2020-05-28, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja Norge tror Sverige underrapporterar, tvärtemot vad svensk stats-TV säger. Den här artikeln.

https://www.aftenposten.no/verden/i/b5Awye/sverige-har-rapportert-om-4220-koronadoedsfall-det-virkelige-tallet-kan-vaere-paa-over-5200

Dessutom: "riksdagens utredningstjänst, RUT, i en färsk rapport tittat närmare på hur avlidna i covid-19 redovisas i Sverige samt i de nordiska grannländerna Norge, Danmark och Finland samt de två större länderna Storbritannien och Tyskland. Fem länder vars dödstal ofta jämförs med Sverige. Sammanfattningsvis kan konstateras att det framkommer små skillnader mellan hur länderna redovisar."

https://nyheteridag.se/ny-rapport-visar-nordiska-grannlanderna-redovisar-ocksa-avlidna-pa-aldreboenden/

Norge ska inte prata om att underrapportera. Hade de rapporterat på samma sätt som sverige så hade de förmodligen har många flera rapporterade dödsfall.
Citera
2020-05-28, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag förstår inte alls hur du tänker. Spanska sjukan koms ihåg för att många dog i sina bästa år. Den pandemin härjade i ett par år och kom i olika vågor. Det är inga lustfyllda minnen. Många hade någon släkting eller anhörig som dog. Varför denna pandemi skulle kommas ihåg på grund av brist på toapapper har jag lite svårt att se. Snarare tror jag denna pandemi kommer att skapa ett nationellt trauma för Sverige. Man kanske i framtiden kommer att se pandemin som en skiljelinje mellan olika epoker. Sverige var fram till coronan ett av världens bästa länder, även om det hade börjat knaka i fogarna redan innan. Men under coronapandemin gick Sverige en helt egen väg som ledde till att väldigt många människor dog i onödan. Det var inte bara det att många dog utan Sveriges anseende i omvärlden rasade. Det trygga och välordnade Sverige visade sig vara något helt annat när det verkligen gällde. Den svenska modellen sprack och Sverige som humanitär stormakt kraschlandade.

Suck. Det är medfött i förnekares värld att just förneka. Så det är klart att det mest hemska som hänt efter andra världskriget ses av förnekare som nåt som man bara kommer skriva ett par meningar om (ARGHHHHHHHHHHH).
Det är därför de heter förnekare. De förnekar verkligheten.
De har levt ett stillsamt liv och vägrar infinna sig i verkligheten som säger att det är största världskrisen som hänt efter andra världskriget. Stackars stackars dumma förnekare. Tycker nästan synd om dem.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Varför kommentera du hans inlägg, då du så uppenbart inte förstod ett ord av vad han skrev.

Du har väl sätt vad han skriver i denna tråd och hans vad hans uppfattning är. Tror du det är svårt att räkna ut vad poängen är då eller?
Så ett förslag är att du läser inlägg innan du slänger ut dig en floskel. Det är lättare att förstå då.

Men ge mig en vinklig hur du ser det så ska försöka se om jag förstår vad du menar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Han räknar med att fakturera max 800 timmar, vilket blir en million.

Hur kan en person som arbetar som konsult åt FHM uttala sig så huvudlöst i ett morgonprogram? Han berättade att han träffar sina barnbarn och kramar dem, inomhus.

Inger de förtroende när en konsult bryter mot de riktlinjer vilka hans arbetsgivare framtagit?

Sådana personer bevisar att man inte behöver vara smart för vara rik.
Citera
2020-05-28, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Svensk beredskap gör mariginell skillnad.

Vi valde ytterst medvetet att inte trycka ner smittan från första början, allt annat är av underordnad betydelse. Det handlar inte heller om lockdown eller ej - utan om att faktiskt sätta in åtgärderna så skyndsamt som möjligt.

