2020-05-28, 18:26
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Om man funderar på det som du skriver så framträder en riktigt obehaglig bild över vissa i denna tråden.
Undrar om det finns människor som på allvar tror att Anders Tegnell inte är en vanlig, arbetande tjänsteman.

Man utmålar karln som en utstuderad mördare och psykopat, när sanningen troligen närmare en man på 64 år. Med allt vad det innebär.

- Är det helt utan anledning att folk blir upprörda över Anders Tegnells agerande?

Ifall Anders Tegnell hade tagit andra beslut, så hade Sverige sluppit en stor del av dom 4266 dödsfall som Sverige har haft i Covid-19. Anders Tegnell kan inte hävda att det saknades varningar att han hade valt en galen strategi. Anders Tegnell har uppvisat likgiltighet inför den massdöd som är resultatet av hans beslut.

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
De här debattörerna i tråden mårinte bra psykiskt. De projicerar sin dödsångest på andra personer. I det här fallet Anders Tegnell.

- Kan man klandra folk för att dom mår psykiskt dåligt över tragedin som pågår i Sverige? Kan man klandra folk att dom riktar ilskan mot Anders Tegnell?

Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Denna tråd likt en del andra trådar har dragit till sig FBs hög av hatare och drevare.

- Just sådär brukar journalistkåren beskriva oppositionella åsikter.

Ifall någon individ däremot uttrycker starka åsikter som ligger i linje med journalistkårens politiska program, så brukar dessa individer betecknas som modiga, utmanande eller frispråkiga. Journalistkårens politiska kampanjer har blivit löjliga.

Citat:
Har sett dom i andra trådar. De bryr sig föga om att äldre och sjuka människor dör, än mindre om Sverige även om de ofta kallar sig Sväärjevänner.

- Det där var en grov, och märklig, anklagelse. Menar du att alla svenskar som blir upprörda över massdöden, egentligen struntar i dödsoffren? Hur har du kommit till den slutsatsen?

Är det så att du betecknar alla oppositionella svenskar som "högerextremister"? Är du övertygad om att "högerextremister" inte bryr sig om svaga människor?

Citat:
De är här på FB för att hata. Just nu är det Tegnell, FHM som får dom att må lite bättre än stund efter dom har spytt galla.

- Jag känner igen tendensen att vissa åsikter betecknas som hat. Vanligtvis har dessa tendenser framkommit i diskussioner som handlar om feminism eller mångkultur. Just nu används beteckningen "hatare" istället mot svenskar som reagerar mot massdöden. Det är ganska absurt att protester mot död anses vara uttryck för hat.
Citera
2020-05-28, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Viktig poäng att det är lika tragiskt oavsett ålder när någon dör i förtid.
Samtidigt skall man inte glömma att det är 10% som är yngre än 70år och med de stora tal vi har är det nu över 400 personer umder 70år som dött vilket åtmimstone har fått mig att tänka till även om jag inte är över 70 år.... Sedan är det ju också så att yngre personer tar oftast längre tid på sig att dö än äldre, har för mig att i kina och italien är det ca 30% av de som dött som har varit under 70 år så det kan nog bli en högre andel "yngre" som dör innan pandemin är över.
Javisst det är tragiskt och naturligtvis dör några hundratal under 70 men även säsongsinfluensan kan innebära döden för de som är under 70 om de har underliggande sjukdom.

Många av de 70+ som avlider hade dött innan året är slut under alla förhållanden. Detta eftersom de lidit av demens vilket är en dödlig åkomma.
Citera
2020-05-28, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Haha. Gå och häng dig själv.
Nej. Dessutom:Bemöt mig i sak och kom inte med juvenila ad hominem.
Citera
2020-05-28, 18:28
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/

Enligt EUROMOMO är det bara Sverige och England som överdödlighet vecka 21 och den här veckan är Englands överdödlighet lägre än Sveriges. England har snart normal dödlighet.

När det gäller Covid 19 dödsfall säger Mother Jones May 27 att Sverige är dicey. Kurvan pekar upp igen 26-27 maj.

Det kommer att vara svårt att få ner smittspridningen med de få åtgärder vi har och folk bryr sig mindre och mindre om restriktionerna. Det känns som vi kommer att ha rond 1 till hösten 2021.

