Citat:
Ursprungligen postat av
gloffgloff
Dagens presskonferens
Om jag förstod rätt,
så såg FHM nu ingen anledning att ändra strategi.
Byfors talade om att bromsa smittspridningen så mycket som möjligt,
men inte ett ord om att använda testning, smittspårning och
karantän som verktyg för att göra det, som en del i strategin.
Jag tycker det var bra frågor som ställdes.
Jag önskar man i svaren kunde erkänna att Sverige ligger högt
internationellt i rapporterade avlidna relativt befolkningsmängd,
och skyhögt över våra nordiska grannländer, och ta ansvaret för
att ta kontroll över smittspridningen i landet.
Som andra länder gör.
Journalisterna får fortsätta visa statistik
och fråga vad de ska göra åt läget,
tills det börjar komma svar.
Det hoppas jag på iallafall.
Blunda oss ur det här kan vi inte.
Satt och spånade lite kring en japansk studie efter ett tips och funderade vad framtiden kan ha för överraskningar. Detta virus är skumt och vi vet väldigt lite vartåt det tar vägen. Förhoppningsvis muterar viruset vidare och blir mindre farligt. Men man vet inte. Här är lite tankar från inatt. Möjligt att jag har missuppfattat något:
Har vi en andra våg lagom till midsommar och hur allvarlig blir den? Finns det någon flockimmunitet egentligen. Varför ser man så stora skillnader mellan länder och även regioner vad gäller allvarliga fall och dödlighet? En japansk studie har försökt att finna en förklaring i det; att det handlar om olika mutationer av viruset och när de har spridits och ev. korsimmunitet emellan dem eller att det t.o.m. kan förvärra sjukdomsförloppet när nästa mutationer gör sin entré. Jag har bara skummat igenom studien och den är bitvis skriven på en lite knepig engelska vilket jag tror att det har att göra med att författaren inte har det som modersmål (japan?).
Paradoxical dynamics of SARS-CoV-2 by herd immunity and antibody-dependent enhancement
Yasuhiko Kamikubo, Atsushi Takahashi
Abstract
The outbreak of SARS-CoV-2 in Wuhan, China caused a pandemic of COVID-19. However, it remains enigmatic why the mortality rate is variable among countries. Here we show that at least three types of SARS-CoV-2 virus, type S, K, and G. have spread globally and formed complex infectious trends in terms of transmissibility and virulence. Type K establishes herd immunity and protects against the most virulent type G. Immunity to type S is involved in aggravating type G infections through antibody- dependent enhancement (ADE). Epidemiological tools based on influenza and SARS- CoV-2 epidemic curves explain why COVID-19 mortality varies among Japan prefectures and European countries, and warns of high fatality in the United States. An equation was developed to quantify the severity of COVID-19. Our tools and equations also detect new infectious disease explosions and bioterrorism early, and guide containment of the virus with therapeutic approaches and local policies efficiently
inducing herd immunity.
https://www.cambridge.org/engage/coe/article-details/5ead2b518d7bf7001951c5a5
Man ser stora skillnader i allvarliga förlopp och dödlighet mellan länderna. I Kina där pandemin har sitt ursprung är talen så låga att många förhåller sig skeptiska till tillförlitligheten i rapporteringen. Men då glömmer man bort att även grannländerna och särskilda regioner som Hong Kong också visar på samma mönster. Även Japan har märkligt nog kommit lindrigt undan trots inte alltför resoluta åtgärder. Kan det handla om något annat? Är det faktiskt den verkliga situationen som rapporteras från Kina? Så kan det mycket väl vara och det kan vara både bra och dåliga nyheter för världen vid en ev. andra våg av viruset.
För det första: den pandemin vi har erfarit är den verkligen den första vågen? Mycket tyder på att det inte är fallet. Istället pratar man i studien om tre olika vågor med olika mutationer av SARS-CoV-2 kallade S, K och G där G står för "Global". Den första vågen med S var en lindrig variant av viruset. Det spreds sig framförallt över de kinesiska regionerna och grannländerna. Japan har alltid haft ett stort inflöde av kinesiska turister. Det handlar om 1,84 miljoner kineser som besökt Japan under perioden. Denna pre-epidemi som kanske redan spreds under slutet av 2019 gav upphov till immunitet mot den andra vågen av mutation K som hade sitt ursprung i Wuhan och sedan spreds över framförallt grannländerna med Japan. Genom att det fanns en viss immunitet redan så blev utbrotten inte lika allvarliga som vi har sett de bli i Europa och i USA. Sedan har mutation K gett en viss immunitet mot mutation G som spreds i huvudsak till att börja med i Italien. Man har i Asien alltså varit skyddad mot den mer aggressiva G-varianten genom en prevalent spridning av mutation K. Det har man inte haft i Europa och därför har G fått fotfäste som verkar ge allvarligare symptom och är betydligt mer smittsam som det verkar.
Något som faktiskt stöder detta är det märkliga fenomenet att man ser stora skillnader mellan östra och västra USA i antal insjuknade och döda. Man tror att utbrottet i de östra delarna kom från Europa och handlade om mutation G. Där hade man ingen immunitet sedan tidigare. I de västra delarna med framförallt Kalifornien misstänker man att man fick in smittan tidigt från pendlande kineser och sålunda kan man tänka sig att den tidiga K-varianten spred sig där. Det gör att befolkningen kanske är mindre sårbar där.
Till de tråkiga nyheterna då. Även om man nu kan se en viss immunitet mellan S - K - G-varianterna i den ordningen så verkar det paradoxalt inte vara så mellan S och G. Tvärtom så verkar det vara så att de som varit smittade av S riskerar i större utsträckning drabbas hårt av G om denna dyker upp där K inte har varit den framträdande varianten. Det har hänt i vissa regioner i Japan med större prevalens av ADE och cytokinstormar som följd.
Så vad händer i framtiden med nya mutationer och en andra (eller blir det en fjärde?) våg?
Jag lämnar över detta till er. Kan vara att jag missuppfattat en del detaljer men påpeka det då.