2020-05-28, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej. Dessutom:Bemöt mig i sak och kom inte med juvenila ad hominem.

Du har helt rätt, bry dig inte om att en och annan mupp vill försöka vara duktig. De flesta här inne har sannolikt inte satt sin fot på ett äldre-/demens-boende.......
Citera
2020-05-28, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Jag har egentligen redan förklarat det jag vill ha sagt i de två föregående inläggen. Och som jag sa, förstår du inte så förstår du inte.

Men kan försöka en sista gång och tillägga som svar till det du skrev nu att ja, de måste faktiskt göra en del uppoffringar i sina positioner för att föregå med gott exempel. Ser folk att Tegnell tog en öl på Stureplan så riskerar det motverka allt det de påstår sig stå för med att folk ska undvika sociala kontakter så mycket som möjlig. Och detta efter de tidigare behövt pudla för att det blev för många på just uteserveringar eftersom de fått det att låta som det var lugnt när de sa att siffrorna börjat gå ner och att vi var nära flockimmunitet osv.

Då skulle nog vilken PR-expert eller liknande expert inom social psykologi eller nåt (ifall de ens har en sådan? Verkar inte som det..) som helst råda dem att hålla sig borta från sådana ställen. Fast denne kanske slet av sig håret och sa upp sig redan när Giesecke träffade barnbarnen och det kablades ut i media

Detta är dock inte jordens undergång för mig, men jag förstår som sagt att folk reagerar.

Självklart förstår jag att folk/media i dessa tider bevakar AT 24/7. Varenda ord vänds och vrids på och analyseras. Varenda beteende och harkling o s v. Jag kan också förstå att de som ogillar och t o m hatar Tegnell går igång på denna fullt tillåtna paus i solskenet.
Citera
2020-05-28, 18:49
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Sveriges grannländer är tveksamma kring att öppna gränserna mot Sverige på grund av höga dödstal. Men Sveriges Nordenminister Anna Hallberg (S) är inte orolig och säger i en intervju med Dagens Nyheter att samtalen med regeringskollegorna i de andra länderna är god.

För att hantera en gränsöppning, enligt Hallberg, krävs ”en gemensam dialog med direktiv” i Norden vilket öppnar möjligheter för ekonomin.

https://omniekonomi.se/nordenministern-tror-pa-smittohantering-och-granslyft/a/GGkbaQ

Undrar om Sverige blir utestängt från resten av Norden.
Citera
2020-05-28, 18:50
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Dagens presskonferens

Om jag förstod rätt,

så såg FHM nu ingen anledning att ändra strategi.

Byfors talade om att bromsa smittspridningen så mycket som möjligt,

men inte ett ord om att använda testning, smittspårning och

karantän som verktyg för att göra det, som en del i strategin.

Jag tycker det var bra frågor som ställdes.

Jag önskar man i svaren kunde erkänna att Sverige ligger högt

internationellt i rapporterade avlidna relativt befolkningsmängd,

och skyhögt över våra nordiska grannländer, och ta ansvaret för

att ta kontroll över smittspridningen i landet.

Som andra länder gör.

Journalisterna får fortsätta visa statistik

och fråga vad de ska göra åt läget,

tills det börjar komma svar.

Det hoppas jag på iallafall.

Blunda oss ur det här kan vi inte.
Satt och spånade lite kring en japansk studie efter ett tips och funderade vad framtiden kan ha för överraskningar. Detta virus är skumt och vi vet väldigt lite vartåt det tar vägen. Förhoppningsvis muterar viruset vidare och blir mindre farligt. Men man vet inte. Här är lite tankar från inatt. Möjligt att jag har missuppfattat något:

Har vi en andra våg lagom till midsommar och hur allvarlig blir den? Finns det någon flockimmunitet egentligen. Varför ser man så stora skillnader mellan länder och även regioner vad gäller allvarliga fall och dödlighet? En japansk studie har försökt att finna en förklaring i det; att det handlar om olika mutationer av viruset och när de har spridits och ev. korsimmunitet emellan dem eller att det t.o.m. kan förvärra sjukdomsförloppet när nästa mutationer gör sin entré. Jag har bara skummat igenom studien och den är bitvis skriven på en lite knepig engelska vilket jag tror att det har att göra med att författaren inte har det som modersmål (japan?).