Vi kommer också att åka på en rejäl ekonomisk smäll när EU ska låna pengar som ska betalas tillbaka gemensamt. Det slipper i alla fall britterna.
Citera
2020-05-28, 18:29
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Smittan skulle ju ABSOLUT ta fart igen så fort samhällena öppnades, enligt förnekarna.

Så du menar att covid-19 är över för våra grannar, det är fritt fram att återgå till normalitet?
Citera
2020-05-28, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
*Klipp*

- Kan man klandra folk för att dom mår psykiskt dåligt över tragedin som pågår i Sverige? Kan man klandra folk att dom riktar ilskan mot Anders Tegnell?
*klipp*
Ja man kan klandra dem.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-05-28 kl. 18:31.
Citera
2020-05-28, 18:30
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
FHM har ju tillsammans med regeringen beslutat att låta restauranger och uteserveringar hålla öppet, med glest avstånd mellan borden. Detta bl a för att folk ska kunna umgås utan risk att bli smittade, och stilla vårt sociala behov, samt hålla igång ekonomin. Flera barer o s v har ju blivit avstängda p g a av trängsel

Tegnell i detta fall ser man sitter i ett hörn några meter från andra bord och arbetar och tar en öl i solskenet en eftermiddag. En journalist går förbi och frågar om han får ta ett kort, vilket han säger ja till. AT gör ingen grej av det. Men du kanske menar att våra politiker och även myndighetspersoner helst ska hålla sig inomhus under denna pandemi och inte få ta en fika eller gå på restaurang?
De som skriver skit/hat om Tegnell har garanterat tagit en fika/öl ute i solskenet under denna period

Jag har egentligen redan förklarat det jag vill ha sagt i de två föregående inläggen. Och som jag sa, förstår du inte så förstår du inte.

Men kan försöka en sista gång och tillägga som svar till det du skrev nu att ja, de måste faktiskt göra en del uppoffringar i sina positioner för att föregå med gott exempel. Ser folk att Tegnell tog en öl på Stureplan så riskerar det motverka allt det de påstår sig stå för med att folk ska undvika sociala kontakter så mycket som möjlig. Och detta efter de tidigare behövt pudla för att det blev för många på just uteserveringar eftersom de fått det att låta som det var lugnt när de sa att siffrorna börjat gå ner och att vi var nära flockimmunitet osv.

Då skulle nog vilken PR-expert eller liknande expert inom social psykologi eller nåt (ifall de ens har en sådan? Verkar inte som det..) som helst råda dem att hålla sig borta från sådana ställen. Fast denne kanske slet av sig håret och sa upp sig redan när Giesecke träffade barnbarnen och det kablades ut i media

Detta är dock inte jordens undergång för mig, men jag förstår som sagt att folk reagerar.
Citera
2020-05-28, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Finns någon korrelation mellan ökningen på IVA med 2-3 veckor bakåt och FoHMs PK, och uttalanden om vi är på platå, kurvan ligger okej, vi är precis där vi ska vara?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LAwGEJ/regionerna-larmar--kurvan-vander-uppat

Jag tror det är Giesecke-puckeln som vi vittnar nu. Den 17 april gav han en intervju i Unherd och sa något i stil med att coronan är en snuva. Det budskapet började spridas där och jag kan tänka mig att folk började slappna av. Den 18 maj stod de i alla fall i Expressen att Giesecke kramat barnbarnen. Jag tror att det är resultatet av hans kampanj som nu bär frukt. Och han har bedrivit sin kampanj samtidigt som han varit betald av FHM. Alltså står FHM bakom hans budskap.
Citera
2020-05-28, 18:33
Medlem
Min kompis var på ställarutbildning nere i Skåne förra måndagen med en till från jobbet.
Läraren var dansk och hostade ganska mycket på måndagen på tisdagen hostade han ännu mer och på eftermiddag åkte dom hem. Båda jobbade i onsdags och båda blev sjuka med hög feber i torsdags. Febern släppte inte och har inte släppt än, i måndags ville han bli corona testad men fick inte utan en kompis som jobbar i receptionen pratade ned läkaren och på det sättet fick han testas. Det visade sig såklart att han hade corona men att man inte får ta test när man misstänker att man har corona är löjligt. Han är närmare 40år och Den andra närmare 50år. Han är hemma i karantän och kommer att vara det tills han blir frisk.
Senast redigerad av TJABAXXX 2020-05-28 kl. 18:52.
Citera
2020-05-28, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Tror du det?
Om du menar att dra i handbromsen fullt ut med en mer begränsad lockdown så skulle tro att de in i det längsta försöker undvika, det skulle visa på att vår strategi har varit helt felaktig även om detta kanske är det bästa för oss.
Tänk bara vilka reaktioner vi skulle få om vi införde en lockdown nu under sommaren när många nu undrar varför de inte kan resa utomlands eller längre resor inom Sverige och istället måste alla hålla sig inomhus under hela sommaren...
Tror inte att någon skulle våga fatta ett sådant beslut då hade man istället förbjudit gym, resturanger och klubbar som verkar stå för en hel del smittspridning.

