2020-05-28, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spoekelseskladden
Hei Tom!

Min klient har nok dessverre ikke den digitale kompetansen som kreves for å delta i et forum av denne karakter.

Hilsen S. Holden
Citera
2020-05-28, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
21 anrop og oppkall fra AEHs mobil denne dagen. La oss prøve å lage en mest mulig komplett oversikt.

Her er min foreløpige oversikt. Tekst i innrykk er sentrale hendelser i tidslinjen, De andre er anrop/sms til og fra AEHs mobil som er beskrevet i media. Kom gjerne med flere innspill.

nn:nn (like før 8:45) Anrop fra lønningsansvarlig Futurum. Ubesvart.
08:45 Anrop til lønningsansvarlig Futurum. Besvart
09:00 TH reiser til Futurum
09:10 - 09:15 TH ankommer Futurum (video)
09:10 SMS til datter HHB1. HHB1 besvarte SMS senere
09:14 Anrop til sønn TEH. Besvart
09:48 Anrop fra elektriker Skansen. Ikke besvart
09:48-10:06 anrop fra TEH. Ikke besvart
10.06 anrop fra THs gamle Nokia. Ikke besvart. Anrop ikke i loggen til TH
10.07 anrop fra THs gamle Nokia. Ikke besvart. Anrop ikke i loggen til TH
11.13 Anrop fra TH. Ikke besvart
11.14 Anrop fra TH. Ikke besvart
11.17 Anrop fra TH. Ikke besvart
13.06 Anrop fra TH. Ikke besvart
13.08 Anrop fra TH. Ikke besvart
13.18 Anrop fra TH. Ikke besvart
13:30 TH forlater Futurum
13:40 Familiemedlem (HHB1?) ringer fasttelefon, snakker med TH spør om han vet hvor AE er
13:46 TH ringer fra fasttelefon hjemme til AE mobil. Ikke besvart. Gjenstand for lydundersøkelser.
14:00 TH ringer familiemedlem (TEH?) som senere kommer til Sloraveien
14:01 TH ringer til familiemedlem (HHB1?)
14:10 TH varsler politiet

Takk for fin oversikt.

Har noen spørsmål:
1. "09:48-10:06 anrop fra TEH. Ikke besvart" vil det si at man ikke vet hvilket tidspunkt oppringningen var utenom mellom 09:48 og 10:06? Og kun én oppringning?

2. Er alle anropene fra TH fra hans gamle Nokia, eller kan de også være fra andre telefoner, f.eks. en fasttelefon på jobb?
Citera
2020-05-28, 10:29
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aniani
Takk for fin oversikt.

Har noen spørsmål:
1. "09:48-10:06 anrop fra TEH. Ikke besvart" vil det si at man ikke vet hvilket tidspunkt oppringningen var utenom mellom 09:48 og 10:06? Og kun én oppringning?

2. Er alle anropene fra TH fra hans gamle Nokia, eller kan de også være fra andre telefoner, f.eks. en fasttelefon på jobb?

1. Grunnen til at jeg skrev det slik var at media har opplyst følgende:
Citat:
Et familiemedlem (samme som 9:14 samtalen) var den første som forsøkte å ringe AE etter anropet fra elektrikeren 9:48.
I og med at vi vet TH forsøkte å ringe 10:06 må anropet fra sønnen ha vært i det tidsintervallet, men uvisst eksakt når.

2. Det vet vi ikke. Media skriver kun om de to første at de var fra Nokia, men det er samtidig rart fordi disse ikke finnes i loggen på Nokiaen. For øvrige anrop er kilden ikke oppgitt, annet enn at TH forsøkte å ringe. Kan være fra kontortelefon, nokiaen, annen mobil han evnt disponerer....?
Citera
2020-05-28, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Takk! :-) Jeg har ikke fått lest alle avisartikler om saken i dag, og jeg var usikker på om den opplysningen fra vgd (som jeg nå fikk vite fra dere at er feil) om en "mannlig" lønnskjører eventuelt var ny informasjon.
Noen burde korrigere feilopplysningene på vgd.

Når man ikke leser her fortløpende, og skal lese gjennom 10-20 sider, så er det faktisk helt utrolig at du skriver 2 poster om at 'noen her' må korrigere feilinformasjon på vgd. Har tanken slått deg at noen er her og ikke der? Seriøst...!!!
Citera
2020-05-28, 11:00
Medlem
Minnimuss avatar
THs mobil

Vi har fått opplyst at de to første anropene fra TH til AE kl. 10.06 og 10.07 ikke finnes (var slettet?) i loggen til den gamle Nokia telefonen. Samtidig pleide denne telefonen å ligge igjen på kontoret.

