2020-05-28, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja det är svårt att i enkelhet bara prata om överdödlighet. Man måste egentligen alltid gå igenom dödsorsakerna. Om vi t.ex. detta år "sparar in" andra liv, i andra dödsorsaker, t.ex.:

2000 antal färre dör i trafiken, arbetsplatsolyckor, andra olyckor, osv. Pga att fler arbetar hemma och ej kör bil, m.m.

2000 antal färre dör i stressrelaterade orsaker såsom hjärtinfarkt. (Pga att man kanske inte var på kontoret och hetsade över deadlines).

Men 4.000 dör i Corona.

Så vi har "plus minus noll", som det ser ut...

Så betyder ju inte det att "Jaha, då hade vi bara si och så överdödlighet detta året, då var ju inte Coronan så allvarlig"...

Tyvärr är det såna enkla (och felaktiga) samband som en del gärna vill dra, här i tråden. Men man behöver analysera sånt här mer noggrant. Det enda vi kan gå på just nu, är tyvärr de dödssiffror vi har nu.
Ja det här viruset är inte orsaken till någon domedagspandemi, den saken är i alla fall klar med ditt resonemang.
Citera
2020-05-28, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Och jag tror bara 1 av 5 hade känt av symptom
Och ett okänt antal har exponerats för viruset utan att ens bli infekterade så pass allvarligt att de utvecklat antikroppar.
Citera
2020-05-28, 16:39
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Jag vet inte, men jag tolkar det här som att Löfven är orolig över att 'flockimmunitets-planen' inte gått i lås.

Vad han säger är i princip "vi har inte lyckats smitta tillräckligt många ännu".

Citat:
Statsminister Stefan Löfven är ”frustrerad” för att inte flera testats för covid-19, säger han i Sveriges Radios ”Studio Ett”.

Samtidigt uttrycker han oro för hur många testade som har utvecklat antikroppar.

– Om det är så att det är få som har immunitet, då ökar risken för en andra våg, säger Löfven.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/lofven-frustrerad-over-att-fler-inte-testats/
Citera
2020-05-28, 16:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Lider inte av knäet då problemet i praktiken bara är estetiskt, men tänker allmänt hur det ska bli för än är det inte över. Och den dag Sverige öppnar är det ju ett problem som inte kan lösas ens med 100% i skatt.

Ja, svensk sjukvård har ju länge varit väldigt underdimensionerad. Det var tydligt redan innan Corona och med Corona har det blivit total katastrof. Mot bakgrund av det ter sig ju Sveriges Corona-strategi än mer obegriplig. Vi har helt enkelt inte råd eller möjlighet med en massa ytterligare sjuka.
Citera
2020-05-28, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Isf har jag inte hängt med. Det vanliga är ofta att virus blir mindre dödlig med tiden . .

Usually because viruses have to mutate to survive. The most deadly viruses do not last very long because they kill their host before they have a chance to spread efficiently, meaning the mutations that are less deadlier are more likely to reproduce.

This coronavirus does not have this problem, so we really don’t know what will be favored. Potentially a more infectious variant with no change in lethality will succeed. Maybe a less lethal and more infectious variant, maybe a more lethal variant with no change in infectivity. It could swing any way, we really don’t know at this point.
Citera
2020-05-28, 16:42
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Hej Anders vi vill ha en intervju med dig, har du tid? Nej jag har slutat för dagen men tänkte ta en bit mat och en öl innan tåget går, vill ni kan ni kommer förbi och göra repotaget där.

Tror du på allvar att han ringde en tidning och sa, kom och fota mig, jag tar en öl, jag är en helt normal människa trots vad vissa muppar tror.
Vem har påstått att han ringt en tidning?
Citera
2020-05-28, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Usually because viruses have to mutate to survive. The most deadly viruses do not last very long because they kill their host before they have a chance to spread efficiently, meaning the mutations that are less deadlier are more likely to reproduce.

This coronavirus does not have this problem, so we really don’t know what will be favored. Potentially a more infectious variant with no change in lethality will succeed. Maybe a less lethal and more infectious variant, maybe a more lethal variant with no change in infectivity. It could swing any way, we really don’t know at this point.
Jag vet allt det där.

