2020-05-28, 16:25
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Säger det igen. Sverige har många farliga människor i vårt land och talar jag inte bara om islamister som får gör som de vill i Landet.

https://www.facebook.com/groups/797526950758017/

Någon ställde en fråga om har inte Tegnell gjort fel nu? Den raderades. En annan frågade om Svensk taktik inte får se som misslyckad med tanke på många döda? Den raderades

Christine Tidåsen verkar vara någon slags av moderator.

Hur kan en grupp människor vara så naiva och trångsynta att man inte ens får ställa frågor utan att bli bortplockade bara för det inte stämmer överens med dyrkande?

Det är nästan läskigt hur folk inte förstår eller vill förstå. Vill man leva i någon värld där man själva styr eller vad är det frågan om?

Det här är en sida som folk samlar sig till för att få lite lugn och ro samt att dela den oro man känner utan att få ångestattack av alarmister. Man får försöka att respektera grupperna, alla vill inte diskutera 4000 döda varje dag, det är vardagligheterna som de hjälps åt med. Tänk på att väldigt många svenskar lider av små eller större depressioner. Det är illa nog för dessa sen kom covid-19...
Citera
2020-05-28, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Överdödlighet är rejält svårt att räkna på när tidsspannet är såpass kort som nu.
Vi får helt enkelt se om 1-2 år, då kan man räkna på hur 2020 var jämfört med andra år.

Du farer med Fake News.

Overdødelighed udregnes kontinuerligt - man kan selvfølgeligt ikke vente 1-2 år på så vigtig en viden:

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Senast redigerad av Moentos 2020-05-28 kl. 16:29.
Citera
2020-05-28, 16:28
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Om man funderar på det som du skriver så framträder en riktigt obehaglig bild över vissa i denna tråden.
Undrar om det finns människor som på allvar tror att Anders Tegnell inte är en vanlig, arbetande tjänsteman.

Man utmålar karln som en utstuderad mördare och psykopat, när sanningen troligen närmare en man på 64 år. Med allt vad det innebär.

Jag tycker också hatet mot Tegnell går överstyr här ibland, även fast jag har förståelse över att många är förbannade.

Men det handlar ju om att sända ut signaler. Tegnell har varit i skottgluggen regelbundet pga hans missar. Hans läromästare Giesecke har gjort bort sig med sina gissningar gång på gång, träffade sedan barnbarnen tvärt emot rekommendationerna och har nu även gjort sig skyldig till något många anser är brottsligt med faktureringarna från när han suttit och gjort sina felaktiga och samhällsfarliga gissningar och val som sedan tusentals ser och kanske tar efter. Tegnell fick även kritik av Italiens ambassadör senast igår för sina felaktiga uttalanden.

Då kanske det smartaste inte är att hålla en intervju och låtas sig fotas med en öl på en uteservering? Jag förstår att folk reagerar faktiskt. Dessa personer borde vara de som föregår med godast exempel i krisen men precis som med mycket annat känns det inte som de tänkte till här.
Citera
2020-05-28, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Kostnader för staten.

Fick ett brev av försäkringskassan igår till mitt företag.
Vi får tillbaka alla sjuklönekostnader som vi haft i April, det krediteras direkt till skattekontot.
Detta ska gälla under coronapandemin står det.
Utslaget på andelen anställda blir det c:a 3000:-/anställd

Vi har redan fått sänkta sociala och arbetsgivaravgifter på c:a 5600:- /anställd

Totalt 8600:-/anställt/månad

Det arbetar c:a 3,5M i privata företag, om summan är lika för alla blir det c:a 30 Miljarder i extra utgifter för staten varje månad.

Hur det påverkar offentlig anställda och arbetslösa vet jag inte men dyrt blir det.

Det är ens egna pengar man får tillbaka. Det handlar om minskade statliga intäkter, ej ökade utgifter. En anmärkning av ord värdig en autist jag vet, men ack så viktig.
Citera
2020-05-28, 16:30
Medlem
Breaking news:
Britain announces preliminary Covid-19 death toll of 213 as antibody data suggests fewer than 7% of Brits have had the infection
Källa: Daily Mail
Citera
2020-05-28, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Och just därför lär vi inte få se honom igen

Tycker överdödlighet blir knepigt oavsett. Denna säsongs inluensa t ex har ju varit knappt existerande och mildare än på många år som jag förstått det. Så underdödligheten där får bara den detta virus att se mildare ut när man kollar överdödlighet. Eller tänker jag fel?