Jeg er ikke noen teknisk person. Hvis man har en hemmelig telefon kjøpt brukt/kontant med tvillingsim, er det mulig at de to første anropene ble sendt fra den? Vil politiet gjennom teleoperatøren kunne finne ut med sikkerhet om det eksisterer et tvillingsim til et abonnement?

Kan årsaken til at de to første anrop ikke er registrert være at TH ikke befant seg på kontoret, men ringte fra en annen telefon på de tidspunktene? En telefon som han senere har kvittet seg med.
Citera
2020-05-28, 11:23
Medlem
Citat:
THs mobil

Vi har fått opplyst at de to første anropene fra TH til AE kl. 10.06 og 10.07 ikke finnes (var slettet?) i loggen til den gamle Nokia telefonen. Samtidig pleide denne telefonen å ligge igjen på kontoret.

Jeg er ikke noen teknisk person. Hvis man har en hemmelig telefon kjøpt brukt/kontant med tvillingsim, er det mulig at de to første anropene ble sendt fra den? Vil politiet gjennom teleoperatøren kunne finne ut med sikkerhet om det eksisterer et tvillingsim til et abonnement?

Kan årsaken til at de to første anrop ikke er registrert være at TH ikke befant seg på kontoret, men ringte fra en annen telefon på de tidspunktene? En telefon som han senere har kvittet seg med.

Ringer man ut fra tvillingkortet så vil ikke nummeret være det samme som på hovedkortet, uansett har man full kontroll på om det er opprettet tvillingsim og om/når/hvor det har vært I bruk.

Det interessante her er jo hvilken telefon han har. Nokia 6310 f.eks har jo et minne som tillater lagring av 10 utgående anrop, 10 ubesvarte og 10 innkommende. Mangler de utgående samtalene rett og slett fordi minnet er overskrevet eller har han manuelt slettet de. Hva skulle motivet være for å slette to utgående anrop ?
Citera
2020-05-28, 11:24
Medlem
Citat:
1. Grunnen til at jeg skrev det slik var at media har opplyst følgende:

I og med at vi vet TH forsøkte å ringe 10:06 må anropet fra sønnen ha vært i det tidsintervallet, men uvisst eksakt når.

2. Det vet vi ikke. Media skriver kun om de to første at de var fra Nokia, men det er samtidig rart fordi disse ikke finnes i loggen på Nokiaen. For øvrige anrop er kilden ikke oppgitt, annet enn at TH forsøkte å ringe. Kan være fra kontortelefon, nokiaen, annen mobil han evnt disponerer....?

Citat:
THs mobil

Takk for svar

Vedr. tvillingsim så vil politiet kunne finne ut av det gjennom operatøren (det koster ekstra pr. måned).

Men jeg tror ikke de kan finne ut om simkortet er benyttet i en annen telefon som har utført de to anropene som er "slettet", for så å bli flyttet tilbake til hans vanlige telefon igjen. Vet man med sikkerhet at de er aktivt slettet? Eller kan de ha aldri vært i telefonen i første omgang?
Citera
2020-05-28, 11:49
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Takk for svar

Vedr. tvillingsim så vil politiet kunne finne ut av det gjennom operatøren (det koster ekstra pr. måned).

Men jeg tror ikke de kan finne ut om simkortet er benyttet i en annen telefon som har utført de to anropene som er "slettet", for så å bli flyttet tilbake til hans vanlige telefon igjen. Vet man med sikkerhet at de er aktivt slettet? Eller kan de ha aldri vært i telefonen i første omgang?
Det er opplyst at anropene ikke finnes i loggen, og media har stilt spørsmål ved om de er slettet, men det siste er ikke bekreftet av politiet så vidt jeg vet.
Det er kanskje mulig å flytte sim-kortet slik du beskriver og ringe fra en annen telefon. Men da vil peiling av basestasjon vel kunne fastslå omtrent hvor det anropet skjedde fra?
Citera
2020-05-28, 11:54
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten
Ringer man ut fra tvillingkortet så vil ikke nummeret være det samme som på hovedkortet, uansett har man full kontroll på om det er opprettet tvillingsim og om/når/hvor det har vært I bruk.

