2020-05-28, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Har varit en uppåtgående trend senaste dagarna, får vi närmare 100 döda i dag igen så är det något som har hänt.

Sen går minskningen av dödstalet/dag långsammare i Sverige än hos övriga länder i Europa.

Harvar vi på med 50-60 döda om dan är det inte så lyckat om det fortsätter fram till jul. Det innebär ytterligare 10 000 döda.

Ja dessvärre så verkar det öka igen. Det är väl ingen vild gissning att det beror på att folk har återgått till normala vanor. Jag tror detta började i slutet av April och nu ser vi konsekvensen av detta. Tidigare spred sig sjukdomen mest på äldreboenden och utsatta områden. Nu sprider den sig över allt bland vanliga svenskar så vi kan nog räkna med en ny topp inom några veckor. Men sommaren bör trots allt ha en dämpande effekt. Färre människor jobbar, skolorna stänger och vädret gör oss friskare. Så framåt Juli till September bör det sjunka. Sedan kan det börja öka igen i Oktober.
Citera
2020-05-28, 12:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Den norska siffran på 5200 ligger nog nära sanningen. Men måhända är inte diskrepansen på ca 1000 alla orapportterade covid-dödsfall. En del kan ju ha dött av annat men blivit undanträngda vård pga av hög belastning av covid-patienter.

]

Japp, och/men i så fall är det också Tegnells fel. Eftersom det är p.g.a. honom vi har smittan här i den omfattningen.
Citera
2020-05-28, 12:25
Medlem
Skorges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Jag känner 4st som dött och varit under 50 och friska, så det du säger stämmer inte.

Det har dött 61 personer i Sverige som är under 50 år gamla. Att du skulle känna 4 av dessa bedömer jag vara astronomiskt osannolikt.
Citera
2020-05-28, 12:25
Medlem
Swan65s avatar
Vad det inte Sydkorea som hade "utrotat" viruset enligt flera knallhattar här inne??

https://omni.se/a/pLzvLR
Citera
2020-05-28, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Jag känner 4st som dött och varit under 50 och friska, så det du säger stämmer inte.

Troligt!!!
Not..
Citera
2020-05-28, 12:29
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skorge
Det har dött 61 personer i Sverige som är under 50 år gamla. Att du skulle känna 4 av dessa bedömer jag vara astronomiskt osannolikt.
Det var så det var, men 3 av dessa var folk som var bosatta i andra länder.
Han förklarade det i ett senare inlägg.
Citera
2020-05-28, 12:29
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Troligt!!!
Not..
1 i Sverige. 3 i andra länder.
Förklarades i ett senare inlägg.
Citera
2020-05-28, 12:31
Medlem
FashionMonsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Långa vårdtider för covidpatienter. Artikel i Läkartidningen.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/05/lang-vardtid-for-covidpatienter/

” Av de nära 4 500 som vårdades för covid-19 under den undersökta månaden, avled totalt 20 procent under sjukhustiden. Bland IVA-patienterna var den andelen större, 35 procent.

Det var fler äldre patienter som avled än yngre. Av de över 70 år avled 37 procent, att jämföra med 7 procent i åldersgruppen under 70 år.”

En del över 70 verkar ändå få intensivvård och ”endast” 7% av dom under 70 års ålder avled under IVA.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Mycket underligt att man inte hört något om detta från svenskt håll, varken media eller FHM. De intervjuar ju en person från FHM så de är fullt medvetna om detta.

Ja. Jag vet att det har tipsats till ett par stora svenska media dock, så man kan ju se om de tar upp det. Om de inte gör det är det mycket, mycket underligt. Att dödsfallen kan vara 25% fler, är ju en rätt stor nyhet kan man tycka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
För Sverigesdel första och andra vågen är ihop kopplade. Det blir en stor våg som håller i sig i flera år.

Det tar långt tid innan FHM lyckas uppnå 60% flockimmunitet som de har länge sett fram emot.
Här kommer resurserna ta ändå slut för eller senare.

Ja, så kan man säga, även om vi har ett glapp nu, som märks inom vården. Det är lägre tempo än i början på maj, patienterna är överlag piggare osv (iaf på mitt jobb).

Men jo, i det stora hela är det ett oändligt utdraget förlopp.

Regeringen och FHM har sålt en strategi som på pappret är helt vansinnig, och nu kommer också verkligheten ikapp. Detta är inte rimligt eller värdigt någonstans. Vi är kungligt körda.

4200 svenskar har dött (och alltför många under totalt ovärdiga förhållanden) för ett helt diffust mål - FHM har aldrig haft fast grepp om den sk flockimmuniteten och vad den innebär i det stora hela.

Hur länge varar den, hur mäts den, hur ska vi få igång en nationella testning osv?

Regeringen och FHM har inte ens skisser till svar på dessa frågor.

Och mitt i skiten backar FHM och skrotar flockimmuniteten som strategi, och vi har exakt ingenting att stå på. Detta är en av de värsta svenska genomklappningar jag sett, tillsammans med Palmemordet, da Costa-fallet och bostadsbubblan. Ibland uppstår kollektiva föreställningar som bara kan kallas masspykoser.

I 3 månader har "landsfadern" Tegnell babblat i media, om ett virus som inte ens världens forskare har grepp om, men FHM och Tegnell har tydligen någon magisk specialkunskap, som bara de har ...

Hur kan man ta de där människorna på allvar?
Citera
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det anmärkningsvärda är att FHM själva bekräftar i artikeln att det är sannolikt att de extra 1000 dödsfallen kan härröras till Corona. Inte ett ord om detta i svensk media....

Men det var ju mycket snack om att Sverige inte testade folk som dött på äldreboenden, och många som dog hemma med för nån månad sen när det dragit igång här. Sedan kom Tegnell med sin propaganda att vi räknar bäst i världen, tillsammans med att de faktiskt började testa mer, och då verkade de flesta glömma bort alla uppgifter om döda som inte testades i början.

Så självklart har vi troligen många fler som dött med detta i kroppen än vad som redovisats. Vilket nog gäller alla länder faktiskt i olika grad.
Citera
2020-05-28, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
1 i Sverige. 3 i andra länder.
Förklarades i ett senare inlägg.

Ok, då backar jag.
Såg det såklart som helt osannolikt att han kände 4 av 61.
Känns dock fortfarande som väldigt låg sannolikhet, men konstigare saker har ju hänt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in