Paradoxical dynamics of SARS-CoV-2 by herd immunity and antibody-dependent enhancement

Yasuhiko Kamikubo, Atsushi Takahashi

Abstract

The outbreak of SARS-CoV-2 in Wuhan, China caused a pandemic of COVID-19. However, it remains enigmatic why the mortality rate is variable among countries. Here we show that at least three types of SARS-CoV-2 virus, type S, K, and G. have spread globally and formed complex infectious trends in terms of transmissibility and virulence. Type K establishes herd immunity and protects against the most virulent type G. Immunity to type S is involved in aggravating type G infections through antibody- dependent enhancement (ADE). Epidemiological tools based on influenza and SARS- CoV-2 epidemic curves explain why COVID-19 mortality varies among Japan prefectures and European countries, and warns of high fatality in the United States. An equation was developed to quantify the severity of COVID-19. Our tools and equations also detect new infectious disease explosions and bioterrorism early, and guide containment of the virus with therapeutic approaches and local policies efficiently
inducing herd immunity.
https://www.cambridge.org/engage/coe/article-details/5ead2b518d7bf7001951c5a5

Man ser stora skillnader i allvarliga förlopp och dödlighet mellan länderna. I Kina där pandemin har sitt ursprung är talen så låga att många förhåller sig skeptiska till tillförlitligheten i rapporteringen. Men då glömmer man bort att även grannländerna och särskilda regioner som Hong Kong också visar på samma mönster. Även Japan har märkligt nog kommit lindrigt undan trots inte alltför resoluta åtgärder. Kan det handla om något annat? Är det faktiskt den verkliga situationen som rapporteras från Kina? Så kan det mycket väl vara och det kan vara både bra och dåliga nyheter för världen vid en ev. andra våg av viruset.

För det första: den pandemin vi har erfarit är den verkligen den första vågen? Mycket tyder på att det inte är fallet. Istället pratar man i studien om tre olika vågor med olika mutationer av SARS-CoV-2 kallade S, K och G där G står för "Global". Den första vågen med S var en lindrig variant av viruset. Det spreds sig framförallt över de kinesiska regionerna och grannländerna. Japan har alltid haft ett stort inflöde av kinesiska turister. Det handlar om 1,84 miljoner kineser som besökt Japan under perioden. Denna pre-epidemi som kanske redan spreds under slutet av 2019 gav upphov till immunitet mot den andra vågen av mutation K som hade sitt ursprung i Wuhan och sedan spreds över framförallt grannländerna med Japan. Genom att det fanns en viss immunitet redan så blev utbrotten inte lika allvarliga som vi har sett de bli i Europa och i USA. Sedan har mutation K gett en viss immunitet mot mutation G som spreds i huvudsak till att börja med i Italien. Man har i Asien alltså varit skyddad mot den mer aggressiva G-varianten genom en prevalent spridning av mutation K. Det har man inte haft i Europa och därför har G fått fotfäste som verkar ge allvarligare symptom och är betydligt mer smittsam som det verkar.

Något som faktiskt stöder detta är det märkliga fenomenet att man ser stora skillnader mellan östra och västra USA i antal insjuknade och döda. Man tror att utbrottet i de östra delarna kom från Europa och handlade om mutation G. Där hade man ingen immunitet sedan tidigare. I de västra delarna med framförallt Kalifornien misstänker man att man fick in smittan tidigt från pendlande kineser och sålunda kan man tänka sig att den tidiga K-varianten spred sig där. Det gör att befolkningen kanske är mindre sårbar där.

Till de tråkiga nyheterna då. Även om man nu kan se en viss immunitet mellan S - K - G-varianterna i den ordningen så verkar det paradoxalt inte vara så mellan S och G. Tvärtom så verkar det vara så att de som varit smittade av S riskerar i större utsträckning drabbas hårt av G om denna dyker upp där K inte har varit den framträdande varianten. Det har hänt i vissa regioner i Japan med större prevalens av ADE och cytokinstormar som följd.

Så vad händer i framtiden med nya mutationer och en andra (eller blir det en fjärde?) våg?

Jag lämnar över detta till er. Kan vara att jag missuppfattat en del detaljer men påpeka det då.
Citera
2020-05-28, 18:51
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Cypern tar kostnaderna för turister som besöker landet och insjuknar i covid-19, rapporterar BBC. Det handlar om boende, medicin och mat för patienter och deras familjer.

Regeringens löfte är en åtgärd för att locka tillbaka besökare. Förra året stod turismen för 15 procent av landets BNP.