Det interessante her er jo hvilken telefon han har. Nokia 6310 f.eks har jo et minne som tillater lagring av 10 utgående anrop, 10 ubesvarte og 10 innkommende. Mangler de utgående samtalene rett og slett fordi minnet er overskrevet eller har han manuelt slettet de. Hva skulle motivet være for å slette to utgående anrop ?

Ah, ok så det vil framkomme som om anropet er fra et annet nummer? Da er jo det utelukket.
Nei, det virker merkelig å slette utgående anrop. At anropene var fra en annen telefon eller enhet kunne gitt mening.
Måten politiet omtaler THs ankomst til jobb gjør meg mistenksom til om det faktisk var han personlig som kjørte bilen, eller om han kan ha vært et helt annet sted den første timen av arbeidsdagen.
Bilen er observert på video. Ingen snakker om at han selv personlig kom på jobb.
Det virker sannsynlig at hva som enn skjedde med AE skjedde ganske tidlig på formiddagen, og tett opp til han dro på arbeid.
Citera
2020-05-28, 11:55
Avslutad
-Men forsøkte i det hele tatt TH å ringe fasttelefonen?
Citera
2020-05-28, 12:00
Medlem
Citat:
21 anrop og oppkall fra AEHs mobil denne dagen. La oss prøve å lage en mest mulig komplett oversikt.

Her er min foreløpige oversikt. Tekst i innrykk er sentrale hendelser i tidslinjen, De andre er anrop/sms til og fra AEHs mobil som er beskrevet i media. Kom gjerne med flere innspill.

nn:nn (like før 8:45) Anrop fra lønningsansvarlig Futurum. Ubesvart.
08:45 Anrop til lønningsansvarlig Futurum. Besvart
09:00 TH reiser til Futurum
09:10 - 09:15 TH ankommer Futurum (video)
09:10 SMS til datter HHB1. HHB1 besvarte SMS senere
09:14 Anrop til sønn TEH. Besvart
09:48 Anrop fra elektriker Skansen. Ikke besvart
09:48-10:06 anrop fra TEH. Ikke besvart
10.06 anrop fra THs gamle Nokia. Ikke besvart. Anrop ikke i loggen til TH
10.07 anrop fra THs gamle Nokia. Ikke besvart. Anrop ikke i loggen til TH
11.13 Anrop fra TH. Ikke besvart
11.14 Anrop fra TH. Ikke besvart
11.17 Anrop fra TH. Ikke besvart
13.06 Anrop fra TH. Ikke besvart
13.08 Anrop fra TH. Ikke besvart
13.18 Anrop fra TH. Ikke besvart
13:30 TH forlater Futurum
13:40 Familiemedlem (HHB1?) ringer fasttelefon, snakker med TH spør om han vet hvor AE er
13:46 TH ringer fra fasttelefon hjemme til AE mobil. Ikke besvart. Gjenstand for lydundersøkelser.
14:00 TH ringer familiemedlem (TEH?) som senere kommer til Sloraveien
14:01 TH ringer til familiemedlem (HHB1?)
14:10 TH varsler politiet

Vet man når TH så AEH sin mobiltelefon i hjemmet? Var det før eller etter TEH ankom huset?

Edit: Vet man om TEH har vært i nærheten av telefonen i det hele tatt? Han kan ha sett på den da han ankom huset og skrudd på lyd ved uhell eller med vilje (mtp. de lydundersøkelser som nå blir gjort)
Senast redigerad av aniani 2020-05-28 kl. 12:06.
Citera
2020-05-28, 12:06
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Vet man når TH så AEH sin mobiltelefon i hjemmet? Var det før eller etter TEH ankom huset?

I følge mine opplysninger så snakket han med ett av barna på telefonen få minutter etter at han selv kom hjem, ca. 13.40. Han har da ikke nevnt noe om funn av telefon, trusselbrev, slepespor.

Senere kl. 13:46 forsøkte han igjen å ringe AEs mobil, men hørte den angivelig ikke. Så han kan ikke ha funnet den umiddelbart i entreen da han kom inn første gang. Jeg vet ikke hvem som fant den, eller når den ble oppdaget.

Det er jo litt rart at den ikke blir lagt merke til hvis den lå på sitt vanlige sted, og TH kom hjem angivelig i en tilstand av bekymring for AE i utgangspunktet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in