2020-05-28, 18:02
Medlem
santos_devilles avatar
Haha Danskarna vill stänga ute Sverige, men att åka hit och supa och shoppa bland oss läskiga Svenskar är ok. Jävla as

https://www.sydsvenskan.se/2020-05-28/tusentals-danskar-firade-langhelg-i-sverige

Citat:
Enligt brokonsortiet färdades det 7 093 personbilar över bron mot Danmark under söndagen. Drygt 2 000 av dem beräknas ha kommit från Bornholm via färja från Rønne till Ystad. De övriga 5 100 bilarna bedöms ha gjort besök i Sverige, rapporterar News Øresund.

Som Malmö bo har jag sätt Danskar på våra frisörer, shoppingcenter och krogar i månader. Bra mycket fler än vanligt, så nog fan har dom varit här även om vi är "smutsiga"

Stäng bron för fan
Senast redigerad av santos_deville 2020-05-28 kl. 18:06.
Citera
2020-05-28, 18:03
Medlem
4291 dead according to c19 currently.
Citera
2020-05-28, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Frågan är om regeringen eller FHM har möjligheten att dra i någon handbroms i dagsläget. Sverige verkar helt funktionsnedsatt när man kommer till att åtgärda problem.

Det är för sent. Staten har inte folkets tillit och välvilja. Vi som förstår allvaret behöver inga råd. Vi vet det mesta nu om hygien och distansering. Jag kommer vara på min vakt tills det kommer ett vaccin. Inget skulle få mig att ändra mig. Så kul är det inte att vara en del av fårflocken.

De andra som borde låsas in, kommer strunta i det. Inget biter på dem, förrän de själva insjuknar.

Min tanke är, att har man inte förmågan att förstå abstrakta saker som fara, tar man inte Corona på allvar. Särskilt nu när det gått en tid och de själva inte har blivit sjuka.
Citera
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Regeringen har inte speciellt mycket annat val än att dra i handbromsen fullt ut om regionerna börjar flagga för en ökande tendens till sjukvårdsbehov igen närmaste veckorna.
Tror du det?
Om du menar att dra i handbromsen fullt ut med en mer begränsad lockdown så skulle tro att de in i det längsta försöker undvika, det skulle visa på att vår strategi har varit helt felaktig även om detta kanske är det bästa för oss.
Tänk bara vilka reaktioner vi skulle få om vi införde en lockdown nu under sommaren när många nu undrar varför de inte kan resa utomlands eller längre resor inom Sverige och istället måste alla hålla sig inomhus under hela sommaren...
Tror inte att någon skulle våga fatta ett sådant beslut då hade man istället förbjudit gym, resturanger och klubbar som verkar stå för en hel del smittspridning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Går ju att säga samma sak om alla ni i tråden som är här och hatar på dessa användare som är missnöjda med strategin. Tycker det är en rätt dominant del av tråden och betydligt mer OT.

Förstår du inte vad "att föregå med gott exempel" betyder så blir det svårt att hjälpa dig här. Tegnell föregår inte med gott exempel om han sitter och tar en öl på en uteservering. Jag vet att han inte bröt mot nån regel osv, men uteserveringar har varit en snackis.

Han föregår med än mindre gott exempel när han låter sig intervjuas och fotograferas när han gör det så tusentals ser det. FHM fick ju själva pudla när de fått det att låta som toppen var nådd så uteserveringarna började flockas. Är det smartaste då att deras ledare sedan sitter på en sådan med en öl och intervjuas? Det är inte att föregå med gott exempel och jag förstår att folk reagerar.

FHM har ju tillsammans med regeringen beslutat att låta restauranger och uteserveringar hålla öppet, med glest avstånd mellan borden. Detta bl a för att folk ska kunna umgås utan risk att bli smittade, och stilla vårt sociala behov, samt hålla igång ekonomin. Flera barer o s v har ju blivit avstängda p g a av trängsel

Tegnell i detta fall ser man sitter i ett hörn några meter från andra bord och arbetar och tar en öl i solskenet en eftermiddag. En journalist går förbi och frågar om han får ta ett kort, vilket han säger ja till. AT gör ingen grej av det. Men du kanske menar att våra politiker och även myndighetspersoner helst ska hålla sig inomhus under denna pandemi och inte få ta en fika eller gå på restaurang?
De som skriver skit/hat om Tegnell har garanterat tagit en fika/öl ute i solskenet under denna period
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ytterst få hamnar i respirator sett till hur många som exponerats för virus. De flesta rehabiliteras efter covid-19.

En kollega till mig har varit sjuk i covid-19. Hon är nu helt återställd och vi har med säkerhet alla exponerats för viruset eftersom vi jobbat mycket .nära denna kollega.