Hela iden är att smittan ska puttra på i samhället i lagom takt för att man ska kunna uppnå naturlig immunitet. Iden är inte att vi ska ha konstant högt tryck på vården. Vi ska ha en lagom smittspridning och ha ett lagom tryck på vården genom att folk håller sig till råden kring social distansering över tid.
Jag menar på att regeringen kan komma att reagera rätt jävla kraftfullt i händelse av att smittan börjar sticka iväg igen likt vi såg i Mars då det visar att vi förlorat all form av kontroll över situationen (genom att folk inte sköter råden från FHM framförallt). Och absolut nu när det vankas sommar och sommarsemester. Socialdemokratin har egentligen bara lockdown kvar OM det visar sig att vi är på väg upp till en ny smittopp likt sett i nu i vår. Det är såklart en prestigeförlust för regeringen Löfven och nationen Sverige internationellt, men det finns fortfarande tid att vända på steken.
Detta är dock i den hypotetiska situationen att vi börjar öka markant inom vårdväsendet och vi närmar oss mars/april igen. Vi är inte där ännu.
Citera
2020-05-28, 18:34
Medlem
gloffgloffs avatar
Dagens presskonferens

Om jag förstod rätt,

så såg FHM nu ingen anledning att ändra strategi.

Byfors talade om att bromsa smittspridningen så mycket som möjligt,

men inte ett ord om att använda testning, smittspårning och

karantän som verktyg för att göra det, som en del i strategin.

Jag tycker det var bra frågor som ställdes.

Jag önskar man i svaren kunde erkänna att Sverige ligger högt

internationellt i rapporterade avlidna relativt befolkningsmängd,

och skyhögt över våra nordiska grannländer, och ta ansvaret för

att ta kontroll över smittspridningen i landet.

Som andra länder gör.

Journalisterna får fortsätta visa statistik

och fråga vad de ska göra åt läget,

tills det börjar komma svar.

Det hoppas jag på iallafall.

Blunda oss ur det här kan vi inte.
Citera
2020-05-28, 18:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Din analys är klockren. Det kommer bli ett efter Corona där vi alltid kommer tänka på vår livsstil. Arbetsmarknaden kommer ändras totalt. Jag tror många människor kommer fortsätta jobba hemifrån, köpa mat på nätet, och det kommer påverka kommersiella lokaler negativt.
För mig är Corona något som skakat om min värld. På ett livsavgörande sätt. Min familj delas av Atlanten, och jag skulle inte ha varit i Sverige under april maj. Det blev tvärstopp, för alla saker som varit planerade sedan lång tid tillbaka. Vi pratar mycket ekonomi, jobb, framtid och det är flera osäkerhetsmoment. Man bekymrar sig för varandras hälsa och har Skype på i timtals. Vi talar Corona, och hur vi ska undvika smittan. Vi oroar oss ifall vi skulle få sjukvård. Det är ändrade vanor i allt, och vi har slutat shoppa, för att intresset för nya saker har försvunnit. Jag har aldrig jobbat så mycket i hemmet och i trädgården som nu. Saker på plantskolorna och byggmarknaderna tar slut och fylls inte på så de räcker till alla.

Det kommer också att accelerera pågående trender. Butikskedjornas död, papperstidningarnas utfasande, e-handelns expansion, möten, undervisning, konferenser via nätet etc. Istället för att detta gradvis fortsätter att ändras under lång tid kommer det bli: "Efter Corona så försvann/började xxx". Det blir ett tydligt skifte i tidsepok och teknologi. Mycket som egentligen pågått länge kommer att uppfattas som att det är just nu det ändrades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in