2020-05-28, 12:28
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakiel
-Men forsøkte i det hele tatt TH å ringe fasttelefonen?

Veldig interessant spørsmål!
Citera
2020-05-28, 12:30
Medlem
Lydeksperten politet hyret inn jobbet ikke bare med ringelyder i huset.

Han jobbet også med å avklare om det var Ford Focusen Hagens sønn disponerte man kunne høre kjørende avgårde i bakgrunnen, da Hagen ringte politiet. Denne bilen ble observert kjørende ut av Sloraveien 4 en rekke ganger en av dagene lydeksperten jobber der.

Hvorfor ville politet sjekke om Hagen snakket sant om det var sønnen som kjørte avgårde? Kunne det være en løgn, og det i virkeligheten var en medhjelper og som på dette tidspunktet tok med seg AEHs lik i bilen? Eller mistenker de at Hagens sønn har bistått med å frakte borte liket, og ville ha bekreftet at den de hørt i bakgrunnen var han, av den grunn?
Citera
2020-05-28, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakiel
-Men forsøkte i det hele tatt TH å ringe fasttelefonen?

Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Veldig interessant spørsmål!

Det er et interessant spørsmål. I det hele tatt er det ekstremt mye aktivitet på telefonene i det aktuelle tidsrommet. Det forklares med at TH var bekymret. Men også før denne bekymringen inntraff, i det høyaktuelle tidsrommet, så er det mye telefoner og sms. I tillegg logger TH seg inn på en ipad ved ankomst til jobb. Noe som vel er uvanlig vil jeg tro? Og det er snakk om et møte med nevøen på Fujturum, samt avgang til Kvitfjell for et møte. De har avlyst et familietreff på lørdagen 03.11.18 pga dette. Men AE skal plutselig ikke allikevel, selv om hun har avlyst slektstreffet. Og hvem passet valpen kvelden før? Er den samme som ankom rett etter 14.00? Og hvem i nær krets hadde et møte 20 mil unna Oslo som han sa var 31.10.18, men som viste seg å være 01.11.18?
Citera
2020-05-28, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
I følge mine opplysninger så snakket han med ett av barna på telefonen få minutter etter at han selv kom hjem, ca. 13.40. Han har da ikke nevnt noe om funn av telefon, trusselbrev, slepespor.

Senere kl. 13:46 forsøkte han igjen å ringe AEs mobil, men hørte den angivelig ikke. Så han kan ikke ha funnet den umiddelbart i entreen da han kom inn første gang. Jeg vet ikke hvem som fant den, eller når den ble oppdaget.

Det er jo litt rart at den ikke blir lagt merke til hvis den lå på sitt vanlige sted, og TH kom hjem angivelig i en tilstand av bekymring for AE i utgangspunktet.

Ja. Så alternativene er da:

1. Den lå der, men han så den ikke. Han hørte den heller ikke
2. Den lå der, men han later som han ikke så den eller hørte den
3. Den lå der ikke da han kom dit:
3.1. Den ble lagt der av TH etterpå, og av X årsak vil han fremstå som at han ikke hørte den
3.2. Den ble lagt der av TEH etterpå

Hva er mest sannsynlig? Hva tenker du?

Jeg synes at 1 og 3 høres mest sannsynlig ut.

Edit: Hvis 2 er sannsynlig behøver man en årsak til at han i så fall lyver. Forslag til årsak?
Citera
2020-05-28, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
I tillegg logger TH seg inn på en ipad ved ankomst til jobb. Noe som vel er uvanlig vil jeg tro?

Jeg tipper dette bare er et «stemplingsur». Det er veldig mange bedrifter som har en billigløsning med en iPad som har erstattet den vanlige besøksboken i resepsjonen. Hvis TH er kontrollfreak, så har han nok innført at også de ansatte må skrive seg ut og inn.
Citera
2020-05-28, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Jeg tipper dette bare er et «stemplingsur». Det er veldig mange bedrifter som har en billigløsning med en iPad som har erstattet den vanlige besøksboken i resepsjonen. Hvis TH er kontrollfreak, så har han nok innført at også de ansatte må skrive seg ut og inn.

