2020-05-28, 16:07
Medlem
Är det bara jag som reagerar på det svar SD gav U*f då han sms:ade och frågade om geocach-kompisar? Vid det här laget vet ingen någonting som helst om hennes försvinnande men SD anser att ingen av hennes vanliga cachingkompisar är "rimliga". Rimliga till vad då kan man undra? Ulf vill ju bara ha kontaktuppgifter så att man kan kontakta L*nas vänner för att kolla om/vad de vet om hennes försvinnande.

Kan inte riktigt se att någon av hennes vanliga cachingkompisar skulle vara rimliga.

UW kl. 10:57:11
Hej, du har säkert hört att L*ena är försvunnen. Har du några kontaktuppgifter till folk Lena brukar geocacha med? Med vänlig hälsning U*f

SD kl. 11:02:46
Noa ringde i morse ja. Håller alla tummar jag kan. Jag har inte någon bra känsla dock. Kan inte riktigt se att någon av hennes vanliga cachingkompisar skulle vara rimliga. Tänker i så fall om de åkt till någon ny gömma (då brukar man tävla lite), men det har inte kommit något nytt som är rimligt. Skickar visitkort på de jag har.
Citera
2020-05-28, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror att åklagaren tog upp detta, men minns inte exakt nu. Blandar ihop minnena med förhören.

Jag vet inte om åklagaren/utredningen tar upp just detta som jag pekar på; att SD inte direkt gör kopplingen försvinnandet med det uteblivna svaret från Lena på natt och morgonen.

Även när SD kommer till polisen och visar sin mobil, verkar polisen ha som minne att det sista som han visar upp är hennes sista bild på loggremsan kl 23:01.

Att han sedan inte visar att han efter det skriver 00:29 "Hepp. Du kom inte in mer. Sov gott. Hörs imorrn" misstänker jag skarpt, eftersom jag inte har sett att SD verkar ha tagit upp detta med någon. Polisen verkar inte ha noterat detta vid första förhöret.

Det normala skulle ju vara att man drar sig till minnes direkt att det var ju konstigt att hon inte svarade och inte nu heller på morgonen!! Alla alarmklockorna borde ringa!!

Istället sitter han sedan och raderar denna sista konversation på polishuset, med förklaringen att "han hade ju inget med försvinnandet att göra".

Till skillnad från alla runt om honom, som reagerar kraftfullt och med oro. Vill veta vad de ska göra. Vad kan ha hänt och ska man erbjuda sin hjälp. SD däremot fortsätter med sitt jobb och agerar enbart på uppdrag av det UW ber honom om. Inte en sekund före det. Vem fasiken pratar om solen som skiner i ögonen och kramar nästa gång????

Nu bestämde TR att inget av det SD har sagt eller något av hans märkliga beteende behöver man ta hänsyn till. Det på grund av att bevisnivån inte var tillräckligt hög.

Tyvärr...

Jo, dom tar upp det men jag fick intrycket av att dom inte pressade honom särkilt hårt och att de t ex kunde ha jämfört med vännen och grannen som kallar honom för Nattens Vita Riddare pga att han alltid ställer upp och kommer och hjälper till oavsett tid på dygnet, "har man ett problem, så ringer man Stefan" som advokaten använder för att skapa en positiv bild av den anklagade.

Om han är så fantastisk och hjälpsam varför anstränger han sig inte för att hjälpa till, med tanke på att han tidigt uttrycker oro? Han dyker upp på arbetet dagen efter mordet fast han hade semester och säger direkt till sin chef att det kommer att dyka upp tråkiga nyheter i media snart, och detta bara någon timme efter att han fått veta av LW´s son att hon har försvunnit. Dessutom verkar han nervös på kontoret.
Citera
2020-05-28, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Är det bara jag som reagerar på det svar SD gav U*f då han sms:ade och frågade om geocach-kompisar? Vid det här laget vet ingen någonting som helst om hennes försvinnande men SD anser att ingen av hennes vanliga cachingkompisar är "rimliga". Rimliga till vad då kan man undra? Ulf vill ju bara ha kontaktuppgifter så att man kan kontakta L*nas vänner för att kolla om/vad de vet om hennes försvinnande.