Den 9 juni kommer Cypern att öppna gränserna för turister från 16 EU-länder samt Schweiz, Norge och Israel. Den 20 juni öppnar man för fler nationer, men inte för Sverige, Storbritannien, Frankrike och andra länder som drabbats hårt av coronaviruset.

https://omniekonomi.se/cypern-tar-notan-for-turister-som-blir-sjuka/a/9vRVMW

Verkar inte bli någon Cypernresa för svenskar.
Citera
2020-05-28, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Du har helt rätt, bry dig inte om att en och annan mupp vill försöka vara duktig. De flesta här inne har sannolikt inte satt sin fot på ett äldre-/demens-boende.......
Nej, precis. Har man mött dementa patienter vet man hur sköra de är.
Citera
2020-05-28, 18:52
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
I Sverige minskar vi testandet men i Wuhan har man testat 6.5 miljoner på ett fåtal dagar. Nästan 1.5 miljoner tester på en dag....

De chansar inte när det gäller att undvika ett nytt utbrott.

https://www.straitstimes.com/asia/east-asia/how-wuhan-tested-65-million-for-coronavirus-in-days

Sverige har inga folkliga resurser för att genomföra olika åtgärder i samhället. Vi är helt värdelösa när det kommer till att styra upp en katastrof !
Citera
2020-05-28, 18:53
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Definera "många":

https://www.businessinsider.com/study-finds-that-people-who-have-coronavirus-could-die-10-years-early-2020-5?r=US&IR=T

Ps. fick mig ett gott skratt av dina svar på min lejonliknelse "Man kan inte skjuta ett virus". Det har du faktiskt rätt i, även fast du verkade missa poängen. Men "vi släpper det"
. It also did not adjust for severity of underlying conditions,

Är väl en viss skillnad på en frisk och sjuklig gamling när det gäller levnadsår?
Citera
2020-05-28, 18:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Nej, precis. Har man mött dementa patienter vet man hur sköra de är.
Njaeä, är det verkligen så? Jag tänker att det finns de som drabbas av Alzheimers i förtid. Är inte de i hyfsat bra fysiskt skick?
Citera
2020-05-28, 18:57
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Förbud mot att träffas fler än 50 personer kommer sannolikt att blir kvar, enligt uppgifter till Expressen. Sannolikt kommer de offentliga sammankomsterna att vara fortsatt begränsade över sommaren.

Enligt tidningen väntas riktlinjen gälla tills risken för smittspridning har sänkts från ”mycket hög” eller att antalet döda kraftigt har minskat. Belastningen inom vården och det allmänna läget i landet antas också väga tungt.

https://omniekonomi.se/uppgift-forbud-att-traffas-fler-an-50-personer-blir-kvar/a/XgrOKW

Det här kommer vi nog få leva med ett bra tag framåt.
Citera
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ytterst få hamnar i respirator sett till hur många som exponerats för virus. De flesta rehabiliteras efter covid-19.

En kollega till mig har varit sjuk i covid-19. Hon är nu helt återställd och vi har med säkerhet alla exponerats för viruset eftersom vi jobbat mycket .nära denna kollega.

Vi har även haft patienter som varit bärare av SARS-CoV-2. Nu senast en 70-årig man. Han är nu helt rehabiliterad och vi behöver inte använda skyddsutrustning runt honom.

Jag ska kanske tillägga att jag jobbar inom psykiatrin och dödsångest i epidemin, verkar vara ett större problem för människor än vad covid-19 i sig är.

Det märks ju även här i tråden, hur skräckslagna folk är.
Nja det vet du ingenting om då du inte vet om mörkertalet. Men det är ca 6 procent av de reggade fallen som hamnar i respirator. Men betänk att i åldersgruppen 40-49 så hamnar ca 7 procent i respirator av de reggade fallen. Jag har en konstig smygande känsla av att mörkertalet i den här sjukdomen inte är så stort trots allt. Vad finns det egentligen som pekar på det?
Senast redigerad av -AIR- 2020-05-28 kl. 19:03.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Är det mer smittsamt så borde det vara lättare att bli av med genom flockimmunitet.

Vattkoppor är så smittsamt så att det alltid kommer att ligga kvar i vår fysik. Dock är det ju inte dödligt på samma sätt som COVID-19.
Antagligen får vi också leva i framtiden med COVID-19 men i en mindre dödlig form.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in