De er 3 ansatte eller noe..., TH en slags vaktmester og kontordamen. Eldste datter, sønnen og nevøen sitter i styret og jobber vel litt ymse. Høres rart ut. Det virker som det var viktig å få bekreftet at han ankom jobb akkurat denne dagen. Men var det ham? Eller bare bilen. Telefon og ipad ligger på jobben. Veldig rart at han ringer AE 8 ganger fra mobilen, og drar hjem i voldsom bekymring, men tar IKKE med seg mobilen, som hun vel forventes å ringe tilbake på? Neida, han kjører hjem uten, og starter å ringe fra fasttelefonen, selv om han har gått fordi telefonen på vei inn. Den lå på bordet i entreen der de vanligvis legger slike ting. Han så ikke slepespor og tegn til kamp, for kidnapperne hadde vært snille og lukket døren inn til alt det. Når har han lest trusselbrevet egentlig? I tidsrommet 13.42-14.00 ca? Det var raskt. Og han ringer politiet veldig fort etter dette. Samtidig ankommer sønnen.
Citera
2020-05-28, 12:56
Medlem
Om TH nu var så orolig för sin fru, varför åkte han inte hem tidigare när hon inte svarade?
Han jobbade nära hemmet så han kan ju inte skylla på det precis. Varför bad han inte dottern som bor nära att gå dit och titta till henne.
Frågan är ju om detta var hennes normala sätt att inte svara på så många timmar eller inte. Där är vi olika hur mycket vi bär med oss mobilen.

VG:
” Tom Hagen dro fra jobben på Futurum ved 13.30-tiden. Han hadde da forsøkt å ringe kona åtte ganger, men uten svar. I avhør har han fortalt at han var bekymret for henne, og at han dro hjem for å sjekke.”
Citera
2020-05-28, 13:08
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Om TH nu var så orolig för sin fru, varför åkte han inte hem tidigare när hon inte svarade?
Han jobbade nära hemmet så han kan ju inte skylla på det precis. Varför bad han inte dottern som bor nära att gå dit och titta till henne.
Frågan är ju om detta var hennes normala sätt att inte svara på så många timmar eller inte. Där är vi olika hur mycket vi bär med oss mobilen.

VG:
” Tom Hagen dro fra jobben på Futurum ved 13.30-tiden. Han hadde da forsøkt å ringe kona åtte ganger, men uten svar. I avhør har han fortalt at han var bekymret for henne, og at han dro hjem for å sjekke.”

Hagen kan ha räknat med att detta skulle bli en del av hans alibi. Att han ringde och inte fick svar: han var orolig. Skulle man tolka dett som.
Men eg. var han inte orolig, eftersom han nog visste att hon inte kunde svar eftersom hon var död.
Citera
2020-05-28, 13:19
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Hva slags gift?
Hva mer er skjer?
Han drar hjem. Legger på plass trusselbrev, strips og kryptoarket. Kler av henne. Tar av henne ringen. Sleper henne ut i garasjen? Ringer politiet. Drar til bensinstasjonen. Og flytter liket på natten?
Noen andre som kan motbevise dette? Jeg tenker jo at det fortsatt blir helt usannsynlig at han skal ha planlagt en slik handling mange måneder i forveien. Men bortsett fra det?
Jeg får svare, selv om jeg hater lange poster og har skrevet en del om det flere ganger før her.

Jeg tror han har planlagt dette i måneder, kanskje år, og hadde et «kit» med brev, strips, gift, muligens syre til oppløsning av lik, kjemikaliedunk osv liggende på sikkert sted, mulig der AE ble fraktet etter drapet. Evt. drapskit m/pose i eller ved boligen, og lik-kit et annet sted. Type gift er jeg usikker på, men det finnes mye forskjellig, og han var etter sigende i Kina rett før.