Kan inte riktigt se att någon av hennes vanliga cachingkompisar skulle vara rimliga.

Hej, du har säkert hört att L*ena är försvunnen. Har du några kontaktuppgifter till folk Lena brukar geocacha med? Med vänlig hälsning U*f

Noa ringde i morse ja. Håller alla tummar jag kan. Jag har inte någon bra känsla dock. Kan inte riktigt se att någon av hennes vanliga cachingkompisar skulle vara rimliga. Tänker i så fall om de åkt till någon ny gömma (då brukar man tävla lite), men det har inte kommit något nytt som är rimligt. Skickar visitkort på de jag har.
Precis, det är så uppenbart att han här försäger sig.
Och det där med att han inte har någon bra känsla är ju endast för att kasta bort misstankar från sig själv.
Som jag uppfattar det
Citera
2020-05-28, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
När det formuleras så här så blir givetvis frågan om ett alibi 23:34 intressant. Problemet är att den misstänkte bor mycket nära brottsplatsen och man kan tänka sig flera situationer som påverkar alibit, men inte riktigt lämpar sig för en separat utredning.

Anta att den misstänkte begått gärningen och därför vill ha ett så gott alibi som möjligt med hjälp av sina datorrelaterade aktiviteter. Han öppnar därför datorn direkt innan han åker iväg och återvänder till datorn direkt efter gärningen.

Om han då cyklat snabbt (och låtit offret vänta utomhus) samtidigt som datorn är lite långsam (kanske beroende på en virusscanning eller något liknande) så kan händelserna 23:34 i datorn mycket väl inträffa samtidigt som händelserna vid brottsplatsen. Likaså kan han istället ha hunnit återvända en första vända från brottsplatsen vid samma tidpunkt.

Klockan i datorn behöver inte heller gå precis rätt vilket ökar osäkerheten. Det kan inte heller uteslutas att teknikern har bedömt situationen korrekt, dvs att händelserna i datorn inte beror på någon direkt påverkan.

Samtidigt kan det inte heller uteslutas att händelserna i datorn tvärtom har ett tidsmässigt samband med händelserna vid brottsplatsen, dvs att de är en följd av händelser i syfte att skapa ett alibi och transporttider till eller från brottsplatsen.

Det håller på att bli en trådsanning att it-forensikern sa att händelserna har uppstått utan någon direkt påverkan. Han har inte sagt så: han sa att det går inte att utesluta utifrån den fakta man tillgång till. Han sa vidare att den dator han satt upp för experiment uppvisade samma typ av händelser då den stod standby över natten utan mänsklig interaktion. Sen finns det andra i tråden som försöker fördumma it-forensikern och få det att låta som om han inte vet vad han pratar om, men till it-forensikerns försvar så måste jag säga att det brukar tyda på viss intelligens att inte alltid vara så tvärsäker och kunna stå för det. Och med Googles bristande intresse av att hjälpa till att tyda cache-historiken så blir det svårt att driva den här frågan vidare. Utifrån det material vi har tillgång till idagsläget så får vi leva med att det inte finns något säkert svar på den frågan. Sen kan man ju hoppas att Google inför nästa omgång i rätten skulle kunna tänka sig att svara på vad som orsakat cache-trafiken.
Citera
2020-05-28, 16:37
Medlem
Citat:

Synd att inte åklagarna har varit mer uppmärksamma och pressat honom hårdare på alla dessa detaljer så han tvingas svara ordentligt på vad han menade.
Senast redigerad av DenGladeBagaren 2020-05-28 kl. 16:40.
Citera
2020-05-28, 16:38
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Det håller på att bli en trådsanning att it-forensikern sa att händelserna har uppstått utan någon direkt påverkan. Han har inte sagt så: han sa att det går inte att utesluta utifrån den fakta man tillgång till. Han sa vidare att den dator han satt upp för experiment uppvisade samma typ av händelser då den stod standby över natten utan mänsklig interaktion. Sen finns det andra i tråden som försöker fördumma it-forensikern och få det att låta som om han inte vet vad han pratar om, men till it-forensikerns försvar så måste jag säga att det brukar tyda på viss intelligens att inte alltid vara så tvärsäker och kunna stå för det. Och med Googles bristande intresse av att hjälpa till att tyda cache-historiken så blir det svårt att driva den här frågan vidare. Utifrån det material vi har tillgång till idagsläget så får vi leva med att det inte finns något säkert svar på den frågan. Sen kan man ju hoppas att Google inför nästa omgång i rätten skulle kunna tänka sig att svara på vad som orsakat cache-trafiken.
Vad händer om man kopplar en dator utan batteri, till en vanlig timer som ger den ström 23.34 ?
Citera
2020-05-28, 16:42
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Tack! Funderade på om det var ett helt smyckesset och isåfall hur det nu såg ut. Kom inte ihåg riktigt. Minns att det var örhängen och att JM t ex nämnt dessa flera gånger.

Minns du om mer än halsband och örhängen ingick? Kunde ring även ha inkluderats?

Sorry, tack för rättning. Jag läste sent och tittade fel! Får ta tillbaka den hypotesen då. Men den kunde kanske ändå ha skrapat GM?

Jag minns inget om något set eller ring men det är möjligt. Han har gett LW fler smycken än bara halsband och örhängen tolkade jag det som från deras chattar.
Citera
2020-05-28, 16:44
Medlem
Jag tycker att Lena är väldigt obehaglig i samtalen mellan henne och Stefan, hon hotar och har en så hotfull och obehaglig och underförstådd ton och kräver massa saker..Med det sagt så förtjänade hon såklart inte att bli mördad.
Citera
2020-05-28, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejenduvillha
Jag tycker att Lena är väldigt obehaglig i samtalen mellan henne och Stefan, hon hotar och har en så hotfull och obehaglig och underförstådd ton och kräver massa saker..Med det sagt så förtjänade hon såklart inte att bli mördad.

Det är nog ännu värre mot slutet i de samtalen vi inte kan ta del av, hon kände att nu hade hon lite övertag över honom för en gångs skull och jag gissar av att hon njöt av att få honom ur balans.

Det framgår ju av förhöret med hennes kompis som också heter Stefan

https://www.youtube.com/watch?v=BOGoiYF1dDk
Citera
2020-05-28, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenGladeBagaren
Det är nog ännu värre mot slutet i de samtalen vi inte kan ta del av, hon kände att nu hade hon lite övertag över honom för en gångs skull och jag gissar av att hon njöt av att få honom ur balans.

Ett kallt psykologiskt krig mellan de bägge, svårt att förstå varför någon av dem ville vara med andre.

https://www.youtube.com/watch?v=mPG1cnmX7lo
Citera
2020-05-28, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenGladeBagaren

Ja, den som leker med elden kommer att bränna sig. Synd att hämndbegäret för henne var större än betydelsen av sitt eget liv. Hon hade kunnat släppa det och träffat någon ny att leva livet med, i stället la hon fokus på hämnd och hat och det slutade i tragedi.
Citera
2020-05-28, 17:10
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejenduvillha
Ja, den som leker med elden kommer att bränna sig. Synd att hämndbegäret för henne var större än betydelsen av sitt eget liv. Hon hade kunnat släppa det och träffat någon ny att leva livet med, i stället la hon fokus på hämnd och hat och det slutade i tragedi.

Hon kunde tyvärr inte sluta trots att hon visste det var livsfarligt. Det var därför hon sökte hjälp för att förändra sitt eget beteende men det var ett års väntetid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in