2020-05-28, 17:10
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Tegnell riggade inte en intervju på en gles uteservering. Det var en journalist på AB som gick fram och frågade om han fick ta foto, hyenan är journalisten. Tegnell gjorde inget fel, han stödjer den svenska ekonomin och tar ansvar för detta med avstånd.

Denna tråd likt en del andra trådar har dragit till sig FBs hög av hatare och drevare. Har sett dom i andra trådar. De bryr sig föga om att äldre och sjuka människor dör, än mindre om Sverige även om de ofta kallar sig Sväärjevänner. De är här på FB för att hata. Just nu är det Tegnell, FHM som får dom att må lite bättre än stund efter dom har spytt galla.

Går ju att säga samma sak om alla ni i tråden som är här och hatar på dessa användare som är missnöjda med strategin. Tycker det är en rätt dominant del av tråden och betydligt mer OT.

Förstår du inte vad "att föregå med gott exempel" betyder så blir det svårt att hjälpa dig här. Tegnell föregår inte med gott exempel om han sitter och tar en öl på en uteservering. Jag vet att han inte bröt mot nån regel osv, men uteserveringar har varit en snackis.

Han föregår med än mindre gott exempel när han låter sig intervjuas och fotograferas när han gör det så tusentals ser det. FHM fick ju själva pudla när de fått det att låta som toppen var nådd så uteserveringarna började flockas. Är det smartaste då att deras ledare sedan sitter på en sådan med en öl och intervjuas? Det är inte att föregå med gott exempel och jag förstår att folk reagerar.
Citera
2020-05-28, 17:10
Medlem
https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/scb-publicerar-preliminar-statistik-over-doda-i-sverige/

Ladda ner statistiken som excel. Där har ni överdödligheten dag för dag.
Varsågod
Citera
2020-05-28, 17:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Fast det var ju just det, att vi inte hade testat mer, men att antalet smittade ändå låg konstant, är du med?

Senaste veckan testades 4.000 färre, än veckan dessförinnan....

Och det var färre bekräftat smittade än veckan innan då det testades mer. Jag förstår inte din poäng?
Citera
2020-05-28, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag kom precis hem ifrån en provianterings-trip och kan direkt säga att et bara är en tidsfråga innan det brakar loss i UK igen. Folk beter sig som om allt vore som vanligt. Helt respektlöst.

Så min gissning är att UKs siffror börjar öka igen om 2-3 veckor när det börjar få genomslag. Tyvärr.

Många länder i väst dock som kommer få problem av ren egoism.
Men läste de ska börja med rigorös smittspårning där i UK iaf.
Tror sådana åtgärder tillsammans med att ha restriktioner a la sverige kan hålla ner ett redan knäckt R0 ganska rejält.
Jag menar tom i Sverige sjunker antal döda om än extremt sakta.

Tror vi därför kommer slippa de horribla explosionerna som vi fick se i början.
Men ja visst fan kommer antal döda ticka på i länder som US UK och sverige. Det är helt tydligt....
Citera
2020-05-28, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det kommer att ha lugnat ner sig i höst i Sverige. För omvärldens del så är det betydligt osäkrare.

Vi kommer att ha 30-50 procent immuniserade i hela landet då, vilket bromsa smittspridningen rejält. 60 procentig flockimmunitet och däröver kan bara nås med hjälp av ett vaccin. Men när 50 procent av befolkningen blivit immuniserad så upphör nästan smittspridningen och ströfall kan smittspåras.

Det pågår redan smittspårning i några regioner. Jag gissar på Sörmland och några till där, säkert över 30 procent, är immuniserade och de nya fallen är ströfall. De dagar t.ex Sörmland ligger högre än så beror det säkert att man nystat upp en smittkedja.

Oj! Det var optimistiska gissningar med tanke på precis all tillgänglig data på hela planeten Tellus.
Citera
2020-05-28, 17:17
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
För att folk har ledsnat på att sitta hemma och vårsolen skiner. Samtidigt är många svenskar odödliga i deras drömvärld så de skiter i att lyssna.
Ska vi få ner kurvan så måste alla butiker utom matbutiker och apotek stänga minst en månad. Den hårda sanningen.

- Givetvis tröttnar folk, eftersom det inte finns något slut på restriktionerna i sikte.

Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Så i de delar av landet där IVA-vårdade sjunker i antal skall nu in i "lockdown"?
Låter vädligt kontraproduktivt ifall det är regel-efterlevnad som man är ute efter.

- Hur ska man hindra att nya utbrott av Covid-19 blossar upp på platser som tidigare har klarat sig lindrigt?

För mig så framstår det som det mest självklara att man minskar människors rörlighet från platser med mycket smittspridning, till platser med lite smittspridning.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vi är redan övervakade av både privata jättebolag likt Google och staten. FRA kollar all datatrafik som går genom svenska kablar.

- Det är illa nog. Jag vill inte gå längre i den riktningen.

