2020-05-28, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejenduvillha
Ja, den som leker med elden kommer att bränna sig. Synd att hämndbegäret för henne var större än betydelsen av sitt eget liv. Hon hade kunnat släppa det och träffat någon ny att leva livet med, i stället la hon fokus på hämnd och hat och det slutade i tragedi.

Ingen av dem verkar ha kunnat släppa det, när man lyssnar på dem låter det som en djävulsk dödslek. Hoppas återstoden av hans liv blir värre än att inte finnas till.
Citera
2020-05-28, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Hon kunde tyvärr inte sluta trots att hon visste det var livsfarligt. Det var därför hon sökte hjälp för att förändra sitt eget beteende men det var ett års väntetid.

När och var står det att hon sökte hjälp? För detta destruktiva beteendet var ju inte bara på slutet även om det trappades upp.
Citera
2020-05-28, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenGladeBagaren
Ingen av dem verkar ha kunnat släppa det, när man lyssnar på dem låter det som en djävulsk dödslek. Hoppas återstoden av hans liv blir värre än att inte finnas till.

Mitt i allt elände bråkar de om nåt slags virtuellt spel med burkar som läggs ut, vill inte veta mer än så. Vuxna människor som springer omkring och letar efter grejer utan värde.
Citera
2020-05-28, 17:16
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Det håller på att bli en trådsanning att it-forensikern sa att händelserna har uppstått utan någon direkt påverkan. Han har inte sagt så: han sa att det går inte att utesluta utifrån den fakta man tillgång till. Han sa vidare att den dator han satt upp för experiment uppvisade samma typ av händelser då den stod standby över natten utan mänsklig interaktion. Sen finns det andra i tråden som försöker fördumma it-forensikern och få det att låta som om han inte vet vad han pratar om, men till it-forensikerns försvar så måste jag säga att det brukar tyda på viss intelligens att inte alltid vara så tvärsäker och kunna stå för det. Och med Googles bristande intresse av att hjälpa till att tyda cache-historiken så blir det svårt att driva den här frågan vidare. Utifrån det material vi har tillgång till idagsläget så får vi leva med att det inte finns något säkert svar på den frågan. Sen kan man ju hoppas att Google inför nästa omgång i rätten skulle kunna tänka sig att svara på vad som orsakat cache-trafiken.
Teknikern har sagt i princip att han inte vet vad som orsakar 23.34-händelsen. Däremot har han förmodligen sett liknande "skrutthändelser" som inträffar senare under natten på SD-dator, sådana ser jag även på min dator och dessa verkar ske spontant. Även synkningar till Drive sker utan mänsklig inblandning.

Det viktiga är att varken på teknikerns dator, SD-dator eller på min dator sker händelsen av 23.34-typ spontant , denna händelse inträffar när en webbsida laddas och det har man beskrivit ganska bra i TR-domen, bättre än i fup åtminstone.

Om teknikern fått frågan efter att SD förklarat händelseförloppet i TR-brevet så skulle han säkert sagt , "ja det är absolut möjligt att det kan ha gått till så".
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-05-28 kl. 17:22.
Citera
2020-05-28, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Teknikern har sagt i princip att han inte vet vad som orsakar 23.34-händelsen. Däremot har han förmodligen sett liknande "skrutthändelser" som inträffar senare under natten på SD-dator, sådana ser jag även på min dator och dessa verkar ske spontant. Även synkningar till Drive sker utan mänsklig inblandning.

Det viktiga är att varken på teknikerns dator, SD-dator eller på min dator sker händelsen av 23.34-typ spontant , denna händelse inträffar när en webbsida laddas och det har man beskrivit ganska bra i TR-domen, bättre än i fup åtminstone.

Om teknikern fått frågan efter att SD förklarat händelseförloppet i TR-brevet så skulle han säkert sagt , "ja så kan det ha gått till".

Frågan är varför ett sådant "alibi" ska trumfa sperma och dna på offrets kläder och smycken, hennes blod i hans hem och en konkret indiciekedja. Då kan man ju lika bra säga att någon annan varit hemma hos SD och tryckt på hans dator, varför skulle det just vara han.
Citera
2020-05-28, 17:28
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Frågan är varför ett sådant "alibi" ska trumfa sperma och dna på offrets kläder och smycken, hennes blod i hans hem och en konkret indiciekedja. Då kan man ju lika bra säga att någon annan varit hemma hos SD och tryckt på hans dator, varför skulle det just vara han.
Ja det är annan femma. Men då får jag än en gång damma av mitt gamla argument, han kände nog inte ens till att han hade ett alibi i datorn, inte förrän han läste fup.
Citera
2020-05-28, 17:32
Medlem
Citat:
Ja det är annan femma. Men då får jag än en gång damma av mitt gamla argument, han kände nog inte ens till att han hade ett alibi i datorn, inte förrän han läste fup.

Kan man inte tänka sig att uppkopplingen eller datorn är trög och bara står och snurrar innan den får kontakt? Då behöver ju inte han själv ha varit där..
Citera
2020-05-28, 17:36
Medlem
Citat:

Om teknikern fått frågan efter att SD förklarat händelseförloppet i TR-brevet så skulle han säkert sagt , "ja det är absolut möjligt att det kan ha gått till så".