Vi har även haft patienter som varit bärare av SARS-CoV-2. Nu senast en 70-årig man. Han är nu helt rehabiliterad och vi behöver inte använda skyddsutrustning runt honom.

Jag ska kanske tillägga att jag jobbar inom psykiatrin och dödsångest i epidemin, verkar vara ett större problem för människor än vad covid-19 i sig är.

Det märks ju även här i tråden, hur skräckslagna folk är.

Ja det finns säkert en del som har oro i onödan men det är nog en naturlig konsekvens av att man inte exakt vet hur sjukdomen slår dvs varför just en del blir så hårt drabbade. Finns ju flera med riskfaktorer som klarat sig bra medan andra åkt dit rejält Jag ser det som naturligt med rädsla. Min egen rädsla ser jag som väldigt befogad också, då det är sjukvården som sagt till mig att jag måste vara försiktig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Jag trodde att vi var det också innan corona pandemin började, men med tanke på alla eftersläpningar och FHMs försök att skapa statistik i samband med antikroppstester som skulle få en statisker att rysa är jag väldigt tveksam. Dock verkar antalet döda i covid ligga i linje med överdödligheten och i linje med andra jämförbara länders överdödlighet så i detta fallet är vi inte så usla som man kan tro men samtidigt inte bättre heller.

Du är något på spåret...i slutet av året kan man se totalt antal döda och jämföra med tidigare år och andra länders motsvarande siffror.
Citera
2020-05-28, 18:06
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Min poäng är att motsäga skribenten som kom med följande påstående: (ungefär)

Klart vi får fler smittade, när vi testar mer!

Det stämmer absolut inte. Under de senaste två veckorna har vi nästan haft exakt lika många smittade, trots betydligt antal färre tester.

Enligt de senaste siffrorna från Folkhälsomyndigheten testades cirka 28 800 personer för covid-19 förra veckan. Det är 4 000 färre tester än veckan dessförinnan.

Förra veckan antal smittade: 3480

Förrförra veckan antal smittade: 3669

Alltså stämmer inte påståendet öht. Håller med om att det hade varit en lättnad ifall vi hade sett fler smittade, pga fler tester. Men så är det alltså inte.

Det är faktiskt oroväckande att antalet smittade är nästan samma, trots 4000 färre tester! Det är inte bra, anser jag.

Antalet som testats och testats positivt är meningslöst att titta på.
Patienter in på IVA och patienter som läggs in på sjukhus är en mycket bättre siffra att titta på.
Citera
2020-05-28, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja det finns säkert en del som har oro i onödan men det är nog en naturlig konsekvens av att man inte exakt vet hur sjukdomen slår dvs varför just en del blir så hårt drabbade. Finns ju flera med riskfaktorer som klarat sig bra medan andra åkt dit rejält Jag ser det som naturligt med rädsla. Min egen rädsla ser jag som väldigt befogad också, då det är sjukvården som sagt till mig att jag måste vara försiktig.
Till att börja kan man ta sig en funderare över det faktum att 90 procent av de avlidna är över 70.

Det betyder inte att det är mindre tragiskt (även om jag precis hörde nån ekonom mena att äldres liv inte är lika mycket värda som yngres, på studio ett i P1) men man kan ju kanske begrunda om man själv har fyllt 70 och justera sin oro utefter det . . . .
Citera
2020-05-28, 18:09
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
4291 dead according to c19 currently.
"According to c19 currently"..?

Hur menar du? Vem är den där "c19" som lämnar uppgifter?
Citera
2020-05-28, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Hur är ratiot mellan bekräftade milda fall inom vårdpersonalen kontra patienter? Det avgör mycket i detta läget. Ser man till beläggningen på sjukhus så ser det ut som att en större del bekräftade nu är milda fall.

En annan sak som är viktig är varifrån dom nya fallen kommer? Det är fruktansvärt tydligt att Stockholm minskar, det är inte så att det blossar upp där igen utan det mesta talar för att dom har det värsta bakom sig medan andra regioner fortfarande har det värsta framför sig. Hade ökningen varit i Stockholm hade det funnits fog för oro.

Jag vet inte det med ration, har ej hittat sådana källor skriftligt, på PK flashar de förbi så snabbt så jag hinner aldrig se ordentligt. Men så klart hoppas man att det är mest milda fall.

Ja region GBG och Uppsala har nu iaf varnat att de har en ökning senaste dagarna av inlagda. Får hoppas det är tillfälligt bara. Under sommaren här så skulle vi behöva ha stadigt nedåtgående överallt, då personalen behöver semester.
Citera
2020-05-28, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
"According to c19 currently"..?

Hur menar du? Vem är den där "c19" som lämnar uppgifter?

c19.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in