Däremot var det inte det jag frågade om, ärthjärna.
Citera
2020-05-28, 16:44
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Antal smittade är inget jag oroar mig för. Det beror mer på hur man testar än faktiska fall. Testar man mer så registreras fler fall.

Flera inskrivna är givetvis oroande.

Både inlagda på sjukhus och IVA går sakta men säkert nedåt. Ingen kollapsad sjukvård trots brist på lockdown. Nothingburger.
Citera
2020-05-28, 16:44
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive

Men, så är det alltid?
Det finns inget återkommande virus som vi i förväg vet hur det ska förändra sig vad gäller risken för att bli allvarligt sjuk.

Exakt samma sak gäller för de vanliga influensa-stammarna.
Och de vanliga förkylningsvirusen kan även de ändra beteende.
Citera
2020-05-28, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Jag tycker också hatet mot Tegnell går överstyr här ibland, även fast jag har förståelse över att många är förbannade.

Men det handlar ju om att sända ut signaler. Tegnell har varit i skottgluggen regelbundet pga hans missar. Hans läromästare Giesecke har gjort bort sig med sina gissningar gång på gång, träffade sedan barnbarnen tvärt emot rekommendationerna och har nu även gjort sig skyldig till något många anser är brottsligt med faktureringarna från när han suttit och gjort sina felaktiga och samhällsfarliga gissningar och val som sedan tusentals ser och kanske tar efter. Tegnell fick även kritik av Italiens ambassadör senast igår för sina felaktiga uttalanden.

Då kanske det smartaste inte är att hålla en intervju och låtas sig fotas med en öl på en uteservering? Jag förstår att folk reagerar faktiskt. Dessa personer borde vara de som föregår med godast exempel i krisen men precis som med mycket annat känns det inte som de tänkte till här.

Tegnell riggade inte en intervju på en gles uteservering. Det var en journalist på AB som gick fram och frågade om han fick ta foto, hyenan är journalisten. Tegnell gjorde inget fel, han stödjer den svenska ekonomin och tar ansvar för detta med avstånd.

Denna tråd likt en del andra trådar har dragit till sig FBs hög av hatare och drevare. Har sett dom i andra trådar. De bryr sig föga om att äldre och sjuka människor dör, än mindre om Sverige även om de ofta kallar sig Sväärjevänner. De är här på FB för att hata. Just nu är det Tegnell, FHM som får dom att må lite bättre än stund efter dom har spytt galla.
Citera
2020-05-28, 16:47
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Kanske är topparna över men om vi ligger på 90+ döda per vardag så blir det ett djäkla problem i framtiden.

Vi ligger dock långt under 90 döda per dag.
Citera
2020-05-28, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja det är svårt att i enkelhet bara prata om överdödlighet. Man måste egentligen alltid gå igenom dödsorsakerna. Om vi t.ex. detta år "sparar in" andra liv, i andra dödsorsaker, t.ex.:

2000 antal färre dör i trafiken, arbetsplatsolyckor, andra olyckor, osv. Pga att fler arbetar hemma och ej kör bil, m.m.

2000 antal färre dör i stressrelaterade orsaker såsom hjärtinfarkt. (Pga att man kanske inte var på kontoret och hetsade över deadlines).

Men 4.000 dör i Corona.

Så vi har "plus minus noll", som det ser ut...

Så betyder ju inte det att "Jaha, då hade vi bara si och så överdödlighet detta året, då var ju inte Coronan så allvarlig"...

Tyvärr är det såna enkla (och felaktiga) samband som en del gärna vill dra, här i tråden. Men man behöver analysera sånt här mer noggrant. Det enda vi kan gå på just nu, är tyvärr de dödssiffror vi har nu.

Håller med om att det kan bli klurigt att förstå hur överdödligheten egentligen ser ut.
Dock kommer man ju kunna få ganska bra statistik vad det gäller folk 70+. De lär ju knappast stressa mindre osv. Pga pandemin.
Däremot är det ju viktigt att man särskiljer den gruppen när man skall kolla i efterhand, för annars kan det bli jävligt fel..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in