gjorde studier om det så såg man att personer med bg 0 var betydligt mer skyddade mot att bli smittade trots samma exponering som andra. Finns studier, bara att googla! SARS och sars-cov-2 har liknande sätt att binda till cellernas ACE2-receptorer. Och bg 0 har just anti-a antikroppar som hämmade SARS att binda vid ACE2. Därför tror vissa forskare att samma mekanism kan göra att bg 0 även skyddar mot sars-cov-2.
Jag vill inte spekulera allt för mycket men jag tror att skillnaderna beror både på att vi har olika allvarliga stammar av virus, genetiska skillnader i befolkningen och att vissa personer har en viss immunitet mot SARS-CoV-2, förvärvad genom andra coronavirus.
Det finns sex olika coronagrupper som kan infektera människor och orsaka förkylning. Någon strain av dessa tidigare coronavirus kan ha gett B- och T-minnesceller som reagerar på SARS-CoV-2.
Sedan är det något okänt som gör att vissa patienter får cytokinstormar, vilket förvärrar prognosen oerhört. Detssa stormar ger allvarliga följder för patienten med vävnadsskador och problem med koagulering av blodet etc. Jag har inte sett något publicerat om varför dessa patienters immunförsvar löper amok medan andra bara får en litet allvarligare förkylning av SARS-CoV-2.
Ännu mer oklart är det varför vissa har kunnat leva med en partner som varit infekterad med SARS-CoV-2 utan att själv ens utveckla antikroppar mot viruset.
Möjligen skulle det kunna bero på att dessa människors ospecifika immunförsvar tar hand om viruset utan att B- och T- cellsystemen behöver dras igång. Om det är så bildas inga antikroppar.