Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
För att folk har ledsnat på att sitta hemma och vårsolen skiner. Samtidigt är många svenskar odödliga i deras drömvärld så de skiter i att lyssna.
Ska vi få ner kurvan så måste alla butiker utom matbutiker och apotek stänga minst en månad. Den hårda sanningen.
- Givetvis tröttnar folk, eftersom det inte finns något slut på restriktionerna i sikte.
Citat:
Ursprungligen postat av
kazangas
Så i de delar av landet där IVA-vårdade sjunker i antal skall nu in i "lockdown"?
Låter vädligt kontraproduktivt ifall det är regel-efterlevnad som man är ute efter.
- Hur ska man hindra att nya utbrott av Covid-19 blossar upp på platser som tidigare har klarat sig lindrigt?
För mig så framstår det som det mest självklara att man minskar människors rörlighet från platser med mycket smittspridning, till platser med lite smittspridning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Vi är redan övervakade av både privata jättebolag likt Google och staten. FRA kollar all datatrafik som går genom svenska kablar.
- Det är illa nog. Jag vill inte gå längre i den riktningen.
Jag är mycket misstänksam mot svenska myndigheter som välkomnade Covid-19 med öppna armar, och därefter lät viruset frodas, helt utan motstånd. Det ger intrycket att makthavarna ville skapa panik hos befolkningen, för att förmå folket att själva be om ökad övervakning. Välvilligt sinnade makthavare skulle ha velat stoppa sjukdomen redan vid gränsen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Att tillfälligt ta fram en app som spårar är inte ett smack mer integritetskränkande.
- Ifall det är frivilligt att installera programmvaran, så kan jag kanske acceptera det. Men jag tänker på risken att programvaran blir ungefär lika "frivillig" som användaravtalen till datorernas operativsystem. Det är i teorin frivilligt att klicka på "acceptera villkoren". Men ifall man inte accepterar avtalet, så kommer man inte att kunna använda sin dator.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Avinstallera och sedan förstörs filerna med ihopsamlat material.
- Kan man lita på det? Kommer myndigheterna att montera ner sina delar av övervakningssystemen när epidemi-faran är över?
Jag föredrar att myndigheterna motverkar epidemin med mer grova verktyg, såsom karantän och avspärrningar. Dessa åtgärder gör så stora intrång i samhället, att myndigheterna inte kan upprätthålla restriktionerna längre än nödvändigt för smittskyddet.