Liket tror jeg han flyttet på vei til/før han dro og møtte politiet, til et sted han ikke kunne bli registrert verken på video eller bomstasjoner, altså ikke langt fra åstedet.

Hun var trolig avkledd fordi hun døde i bad/dusj sammenheng. Trolig en strek i regningen ift stagingen.

Tiden mellom 1330 og 1400 var mer enn nok til staging og sleping av lik over til likpose el.lign. og inn i bilen, fordi alt var planlagt til minste detalj.

Han hadde ikke behøvd å ringe 8 ganger hvis han eller noen andre hadde kvalt henne, og han innså at det virket litt tidlig å være stresset 10:06 og 10:07, så derfor slettet han disse fra telefonloggen. Det var trolig ikke en del av planen, og derfor en skjebnesvanger glipp.

Å kvele en person tar tid, det kreves mye krefter, og er etter min mening en ekstremt stor påkjenning for en GM som har levd med et menneske i tykt og tynt i 50 år, selv for en psykopat, og ville trolig preget han resten av arbeidsdagen.

Jeg tror han var alene om selve drapet og påfølgende håndtering av liket, men kan ha hatt uvitende medhjelpere/opplæring til kryptoplottet. Her tror jeg svaret finnes i digitale enheter som politiet ikke har funnet, muligens lagt i samme syrebad som AEH.

Det meste i denne saken virker utrolig, men jeg ser ikke at andre hypoteser gir noen mer troverdig beskrivelse av hendelsesforløpet, så lenge vi kun kan basere oss på opplysninger fra media.
Senast redigerad av Slettsnoken 2020-05-28 kl. 13:32. Anledning: Precisering
Citera
2020-05-28, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Hagen kan ha räknat med att detta skulle bli en del av hans alibi. Att han ringde och inte fick svar: han var orolig. Skulle man tolka dett som.
Men eg. var han inte orolig, eftersom han nog visste att hon inte kunde svar eftersom hon var död.
Ja, så tror jag också att det förhåller sig men ett spelat överdrivet alibi kan bli misstänkt och det är det säkert också.
Citera
2020-05-28, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Ah, ok så det vil framkomme som om anropet er fra et annet nummer? Da er jo det utelukket.
Nei, det virker merkelig å slette utgående anrop. At anropene var fra en annen telefon eller enhet kunne gitt mening.
Måten politiet omtaler THs ankomst til jobb gjør meg mistenksom til om det faktisk var han personlig som kjørte bilen, eller om han kan ha vært et helt annet sted den første timen av arbeidsdagen.
Bilen er observert på video. Ingen snakker om at han selv personlig kom på jobb.

Det virker sannsynlig at hva som enn skjedde med AE skjedde ganske tidlig på formiddagen, og tett opp til han dro på arbeid.

Dette er et høyaktuelt spørsmål. Jeg har mine tanker om en hypotese som kan være mulig rundt dette. Spørsmålet er hvor tidlig noen kollegaer med sikkerhet kan si at de har sett ham på jobben.
Citera
2020-05-28, 13:35
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Ja, så tror jag också att det förhåller sig men ett spelat överdrivet alibi kan bli misstänkt och det är det säkert också.

Dett är f.ö. ett ofta använt trick av GM i Columbo filmer. Han som gick i trist trenchcoat och rökte cigarr. Utredde mord där GM nästan alltid kom från överklassen och arrangerat knepiga alibin. Som telefonsamtal. Och alla gick på det, utom Columbo förstås. Hittade en lite detalj som inte stämde. Och följde den, medan han kliade sig i huvudet.
Han skulle ha löst detta mord inom en vecka om han varit med från först stund.
Här lät man sig luras av villospåren under lång tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in