Ja det är svårt att i enkelhet bara prata om överdödlighet. Man måste egentligen alltid gå igenom dödsorsakerna. Om vi t.ex. detta år "sparar in" andra liv, i andra dödsorsaker, t.ex.:

2000 antal färre dör i trafiken, arbetsplatsolyckor, andra olyckor, osv. Pga att fler arbetar hemma och ej kör bil, m.m.

2000 antal färre dör i stressrelaterade orsaker såsom hjärtinfarkt. (Pga att man kanske inte var på kontoret och hetsade över deadlines).

Men 4.000 dör i Corona.

Så vi har "plus minus noll", som det ser ut...

Så betyder ju inte det att "Jaha, då hade vi bara si och så överdödlighet detta året, då var ju inte Coronan så allvarlig"...

Tyvärr är det såna enkla (och felaktiga) samband som en del gärna vill dra, här i tråden. Men man behöver analysera sånt här mer noggrant. Det enda vi kan gå på just nu, är tyvärr de dödssiffror vi har nu.
Citera
2020-05-28, 16:33
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kentiro
Det är ens egna pengar man får tillbaka. Det handlar om minskade statliga intäkter, ej ökade utgifter. En anmärkning av ord värdig en autist jag vet, men ack så viktig.
Ja, visst är det så.
Autister ska inte underskattas
Citera
2020-05-28, 16:34
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
inte detta virus..

SARS-CoV-2 har muterat till en mycket dödligare version och vi har inte sett den sista muteringen.

dessutom riskerar man att dö i ADE om man blir smittad på nytt

finns till och med en ny muterad version som sprider sig i europa och som ger ADE direkt, eller "kawasaki disease" som många barn redan börjat dö av.

Jo precis för vi ser ju hur dödstalen går uppåt och inte neråt i majoriteten av länderna.... Eller??
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Breaking news:
Britain announces preliminary Covid-19 death toll of 213 as antibody data suggests fewer than 7% of Brits have had the infection
Källa: Daily Mail
Isf drar Daily Mail felaktiga slutsatser.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Moraltanter på flashback tror på allvar att han sitter hemma och runkar till tanken att det dör människor i Sverige.

Han förstår att han skulle skampålas om han måste ändra taktik därför kommer detta få fortsätta oavsett hur många som dör.

Folk tror ju på allvar att det tar flera år att utvärdera en taktik.
Citera
2020-05-28, 16:35
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja det är svårt att i enkelhet bara prata om överdödlighet. Man måste egentligen alltid gå igenom dödsorsakerna. Om vi t.ex. detta år "sparar in" andra liv, i andra dödsorsaker, t.ex.:

2000 antal färre dör i trafiken, arbetsplatsolyckor, andra olyckor, osv. Pga att fler arbetar hemma och ej kör bil, m.m.

2000 antal färre dör i stressrelaterade orsaker såsom hjärtinfarkt. (Pga att man kanske inte var på kontoret och hetsade över deadlines).

Men 4.000 dör i Corona.

Så vi har "plus minus noll", som det ser ut...

Så betyder ju inte det att "Jaha, då hade vi bara si och så överdödlighet detta året, då var ju inte Coronan så allvarlig"...

Tyvärr är det såna enkla (och felaktiga) samband som en del gärna vill dra, här i tråden. Men man behöver analysera sånt här mer noggrant. Det enda vi kan gå på just nu, är tyvärr de dödssiffror vi har nu.

90% av de som dör i covid-19 är äldre än 70 år.
Väldigt få av dessa arbetar hemma, eller stressar sig till en infarkt.

Men det spelar ingen roll för överdödlighetsanalyser, analysen är segmenterad bland annat per ålderskategori.
Citera
2020-05-28, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Isf drar Daily Mail felaktiga slutsatser.

Och jag tror bara 1 av 5 hade känt av symptom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in