Det är ditt hitte-på. Så säger han INTE. Sluta sprida lögner. Och så säger inte heller tingsrätten...

5.4.7 SDs aktivitet vid tidpunkten för mordet och LW mobiltelefon
Det har av åklagarna framhållits att SD inte har något alibi för den tid då LW dödades. Under avsnitt 5.3 konstaterades att LW dödades någon gång mellan kl. 23.25 och 23.36 den 14 maj 2018. Av tidslinjen över SDs digitala aktiviteter framgår att det endast registrerats ”[o]känd typ av kommunikation med Google Drive” på SDs dator under den tid som LW dödas (s. 127-128, aktbilaga 145). Att det är hans dator framgår av beslagsnumret (s. 109, aktbilaga 145). IT-forensikern J*han Er*ksson har vid förhöret inför tingsrätten beskrivit att det inte finns något som tyder på att den aktuella kommunikationen från datorn genererats av någon form av aktiv handling från användaren, dvs. SD. J*han Er*ksson har berättat att han själv genomfört ett test med sin egen dator där han installerade samma Google-program som finns på SDs dator. Enligt J*han Er*ksson lät han sin egen dator stå orörd under natten och på morgonen efter hade han liknande loggar som framgår av den okända kommunikationen i SD dator.

Det som J*han Er*ksson berättat talar alltså för att de aktuella posterna inte genererats av att SD använt datorn. Därutöver har SD själv uttryckt att han ”inte hade någon skärmtid” under den aktuella tiden (s. 38, bilaga 1 till denna dom). Sammantaget kan det konstateras att SD, endast utifrån hans brist på aktivitet på tekniska enheter, haft ett tidsmässigt utrymme att utföra mordet på LW.
Senast redigerad av piastrone 2020-05-28 kl. 17:43.
Citera
2020-05-28, 17:40
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Kan man inte tänka sig att uppkopplingen eller datorn är trög och bara står och snurrar innan den får kontakt? Då behöver ju inte han själv ha varit där..
Jag tror förklaringen är mycket enklare så. Jag förstod inte heller inledningsvis hur det kan ha gått till, inte förrän jag läste TR-brevet. Jag testade scenariot och all stämde, alla bitar föll på plats.

Han får alltså ett jobbmejl 23.32, öppnar därför jobbdatorn , han har flikar öppna i webbläsaren med googledokument, sidan uppdateras (ev automatikst av Chrome) och då får man en access till cachen som ger 23.34-händelsen.
Citera
2020-05-28, 17:46
Medlem
Citat:
Jag tror förklaringen är mycket enklare så. Jag förstod inte heller inledningsvis hur det kan ha gått till, inte förrän jag läste TR-brevet. Jag testade scenariot och all stämde, alla bitar föll på plats.

Han får alltså ett jobbmejl 23.32, öppnar därför jobbdatorn , han har flikar öppna i webbläsaren med googledokument, sidan uppdateras (ev automatikst av Chrome) och då får man en access till cachen som ger 23.34-händelsen.

Vad exakt i TR-domen är du du har läst som får dig att dra den slutsatsen?

Det har av åklagarna framhållits att SD inte har något alibi för den tid då LW dödades. Under avsnitt 5.3 konstaterades att LW dödades någon gång mellan kl. 23.25 och 23.36 den 14 maj 2018. Av tidslinjen över SDs digitala aktiviteter framgår att det endast registrerats ”[o]känd typ av kommunikation med Google Drive” på SDs dator under den tid som LW dödas (s. 127-128, aktbilaga 145). Att det är hans dator framgår av beslagsnumret (s. 109, aktbilaga 145). IT-forensikern J*han Er*ksson har vid förhöret inför tingsrätten beskrivit att det inte finns något som tyder på att den aktuella kommunikationen från datorn genererats av någon form av aktiv handling från användaren, dvs. SD. J*han Er*ksson har berättat att han själv genomfört ett test med sin egen dator där han installerade samma Google-program som finns på SDs dator. Enligt J*han Er*ksson lät han sin egen dator stå orörd under natten och på morgonen efter hade han liknande loggar som framgår av den okända kommunikationen i SD dator.

Det som J*han Er*ksson berättat talar alltså för att de aktuella posterna inte genererats av att SD använt datorn. Därutöver har SD själv uttryckt att han ”inte hade någon skärmtid” under den aktuella tiden (s. 38, bilaga 1 till denna dom). Sammantaget kan det konstateras att SD, endast utifrån hans brist på aktivitet på tekniska enheter, haft ett tidsmässigt utrymme att utföra mordet på LW.
Citera
2020-05-28, 17:47
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Det är ditt hitte-på. Så säger han INTE. Sluta sprida lögner. Och så säger inte heller tingsrätten...

/ .. /

[/b]
Jag skrev ju att sådana "loggar" (eller synkningar) får jag också men inga spontana cachehändelser (typ 23.34)och sådana har det inte blivit på SD-dator heller.

Anklaga inte mig för att sprida trådsanningar.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-05-28 kl. 17:53.
Citera
2020-05-28, 17:52
Medlem
Så du menar att cache-händelsen inte är loggad?
Senast redigerad av piastrone 2020-05-28 kl. 18:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in