Jag är mycket misstänksam mot svenska myndigheter som välkomnade Covid-19 med öppna armar, och därefter lät viruset frodas, helt utan motstånd. Det ger intrycket att makthavarna ville skapa panik hos befolkningen, för att förmå folket att själva be om ökad övervakning. Välvilligt sinnade makthavare skulle ha velat stoppa sjukdomen redan vid gränsen.

Citat:
Att tillfälligt ta fram en app som spårar är inte ett smack mer integritetskränkande.

- Ifall det är frivilligt att installera programmvaran, så kan jag kanske acceptera det. Men jag tänker på risken att programvaran blir ungefär lika "frivillig" som användaravtalen till datorernas operativsystem. Det är i teorin frivilligt att klicka på "acceptera villkoren". Men ifall man inte accepterar avtalet, så kommer man inte att kunna använda sin dator.

Citat:
Avinstallera och sedan förstörs filerna med ihopsamlat material.

- Kan man lita på det? Kommer myndigheterna att montera ner sina delar av övervakningssystemen när epidemi-faran är över?

Jag föredrar att myndigheterna motverkar epidemin med mer grova verktyg, såsom karantän och avspärrningar. Dessa åtgärder gör så stora intrång i samhället, att myndigheterna inte kan upprätthålla restriktionerna längre än nödvändigt för smittskyddet.
Citera
2020-05-28, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Precis. Riktigt knepigt och inget jag orkar tänka på för mycket nu. Fokusen ligger på att man vill att detta ska vara över så snart som möjligt.

Zzz... förstår inte det där sättet att argumentera. Om lejon brutit sig lös och dödat lika många hade du säkert suttit och sagt "jamen färre dör ju av smitta iaf för att de håller sig hemma, så det är ett bevis för att lejonen inte är så farliga!".

Sedan insåg nog de flesta att det blev färre dödsfall än befarat av detta rätt tidigt. Prognoserna av de flesta experterna såg rätt mörka ut. Men de flesta länderna har lyckats riktigt bra att förhindra massa dödsfall i detta dessutom. Utan åtgärder så hade det nog sett riktigt illa ut på många ställen.

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Din liknelse haltar.

Den haltar inte ett piss.
Precis så löjeväckande ter sig era irrelevanta relavitiseringar.
Hade det regnat bomber över er hade ni inte klagat på att sitta och trycka i en bunker. Det är samma nu. Lika många dör i corona som i exempelvis tysklands bombningar av UK i WWII.
Att vi "BARA" sett 500 000 döda är ju tack vare en världshistorisk internationell lockdown.
Det hade varit 5 miljoner nu annars.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Säger det igen. Sverige har många farliga människor i vårt land och talar jag inte bara om islamister som får gör som de vill i Landet.

https://www.facebook.com/groups/797526950758017/

Någon ställde en fråga om har inte Tegnell gjort fel nu? Den raderades. En annan frågade om Svensk taktik inte får se som misslyckad med tanke på många döda? Den raderades

Christine Tidåsen verkar vara någon slags av moderator.

Hur kan en grupp människor vara så naiva och trångsynta att man inte ens får ställa frågor utan att bli bortplockade bara för det inte stämmer överens med dyrkande?

Det är nästan läskigt hur folk inte förstår eller vill förstå. Vill man leva i någon värld där man själva styr eller vad är det frågan om?

Hittade en länk om den Christine och nu ser jag att alla hästar inte är i hagen

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=7231678

https://nxt.bt.se/debatt/folk-pa-landsbygden-har-rad-med-dyrare-bensin/

En väldigt läskig grupp i mitt tycke. Alla negativa kommentarer om FHM och AT raderas, står det i deras gruppinfo. Scary...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Santi2018
https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/scb-publicerar-preliminar-statistik-over-doda-i-sverige/

Ladda ner statistiken som excel. Där har ni överdödligheten dag för dag.
Varsågod
Ja. Se där. Svart på vitt. Tack!
Citera
2020-05-28, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Sverige har fler döda än Turkiet med sina 80 miljoner invånare.

En vild gissning är att Sverige är bättre på att föra statistik också.
Citera
2020-05-28, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Den haltar inte ett piss.
Precis så löjeväckande ter sig era irrelevanta relavitiseringar.
Hade det regnat bomber över er hade ni inte klagat på att sitta och trycka i en bunker. Det är samma nu. Lika många dör i corona som i exempelvis tysklands bombningar av UK i WWII.
Att vi "BARA" sett 500 000 döda är ju tack vare en världshistorisk internationell lockdown.
Det hade varit 5 miljoner nu annars.
Det haltar. Ett lejon kan man låsa in eller skjuta. Ett virus . . . knappast . . .
Citera
2020-05-28, 17:23
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
En vild gissning är att Sverige är bättre på att föra statistik också.

3 veckor lång eftersläpning.

Ja, så bra var vi med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in