Regeringen har följt en linje där smittan postulerats som ostoppbar, konsekvensen är tusentals ytterst onödiga dödsoffer. Allt mer tyder på att detta är ren pseudovetenskap, såld av charlataner till idioter och understödd av statstroll.
Ja men varför har man gjort så tro? Är det ren inkompetens??
Citera
2020-05-28, 11:36
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja men du är en individ som av en slump inte påverkats ännu. Det kallas anekdotisk bevisföring. Många har hört om hur deras släktingar kvävts till döds på boenden utan att de ens fick besöka dem. Många vårdanställda har mardrömmar på nätterna. 1,4 miljoner människor får inte träffa andra (Nej inte jobbat hemma; de får inte gå och handla, träffa barnbarnen, träffa vänner eller åka buss ens). Folk som förlorar jobben kommer minnas det. Blir ekonomin sämre kanske folk får gå från hus och hem men med kvarvarande miljonlån.

Jag tror att jag är en hyfsat representativ observatör av denna kris. De allra flesta har INTE en nära anhörig som dött pga C-19 i Sverige. De flesta vet knappt någon som varit inlagd på sjukhus. Jag vet två men de är hemma igen.

De absolut flesta svenskar lever ungefär som vanligt och oroar sig mer hur det blir med semestern än om de ska dö kvävningsdöden.
Citera
2020-05-28, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Må vara anekdotiskt men tills någon verkligen visar belägg på att vår statistik skulle vara bättre än våra grannländers så väljer jag nog att tro att de är minst lika bra

Vi förstår nog inte om det är kvaliteten på statistiken
eller utfallet av statistiken som upprör dig mest?

Är du statistiker till yrket..?
Citera
2020-05-28, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
I så fall kan man lika bra skita i och testa alls då de som varit ordentligt sjuka garanterat vet om det. Varför ska man då ens testa sjukvårdspersonal eller andra personer i viktiga samhällstjänster. Jag tycker det talar mot varandra.
Om man testar sjukvårdpersonalen det är för att ta reda på om de är smittbärare eller inte. Så att det blir mindre dödsfall på äldreboende och mindre smitta bland vårdpersonalen.
Det är inte alls säker att viruset ger immunitet till den smittade. Det finns än så länge inga vetenskapliga rapporter för det.
Det är samma sak med vaccin. Det är inte 100% att den skyddar utan chansen är 80%.
Speciellt när det gäller ett farligt virus som det här ska man akta sig för att immun förklara sig.
Citera
2020-05-28, 11:38
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det går inte att jämföra denna pandemi med Spanska sjukan när det kommer till dödsoffer. Det är som att jämföra Falklandskriget med Andra världskriget.

jävla idiot. COVID-19 är en pågående pandemi medan spanska sjukan är avslutad (1918 - 1920). Vi vet inte hur många som kommer att dö i denna pandemi (COVID-19).
Citera
2020-05-28, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Kanske är topparna över men om vi ligger på 90+ döda per vardag så blir det ett djäkla problem i framtiden.

Har varit en uppåtgående trend senaste dagarna, får vi närmare 100 döda i dag igen så är det något som har hänt.

Sen går minskningen av dödstalet/dag långsammare i Sverige än hos övriga länder i Europa.

Harvar vi på med 50-60 döda om dan är det inte så lyckat om det fortsätter fram till jul. Det innebär ytterligare 10 000 döda.
Citera
2020-05-28, 11:40
Medlem
Wajis avatar
Norge fortsätter öppna upp. Nu även kört alla register och antal döda stämmer. Skönt att Norge har sån jäkla koll på sitt land och sina medborgare.

https://www.hbl.fi/artikel/lattnader-for-skolor-och-forskolor-i-norge/

https://www.hbl.fi/artikel/rekord-for-norsk-detaljhandel-mitt-i-krisen/

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/LAwQXp/en-maaned-etter-gjenaapning-dette-sier-tallene
Citera
2020-05-28, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det som är en gåta för mig är att ni inte inser att väldigt många av de som dött med C19 i kroppen redan var dödssjuka. Att jämföra med en flygkrasch om dan blir då väldigt dumt. Inte inser ni heller att många länder redovisar annorlunda mot hur Sverige redovisar.
Där har du fel. Enligt FHMs egen statistik det är många som hamnat hos IVA som var helt friska. 26% för att vara exakt av det totala antalet COV-2 patienter på IVA. De har inte haft nån sjukdom alls.
Tro inte att de som inte dör av det har det bättre. Många av de får kognetiva men och nervskador och organsvikt och behöver rehabilitering livet ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in