Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Jag tror att åklagaren tog upp detta, men minns inte exakt nu. Blandar ihop minnena med förhören.
Jag vet inte om åklagaren/utredningen tar upp just detta som jag pekar på; att SD inte direkt gör kopplingen försvinnandet med det uteblivna svaret från Lena på natt och morgonen.
Även när SD kommer till polisen och visar sin mobil, verkar polisen ha som minne att det sista som han visar upp är hennes sista bild på loggremsan kl 23:01.
Att han sedan inte visar att han efter det skriver 00:29 "Hepp. Du kom inte in mer. Sov gott. Hörs imorrn" misstänker jag skarpt, eftersom jag inte har sett att SD verkar ha tagit upp detta med någon. Polisen verkar inte ha noterat detta vid första förhöret.
Det normala skulle ju vara att man drar sig till minnes direkt att det var ju konstigt att hon inte svarade och inte nu heller på morgonen!! Alla alarmklockorna borde ringa!!
Istället sitter han sedan och raderar denna sista konversation på polishuset, med förklaringen att "han hade ju inget med försvinnandet att göra".
Till skillnad från alla runt om honom, som reagerar kraftfullt och med oro. Vill veta vad de ska göra. Vad kan ha hänt och ska man erbjuda sin hjälp. SD däremot fortsätter med sitt jobb och agerar enbart på uppdrag av det UW ber honom om. Inte en sekund före det. Vem fasiken pratar om solen som skiner i ögonen och kramar nästa gång????
Nu bestämde TR att inget av det SD har sagt eller något av hans märkliga beteende behöver man ta hänsyn till. Det på grund av att bevisnivån inte var tillräckligt hög.
Tyvärr...
Jo, dom tar upp det men jag fick intrycket av att dom inte pressade honom särkilt hårt och att de t ex kunde ha jämfört med vännen och grannen som kallar honom för Nattens Vita Riddare pga att han alltid ställer upp och kommer och hjälper till oavsett tid på dygnet, "har man ett problem, så ringer man Stefan" som advokaten använder för att skapa en positiv bild av den anklagade.
Om han är så fantastisk och hjälpsam varför anstränger han sig inte för att hjälpa till, med tanke på att han tidigt uttrycker oro? Han dyker upp på arbetet dagen efter mordet fast han hade semester och säger direkt till sin chef att det kommer att dyka upp tråkiga nyheter i media snart, och detta bara någon timme efter att han fått veta av LW´s son att hon har försvunnit. Dessutom verkar han nervös på kontoret.